Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Tror ikke du skal bekymre deg for kred i denne tråden fordi at du liker bedre en IPA fremfor noen andre. Om du vil miste kred så er det bare å trolle. Hardt.

Må nesten trekke fram denne igjen: Ble hetset på msg for en lang stund siden pga. øl :lol:

 

du trur du vet mye om øl, men det du ikke vet e at du ikke treng å betale fette 50 krone litern for øl på polet øl som selges på vanlige daglivare butikka som kiwi funke fette like fet. Main træng fan ikkje fettle i sæ "dyrt øl fra polet" for å tru at man drekk det beste. Ta å reis dæ en jævla tur til nord norge å smak mack sin arctic pilsner og ice før du sir at sånn jævla øl man får på dagligvare butikka sug!1111

 

 

 

 

Ubetaleli'

 

Når det gjelder kred får en mer av dette i min bok om en utfordrer sine egne smakssanser og finner det en egentlig liker enn om en følger trender, anbefalinger, reklamekampanjer eller gruppepress. Det er vår egen gane og vår egen opplevelse bør være det sentrale.

 

Hahahaha, også trekke fram Artic pilsner av alle ting, bort i mot det fæleste butikkølet man får tak i.

Lenke til kommentar

 

Tror ikke du skal bekymre deg for kred i denne tråden fordi at du liker bedre en IPA fremfor noen andre. Om du vil miste kred så er det bare å trolle. Hardt.

Må nesten trekke fram denne igjen: Ble hetset på msg for en lang stund siden pga. øl :lol:

 

du trur du vet mye om øl, men det du ikke vet e at du ikke treng å betale fette 50 krone litern for øl på polet øl som selges på vanlige daglivare butikka som kiwi funke fette like fet. Main træng fan ikkje fettle i sæ "dyrt øl fra polet" for å tru at man drekk det beste. Ta å reis dæ en jævla tur til nord norge å smak mack sin arctic pilsner og ice før du sir at sånn jævla øl man får på dagligvare butikka sug!1111

 

 

 

Hehe. Det er flere muligheter her, at det var en som ville trolle (1-tallene kan tyde på det), eller at det faktisk var en skapning som mente dette. Uansett så er det ihvertfall noen som tenker slikt, og det må jo da være opp til dem. Men å sjikanere folk på privat melding blir vel litt i overkant...

 

 

 

 

Når vi snakker om potensielt sure ting: er det noen som har smakt Nøgne Ø Rhub IPA? Mulig de hadde det på festivalen i går, men det var så voldsomt med mennesker rundt Nøgne Ø sin stand at jeg ikke orket dette innom. Men en IPA med rabarbrasaft høres sprekt ut...

 

Denne var ikke en del av Nøgnes meny på BØ.

 

 

 

Flaks. Da gikk jeg ikke glipp av den.

 

 

 

Tror ikke du skal bekymre deg for kred i denne tråden fordi at du liker bedre en IPA fremfor noen andre. Om du vil miste kred så er det bare å trolle. Hardt.

Må nesten trekke fram denne igjen: Ble hetset på msg for en lang stund siden pga. øl :lol:

 

du trur du vet mye om øl, men det du ikke vet e at du ikke treng å betale fette 50 krone litern for øl på polet øl som selges på vanlige daglivare butikka som kiwi funke fette like fet. Main træng fan ikkje fettle i sæ "dyrt øl fra polet" for å tru at man drekk det beste. Ta å reis dæ en jævla tur til nord norge å smak mack sin arctic pilsner og ice før du sir at sånn jævla øl man får på dagligvare butikka sug!1111

 

 

 

 

Ubetaleli'

 

Når det gjelder kred får en mer av dette i min bok om en utfordrer sine egne smakssanser og finner det en egentlig liker enn om en følger trender, anbefalinger, reklamekampanjer eller gruppepress. Det er vår egen gane og vår egen opplevelse bør være det sentrale.

