Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lyset gjennomgår forandringer i atmosfæren som får det til å utgi en annen bølgelengde.

Det er pga urenheter i lufta mellom deg og lyset. Det er ikke fordi du plutselig ser 50Hz (50 svingninger i sekundet) på lang avstand.

:hmm:

 

Er dette et entydig svar jeg ikke ser sammenhengen mellom?

 

Enzyme: Nei, at konstante gulelys fra hus "blinker"

Lenke til kommentar

Aha, nei, jeg tenkte det var noe spesifikt med «50» som var årsaken. Det er jo forsåvidt det også når man tenker over det, (i og med at det blinker), men muligens jeg misforstod.

Lavere frekvens = tregere blinking. 50hz pærer blinker ofte for raskt og for lite til at de fleste merker det, akkuratt som at gamle tver flimrer og piper noe helt forj*** men det virker ikke som om så mange merker det heller.

Lenke til kommentar
Det er pga urenheter i lufta mellom deg og lyset. Det er ikke fordi du plutselig ser 50Hz (50 svingninger i sekundet) på lang avstand.

Blinker lyspærer på 50Hz fordi strømmen er på 50Hz? Trodde de glødet helt jevnt jeg.

 

Det påstås at de gjør det.

 

Husk at strømmen som går gjennom dem, er vekselstrøm på 50 Hz.

Spenningen er da innom nullpunktet flere ganger i sekundet, og da lyser pæra svakere enn når spenningen er på topp.

Vanlige folk merker ikke at pæra blinker, men det gjør den visstnok.

Lenke til kommentar
Det er pga urenheter i lufta mellom deg og lyset. Det er ikke fordi du plutselig ser 50Hz (50 svingninger i sekundet) på lang avstand.

Blinker lyspærer på 50Hz fordi strømmen er på 50Hz? Trodde de glødet helt jevnt jeg.

Mange gale svar her, fordi de fleste aldri har tenkt over hva som egentlig skjer.

 

Faktisk blinker lyspærer/lysrør 100 ganger per sekund med 50 Hz vekselstrøm, for hver vekselstrømperiode består jo av én puls den ene veien og deretter én puls den andre veien. Dette betyr at ved 50 Hz veksler strømmen retning 100 ganger, og dette gir altså 100 lysblink per sekund fra lyskildene. Dette er for raskt til at øynene våre rekker å oppfatte det og vi opplever lyset som jevnt.

 

Lyskilder som bruker likestrøm blinker ikke, men lyser jevnt hele tiden. De fleste lyskilder (pæretyper) kan benytte både likestrøm og vekselstrøm, og ved vekselstrøm blinker de altså hele tiden uten at vi legger merke til det.

Lenke til kommentar
Det er pga urenheter i lufta mellom deg og lyset. Det er ikke fordi du plutselig ser 50Hz (50 svingninger i sekundet) på lang avstand.

Blinker lyspærer på 50Hz fordi strømmen er på 50Hz? Trodde de glødet helt jevnt jeg.

Mange gale svar her, fordi de fleste aldri har tenkt over hva som egentlig skjer.

 

Faktisk blinker lyspærer/lysrør 100 ganger per sekund med 50 Hz vekselstrøm, for hver vekselstrømperiode består jo av én puls den ene veien og deretter én puls den andre veien. Dette betyr at ved 50 Hz veksler strømmen retning 100 ganger, og dette gir altså 100 lysblink per sekund fra lyskildene. Dette er for raskt til at øynene våre rekker å oppfatte det og vi opplever lyset som jevnt.

 

Lyskilder som bruker likestrøm blinker ikke, men lyser jevnt hele tiden. De fleste lyskilder (pæretyper) kan benytte både likestrøm og vekselstrøm, og ved vekselstrøm blinker de altså hele tiden uten at vi legger merke til det.

Jeg mener å ha lest en plass at vanlige glødepærer ikke blinker i praksis. Det var begrunnet med at glødetråden ikke rekker å kjøle seg ned nok i tiden mellom strømpulsene.

Er det noe sannhet i det? Eller rekker de å kjøle seg ned nok til at lyset "slukker"?

Lenke til kommentar

[...]Jeg mener å ha lest en plass at vanlige glødepærer ikke blinker i praksis. Det var begrunnet med at glødetråden ikke rekker å kjøle seg ned nok i tiden mellom strømpulsene.

Er det noe sannhet i det? Eller rekker de å kjøle seg ned nok til at lyset "slukker"?

