Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Ifølge myndighetene i Colorado, kjøpes bare 60% av cannabis på lovlig måte. Legalisering fører også til mer ulovlig salg utenfor Colorado.

 

According to Suthers, there’s no indication as yet that legal pot has reduced the presence of the cartels in Colorado, or undermined any other aspect of the black market.

http://www.cnbcprime.com/marijuana/video/pot-after-hours-the-black-market/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Forbudet er forbeholdt dem som ikke kan begrense seg, så i likhet med at det ikke er lov å bære våpen så må man ta hensyn til at det finnes folk som ikke klarer å tenke med fornuft.

 

 

Hvilket forbud prater du om? Forbudet mot cannabis i Norge har vel ingen forbehold; det er forbudt, punktum. Innrømmer du med dette at det finnes brukere av rusmidler som ikke er misbrukere?

Lenke til kommentar

 

Resultatet blir at man får en motsatt effekt etter en tids bruk, dvs. at den "gleden og roen" man får under rusen må man betale tilbake i form av angst og depresjoner i ettertid.. Intet rusmiddel kan gjøre deg stabil, så det kan du nok bare slå fra deg med det samme..

 

Bullshit, du bruker en retorikk som spiller på antagelser om at de du diskuterer med ikke har noen som helst kjennskap til det man diskuterer. 

 

Du kunne sikkert fungert som skremselspropaganda på en barneskole, men når du snakker med folk som fungerer helt fint selv om de røyker hasj eller drikker brennevin i ny og ne, så kommer du selvfølgelig til kort.

 

Saken er at du skal drite i hvorvidt folk røyker hasj eller ikke. Hvis ikke er du en drittsekk. 

 

 

Som jeg har skrevet tidligere, er jeg fullt oppdatert om hvordan nervesystemet fungerer. Når det gjelder deg så virker det som om rusen også påvirker personligheten din i negativ retning. Man kaller vanligvis ikke folk som prøver å hjelpe andre for drittsekk dersom man ikke har en skakkjørt personlighet, dvs. store avvik i karakterstrukturen..

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Som jeg har skrevet tidligere, er jeg fullt oppdatert om hvordan nervesystemet fungerer. Når det gjelder deg så virker det som om rusen også påvirker personligheten din i negativ retning. Man kaller vqanligvis ikke folk som prøver å hjelpe andre for drittsekk dersom man ikke har en skakkjørt personlighet, dvs. store avvik i karakterstrukturen..

Du prøver ikke hjelpe noen, du er i en tråd om cannabis-legalisering for å fremheve din egen fantastiske treningsmoral. 

 

Som absolutt ingen bryr seg om. 

Lenke til kommentar

 

 

Forbudet er forbeholdt dem som ikke kan begrense seg, så i likhet med at det ikke er lov å bære våpen så må man ta hensyn til at det finnes folk som ikke klarer å tenke med fornuft.

 

 

Hvilket forbud prater du om? Forbudet mot cannabis i Norge har vel ingen forbehold; det er forbudt, punktum. Innrømmer du med dette at det finnes brukere av rusmidler som ikke er misbrukere?

 

 

Noen bruker det så skjelden at de ikke trenger kostbar rehabiltering, men man kan ikke tenke slik. I likhet med at det finnes noen som er i stand til å bære våpen uten å missbruke denne retten så må forbudet gjelde alle.

Lenke til kommentar

Noen bruker det så skjelden at de ikke trenger kostbar rehabiltering, men man kan ikke tenke slik. I likhet med at det finnes noen som er i stand til å bære våpen uten å missbruke denne retten så må forbudet gjelde alle.

 

Ja, fyfaen. 

 

Du må passe deg for jointen til folk, de kan skyte deg med den. :rofl:

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen bruker det så skjelden at de ikke trenger kostbar rehabiltering, men man kan ikke tenke slik. I likhet med at det finnes noen som er i stand til å bære våpen uten å missbruke denne retten så må forbudet gjelde alle.

 

Ja, fyfaen. 

