Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Lærer edderkoppunger å spinne nett? Evt. hvor gamle er de når de lærer det og er det mye prøving og feiling før teknikken og plasseringsstrategien sitter? Lærer de ved å studere andres nett eller er det bare prøving og feiling? Eller er spinnekunsten et arvelig instinkt?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lærer edderkoppunger å spinne nett? Evt. hvor gamle er de når de lærer det og er det mye prøving og feiling før teknikken og plasseringsstrategien sitter? Lærer de ved å studere andres nett eller er det bare prøving og feiling? Eller er spinnekunsten et arvelig instinkt?

 

Jeg er usikker på hvordan de lærer å spinne nett. Men vil da tru dette går genetisk, nesten som gripe funksjonen vi mennesker har når vi er født, eller lignende. Derimot vet jeg hvordan mange edderkopp arter migrerer fra mor. De står på en høy plass, lyktestolpe, og spinner en lang tråd i retning med vinden til de letter. Nå flyr de så langt de kan. Du kan se disse 'migrerings' trådene av og til. De er lange og treffer deg i trynet av og til :p Så vidt jeg vet, er det småe edderkopper som bruker denne teknikken. Men edderkopp spinningen er nok genetisk. Kanskje mor også forteller dem noen teknikker de bruker? hvem vet.

Lenke til kommentar

Svidd ? Nei

Døde som følge av varme ? Kansje

Flått trives ved samme temperaturer som du gjør, og de fleste underartene dør ved temperatur over 45-50 grader. Mao. har katten din mørk pels er det nok varmen som har tatt knekken på krypene du fant, men at de er svidd tviler jeg sterkt på :) (Stakkars katte i så tilfelle.)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Hvis et glass faller ned fra et bord elr dens høyde og ikke knuser/tar en stund før det knuser, hva er det egentlig som skjer da? Hvorfor knuser det ikke/sakte?

 

Du tenker på de gangene glasset spretter rundt på gulvet til det treffer på en slik måte at det ikke tåler støyten?

Lenke til kommentar

Sier dyr "hadet" til barnene sine når de skilles fra foreldrene for å leve et eget nytt? Eller vil ungen bare en dag dra?

Flere arter er flokkdyr akkurat som menneskedyret. Og jeg vil tro at i flere tilfeller blir barna i flokken. Men hanner har større tendenser til å forlate flokken da de ofte kommer i konflikt med lederhannen.

 

Men uansett, jeg har i hvert fall aldri hørt om noen dyrearter utenom menneske som har noen forståelse for akkurat 'hadet'.

 

Faktisk finnes det en slags 'stamme' mennesker i Thailand/Burma som ikke har ord for hei og hadet i språket sitt. De er et reisende folk som flytter seg overalt rundt havområdene rundt Thailand. Så der har du eksempel på mennesker som ikke en gang bruker det.

Endret av Venetar
Lenke til kommentar

Hvis et glass faller ned fra et bord elr dens høyde og ikke knuser/tar en stund før det knuser, hva er det egentlig som skjer da? Hvorfor knuser det ikke/sakte?

 

Du tenker på de gangene glasset spretter rundt på gulvet til det treffer på en slik måte at det ikke tåler støyten?

 

Yes noe sånt ja

Lenke til kommentar

Leoparder har familiebånd hele livet selv om ungene drar fra mora og til egne territorier. Ungene kjenner fortsatt igjen ropet til mora, men de kommer ikke bra overens når ungene er voksne. Så en lang dokumentar om en leopard-familie i Afrika, narrated av Jeremy Irons. Selv om ungen var i sitt eget territorie flere år, kom den tilbake når mora ropte på den i utkanten av hennes territorie, og de hilste liksom forsiktig på hverandre og begynte de å slåss og mora trakk seg tilbake.

Lenke til kommentar

En kamerat lånte pc'en min i helga. Jeg tenkte å sjekke loggen, som den nyskjerrige personen jeg er.

 

En kamerat hadde tydligvis vært inne på en proxyside, hidemyass.com. Hva gjør en proxyside? prøvde å lese litt på wikipedia men ble ikke særlig klok av det.

 

JEg skjønner jo at den skjuler historikken, men hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar

En kamerat lånte pc'en min i helga. Jeg tenkte å sjekke loggen, som den nyskjerrige personen jeg er.

 

En kamerat hadde tydligvis vært inne på en proxyside, hidemyass.com. Hva gjør en proxyside? prøvde å lese litt på wikipedia men ble ikke særlig klok av det.

 

JEg skjønner jo at den skjuler historikken, men hvordan fungerer det?

Enkelt forklart så surfer du gjennom en annen pc. Altså internettrafikken din går gjennom en annen pc slik at din ip blir skult. Derav ordet proxy

Lenke til kommentar

En kamerat lånte pc'en min i helga. Jeg tenkte å sjekke loggen, som den nyskjerrige personen jeg er.

 

En kamerat hadde tydligvis vært inne på en proxyside, hidemyass.com. Hva gjør en proxyside? prøvde å lese litt på wikipedia men ble ikke særlig klok av det.

 

JEg skjønner jo at den skjuler historikken, men hvordan fungerer det?

Enkelt forklart så surfer du gjennom en annen pc. Altså internettrafikken din går gjennom en annen pc slik at din ip blir skult. Derav ordet proxy

 

Så egentlig bruker jeg en server i utlandet altså, smart. Vil dette kunne brukes av f.eks terrorister for å ikke bli oppdaget? kan jeg ungå et eventuelt datalagrings direktiv(hvis det noen gang blir vedtatt)?

 

Edit: kansje litt drøyt å dra inn terrorister her, men dere skjønner hva jeg mener :p

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar

Nei, hvis politiet vil ha tak i deg sjekker de bare loggen på proxy-siden du surfet fra.

Men nettstedene du surfer TIL vil ikke se din ip-adresse.

 

Forutsatt at de får lov, og proxien faktisk logger ja.

 

Når det hjelder å surfe med gratis proxier så er det ustabilt og veldig tregt, og derfor ikke spesielt praktisk på genrell basis, om man betaler for det er saken en annen dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...