De slukker nok ikke helt, men betydelig svakere lyser de hvertfall. Vil du visualisre dette kan du ta en kikkert eller ett kamera med lang lukketid (2-3 sekunder hvertfall) og når det er mørkt ute se mot/ta bilde av forskjellige lyskilder mens du rister på kikkert kamera (eller beveger det i små sirkler). Da vil du se at de aller fleste kunstige* lyskildene lager stiplede "spor", mens stjerner og planeter og slikt lager kontinuerlige striper.

 

*Lyskilder på likestrøm eller flamme lager også gjevne spor. Siden norske fyrlykter stort sett går på batteri (som lades med solceller om dagen) eller har en gassflamme (gamle løsningen som omtrent helt er faset ut) bruker man dette fenomenet for å skille fyrlykter fra bakgrunnsstøy: Ved innseiling til en større by kan man lett skille ut de to-tre innseilingsfyrene fra 10.000-vis av andre lys ved å bevege kikkerten i bittesmå sirkler. Alle viduer med lys, gatelys, trafikklys, billykter og annet lager stiplede sirkler, mens de 2-3 fyrlyktene lager fine kontinoerlige sirkler.

 

Edit:Ett raskt google søk ga ett tilfeldig eksempel på slike stiplede spor, denne fra en gatelykt

DSC_0052.JPG

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Er da store mengder "gamle" trafikklys igjen enda? Av de ~10 jeg kjører forbi på vei til jobben er kanskje 2 med LED. (også spørs det jo hvor "pen" likestrøm de får, skal ikke store variasjonen til før det blir blinking) Samme med billys også, når motoren går slipper det "en del" støy gjennom batteriet og det blir fort blinking der også. Skal veldig lite til før man ser det på slike spor.

Lenke til kommentar

Vekselstrøm eller likestrøm eller 50 eller 100 ganger i sekundet, det er ikke det du plutselig ser på lang avstand. Det er atmosfæriske forstyrrelser på veien fra avsender (gatelys) til mottaker (deg 5km unna). Ikke at du magisk plutselig kan se svingningene bare fordi det er langt unna.

Lenke til kommentar

Stemmer det at noen LEDs ikke blinker? Isåfall hvorfor?

Og det er mange LEDs som blinker, mye saktere enn 50Hz, på noen usb-dingser og min mp3spiller ser jeg veldig tydelig at LEDsene blinker om jeg bare rister litt på dem. Er jo litt merkelig i og med at mp3spilleren går på batteri (Creative Zen 16Gb). Noen som vet mer om det?

Lenke til kommentar
Vekselstrøm eller likestrøm eller 50 eller 100 ganger i sekundet, det er ikke det du plutselig ser på lang avstand. Det er atmosfæriske forstyrrelser på veien fra avsender (gatelys) til mottaker (deg 5km unna). Ikke at du magisk plutselig kan se svingningene bare fordi det er langt unna.

Det er også atmosfæriske forstyrrelser som gjør at stjerner ser ut til å blinke, spesielt de stjernene som vi ser rett over horisonten ser ut til å blinke mye, der ser vi på skrå gjennom atmosfæren og dermed gjennom mer atmosfære.

 

Sett fra et romskip i verdensrommet eller fra månen så er det ingen stjerner som blinker. Sett derfra er dessuten himmelen rundt stjernene alltid svart, selv på dagtid, selv sola ser ut som ei diger stjerne på en svart himmel når obervatøren befinner seg utenfor atmosfæren. Det er forøvrig lysbryting i atmosfæren som gjør at daghimmelen ser blå ut, det er den blå delen av sollyset som lettest lar seg bryte og spre i atmosfæren. Dette blå spredte lyset farger også havet blått, dette er en ren fargerefleks fra den blå himmelen. Hvis man belyser havet med en kraftig lyskaster om natten, så er det ikke mulig å se havets såkalte blåfarge, da ser det like svart ut som den svarte nattehimmelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer det at noen LEDs ikke blinker? Isåfall hvorfor?

Og det er mange LEDs som blinker, mye saktere enn 50Hz, på noen usb-dingser og min mp3spiller ser jeg veldig tydelig at LEDsene blinker om jeg bare rister litt på dem. Er jo litt merkelig i og med at mp3spilleren går på batteri (Creative Zen 16Gb). Noen som vet mer om det?

Lysdioder går på likestrøm, så om de drives direkte fra et batteri så vil du ikke få noen blinking. Forøvrig vil heller ikke en vanlig pære blinke om du kobler den til et batteri.

 

Blinkingen i små enheter kommer antageligvis fordi de er koblet på en kondensator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...