Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Men det inngår ikke i noen stats territorialfarvann.

Altså ingen lover og regler gjelder der.

Betydelige deler av den norske straffeloven gjelder for norske statsborgere, uansett om de er innenfor landets grenser, i utlandet, eller i internasjonalt farvann. Tilsvarende regler finnes sikkert også i mange andre lands straffelover.

Ikke alle, som vi ser i Martine/Farouk-saken.

Skjønner ikke hvordan den saken er relevant. Farouk har vel ikke norsk statsborgerskap? Selv om han hadde det så ser jeg heller ikke hvordan saken er relevant.

IR: "Tilsvarende regler finnes sikkert også i mange andre lands straffelover"

Jeg: "Ikke i alle, som vi ser i Martine/Farouk-saken."

 

Det var bare en tilleggskommentar. Langt fra alle land har som praksis å straffe egne borgere for det de gjør i utlandet, og slike konflikter (som Farouk-saken, kongo-saken, bolivia-saken o.l.) kommer vi nok bare til å se mer av i framtiden.

 

Hva skjer f. eks. med hun ene jenta som smugla dop i Bolivia, som rømte hjem?

Jeg trodde du tenkte på den første setninga. Men Yemen har vel tilbudt å kjøre saken for retten i Yemen, men det tillater ikke Storbritania. De vil ha han for retten i Storbritania.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et materiale som er lett å få tak i, tåler høy temperatur og leder ikke strøm er?

Spørs hva du mener med høy temperatur og hvilke kjemiske og mekaniske påkjenninger det skal tåle.

 

Fliser tåler fra ca 800 til 1500 grader avhengig av type, de tåler også ganske mye kjemiske og mekaniske påkjenninger, men er skjøre for temperatursvingninger. Glass tåler bortimot 800 grader avhengig av type, men blir litt myk ved de høyeste temperaturene, men er skjør særlig ved lave temperaturer. Stein tåler omtrent det samme som fliser avhengig av type mineraler. Som du ser så er metalloksider en gjenganger (stein, glass, fliser). Gips er også en mulighet, men det tåler ikke mer enn noen få hundre grader.

Lenke til kommentar

Det er statisk elektrisitet. Ikke magnetisme. Det er en viktig forskjell.

 

Du kan få skjea til å bli ikkestatisk ved å unngå friksjon mellom den og pulveret. Altså holde den borte fra pulveret. Eller gjøre pulveret vått. Men jeg antar at dette ikke er helt det du ville så jeg har gjemt den beste løsninga til slutt: Gjøre overflaten på skjea elektrisk ledende. F.eks ved å dekke den til med aluminiumsfolie eller lakkere den med elektrisk ledende lakk (sånn kretskort-fikser). Men jeg ville ikke brukt sistnevnte i kontakt med matvarer.

 

Det aller letteste er nok bare å erstatte den med en metallskje.

Lenke til kommentar

Aerogel er ikke så lett å få tak i, men stopper varme rimelig effektivt, og veier omtrent ingenting.

Men leder elektrisitet, ikke bra, men har sett tall på 1S/m. Så i hvertfall bedre enn vanlig springvann.

 

Betong er ikke vanskelig å få tak i, tåler veldig høy varme og leder strøm dårlig. Sannsynligvis ikke så mye dårligere enn aerogel, men du kan bruke ganske mye for prisen av en kg aerogel.

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar

Glass er lett å få tak, er like rimelig som de vanligste typene av plast, kan tåle temperaturer opp i noen hundre grader, og er en god isolator både mot strøm og varme.

 

Porselen og ulike keramere har tilsvarende egenskaper, porselen og keramere tåler imidlertid langt høyere temperatur enn glass.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Glass er ikke så god isolator når det gjelder varme. Det er gjerne gjennom vinduer i hus at mesteparten av varmen lekker ut om vinteren. Som en av foreleserne på UiO en gang sa: "Du kunne like gjerne ha erstattet glassplata i vinduet med en jernplate og varmetapet hadde vært nesten helt likt".

 

Så med andre ord er ikke rent glass så bra mtp. varmeisolasjon, for å isolere elektrisitet så skal det fungere ganske bra.

Lenke til kommentar

Metalloksidet SiO2 er allerede nevnt i form av stein (kvarts). Det tåler veldig høye temperaturer (1600°C) og relativt store mekaniske og kjemiske påkjenninger. SiO2, Al2O3 i blanding med andre metalloksider brukes som keramisk isolasjonsmateriale i noen typer smelteovner for metall.

Lenke til kommentar

Lurer på om noe slikt vil funke teoretisk.

 

post-154192-1275381708,07_thumb.jpg

(Begge er samme løp. Øverste er tid 1, og den nederste er tid 2)

 

Man har en tube, med et prosjektil inni. Med tvinnet magnet rundt. Når man skrur på strømmen, vil magnetismen starte til venstre, og gå mot høyre. Prosjektilet som er foran magneten, vil hele tiden bli dyttet mot høyre.

 

Lurer på om Coil Gun fungerer noe lignende, bare at der drar magneten kula, istedenfor å dytte.

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Det er en leder, ikke en magnet.

 

Med stor nok radius på spolen, sterk nok strøm og lett nok kule, kan man vel få det til, men jeg tror ikke det vil være en særlig praktisk maskin.

 

Red.: Det er for øvrig omtrent slik coilguns virker.

Endret av Daniel
Lenke til kommentar

Det er en leder, ikke en magnet.

 

Med stor nok radius på spolen, sterk nok strøm og lett nok kule, kan man vel få det til, men jeg tror ikke det vil være en særlig praktisk maskin.

 

Red.: Det er for øvrig omtrent slik coilguns virker.

Han skrev magnet.

 

Strømmen har ingen akselerasjonstid, hastigheten er konstant, og den er veldig veldig høy, antageligvis vil ikke noe legeme på jorden kunne oppnå slik hastighet uten å bli kraftig deformert.

Lenke til kommentar

Han skrev magnet, men det er ganske opplagt at han tenkte på en lederspole.

 

Dess flere vindinger per lengdeenhet og dess større radius på spolen, dess lengre tid vil det ta før det går strøm gjennom hele lederen. Det magnetiske feltet vil forplante seg like fort langs spolen, slik at man ender opp med noe som mer eller mindre tilsvarer å dytte kula med en strømførende lederring.

 

Jeg skal imidlertid ikke påstå at dette er en maskin det går an å bygge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...