Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri skjønt det der. Hvis noe er så lite engasjerende å se på at man sitter og fikler med mobilen, hvorfor se på i det hele tatt? Det er ment som et genuint spørsmål. Det er såklart filmer og serier som ikke fenger meg heller, men da setter jeg heller på noe annet hvis det er så kjedelig at jeg må nødt til å holde på med andre ting ved siden av. 

Jeg mener... ting blir jo ikke nødvendigvis bedre av at man får med seg enda mindre, så hvorfor ikke bytte serie/film istedet? 

For ordens skyld; ikke ment som kritikk mot Pluribus, eller dem som syntes serien var kjedelig - jeg har ikke engang sett serien enda og kan ikke uttale meg, så det var mer ment på generell basis.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 hours ago, Nimrad said:

Hvorfor slo du ikke bare av? Er "second screening" faktisk et reelt behov nå...

Fordi det medfører mer arbeid å faktisk løfte Apple TV fjernkontrollen enn å ikke gjøre det.
En heldig bonus var ar du fikk noe å lure på 

Skrevet
Wheeljack skrev (5 timer siden):

Har aldri skjønt det der. Hvis noe er så lite engasjerende å se på at man sitter og fikler med mobilen, hvorfor se på i det hele tatt? Det er ment som et genuint spørsmål. Det er såklart filmer og serier som ikke fenger meg heller, men da setter jeg heller på noe annet hvis det er så kjedelig at jeg må nødt til å holde på med andre ting ved siden av. 

Jeg mener... ting blir jo ikke nødvendigvis bedre av at man får med seg enda mindre, så hvorfor ikke bytte serie/film istedet? 

For ordens skyld; ikke ment som kritikk mot Pluribus, eller dem som syntes serien var kjedelig - jeg har ikke engang sett serien enda og kan ikke uttale meg, så det var mer ment på generell basis.

Fordi å holde på med EN ting er kjedelig. 

Og når en har begynt å se på noe, så må det fullføres.

Jeg har diverse mobil spill som ikke krever så mye så jeg kan gjøre begge deler. 
Alle serier har kjedelige scener. 

Skrevet (endret)
Wheeljack skrev (8 timer siden):

Det er en del serier man gjerne har lyst å se ferdig av forskjellige årsaker.

Men som du sier: serier som trigger mobilbruken hos meg er langt nede på lista og veldig ofte ikke fullført.

Pluribus skal forøvrig ses videre da for min del det ikke egentlig er den mest opp i dagen røde tråden som er mest interessant.

Det eg hang meg opp i i denne diskusjonen var at man liksom ikke har gjort god nok innsats i serien for å kunne konkludere med at den ikke er god,fordi man ser på tlf. Som jo i mitt hode virkelig betyr at den ikke fenger godt nok og dermed ikke er god nok for vedkommende.

Men klart, blandt noen her inne må man kanskje sitte helt uforstyrret i en lenestol for å kunne uttale seg om en serie? Er mange år siden eg ble fortalt at å se serier mens man var på mølla og trente hvertfall ikke var godt nok 😅

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Går det an å spørre her om å spørre om hva dere med mer know how enn meg tenker og kvalitet og mangfold i serier (ift hva et oppkjøp av warner bros vil si for oss her i Norge (dette er ikke et ønske om å spore av med politikken bak, monopol etc.) ? Jeg finner ikke noe om det på diskusjon.no . Alt tilsier vel at med mindre konkurranse går til gal vei..(?)

jeg synes kvaliten på serier har gått jevnt og trutt ned hos Hbo og Netflix siden glansdagene. Selvom beast within var spennende og verdt å se (selvom ikke helt homeland s1). Så selvom ting blir enda dyrere kan det vel ikke bli så mye dårligere heller..? 

begynner vi å se en nedgang i antall superhelt serier (filmer) som har dominert markedet en del år nå? Noe som etter min del har gjort noe med mangfoldet i sjanger de siste årene.

Endret av maanemann
Skrevet

Jeg husker ikke om det har vært tatt opp, men for en fantastisk serie the chair company er?!