 

 

Ja, men det er dejlig når ens egen gane senere blir trendy. Den tiden jeg bodde i Narvik så pleide jeg å ta meg et par pils og litt snacks mens jeg så en film på fredagskvelden. Det vil si de fredagene jeg ikke arbeidet på kinoen. Etterhvert så kjøpte jeg litt annet øl og begynte faktisk å snike på polet. I en eller annen sammenheng fikk jeg den skinnende ideen om at jeg skulle prøve ost og kjeks til ølet. Fungerte fint som fjell det, så jeg var lykkelig med min nye oppdagelse. De jeg presenterte den for var skeptisk da det var vin som skulle akkompagneres av ost og kjeks i følge dem. Jaja, tenkte jeg. De om det. Jeg liker det nå. Da jeg flyttet til Belgia var det første som møtte meg i en butikk en pakke fra Maredsous. Øl. Og ost. Da var det ikke fritt for at tok meg i å slenge knyttneven i været og tenke yeah. Etterhvert fant jeg ut at ost til øl var en belgisk tradisjon.

 

Hudker du hvilken rodenbach? Om det ikke var character rouge, bør du virkelig prøøve den. Vil si det er top 3 av alt jeg har smakt. Kanskje den beste??

 

Smakte den nå etter en tur på den tattoverede enke i danmark. Fikk faktisk flaska av folka som jobbet der pga jeg var så koslig kunde. Merkelig, men sant.

Skulle visst være en limited edition. Bare 900 flasker, men etter febrilsk søk på polet etter den(uten hell), fant jeg faktisk flaska et sted i oslo på en bar!!

 

 

Jeg har ikke prøvd andre Rodenbachere enn den vanlige og Grand Cru jeg. Når vi snakker om Grand Cru: Hoegaarden var jo et sesongbetong brygg i Belgia. De hadde også Hoegaarden Grand Cru. Meget trivelig affære. Mener at Hoegaarden også hadde noen andre varianter i butikkene. De ser man ikke så mye til i Norge. Men de var mye bedre enn den vanlige Hoegaarden om du spør meg.

 

 

er det noen som har smakt Nøgne Ø Rhub IPA? Mulig de hadde det på festivalen i går, men det var så voldsomt med mennesker rundt Nøgne Ø sin stand at jeg ikke orket dette innom. Men en IPA med rabarbrasaft høres sprekt ut...

Forrige batch var på spesialpolene i fjor. Fruktig og fin, men ikke sur.

 

 

Hmm. Interessant. Rabarbra er jo en av mine absolutte favoritter av frukter/grønnsaker, og den i en IPA kunne blitt spennende. Litt overraskende at syrligheten ikke kom gjennom, men men. Da vet jeg i alle fall at jeg får bestille meg noe øl fra polet. Deriblant rabarbra-ølet.

Lenke til kommentar

Var litt skuffet etter Bergen Ølfestival. 7 Fjell sin Svartediket var vel den beste jeg smakte. Festivalølen var grei i prøveglasset, men jeg ville neppe tyllet nedpå 0,5 liter. Vossaøl sin tradisjonell og en annen fra dem skuffet meg veldig. Smakte 2 fra Aas. Begge var butikkøl og smakte omtrent ingenting etter en liten runde der inne. Burde kanskje tatt med noe nøtter eller noe for å fjerne smak fra forige øl før jeg gikk på neste.

 

Prøvde en 14-15 forskjellige merker, og ingen av dem var en ny åpenbaring for meg. Hansa sin IPA har jeg ikke smakt på en stund, og det var et godt gjensyn - den hadde jeg faktisk glemt.

Lenke til kommentar

Var litt skuffet etter Bergen Ølfestival. 7 Fjell sin Svartediket var vel den beste jeg smakte. Festivalølen var grei i prøveglasset, men jeg ville neppe tyllet nedpå 0,5 liter. Vossaøl sin tradisjonell og en annen fra dem skuffet meg veldig. Smakte 2 fra Aas. Begge var butikkøl og smakte omtrent ingenting etter en liten runde der inne. Burde kanskje tatt med noe nøtter eller noe for å fjerne smak fra forige øl før jeg gikk på neste.

 

Prøvde en 14-15 forskjellige merker, og ingen av dem var en ny åpenbaring for meg. Hansa sin IPA har jeg ikke smakt på en stund, og det var et godt gjensyn - den hadde jeg faktisk glemt.

 

Her er du inne på noe av det som er gøy med øl. Det at vi liker så forskjellige ting.

