Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Det går nok på illegal omsetning og ikke farligheten bak det, det er drøye strafferammer på å trykke opp 50.000 NOK selv om skadeN disse 50 tusen gir er ikke så stor i seg selv ;)

 

Løsningen? Regulere preparatet, sell det med skatt og moms via monopol eller matvarebutikker med samme regler som alkohol. At vi ikke har tatt større lærdom av forbudstiden er hårreisende.

 

At vi i 2015 snubler bein på oss selv og bruker fallet som grunn til å fortsette med beinkroken er vel litt dumt..

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går nok på illegal omsetning og ikke farligheten bak det, det er drøye strafferammer på å trykke opp 50.000 NOK selv om skadeN disse 50 tusen gir er ikke så stor i seg selv ;)

 

 

Ja du sier noe der, syntes allikevel det burde være ett tak på straffeutmålingen så lenge det er snakk om cannabis. Ett tak som burde ligge absurd langt under en drapssak. Alt annet enn bøter for cannabis virker mot sin hensikt og blir bare urettferdig irrasjonelt.

 

 

Løsningen? Regulere preparatet, sell det med skatt og moms via monopol eller matvarebutikker med samme regler som alkohol. At vi ikke har tatt større lærdom av forbudstiden er hårreisende.

 

At vi i 2015 snubler bein på oss selv og bruker fallet som grunn til å fortsette med beinkroken er vel litt dumt..

 

Spot on

Lenke til kommentar

 

 

Ja du sier noe der, syntes allikevel det burde være ett tak på straffeutmålingen så lenge det er snakk om cannabis. Ett tak som burde ligge absurd langt under en drapssak. Alt annet enn bøter for cannabis virker mot sin hensikt og blir bare urettferdig irrasjonelt.

 

Hehe, jeg er helt enig med deg, snek meg bare inn i stillingen som djevelens avokado og la frem hvorfor det trolig er som der er nå i dag, med dagens regler.

 

Det er mye i lovverket jeg synes er helt forkastelig, mye er rett og slett umoralsk om man setter straffer opp mot hverandre, eller ser på hva man blir straffet for å gjøre.

Heldigvis så kan lovverket gjøres om.. det er ikke hundre år siden en gang at man tvang kastrerte folk her i Norge, og det var lovlig via en ny lov samt staten velsignet det i perioden 1934 og 1977.

 

Nå sitter ca. 25-30% av alle i fengsel der pga. en lov som straffer alle som er blitt tatt med div mengde narkotika over 15g (?)

At mange av disse blir straffet for å bedre et liv der vedkommende er syk, ensom eller bare for å hygge seg er både skremmende og trist.

Hva koster dette oss kontra å hjelpe de som er syke, støtte de som er ensomme og kvalitets sikre produktet til de som vil hygge seg. 

 

Nå ble dette til en rant om alt mulig annet -.-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Vil minne om at man skal unngå å lage siteringspyramider. Det er unødvendig å sitere flere innlegg i ett og samme innlegg slik at det tar stor plass på siden. Videre misbruk av siteringsfunksjonen kan medføre advarsler. Ønsker også at man fokuserer på å holde diskusjonen på et saklig nivå, og at man unngår persondiskusjon.
 
Kommentering av moderering tas på PM.

Endret av Quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor fokuserer dere på dette med kjemiske medisiner som en kjempeløsning på folks hverdagsproblemer som egentlig skyldes feil livsstil?

 

Jeg så et program på TV for en del år tilbake der flere innsatte ved Bastøy fengsel som hadde brukt tunge narkotiske stoffer uttalte at det var mye bedre å bli trett av fysisk arbeid enn av dop. Jeg kunne se på ansiktene deres at de var totalt forandret og at de var mye mer lykkelige enn folk flest med stillesittende arbeid ellers i samfunnet var.

 

Så hvorfor i allverden fokuserer dere så mye på passive løsninger når det finnes enkle metoder som gir et mye bedre resultat? Det er en kjennsgjerning at enkelte mennesker er villige til å gjøre alt for å få det bra, unntatt å arbeide for det, men det kommer desverre aldri til å fungere.

 

Jeg vet ikke hvor mange år av livene deres som dere har kastet bort på dette tullet, men hvorfor ikke spandere bare en uke med aktivt friluftsliv, bare for å teste ut dette? Hva har dere å tape på det? Kjøp dere gode klær og pakk sekken med mye sunn mat og gå lange turer i naturen hver dag, så vil dere nok snart oppleve hva det vil si å være i full balanse med et humør og en livsglede som dere ikke har hatt siden barndommen.

