Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg så en episode av The big bang theory (kanonserie), og der var det en episode som omhandlet hvordan Sheldon og Leonard møttes og flyttet sammen, der avtalte de at hvis de oppfant tidsmaskinen, så skulle de reise tilbake til det øyeblikket de satt i der og da.

 

Så hvorfor tar ikke alle høytstående forskere og oppfinnere og lager samme avtale? Da vil vi jo vite om vi oppfinner tidsmaskinen i vår levetid?

 

Alle høytstående oppfinnere og forskere har gjort avtalen, det er bare at du ikke er med i den klubben..

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981287349

Det har med mengde pigmenter i huden å gjøre og ofte er det litt ekstra pigmenter på og rundt kjønnsorganene.

Og da kommer det et nytt spørsmål, hvorfor er det mer pigmenter der?

Godt spørsmål, etter ett googlesøk fant jeg svaret ovenfor her.

Mer vet jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar

Hvorfor er huden rundt kjønnsorganene som regel mørkere enn huden andre steder på kroppen? Leste en gang at dette skyldes at vi tar oss oftere der, men er det sant?

Burde ikke fingrene våre da være svarte :p

 

Er vel akkurat derfor jeg tvilte på den teorien. :p

Lenke til kommentar

Hvorfor gjesper vi?

Vitenskapen har ikke funnet noe svar på det enda, en teori er at blodet trenger mer oksygen, men en studie i 2005 avslørte at gjesping ikke har noe å si på blodets oksygeninnhold'

 

Dette fenomenet har fremdeles ingen vitenskapelig forklaring, noe som har sammenheng med gjespingens lave status blant medisinske forskningsområder; kun et fåtall forskere i verden vier sin tid til forskning på gjespingen.

 

En nyere teori dreier seg om at gjesping brukes til regulering av kroppstemperatur. En annen teori er at gjesping styres av de samme nevrotransmitterne som påvirker følelser, humør, appetitt og andre fenomener.

Årsaken til gjesping kan kanskje være ganske enkel: Det er den eneste måten kjeveleddets ytterste, åpne grense jevnlig kan trenes og vedlikeholdes. Dette må åpenbart være viktig for dyr som bruker munnen til jakt og kamp. Tilføyd kraft ser ut til å være felles for alle gjesp. Situasjonen som det gjespes i er da uviktig

 

~http://no.wikipedia.org/wiki/Gjesp

Lenke til kommentar

Hvorfor gjesper vi?

Selv om man forsker på det, betyr det ikke at gjesping er en kroppslig funksjon som det er en eller annen mening bak. Før eller senere i evolusjonen utvikler dyr ofte funksjoner som er mer eller mindre ubrukelige, men som på samme måte ikke er en ulempe. Disse er bare sidesprang, gjerne "bugs" av andre funksjoner som utvikles.

 

Nå er jeg strengt tatt ikke en evolusjonsbiolog, men jeg tror ikke det er en umulighet at grunnen til at mennesker liker musikk er en slik "bug", et sidesprang fra den faktiske funksjonen menneskers forfedre utviklet, nemlig å kjenne igjen visse lyder, rop og signaler fra andre i flokken som for eksempel signaliserte forskjellige farer eller lignende.

 

Gjesping kan være en slik funksjon, eller det kan være en viktig funksjon ettersom man ofte tenker på å legge seg når man gjesper, og ettersom gjesping ofte "smitter" kan dette føre til at hele flokken sovner på mer eller mindre samme tidspunkt, noe som nok vil være et evolusjonært forsprang i en samordnet flokk.

Lenke til kommentar
Fins det måter å skru magnetisme av og på ved hjelp av elektrisitet?

 

Fins det våpen som skyter ut kuler ved hjelp av magnetisme?

Javisst, og et av de aller tidligste forsøkene med dette stod nordmannen Kristian Birkeland for, for over hundre år siden (1901). Han demonstrerte faktisk en elektrisk kanon i universitetets aula ved Karl Johans gate i 1903. Dette forsøket gikk forresten litt galt, og da kom han på en billig måte å produsere kunstgjødsel på. Kristian Birkeland slo seg sammen med Sam Eyde, disse grunnla Norsk Hydro (senere Hydro). Han fant også opp en billig metode for produksjon av aluminium (og andre metaller), aluminium var tidligere så vanskelig å framstille at aluminium hadde en høyere markedsverdi enn sølv. Kristian Birkeland hadde over 60 patenter innen 10 ulike fagområder, han var også den første som forsto hva nordlys var for noe.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kristian_Birkeland

http://www.museumsnett.no/ntm/no/forskning/birkeland/birkeland.htm

http://www.fys.uio.no/plasma/historie/birkeland/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...