Vossaøl (fra Voss Bryggeri) traff meg midt i hjertet, eller ganen. I mine øyne det perfekte ølet til spekemat.

Andre oppturer var pale ale med pors fra Grünerløkka, Imperial Porteren fra Lervig, forskjellige øl fra Lindheim Ølkompani og ikke minst Dragonworth, på cask, fra Nøgne Ø. Den siste så solid at den kan brukes som saus til biffen uten noen som helst innkoking.

Jeg konsentrerte meg selvsagt om ting jeg ikke hadde smakt før.

 

Nedturer?

Egentlig ikke annet enn at jeg skulle hatt mer tid.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

 

er det noen som har smakt Nøgne Ø Rhub IPA? Mulig de hadde det på festivalen i går, men det var så voldsomt med mennesker rundt Nøgne Ø sin stand at jeg ikke orket dette innom. Men en IPA med rabarbrasaft høres sprekt ut...

Forrige batch var på spesialpolene i fjor. Fruktig og fin, men ikke sur.

 

 

Antar at dette er en av de ølene de ikke har planer om å brygge igjen. Slik må det bare bli når en kommer med så mye nytt som NØ gjør.

Lenke til kommentar

Bør kanskje legge til at jeg er veldig happy med opplegget - chips/bonger var genialt. Nesten ikke ventetid på å få fylt opp glasset. Neste år bør festivalen få større område. Koengen, Festplassen (oh the irony?), eller plassen utenfor Grieghallen? Kommer ikke på andre realistiske sentrale plasseringer i farten.

Lenke til kommentar

Må nesten prøve å få tak i de andre hoegaardene jeg da! Er det butikkalkohol på dem? Altså.. 4.7% eller mindre?

 

Nei, det var som sagt i Belgia jeg fikk fatt i dem og der var det svært lite som var mindre enn 5%. Grand Cru-varianten var vel oppe i 7% tror jeg og de andre lå vel og vaket rundt 5% om jeg minnes rett. Jeg ser på ratebeer at de operer med 5.6% alkohol på Speciale (som var noe sesongbetont) 8.7% på Grand Cru og de mangler et spesialbrygg som jeg ikke husker navnet på. Dette var også innom butikken sånn dann og vann. Begge de to nevnte var (etter min gane) bedre enn klassisk Hoegaarden.

 

Antar at dette er en av de ølene de ikke har planer om å brygge igjen. Slik må det bare bli når en kommer med så mye nytt som NØ gjør.

 

 

Antar det. Så jeg bestilte fire flasker med den. Så får vi håpe at det er godt stoff :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Vinmonopolet har begynt å føre little creatures pale ale igjen

 

Men gud for en pris....

 

Er den god? Vurderer å ta turen ned til Oslo City i morgen.

 

 

Vel, jeg synes den er veldig god, er vel en av favorittene mine. Har ved flere anledninger kjøpt esker med 24stk og hentet i Sverige (ca 1000kr esken)

 

Synd at det skal være så helvetes vanskelig å få tak i øl fra Australia, prøvde Little Creatures White Rabbit sist gang jeg var der nede og det hadde vært ypperlig med noen flasker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

På Ratebeer har den fått 96/100, noe som betyr at den i hvertfall ikke er noe dårlig. Må gjerne sammenlignes med HB Pale Ale fra butikk, bør være tilsvarende.

 

Svært mange vil vel påstå at det er noe av det beste man kan få tak i av pale ale.

Lenke til kommentar

Hadde Innis & Gunn en IPA? Der ser man hvor mye jeg klarer å følge med. Til min store sorg ser det ut som Nøgne Ø ikke klarte å levere Rhubarb IPA denne gangen slik at jeg kanskje må bestille om et par uker. Nedtur.

Tror den er helt ny, har ikke sett den på hjemmesiden deres før nå, men tittet litt inn for å se deskribelse og brygge og lagringsmetode og fant den. De har iaf maaasser av den i Strømstad, går sikkert å bestilles på pol også. Og som jeg nevnte er den veldig rimelig her hos søta bror tror jeg ga 16kr...

 

Legger til at jeg digger Innis og Gunn, er vel ikke den mest komplekse ølen, men god og koselig i smaken, og veldig rimelig for en eiklagret øl.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...