Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cheeseburger til 10kr gir vel mer energi for penga enn BigMac og det finnes nok annen mat som har enda bedre næring/energi per krone forhold.

 

Jeg tror nok at vannkraftverk vil lønne seg på sikt uansett. Om du bare tar byggekostnadene for vannkraftverket og vedlikeholdskostnadene (og bor rett ved kraftverket så du ikke tenker på nettleie) så er ikke strømmen så dyr.

Lenke til kommentar

Hvis alle ulovlige innvandrere fikk statsborgerskap mot at de løp i et hamsterhjul for å generere elektrisitet, og de ble fôret kun med BigMac, ville de laget strøm som var dyrere eller billigere enn vanlig vannkraft?

 

Altså, hva koster bigac i forhold til energien?

 

La meg tippe en bigmac her 500 kcal, som er ca 2100 kilojoule. Om man da regner 100% effektivitet i kroppen (noe som neppe er tilfellet), så er det litt over en halv kilowatttime, noe som vnligvis koster kanskje 10 øre å generere. Svaret er da, lang langt dyrere.

 

Angående pris, så husker jeg at når jeg studerte prøvde jeg å finne produktet med mest energi per krone, det var da first price matolje, ca 3 kr per 2000 kcal om jeg ikke husker feil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis alle ulovlige innvandrere fikk statsborgerskap mot at de løp i et hamsterhjul for å generere elektrisitet, og de ble fôret kun med BigMac, ville de laget strøm som var dyrere eller billigere enn vanlig vannkraft?

 

Altså, hva koster bigac i forhold til energien?

 

La meg tippe en bigmac her 500 kcal, som er ca 2100 kilojoule. Om man da regner 100% effektivitet i kroppen (noe som neppe er tilfellet), så er det litt over en halv kilowatttime, noe som vnligvis koster kanskje 10 øre å generere. Svaret er da, lang langt dyrere.

 

Angående pris, så husker jeg at når jeg studerte prøvde jeg å finne produktet med mest energi per krone, det var da first price matolje, ca 3 kr per 2000 kcal om jeg ikke husker feil.

 

AtW

Henter vi ikke mesteparten av energien fra forbrenning av oksygen?

Lenke til kommentar

Hvis alle ulovlige innvandrere fikk statsborgerskap mot at de løp i et hamsterhjul for å generere elektrisitet, og de ble fôret kun med BigMac, ville de laget strøm som var dyrere eller billigere enn vanlig vannkraft?

 

Altså, hva koster bigac i forhold til energien?

 

La meg tippe en bigmac her 500 kcal, som er ca 2100 kilojoule. Om man da regner 100% effektivitet i kroppen (noe som neppe er tilfellet), så er det litt over en halv kilowatttime, noe som vnligvis koster kanskje 10 øre å generere. Svaret er da, lang langt dyrere.

 

Angående pris, så husker jeg at når jeg studerte prøvde jeg å finne produktet med mest energi per krone, det var da first price matolje, ca 3 kr per 2000 kcal om jeg ikke husker feil.

 

AtW

Henter vi ikke mesteparten av energien fra forbrenning av oksygen?

 

Vi forbrenner jo oksygen ja, men dette gjøres vel i de testene der man måler hvor mye energi det er i mat også? Mao energimengdens om oppgis representerer (relativt godt, men ikke 100%, avhengig av matens struktur osv), hvor mye energi kroppen klarer å hente ut av å spise den matmengden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis alle ulovlige innvandrere fikk statsborgerskap mot at de løp i et hamsterhjul for å generere elektrisitet, og de ble fôret kun med BigMac, ville de laget strøm som var dyrere eller billigere enn vanlig vannkraft?

 

Altså, hva koster bigac i forhold til energien?

 

 

haha, vanvittig tankegang :)

 

La meg tippe en bigmac her 500 kcal, som er ca 2100 kilojoule. Om man da regner 100% effektivitet i kroppen (noe som neppe er tilfellet), så er det litt over en halv kilowatttime, noe som vnligvis koster kanskje 10 øre å generere. Svaret er da, lang langt dyrere.

 

Angående pris, så husker jeg at når jeg studerte prøvde jeg å finne produktet med mest energi per krone, det var da first price matolje, ca 3 kr per 2000 kcal om jeg ikke husker feil.