 

Du må passe deg for jointen til folk, de kan skyte deg med den. :rofl:

 

 

Tydeligvis skjønte du ikke poenget, men det hadde jeg ikke regnet med heller. Du virker jo totalt forvirret.

Lenke til kommentar

Tydeligvis skjønte du ikke poenget, men det hadde jeg ikke regnet med heller. Du virker jo totalt forvirret.

 

Joda, jeg skjønte poenget ditt. Du er redd for at enkelte skal bli misbrukere selv om de fleste kan klare seg fint. 

 

Derfor vil du straffe ALLE som bruker det. 

 

Så jeg laget en liste over ting som potensielt kan misbrukes og gå ut over andre:

Bil

Båt

Brødkniver

Smørkniver

Gafler

Planker

Hammer

Spiker

Alle slags instrumenter

Saks

 

La oss forby dette. Noen kan kjøre en spiker inn i hovedpulsåren på andre. Langt farligere for andre mennesker enn cannabis, for eksempel.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye cannabis du skal kjøpe inn Dagfinn for å ta livet av meg med det. 

Jeg vet derimot hvor mange pistoler du trenger.

(Du ser forskjellen på bomber, pistoler og gevær kontra sukker, cannabis og fleinsopp?)

 

Jeg lurer også på hvor mye lovlige midler som sukker, nikotin og alkohol koster oss både via medisinske kostnader, samfunns kostnader som hærverk samt hvor mange menneskeliv dette koster oss sammenlignet med cannabis.

 

Hvorfor er det riktig at mafiaen skal tjene pengene ved å importere ukontrollerte rusmidler i stede for staten? Hvorfor skal forbrukere måtte oppsøke kriminelle miljøer for å handle en vare som folk handler uavhengig av lovgivning, hvorfor man skal bruke penger og samfunns resurser på å fengsle både de som behandler rusen ansvarlig samt de som bruker rusen for å klare å fungere i samfunnet i stede for å gi disse det de trenger, om det er muligheten til å handle et trygt rusmiddel eller et tilbud om terapi for å komme til bunns i hva som forutsaker lidelsen. 

 

Straffe de syke, straffe de som oppfører seg og straffe resten av samfunnet med unødvendig høye skatter for at fengselbetjente og langere skal få ha unødvendig mange ansatte har ikke fungert de siste 45 årene. Kanskje på tide å prøve noe nytt?

 
Anbefal folk å holde seg aktive, anbefal folk å holde rus og sukker inntak på et lavt nivå, men ikke gjør folk til kriminelle for at de ønsker å bruke alternativer til rus som til og med statens rus forsknings institutt innrømmer at er mindre skadelig en f.eks røyk og alkohol.
 
Det høres ut som om du har funnet løsningen for deg ved å kjøre et strikt mosjon og kostholds løp, det er herlig. Men det betyr ikke at livs stilen din passer for alle.
 
Ed: beklager skriveleifene, rettet opp i noe.
Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar

 

Lurer på hvor mye cannabis du skal kjøpe inn Dagfinn for å ta livet av meg med det. 

Jeg vet derimot hvor mange pistoler du trenger.

(Du ser forskjellen på bomber, pistoler og gevær kontra sukker, cannabis og fleinsopp?)

 

Jeg lurer også på hvor mye lovlige midler som sukker, nikotin og alkohol koster oss både via medisinske kostnader, samfunns kostnader som hærverk samt hvor mange menneskeliv dette koster oss sammenlignet med cannabis.

 

Hvorfor det er riktig at mafiaen skal tjene pengene ved og importere ukontrollerte rusmidler i stede for staten? Hvorfor skal forbrukere måtte oppsøke kriminelle miljøer for å handle en vare som folk handler uavhengig av lovgivning, hvorfor man skal bruke penger og samfunns resurser på å fengsle både de som behandler rusen ansvarlig samt de som bruker rusen for å klare å fungere i samfunnet i stede for å gi de det de trenger, om det er muligheten til å handle et trygt rusmiddel eller et tilbud om terapi for å komme til bunns i hva som forutsaker lidelsen. 