Alt er vel kjemisk når man bryter det ned. Ta CO2 eller O2. Du har Cannabinoid reseptorer i hjernen. Så du tilfører noe hjernen har godt av ref: https://www.youtube.com/watch?v=eOWgLZWf5gk 

 

Din mening om at alle må komme seg ut i naturen er vel og bra. Men, man kan da ikke tvinge mennesker ut i naturen... Det blir for dumt å forklare det perfekte oppskriften til et sunt og lykkelig liv, får så å dømme de som ikke følger den nord og ned. siden du tar opp helseproblemer så er det mange som har sykdommer som de ikke har påført seg selv som du mener alle med psykiske plager har...   f.eks Parkinsons, epilepsi, fibromyalgi, kreft og kvalmen man har under cellegiftbehandling og mm. Her er sykdommer som cannabis definitivt bør bli vurdert som en medisin alene eller med andre preparater. Da kan du se her https://en.wikipedia.org/wiki/Charlotte%27s_web_(cannabis)dette er en cannabis nesten uten THC, sånn at man ikke kan ruse seg på den, denne ble laget til en liten jente som slet så mye med epilepsi at de ikke hadde noen andre løsninger.

 

Jeg skjønner at det ikke finnes noen ting som kan forandre meningen din, har bedre sjanse for å få mine kristene venner til slutte å tro. Men, kanskje noen andre får noe ut av det.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor fokuserer dere på dette med kjemiske medisiner som en kjempeløsning på folks hverdagsproblemer som egentlig skyldes feil livsstil?

 

Jeg så et program på TV for en del år tilbake der flere innsatte ved Bastøy fengsel som hadde brukt tunge narkotiske stoffer uttalte at det var mye bedre å bli trett av fysisk arbeid enn av dop. Jeg kunne se på ansiktene deres at de var totalt forandret og at de var mye mer lykkelige enn folk flest med stillesittende arbeid ellers i samfunnet var.

 

Så hvorfor i allverden fokuserer dere så mye på passive løsninger når det finnes enkle metoder som gir et mye bedre resultat? Det er en kjennsgjerning at enkelte mennesker er villige til å gjøre alt for å få det bra, unntatt å arbeide for det, men det kommer desverre aldri til å fungere.

 

Jeg vet ikke hvor mange år av livene deres som dere har kastet bort på dette tullet, men hvorfor ikke spandere bare en uke med aktivt friluftsliv, bare for å teste ut dette? Hva har dere å tape på det? Kjøp dere gode klær og pakk sekken med mye sunn mat og gå lange turer i naturen hver dag, så vil dere nok snart oppleve hva det vil si å være i full balanse med et humør og en livsglede som dere ikke har hatt siden barndommen.

Alt er vel kjemisk når man bryter det ned. Ta CO2 eller O2. Du har Cannabinoid reseptorer i hjernen. Så du tilfører noe hjernen har godt av ref: https://www.youtube.com/watch?v=eOWgLZWf5gk 

 

Din mening om at alle må komme seg ut i naturen er vel og bra. Men, man kan da ikke tvinge mennesker ut i naturen... Det blir for dumt å forklare det perfekte oppskriften til et sunt og lykkelig liv, får så å dømme de som ikke følger den nord og ned. siden du tar opp helseproblemer så er det mange som har sykdommer som de ikke har påført seg selv som du mener alle med psykiske plager har...   f.eks Parkinsons, epilepsi, fibromyalgi, kreft og kvalmen man har under cellegiftbehandling og mm. Her er sykdommer som cannabis definitivt bør bli vurdert som en medisin alene eller med andre preparater. Da kan du se her https://en.wikipedia.org/wiki/Charlotte%27s_web_(cannabis)dette er en cannabis nesten uten THC, sånn at man ikke kan ruse seg på den, denne ble laget til en liten jente som slet så mye med epilepsi at de ikke hadde noen andre løsninger.

 

Jeg skjønner at det ikke finnes noen ting som kan forandre meningen din, har bedre sjanse for å få mine kristene venner til slutte å tro. Men, kanskje noen andre får noe ut av det.

 

At noen folk dømmer andre bare ved å få høre at de koser seg med stoffer de ikke liker jo helt opp til dem selv. Folk kan bli fornærmet av hva de vil. 

Det som er latterlig er at i Norge, og mange andre land,  er at de som ikke ønsker å leve etter dette foreslåtte ideallivet blir straffet med det, noen ganger i form av fengsel. Kastet i bur for å leve på en annen måte en andre, det er til å bli kvalm av. 

Kan jo sammenlignes med Hitler. Kun idealmennesket som har rett til eget liv.

