Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Området til BØ er dessverre alt for lite. Koengen utgår neste år, så da er det ikke så fryktelig mange sentrale områder igjen. Festplassen kan gjerdes inn, men jeg ser ikke helt at det skjer. Alternativt har man Grieghallens område, men jeg er usikker på om det faktisk er større enn dagens bakgård. Bedre dekke har de iallefall utenfor Grieghallen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Området til BØ er dessverre alt for lite. Koengen utgår neste år, så da er det ikke så fryktelig mange sentrale områder igjen. Festplassen kan gjerdes inn, men jeg ser ikke helt at det skjer. Alternativt har man Grieghallens område, men jeg er usikker på om det faktisk er større enn dagens bakgård. Bedre dekke har de iallefall utenfor Grieghallen.

 

Hva med øverste parkeringsdekk på bystasjonen? Der er det digert og lett å kontrollere adgang.

Lenke til kommentar

Det ble litt øl fra spesialslippet i dag, gitt..

attachicon.gifDSC_0016.JPG

Haha, dæven. Misunner deg greit! Fattig student som jeg er så måtte jeg begrense meg litt (noe som var særdeles vanskelig).

 

Ble alikevel noen flasker, hvilke kjøpte du? Sitter på CrowBar å nyter en dobbel ipa fra Lervig+Hawkshead. Ikke fantastisk, men alikevel veldig god.

Lenke til kommentar

Det er nesten lettere å svare på hva jeg ikke kjøpte.. Men jeg prioriterte ølstiler jeg synes polet har et litt dårlig utvalg i, så det ble mye surøl av forskjellig slag og en god del saison i tillegg til noen flasker St.Bernardus. Og så ble det jo litt annet snacks Steve, ølmannen på Vika, anbefalte.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Har kommet frem til at jeg brygger en double IPA til lutefisklag, siden det var suksess i fjor. Er ikke jeg selv som skal ha laget, det er min onkel. De fikk et enebær-øl, en double IPA og en Wit i fjor. De var mest fornøyd med ipa'en.

 

Er det noen her som har peiling på hvor lenge humle holder seg i frysen? Har en del humlepakker (åpnet) liggende, har sikkert ligget i 10-15 mnd. Vil humlen fortsatt være av like høy kvalitet, eller mister den mye aroma og smak fort?

Lenke til kommentar

Har kommet frem til at jeg brygger en double IPA til lutefisklag, siden det var suksess i fjor. Er ikke jeg selv som skal ha laget, det er min onkel. De fikk et enebær-øl, en double IPA og en Wit i fjor. De var mest fornøyd med ipa'en.

 

Er det noen her som har peiling på hvor lenge humle holder seg i frysen? Har en del humlepakker (åpnet) liggende, har sikkert ligget i 10-15 mnd. Vil humlen fortsatt være av like høy kvalitet, eller mister den mye aroma og smak fort?

Vakumpakket i fryseren holder det seg veldig bra, 1år+ tror jeg uten problem.

Lenke til kommentar

Einebær-øl? Kan du fortelle litt mer om dette ølet? Det hørtes veldig interessant ut.

 

Jeg hadde en gammel øl-oppskrift fra Nikolai Astrup som var basert å einebær. Bryggeprosessen var helt annerledes for 100 år siden, men jeg prøvde å la meg inspirere av den. Hadde dessverre i altfor mye einer, så øl'et fikk en altfor kraftig einersmak. Men det var noe veldig norsk over det, kanskje jeg skal prøve igjen, med litt mindre einer. Dette var en slags ale.

 

 

Har kommet frem til at jeg brygger en double IPA til lutefisklag, siden det var suksess i fjor. Er ikke jeg selv som skal ha laget, det er min onkel. De fikk et enebær-øl, en double IPA og en Wit i fjor. De var mest fornøyd med ipa'en.

 

Er det noen her som har peiling på hvor lenge humle holder seg i frysen? Har en del humlepakker (åpnet) liggende, har sikkert ligget i 10-15 mnd. Vil humlen fortsatt være av like høy kvalitet, eller mister den mye aroma og smak fort?

Vakumpakket i fryseren holder det seg veldig bra, 1år+ tror jeg uten problem.

 

 

Takk for svar. Skal teste ut noen av de snart, satser på at de funker like bra i dag.

 

Tenker å brygge en porter med lakris (anisplante) og chili. Høres dette ut som en interessant kombo? Noen som har smakt noe lignende?

Endret av iniestagram
Lenke til kommentar

Tar gjerne imot tips angående smaksetting av øl om noen har. Har brygget ales med honningsmak før som har blitt bra, men einebærølet ble ikke så bra. Hvordan vet man hvor mye man skal ha oppi av div ting, feks chili, og når i prosessen er det best å putte i?

 

Du må enten eksperimentere deg fram, eller høste frå eiga eller andres erfaringer.

 

Enkelte ting må du sjølvsagt gjere nokre gjettingar på, som f.eks. når du brukar einebær, her må du opp i litt mengder sidan bæra i seg sjølv har lite smak.

 

Bruker du for lite så setter ingrediensen ingen til lite smak, då blir ølet omtrent som normalt med berre eit hint av den smaken du prøvde å få fram.

 

Dersom du bruker for mykje av noke slik at det f.eks. blir veldig kraftig chilismak så kan dette ordnast med å brygge opp ein batch til av samme oppskrift og blande ølet utan smakstilsettning med ølet som har smakstilsettning til det blir passelig med smak.

Kjenner ein som gjorde dette med juleølet i fjor når det blei for mykje kryddersmak på det.

Lenke til kommentar

Kanskje litt på siden: Men hvordan holder dere oversikten over hva dere drikker, hva som er bra/ikke bra osv? Håndnotater, bilder, egne apper til telefonen? (i så fall, hvilke?)

 

Jeg benytter meg av untappd. Både nettside og mobil. 1-5 stjerner (med mulighet for halve stjerner) rating av øl. Støtter notatert, bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...