 

Straffe de syke, straffe de som oppfører seg og straffe resten av samfunnet med unødvendig høye skatter for at fengselbetjente og langere skal få ha unødvendig mange ansatte har ikke fungert de siste 45 årene. Kanskje på tide å prøve noe nytt?

 
Anbefal folk å holde seg aktive, anbefal folk å holde rus og sukker inntak på et lavt nivå, men ikke gjør folk til kriminelle for at de ønsker å bruke alternativer til rus som til å med statens rus forsknings institutt innrømmer at er mindre skadelig en f.eks røyk og alkohol.
 
Det høres ut som om du har funnet løsningen for deg ved å kjøre et strikt mosjon og kostholds løp, det er herlig. Men det betyr ikke at livs stilen din passer for alle.

 

Jeg sammenlignet ikke våpen med cannabis på den måten du beskriver her. Jeg brukte det som et eksempel på at man ikke kan tillate noe som koster samfunnet dyrt bare fordi enkelte klarer å tenke med fornuft.

 

Rus er noe man ikke trenger for å ha det bra,  det er et stort selvbedrag som koster samfunnet store penger, så hvorfor skal man da tillate det?

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

 

Tydeligvis skjønte du ikke poenget, men det hadde jeg ikke regnet med heller. Du virker jo totalt forvirret.

 

Joda, jeg skjønte poenget ditt. Du er redd for at enkelte skal bli misbrukere selv om de fleste kan klare seg fint. 

 

Derfor vil du straffe ALLE som bruker det. 

 

Så jeg laget en liste over ting som potensielt kan misbrukes og gå ut over andre:

Bil

Båt

Brødkniver

Smørkniver

Gafler

Planker

Hammer

Spiker

Alle slags instrumenter

Saks

 

La oss forby dette. Noen kan kjøre en spiker inn i hovedpulsåren på andre. Langt farligere for andre mennesker enn cannabis, for eksempel.

 

Det er ikke tillat å missbruke noen av disse tingen du nevner her, så det blir vel helt irrellevant. Dersom noen missbruker Cannabis så er det ikke farlig for andre, men det koster samfunnet mye penger med tanke på rehabilitering og Nav-ing for dem som er blitt så åndelig nedsløvet av stoffet at de ikke klarer å arbeide..

Lenke til kommentar

 

 

Når en røyker så vil 1 gram kunne være nok til en joint for 2-4 personer, (men på samme måte som at jeg gjerne kan drikke en kanne med kaffe om morgenen, eller ta meg en sixpack eller mer på fest) så er det fint mulig å bruke mer også. Men om en tar en liten dose som utgangspunkt (0.25 til 0.5g på en person), så vil det da koste deg et sted mellom 30 og 60 kroner (om prisen per gram er 120). Altså omtrent det samme som å drikke litt dyrere øl fra polet.

 

 

Jeg skjønner hva du mener, men hvorfor skal kostnaden for ett rusmiddel nødvendigvis sammenlignes med et annet, eller tilsvarende? Dvs. hva ett gram tilsvarer i liknende "mengde" rus for alkohol, osv.

 

Hvis et "produkt" fra naturens side er billig i seg selv, så burde det vel forbli slikt?

 

Aner jeg en viss panikk blant tilhengerne, at blir det nærmest "gratis" vil det gå stokk over stein?  :ph34r:

 

Mhm. Cannabis som naturprodukt vil alltid være billigere å produsere enn alle former for alkohol, da selv ren sprit trengs å bearbeides. Men min slutning var basert på den formodning om at staten kommer til å legge på tilsvarende avgifter på cannabis som på alkohol, (1) for å begrense tilgangen og (2) for å tjene penger på det.