Endret av Tanner
Lenke til kommentar

cannabis har vel blitt ganske vanlig etter hvert, så politiet ser vel på dette som nærmest en gullgruve for å oppklare flest mulig enkle saker. Folk som tar seg en røyk en gang i blant, er sikkert veldig lette mål å gå etter for politiet. Å huke tak i (og straffe) hasj-brukere gir kanskje en god skadebegrensning?

 

politiet håper sikkert at dette skal skremme folk (spesielt ungdommer / unge voksne) fra å prøve hasj. Noe som (forhåpentligvis) gjør at ungdommene lar være å oppsøke  forskjellige kriminelt belastede miljøer. Noe som veldig mange hasj-røykere nærmest blir tvunget til å oppsøke, nettopp på grunn av dette forbudet mot narkotiske stoffer....

Lenke til kommentar

Å si nei til legalisering eller avkriminalisering, er å si ja til mafiavirksomhet, høyrer rekruttering til tyngre stoffer og fulle fengsel.

Men for all del, la oss forsette med det vi har gjort så langt. De som styrer arkotikapolitikken gjør jo en super jobb med å gjøre brukere til kjeltringer. Er en veldig stor andel av de som velger cannabis som ikke synes alkohol er noe godt alternativ til å feire noe eller lignende situasjoner. Jeg tror de fleste i Norge har følt på kroppen hvor skadelig denne drikkekulturen er, men det er jo lovlig, så det er jo ikke så farlig..

 

Alt med måte sier nå jeg, for ordens skyld så konsumer jeg ingen av delene. Men synes mennesker skal få lov til å velge selv. Vi har sett skaden av hva forbud kan gjøre. Bare å se på Norges historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å si nei til legalisering eller avkriminalisering, er å si ja til mafiavirksomhet, høyrer rekruttering til tyngre stoffer og fulle fengsel.

Men for all del, la oss forsette med det vi har gjort så langt. De som styrer arkotikapolitikken gjør jo en super jobb med å gjøre brukere til kjeltringer. Er en veldig stor andel av de som velger cannabis som ikke synes alkohol er noe godt alternativ til å feire noe eller lignende situasjoner. Jeg tror de fleste i Norge har følt på kroppen hvor skadelig denne drikkekulturen er, men det er jo lovlig, så det er jo ikke så farlig..

 

Alt med måte sier nå jeg, for ordens skyld så konsumer jeg ingen av delene. Men synes mennesker skal få lov til å velge selv. Vi har sett skaden av hva forbud kan gjøre. Bare å se på Norges historie.

 

Forstår hva du mener, var jo det samme med alkohol før. men igjen, om dette blir legalisert hva med alle andre stoffer? 

 

Lenke til kommentar

 

Forstår hva du mener, var jo det samme med alkohol før. men igjen, om dette blir legalisert hva med alle andre stoffer?

Farligere stoffer enn alkohol kan jo fortsatt være forbudt, f.eks

 

 

Det er sant, men tenker litt på andre stoffer som er farligere. mulig min tankegang er helt feil. men om dette blir legalisert hva blir det neste da?

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at man legalisere de lettere rusmidlene, avkriminalisering av de tyngre stoffene. Brukere av tyngre stoffer bør ikke få harde straffer, de er som regel de noen av de svakeste vi har. Det er organisert kriminalitet man skal fengsle, ikke noen som har en avhengighet som de har mistet kontroll på. Gjør man en kriminell handling som rane, stjele osv. så må man få en straff. Men, ikke bare for at man har litt narkotika på seg til eget forbruk f.eks. 

 

Alle midler vi sparer på å legalisere og avkriminalisere, i form av fengselstraff, politiresurser, medisiner osv. Bør øremerkes til rehabilitering av narkomane, sprøyte rom, få de som er rehabilitert ut i jobb så fort de kan, mer korrekt opplysning om narkotika, (ikke den skremselspropagandaen vi har i dag), og til nye tiltak som forhindrer at flere havner på et såkalt skråplan. 

Endret av Tekky
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mulig du har rett der. Heller hjelp en straff om en sliter.

 

Kanskje legalisering av alle stoffer er en god idee alikevell

Ganske utrolig at det går an å skjønne noe så fort, når forskere på området fortsatt ikke klarer å fatte hvorfor man bør legalisere. 

 

Kanskje er du fortsatt veldig ung og veldig ydmyk, men du får uansett +1 av meg for at du ikke trenger lange noveller for å forstå hvorfor legalisering er bedre enn kriminalisering. Det er veldig mange som kan lære mye av sånne som deg, selv om du selvsagt ikke bør ta alt som serveres på internett-foraer uten en solid klype salt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mulig du har rett der. Heller hjelp en straff om en sliter.

 

Kanskje legalisering av alle stoffer er en god idee alikevell

Ganske utrolig at det går an å skjønne noe så fort, når forskere på området fortsatt ikke klarer å fatte hvorfor man bør legalisere. 