Serien er skrevet av Tim Robbins, og Zach Kanin, som blant annet har sammarbeidet om I think you shoud leave, så den ivaretar Tim Robbins absurdistkomiske rytme, men plasserer den inn i et langformat hvor de bisarre elementene lar seg granskes i en realistisk setting, som en sketch som ikke slutter etter punchlinen, hvor grensene mellom det rasjonelle og det sinnsvake hele tiden utfordres, og tilbyr en thrillerkomedie hvor begge sjangrene fungerer sammen fremfor å bare bytte på å vektes.

Serien minner en del om filmen Friendship i tone der også komedie blandes med noe mer ubehagelig og realistisk, regissøren Andrew DeYoung regisserte også første episode av The Chair Company.
Den minner meg også litt om Nathan Fielder og Benny Safdie sammarbeidet The Curse, som jeg skal fortsette å ta opp til noen annerkjenner hvor fabelaktig serie det ér.

Skrevet

Sett hele selv, likte den relativt godt. Personlig syns jeg vel de omtrent 3 første episodene var best og falt mer og mer av utover. Kanskje jeg ikke skjønte den helt. Det er nok en slik serie som ikke passer for alle, man må muligens være ekstra observant eller noe. 

Nylig også sett Welcome Derry, det var ganske middels i grunn. Ikke mye serier som er virkelig bra for tiden. 

Skrevet
Jotun skrev (20 timer siden):

Hvorfor i alle dager er ikke det en brukandes målestokk? 

Du siktet til meg? Jeg synes nok bare ikke en anmeldelse/karakter fra noen som har spilt spill mens de har sett en serie er noe å ta vare på.

Skrevet (endret)

Er vel ikke en anmeldelse som er forsøkt her. Det er en person som ikke liker serien. Og det trenger man ikke en inngående tung analyse for å hevde. Og hans mening står like sterkt for meg som en hvilken som helst person som har sittet som klistret til skjermen.

Jobben til serien er å holde seeren på skjermen. Den feiler på dette hos vedkommende. Det har nok dessverre ikke noe med mobilen å gjøre.

At han da ikke har "fulgt godt nok med" til å oppdage genialiteten i serien faller for like døve ører som "du har bare ikke forstått serien" fordi du er for dum kommentarene man ofte finner på forum. Det er bare din begrensede mentale kapasitet som gjør at du ikke liker denne serien 🙄

Hvis en "profesjonell anmelder" sier at mobilen plutselig ble fokus under en serie, og så gir den terningkast 6. Da leser eg ikke anmeldelser fra vedkommende mer 😘

Endret av Jotun
  • Liker 2
Skrevet
Jotun skrev (8 timer siden):

Og hans mening står like sterkt for meg som en hvilken som helst person som har sittet som klistret til skjermen.

Det er vel der jeg ikke er enig. Det står ikke like sterkt for meg hvis man ikke faktisk har sett på, men delvis gjort noe annet mens den gikk i bakgrunnen.

• Liker 1
Skrevet

Jo hvis grunnen er at personen syns serien var så kjedelig så gjør det faktisk det.

For en anmelder kan si hva de vil om de holdt ut hele filmen Dis. Den er drittkjedelig uansett 😉

Så kan det jo være andre ting som gjør den sebar men som ikke treffer personen. Som i dette tilfellet. Men det tar jo ikke bort det faktum at noen syns den er for langdryg og kjedelig.

Kan ikke eg mene at en film er dårlig fordi eg ikke har sett hele? Rett og slett fordi eg ikke orket? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (23 timer siden):

Kan ikke eg mene at en film er dårlig fordi eg ikke har sett hele? Rett og slett fordi eg ikke orket? 

Først og fremst får du selv mene hva enn du vil. Det kan ikke jeg styre. Men meningen din om filmen/serien står ikke like sterkt(for meg) hvis du ikke har sett hele filmen/serien.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Skrevet
On 12/7/2025 at 12:15 PM, ChopperRead said:

Driver på med ett gjensyn med The Shield som er lagt ut på viaplay!

Nostalgi. Røft og brutalt.

Stor fan selv. Liker nok best de 3 første sesongene grunnet dems simpelhet. 

On 12/8/2025 at 8:42 AM, Filmvenn said:

Ikke ubrukelig. De bare følger presidenten. Hvem var president i 2018 når Disney-Fox sammenslåingen var? Eller AT&T/Time Warner? Og hvem er det igjen i 2025? 