 

Personlig er jeg enig i denne politikken, i hvert fall om en har som premiss at staten også skal betale helseutgiftene mine. Om helseutgiftene relatert til cannabisbruk blir lavere enn det relatert til alkoholbruk (hvilket jeg antakelig vil tro er tilfelle), så burde riktignok også avgiftene på cannabis være lavere. Men akkurat det tviler jeg på blir tilfelle. Om cannabis blir legalisert i Norge, så regner jeg med at de kommer til å legge seg på en svært konservativ linje.

 

(Men gitt din uttalelse, så regner jeg kanskje med at du innehar et såpass liberalt standpunkt, at du kanskje ikke er helt for det skatte- og avgiftsnivået vi har i Norge i dag. (Eller formulert på en annen måte, du ønsker ikke at staten skal være tilbyder av alle de offentlige godene og tjenestene de tilbyr i dag). Og da blir jo situasjonen en helt annen.

Lenke til kommentar

 

Noen bruker det så skjelden at de ikke trenger kostbar rehabiltering, men man kan ikke tenke slik. I likhet med at det finnes noen som er i stand til å bære våpen uten å missbruke denne retten så må forbudet gjelde alle.

Men for å jakte må man bære våpen - man har også lov til det.

 

 

Dersom du har tatt jegerprøven, så har du lov til det ja, men det gjelder kun større jaktvåpen i fjell og skogsterreng. Det var ikke akkurat det jeg henviste til.

Lenke til kommentar

Det er ikke tillat å missbruke noen av disse tingen du nevner her, så det blir vel helt irrellevant. Dersom noen missbruker Cannabis så er det ikke farlig for andre, men det koster samfunnet mye penger med tanke på rehabilitering og Nav-ing for dem som er blitt så åndelig nedsløvet av stoffet at de ikke klarer å arbeide..

 

Bullshit. 

 

Du snakker om at man ikke må tillate NOEN bruk fordi enkelte kan misbruke det. Derfor eksempelet med gafler og smørkniver, som er tillatt selv om det kan misbrukes. 

Lenke til kommentar

Dersom du har tatt jegerprøven, så har du lov til det ja, men det gjelder kun større jaktvåpen i fjell og skogsterreng. Det var ikke akkurat det jeg henviste til.

Det er ingen grunn for å gå med våpen ellers, ei heller gå med 1 kilo cannabis. Men at man har med våpen på jakt, har med til eget bruk med cannabis - Der har du sammenligningen din. Begge deler funker greit for den enkelte og for verden rundt. (men pr idag er det ene forbudt .... av en eller annen grunn - når man jo har lov å ha med seg giften alkohol - sånn for å ta ting i perspektiv)

Lenke til kommentar

 

Dersom du har tatt jegerprøven, så har du lov til det ja, men det gjelder kun større jaktvåpen i fjell og skogsterreng. Det var ikke akkurat det jeg henviste til.

Det er ingen grunn for å gå med våpen ellers, ei heller gå med 1 kilo cannabis. Men at man har med våpen på jakt, har med til eget bruk med cannabis - Der har du sammenligningen din. Begge deler funker greit for den enkelte og for verden rundt. (men pr idag er det ene forbudt .... av en eller annen grunn - når man jo har lov å ha med seg giften alkohol - sånn for å ta ting i perspektiv)

 

 

Dersom alkohol ikke allerede var tillatt gjennom flere århundrer, så ville det ikke vert tillatt i dag, dvs. hvis det først hadde blitt oppfunnet i vår tid.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke tillat å missbruke noen av disse tingen du nevner her, så det blir vel helt irrellevant. Dersom noen missbruker Cannabis så er det ikke farlig for andre, men det koster samfunnet mye penger med tanke på rehabilitering og Nav-ing for dem som er blitt så åndelig nedsløvet av stoffet at de ikke klarer å arbeide..

 

Bullshit. 

 

Du snakker om at man ikke må tillate NOEN bruk fordi enkelte kan misbruke det. Derfor eksempelet med gafler og smørkniver, som er tillatt selv om det kan misbrukes. 

 

 

Det er ikke tillat å missbruke det, skrev jeg. Du kan ikke gå rundt med en gaffel eller smørkniv i den hensikt å bruke dem som våpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...