Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hmm.. "dra eller dytte" er et merkelig spørsmål ettersom magnetismen virker på hele massen i kula, ikke bare som en punktkraft som dytter bak som et stempel eller drar den som med en snor.

 

De stedene i spolen som kula ikke befinner seg vil ikke få tilført noe energi. Du kan fint neglisjere den magnetiske krafta på luftmolekylene og dermed regne med at hele krafta som spolen leverer vil overføres til kula. Energiregnestykket blir altså likt for spolen og kula. 1 Ws elektrisk energi blir tilnærmet 100% til bevegelsesenergi i kula. Ok, for å være litt mer nøyaktig forsvinner noe som varmetap fra elektrisk motstand i både spolen og kula. (Det induseres strøm i kula). Noe energi vil også tapes i form av friksjon mot lufta (-> varme) og lyd. Men alt i alt tror jeg effektiviteten til en slik spolepistol er svært høy (90+%).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste har vel sett vaskemiddelplakaten der det stod Ass. Comfort.

Det får jo butikken til å fremstå som et horehus.

ass. er forkortelse for assortert. Hva er det du tenker på?

 

Hadde du lest dette i USA eller i UK og forkortelsepunktumet manglet kunne du nok tolket det sånn.

 

Ass brukes ikke over alt. Kun når det gjelder assorterte produkter og ikke når det gjelder et enkeltprodukt.

 

F.eks finnes Tine smøreost i forskjellige smaksvarianter. Da passer det fint å bruke ass. i stedet for å presisere alle smaksvariantene. Det høres også bedre ut enn å bare skrive "Tine smøreost" fordi man vil formidle at det gjelder mer enn ett produkt. Butikker liker å gi inntrykk av å være generelt billige, derfor skriver de tydelig at det gjelder mer enn ett produkt når de kan.

Lenke til kommentar

Jeg har en idë til et kommersiellt produkt.

Jeg trenger deres hjelp for å regne ut om den i det hele tatt fungerer.

 

Når man sprayer med en sprayboks, er det som kommer ut veldig kaldt, pga. at trykket minker.

 

Kan man lage brus- og ølbokser som ikke trenger å kjøles ned, med dette prinsippet?

 

Altså, romtemperert cola eller pils, som umiddelbart blir kaldt når du slipper ut trykket?

Lenke til kommentar

En vanligere form av begrepet kofferthumor er å tenke koffert. Det betyr å tolke et i utgangspunktet nøytralt ord eller begrep på en seksuell måte. Uttrykket er særnorsk og forekommer ikke på dansk og svensk. Det skal ha oppstått blant studenter ved Universitetet i Oslo på 1960-tallet på grunn av et eksempel i en læreboktekst om freudiansk psykologi, drømmer og seksuelle fantasier. Læreboken var Harald Schjelderups Innføring i psykologi og inngikk i pensum til forberedende prøver. Den østerrikske legen Sigmund Freud, som grunnla psykoanalysen tidlig på 1900-tallet, tolket drømmer om gjenstander man kunne putte noe inn i, som drømmer om kvinnelige kjønnsorganer og sex. Slike gjenstander kunne ifølge hans teorier for eksempel være esker, vesker, skrepper, dåser - og kofferter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor blinker lys, sett fra en viss avstand? Jeg ser ut av vinduet mitt og ser lysene blinke på 5-6 km. avstand.

Lyset gjennomgår forandringer i atmosfæren som får det til å utgi en annen bølgelengde.

Edit: Eller hva mener du med blinking? På – av eller rene fargeforskjeller?

 

Hva er "Google" brukeren jeg ser titt og stadig nede på brukerlista?

Det er en bot fra Google som indekserer sider, som man senere kan ta en titt på i Google sin cache. Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Hvorfor blinker lys, sett fra en viss avstand? Jeg ser ut av vinduet mitt og ser lysene blinke på 5-6 km. avstand.

 

Det er pga urenheter i lufta mellom deg og lyset. Det er ikke fordi du plutselig ser 50Hz (50 svingninger i sekundet) på lang avstand.

 

Joda, men hvorfor er hullet så perfekt rundt og "slipt" i alle kantene da?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvordan er dette mulig? hva har skjedd?

 

1275409199631_442.jpg

http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=10008119

 

Ser jo ut som noen har drillet et hull fra innsiden. Perfekt rette kanter og 60 meter dypt, bare åpnet seg midt i byen, som en scene fra en superhelt-film.

 

 

Geologer sier det er resultat av mye regn og dårlig drenéring

 

Synes det hullet ser litt "fake" ut selvom det sikkert ikke er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...