Alle disse store mergerne har skjedd under Trump. Det skal sies at disse kunne skjedd hvis Biden, eller Harris hadde vært president, men sjansene hadde vært mindre for det.

Men når det kommer til Warner Bros. så må folk skjønne at WB simpelt måtte bli solgt. Det var mye gjeld der, som Netflix nå tar over også. Men det beste hadde nok vært at NBC Universal kjøpte opp WB, men det skjedde ikke.

Slik diskusjon hører ikke hjemme her, men jeg synes det er vikitig å få fram. Når presidenten åpenlyst lar seg kjøpe, så håper jeg vitnene husker hvem som kjøpte han og tok del(og også legitimiserte det) i det korrupte systemet.

-----------------

Egentlig litt imot min filosofi om å vente til en god serie er ferdigsendt med å se alt, har jeg nå sett alle de sendte episodene av Pluribus. 2 episoder gjenstår.

De som venter til denne er ferdigsendt tror jeg vil få akkurat hva jeg tenker er fornuftig å kreve av en slik serie. Verken mer eller mindre. Den forteller historien like tregt som BCS. Det er greit, siden det er kvalitet, godt fortalt og litt mer interessant enn BCS synes jeg. Men noen ganger så føler jeg meg litt dissatisfied etter en episode.

Underholdningsverdien her er bedre enn de første 8 episodene av BCS. Jeg er derimot litt skeptisk til at denne vil drøye skikkelig da dette er mystikk. Her kan de jo finne på alt mulig. Den driver heldigvis ikke med billige cliffhangers.

Konklusjon: Ikke noe spesielt så langt, men en solid serie som kan anbefales. Jeg synes den stiller noen interessante spørsmål, som er veldig tidsriktig og ikke ulikt noe som passer Apple bra. Men husk hva jeg skrev over... ;) Er Apple de som burde spørre slike spørsmål..

Skrevet

Er det noen strømme-tjenester som praktiserer slipp av en hel sesong på en gang? Dette var jo standard før, men nå ser det ut som at dette ikke skjer lengre? Dette var jo litt av "greia" til at man valgte en strømme-tjeneste tidligere, der alternativet var pirat.

Skrevet

Betyr nada for meg om di slipper alt eller 1 og 1 episode. Betaler bare for ei strømmetjeneste samtidig. Liker å sjå serier i mitt tempo, dvs 2-3 episoder pr kveld noko som igjen betyr at heile sesongen bør være tilgjengelig viss eg skal sjå ein ny serie. Har dog opplevd at nokre serier blir for kjedelige til at eg orker å sjå di ferdig. Gjelder forsåvidt nokre filmer og. "Forsett å se"-lista kan bli noko lang...

Skrevet (endret)

Ja. Prime er vel fortsatt 79,- per mnd. for topp kvalitet. Så det er mulig å drive det billig.

Fikk sett siste rest av The Boys. Nyeste seseongen er litt svak. 

Endret av Sjalottløk
Skrevet
5 minutes ago, Maabren said:

Betyr nada for meg om di slipper alt eller 1 og 1 episode. Betaler bare for ei strømmetjeneste samtidig. Liker å sjå serier i mitt tempo, dvs 2-3 episoder pr kveld noko som igjen betyr at heile sesongen bør være tilgjengelig viss eg skal sjå ein ny serie. Har dog opplevd at nokre serier blir for kjedelige til at eg orker å sjå di ferdig. Gjelder forsåvidt nokre filmer og. "Forsett å se"-lista kan bli noko lang...

De fleste serier der ute er vel for kjedelige at man vil se de ferdige? :)

Skrevet
41 minutes ago, Sjalottløk said:

De fleste serier der ute er vel for kjedelige at man vil se de ferdige? :)

Godt mulig, men sjekker gjerne litt rundt ein serie før eg starter å sjå. Såleis luker eg ut serier som ikkje trigger. Tenker mest på at serier som framstår greie for meg og gjerne er ok i starten, flyter ut i døll repitisjon eller blir så kjedelige at eg nærmast sovner. Kan og oppleve at filmer til ein viss grad greier å bygge seg ned heller enn å bygge seg opp. Nesten så at man har meir glede av å sjå maling tørke, det bygger seg opp heile veien til ein bestemt farge og struktur...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...