Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kristian Birkeland + SeaLion = Sant :love:

 

:!:

:!: Hehe, morsom du.

 

Men jeg har virkelig sans for fyren, og elsker å lese om da den såkalte lydløse elektriske kanonen hans bokstavelig talt slo gnister på den store demodagen. Da forsvant elkanoninvestorene som dugg for sola, men selv var han i ekstase for å oppfunnet den elektriske lysbuen som ble det tekniske grunnlaget for billig kunstgjødselproduksjon.

http://www.hydro.com/no/Om-Hydro/Var-historie/1900---1917/1903-Eksplosive-vinterdager/

http://www.hydro.com/no/Pressesenter/Nyheter/Arkiv/2003/Februar/15910/

I 1901 hadde Birkeland patentert sin elektriske kanon og etablert Interesseselskabet Birkelands Skydevaaben. Hensikten var å utvikle en ny type kanon som kunne selges til våpenindustrien, slik at han kunne tjene penger til sine eksperimenter – også den gang var det mye penger i krigsindustri.

 

Birkeland bygde en liten, 80 centimeter lang kanon som han reiste rundt med både i og utenfor Norden for å demonstrere at hans oppfinnelse virket. Men i 1903 bygde han i tillegg en stor kanon på 2,5 meters lengde og inviterte alle fra krigsindustrien som hadde hørt om den elektriske kanonen, samt en rekke andre prominente personer og presse, til demonstrasjon i Universitetets gamle festsal i Kristiania. Datoen var 6. mars 1903.

 

Birkeland og hans venner hadde montert kanonen og gjort to vellykte prøveskytinger tidligere på dagen, og alt så ut til å være klart for å "innkassere" for års arbeid. I salen satt blant andre representanter for de store våpenprodusentene Krupp fra Tyskland og Armstrong fra England.

 

Professor Birkeland holdt en kort tale, der han blant annet sa til gjestene at de kunne sitte helt rolig: "Når jeg slår på strømmen, vil de verken se eller høre noe, uten smellet fra prosjektilet som slår inn i plankeveggen".

 

"Så slo jeg bryteren i. Det ble i ett glimt et øredøvende og fresende spetakkel. Flammene sto langt ut av munningen," berettet han etterpå om det som var en kortslutning på 10.000 ampere. "Dette var det mest dramatiske øyeblikk i mitt liv – med dette ene skudd skjøt jeg mine aksjer fra 300 og ned i null. Men prosjektilet satt i blinken!"

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Finnes det armbåndsur der den korte viseren går én gang rundt i døgnet, istendenfor to?

Ja, men det er vist en skikkelig sjeldenhet. Google 24h watch så finner du noen. Pussig at du spør om dette. Det er bare et par uker siden jeg jaktet på noe sånt selv, men da i veggur-utgave.

 

Men armbåndsur er også genialt å ha med 24 timer. Da har du kompass på armen når sola er oppe. (Rett timeviseren mot sola så er 24:00 på klokka alltid mot nord)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Spørsmål om varmeledning:

 

- Dersom jeg lager vakuum på kjøkkenet og varmer opp platetoppen til 1.000.000 grader (vennligst ikke spør hvordan) og holder hånden 1/4 millimeter over plata; brenner jeg meg?

Lenke til kommentar
Spørsmål om varmeledning:

 

- Dersom jeg lager vakuum på kjøkkenet og varmer opp platetoppen til 1.000.000 grader (vennligst ikke spør hvordan) og holder hånden 1/4 millimeter over plata; brenner jeg meg?

Ja, for i tillegg til varmeleding finnes det noe som kalles varmestråling, infrarødt lys, og dette overført best i vakuum. Derfor brenner du deg lenge før du er såpass nært plata.

Lenke til kommentar

orjanr: Tusen takk for lenken. Jeg har lenge hatt lyst på en 24 timers klokke og nå blir det kanskje noe av. :)

 

Spørsmål om varmeledning:

 

- Dersom jeg lager vakuum på kjøkkenet og varmer opp platetoppen til 1.000.000 grader (vennligst ikke spør hvordan) og holder hånden 1/4 millimeter over plata; brenner jeg meg?