 

Kanskje er du fortsatt veldig ung og veldig ydmyk, men du får uansett +1 av meg for at du ikke trenger lange noveller for å forstå hvorfor legalisering er bedre enn kriminalisering. Det er veldig mange som kan lære mye av sånne som deg, selv om du selvsagt ikke bør ta alt som serveres på internett-foraer uten en solid klype salt. 

 

 

Må si jeg føler meg litt ydmyk, men etter å ha tenkt litt så virker det mer og mer fornuftig med legalisering.

Lenke til kommentar

 

 

Mulig du har rett der. Heller hjelp en straff om en sliter.

 

Kanskje legalisering av alle stoffer er en god idee alikevell

Ganske utrolig at det går an å skjønne noe så fort, når forskere på området fortsatt ikke klarer å fatte hvorfor man bør legalisere.

 

Kanskje er du fortsatt veldig ung og veldig ydmyk, men du får uansett +1 av meg for at du ikke trenger lange noveller for å forstå hvorfor legalisering er bedre enn kriminalisering. Det er veldig mange som kan lære mye av sånne som deg, selv om du selvsagt ikke bør ta alt som serveres på internett-foraer uten en solid klype salt.

Avkriminalisering/legalisering er en gammel ide og lett å forstå. Uenigheten ligger i folkets vurdering av menneskets natur. Vill mere folk misbruke narkotika under avkriminalisering i deres samfunn, selv om forbud ikke løser problemet også? Vi vet mye om forbud men relativt lite om Avkriminalisering/legalisering. Teori og praksis ikke stemmer alltid og det som gjøres i et samfunn fungerer like bra i andre samfunn

Å bli overbevist etter noe få overfladiske samtaler viser naivitet og manglende kritisk tenkning

Lenke til kommentar

Nei, uenigheten ligger i interessekonflikter. Enkelte samfunnsgrupper vil ikke ha rus rundt seg og familien sin. De liker ikke rus og de liker ikke nærkiser. Hvor stor denne samfunnsgruppen er, definerer om det er lovlig eller ikke. Dersom sytti prosent av landets befolkning var veldig FOR legalisering av narkotika, hadde narkotika blitt legalisert. 

 

Misliker du narkomane, så er du for kriminalisering. Jobber du som politi/fengselsbetjent/advokat, så KAN du være for kriminalisering. Foruten dette så finnes det INGEN annen god grunn til at man bør kriminalisere fremfor å avkriminalisere. 

 

Legalisering er derimot en annen debatt; der kommer ditt spørsmål om tilgjengelighet og eventuell økning i bruk inn.

 

 

Vill mere folk misbruke narkotika under avkriminalisering i deres samfunn, selv om forbud ikke løser problemet også?

Nei. Folk vil alltid misbruke dop. Dersom man tror misbruket vil minke på grunn av at det er kriminelt, så forstår man ikke hva avhengighet faktisk er. 

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Mulig du har rett der. Heller hjelp en straff om en sliter.

 

Kanskje legalisering av alle stoffer er en god idee alikevell

Ganske utrolig at det går an å skjønne noe så fort, når forskere på området fortsatt ikke klarer å fatte hvorfor man bør legalisere.

 

Kanskje er du fortsatt veldig ung og veldig ydmyk, men du får uansett +1 av meg for at du ikke trenger lange noveller for å forstå hvorfor legalisering er bedre enn kriminalisering. Det er veldig mange som kan lære mye av sånne som deg, selv om du selvsagt ikke bør ta alt som serveres på internett-foraer uten en solid klype salt.

Avkriminalisering/legalisering er en gammel ide og lett å forstå. Uenigheten ligger i folkets vurdering av menneskets natur. Vill mere folk misbruke narkotika under avkriminalisering i deres samfunn, selv om forbud ikke løser problemet også? Vi vet mye om forbud men relativt lite om Avkriminalisering/legalisering. Teori og praksis ikke stemmer alltid og det som gjøres i et samfunn fungerer like bra i andre samfunn

Å bli overbevist etter noe få overfladiske samtaler viser naivitet og manglende kritisk tenkning

 

jeg og Amoralsk hadde en heftig diskusjon her med delte meninger om legalisering.

 

Han for jeg mot. Men for hvert svar jeg fikk tilbake jo mer innså jeg at kanskje

Det er jeg som tar feil.

 

Etter denne diskusjonen begynte jeg og tenke mer på dette med legalisering, og søkte litt rundt for å få litt mer informasjon. Etter hvert innså jeg at det ikke er noe negativt med det.

 

Kanskje grunnen for at di jeg kjenner røyker hver dag nettopp er på grunn av at det er forbudt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...