Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis 60% kjøpes legalt, så har etterspørselen på det svarte markedet sunket med cirka 60%, så lenge ikke etterspørselen etter cannabis har økt tilsvarende (noe den selvfølgelig ikke har gjort).

Ja, selvfølgelig. Likevel har det langtifra eliminert problemet av kriminelle virksomheter. Leser du artikkelen så lærer du at legaliseringen økte ulovlig eksport. Flere kriminelle har flyttet til Colorado til å dyrke cannabis og konkurrere med utenlandske leverandører.

Totalt sett, det kan hende at cannabis relatert ulovlige salg ikke har forandret seg noe særlig.

Lenke til kommentar
 

Vil ikke legalisering være et slags svik mot de som enten har greid eller forsøker å bli kvitt avhengighet?   :hmm:

 

Ser ikke helt sammenhengen siden det allerede florerer av narkotika i samfunnet, disse som du prater om har da klart å bli avhengig og klart å slutte med avhengigheten når rusmidlet var ulovlig. 

 

De som selger nå i dag bryr seg ikke om kjøperen er 10 eller 30 år gammel. De bryr seg heller ikke om det de selger er blandet ut med gummi og annet fyllmasse, kanskje de som har greid eller forsøker å bli kvitt avhengigheten føler seg lettet over at fremtidige generasjoner slipper å ty til kriminelle miljøer der det ikke finnes noe kontroll på hva som blir solgt og til hvem?

Kanskje de følger seg lettet over at de som ønsker å prøve et rusmiddel som er mindre fysisk skadelig, mindre psykisk skadelig og er mindre avhengighets skapende en alkohol som cannabis ikke må møte folk som vil selge amfetamin og heroin også?

 

I dont know..

Lenke til kommentar

Det er vel dog min type innfallsvinkel man brukte (om enn omvendt) når man bestemte å fjerne spillautomater fra kjøpesentre etc. for å avhjelpe presset på de spillavhengige. Løsningen var selvsagt ikke å utplassere enda flere automater rundt omkring.

 

Så poenget mitt er altså at myndighetsbestemt legalisering vil virke demotiverende for de som evt. strever med å bli kvitt sin avhengighet.

 

Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt man kollektivt, har et moralsk ansvar med at noen enkeltindivider sliter med å takle sin avhengighet eller ei. Det er kanskje ikke sikkert at "vi" har det ansvaret. Et sted må det forsåvidt gå en grense der enkeltperson selv har/overtar ansvar for egen skjebne.

 

Det vil kanskje alltid være tapere & vinnere uansett hvordan man innordner seg.

Lenke til kommentar

når vi snakker om cannabis og produksjonskostnader er vell det mest nærliggende og sammenligne med tobakk , jeg ser for meg at det er veldig likt og dyrke disse plantene i stor skala , så om inn prisene til butikkene er noe det samme så kan man vel selv beregne hvor mye staten kan tjene på dette . spesielt om man bruker vinmonopolet som salgskanal som ikke skal drive butikk med profitt som hovedfokus. 
jeg tipper man kunne lagt seg på 50 kr grammet som salgspris og forsatt hatt en god fortjeneste på dette. ( gitt at det finnes produsenter/grosister som har salgspriser som står i stil til produksjonskostnader ) så er jo spørsmålet om hvor lavt man vil prise seg, staten mener jo at folk selv ikke kan vise måteholde og bruker høy pris for og begrense hvor mye folk har råd til og forbruke ( som medfører smugling , igjen et issue man vill unngå både på alkohol og cannabis )

Lenke til kommentar

Jeg synes vi har et felles ansvar og hjelpe de som ikke klarer og kontrollere rusbruken sin. Altså at de ikke klarer å betale regninger, gå på jobb eller lignende. Men å bøtelegge disse eller sende de i fengsel (straff) synes jeg er feil måte å hjelpe de på. De trenger hjelp med å komme seg på beina igjen, ikke gjøre de til ennå større gjelds slaver eller sverte rullebladet deres så de helt sikkert ikke kan få seg en jobb.

Men nå er vi vel over på litt hardere rusmidler en cannabis :)

Lenke til kommentar

Det er vel dog min type innfallsvinkel man brukte (om enn omvendt) når man bestemte å fjerne spillautomater fra kjøpesentre etc. for å avhjelpe presset på de spillavhengige. Løsningen var selvsagt ikke å utplassere enda flere automater rundt omkring.

 

Så poenget mitt er altså at myndighetsbestemt legalisering vil virke demotiverende for de som evt. strever med å bli kvitt sin avhengighet.

 

Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt man kollektivt, har et moralsk ansvar med at noen enkeltindivider sliter med å takle sin avhengighet eller ei. Det er kanskje ikke sikkert at "vi" har det ansvaret. Et sted må det forsåvidt gå en grense der enkeltperson selv har/overtar ansvar for egen skjebne.

 

Det vil kanskje alltid være tapere & vinnere uansett hvordan man innordner seg.

du er klarover at det forsatt finne spilleautomater i stor stil i regi av staten i form av norsk tipping ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

du er klarover at det forsatt finne spilleautomater i stor stil i regi av staten i form av norsk tipping ? 

 

 

joda, men dette med kjøpesenter-automatene i døra, var vel for å avhjelpe den mest impulsive typen av spilling der automatene sto å ropte "kom å bruk meg" til alle som passerte.

Lenke til kommentar

Vel, personlig spiller det ikke så stor rolle for meg om jeg kjøper cannabis hos en dealer eller på Vinmonopolet, akkurat som det ikke spiller noen rolle for meg om jeg kjøper øl på Rema eller hos en som brygger ølet selv.

 

Så sånn sett er ikke jeg like stor tilhenger av legalisering som mange andre her. Hvem som selger rusmiddelet til brukerne er ganske ubetydelig.

Lenke til kommentar

Vel, personlig spiller det ikke så stor rolle for meg om jeg kjøper cannabis hos en dealer eller på Vinmonopolet, akkurat som det ikke spiller noen rolle for meg om jeg kjøper øl på Rema eller hos en som brygger ølet selv.

 

Så sånn sett er ikke jeg like stor tilhenger av legalisering som mange andre her. Hvem som selger rusmiddelet til brukerne er ganske ubetydelig.

Kriminalitet of vold påvirker deg aldri? 

Lenke til kommentar

Kriminalitet of vold påvirker deg aldri? 

Jeg vet ikke hvilken dårlig film du har sett, men det er ikke sånn at bare fordi man ønsker å kjøpe to gram av en plante hos en fyr, så slår han deg ned av den grunn. 

 

Fordeler med å kjøpe av dealere:

- Ingen avgifter

- Lengre åpningstider

 

Fordeler med å kjøpe av staten:

- Større sjanse for at det du kjøper er det du ber om

- Skattepenger som kan komme meg til nytte seinere

 

Det er pros and cons med begge deler. Og begge deler er selvsagt helt greit. 

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...