 

AtW

 

Men man må jo trekke fra alle utgifter som er med illegale innvandrere, dog uansett havner man vel laaaaaangt unna feks vannkraftverk.

 

Hva er egentlig den billigste måten og fremstille strøm/energi på, hvis man ikke tar hensyn til miljø ?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro vind eller solenergi over lenger tid.

 

1: Kjøp en vindmølle

2: Sett den opp

3: Få strøm.

 

Koster selvfølgelig litt å kjøpe en vindmølle, men over lang tid så... Trenger ikke kjøpe noe olje eller gass vettu.

 

Jeg tipper vannkraft. Men problemet er at det ikke finnes evig av den.

 

Mye penger til vedlikehold av et vannkraftverk vel? Og det er da "evig" vann å hente energi fra. Det er jo derfor det heter en fornybar energikilde.

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Problemet er vel ikke hva som er billigst akkurat i det tilfellet. Det er bare det at f.eks. kullkraftverk kan levere mye mer strøm fort uten å konsumere et stort område med mye vind.

 

Jeg er ikke ekspert på dette så rett meg om dere vet det!

Endret av Munty
Lenke til kommentar

 

Men man må jo trekke fra alle utgifter som er med illegale innvandrere, dog uansett havner man vel laaaaaangt unna feks vannkraftverk.

 

Hva er egentlig den billigste måten og fremstille strøm/energi på, hvis man ikke tar hensyn til miljø ?

 

Spørsmålet var formulert slik at kun matutigfiter var naturlig å ta med, eksemplet er jo uansett ikke reellt i den forstand at det er sannsynlig.

 

Jeg tror vel vi produserer på de billigste måtenen i dag, tas ikke så veldig mye hensyn til miljø, kjernekraft er per i dag litt dyrere enn kull og olje tror jeg, vil tro vannkraft er det billigste.

 

Vindkraft ble nevnt tidligere, det er vedlikehold emd vindkraft, det er ikke sånn at man kan sette opp en mølle som står evig og produserer strøm, som nevnt, hadde det vært billigst hadde det vært mere brukt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet er vel ikke hva som er billigst akkurat i det tilfellet. Det er bare det at f.eks. kullkraftverk kan levere mye mer strøm fort uten å konsumere et stort område med mye vind.

 

Jeg er ikke ekspert på dette så rett meg om dere vet det!

Alt kan til syvende og sist kokes ned til kroner og øre (eller euro og cent om du vil), også arealbruk og tid.

Lenke til kommentar

Vannkraft og kullkraft er trolig de klart billigste, gjerne med brunkull for å senke prisen ytterligere.

 

Kjernekraft og vindkraft er faktisk veldig dyre måter å lage strøm på. Solceller er ennå dyrere i forhold til kraften man får ut.

 

Vannkraft er billig der den er tilgjengelig i store mengder, sånt som på vestlandet. Andre plasser i verden er det ikke nok nedbør/fallhøyde og for lange avstander til konsumentene.

 

Kullkraft er dermed billigst der man ikke har tilgang på billig vannkraft.

 

Oljekraftverk og gasskraftverk uten rensing er sånn midt på treet kostnadsmessig. Gasskraft med CO2-utskilling er ganske dyrt. Legger man på lagring av den utskilte CO2-en i tillegg så blir det ennå dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vannkraft og kullkraft er trolig de klart billigste, gjerne med brunkull for å senke prisen ytterligere.

 

Kjernekraft og vindkraft er faktisk veldig dyre måter å lage strøm på. Solceller er ennå dyrere i forhold til kraften man får ut.

 

Det skal dog nevnes at prisen på kjernekraft er "kunstig høy", pga relativt lite nybygging, mye protester, trenering av søknader osv pga følelsene rundt kejrnekraft, med et mer effektivisert system hadde antakelig kostnadene godt ned litt.

 

AtW

Lenke til kommentar

I dag satt jeg ute i sola på en stol. På armlenet var det en en skygge fra murtaket over. Denne skyggen hadde et skarpt skille mellom skygge og ikke-skygge. Men hver gang det kom semi-kraftige vindkast, så vibrerte dette skillet. Hva kom det av?

 

Hverken murtaket eller stolen beveget på seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...