Ja, for i tillegg til varmeleding finnes det noe som kalles varmestråling, infrarødt lys, og dette overført best i vakuum. Derfor brenner du deg lenge før du er såpass nært plata.

Jepp, og varmestrålingen følger t4. (t = temperaturen i kelvin). Ved noen hundre grader begynner det å bli virkelig ubehagelig å ha bar hud i nærheten av noe med den størrelsen som ei kokeplate, selv om lufta fra det varme objektet ikke berører hånda. Siden varmestrålingen øker så raskt som t4 så gir høye temperaturer ekstremt mye stråling fra seg. Jeg var på besøk i et smelteverk der de tappet metall ved 1750°C. Selv om jeg sto rundt 10 meter unna så var den synlige strålen med en diameter på usle ~10 cm og lengde ca 0,5 meter nok til at ubeskyttet hud på hendene føltes sviende varm. Det var en lufttemperatur på rundt 10°C der jeg sto.

Lenke til kommentar
Finnes det armbåndsur der den korte viseren går én gang rundt i døgnet, istendenfor to?

 

Men armbåndsur er også genialt å ha med 24 timer. Da har du kompass på armen når sola er oppe. (Rett timeviseren mot sola så er 24:00 på klokka alltid mot nord)

 

Stilig. Det var pga. kompass jeg også ble nyskjerrig på det. Takk til SeaLion for svar også.

Lenke til kommentar

Bare lurer på hvordan av kattedyrene som maler(om ikke alle). Og ja jeg har prøvd å google det men finner ulike svar.

 

 

Hvem, hva, hvor, hvilken, hva for en, hvorfor, hvordan, ...

Tror kanskje du leter etter hvilke?

 

Google og wiki ga meg denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Purr

"A purr is a sound made by all species of felids and is a part of cat communication. It varies between cats (for example by loudness and tone), and from species to species, but can be characterized as a tonal buzzing. Domestic cats purr in a frequency of 25 to 150 vibrations per second.

 

Although purring is commonly associated with felids, other animals such as raccoons purr. Other purring animals are rabbits, squirrels, ring-tailed lemurs, elephants,[1] and gorillas while eating."

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Finnes det en guide/tutorial for hvordan en kommentator skal og burde kommentere live-events? Mtp. nøytralitet, påvirking av spill ved påpeking av fakta osv, spåing av fremtid, advaring av spillere osv.

 

Isåfall har ikke Alsaker lest den.

 

 

Hussseeeeeeeekleeeeeepp!

 

 

Hver gang han er i nærheten av ballen.

Endret av -iL-
Lenke til kommentar

Bare lurer på hvordan av kattedyrene som maler(om ikke alle). Og ja jeg har prøvd å google det men finner ulike svar.

 

 

Hvem, hva, hvor, hvilken, hva for en, hvorfor, hvordan, ...

Tror kanskje du leter etter hvilke?

 

Google og wiki ga meg denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Purr

"A purr is a sound made by all species of felids and is a part of cat communication. It varies between cats (for example by loudness and tone), and from species to species, but can be characterized as a tonal buzzing. Domestic cats purr in a frequency of 25 to 150 vibrations per second.

 

Although purring is commonly associated with felids, other animals such as raccoons purr. Other purring animals are rabbits, squirrels, ring-tailed lemurs, elephants,[1] and gorillas while eating."

 

 

Det jeg fikk fra google var at de ikke mente alt var maling som katter gjør og masse sånt. Var ne med at katter brukte et fleksibelt *** noe mens større katter ikke hadde dette og brukte stemmebandet. Ble veldig forvirra.

Lenke til kommentar

Om det finnes en slags "guide" til kommentering så er den i alle fall sterkt regional. Latin-amerika og Storbritannia har vidt forskjellige måter å kommentere på, og det å høre på kommentatorene i USA er noe HELT annet enn de britiske jeg er vant med fra fotballen. De Norske er nokså like de engelske i stilen, men er sjeldent like flinke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...