Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Husker han i f.eks. Dexter og en del tilfeldige ting. Alltid litt lett å kjenne igjen fyren og passer bra til det meste han har vært med i.

Enda ikke sett RRR da. Sett utrolig mange klipp og breakdowns fra filmen, men tror ikke jeg klarer å se hele fra start til slutt.

Hot take: Bollywood o.l. passer best på Corridor Crew sin "VFX artists/Stuntment reacts" serie.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (7 timer siden):

Hot take: Bollywood o.l. passer best på Corridor Crew sin "VFX artists/Stuntment reacts" serie.

Jeg ønsker en motpol til Hollywood, men bollywood er definitivt ikke det jeg ønsker. 

 

Har sett gjennom noen av DCU filmene med samboer, og de faller i smak. Etter å ha nådd metningspunktet lenge før end game hos marvel, så var det en positiv overraskelse. 

Lenke til kommentar

Alt jeg har sett fra Bollywood har vært helt jævlig. Altfor lange filmer med håpløse plot og pinlig synging og dansing som ikke tilfører filmene noe som helst. Og dette er filmer som ofte ligger mellom 8 og 9 på imdb. Har hørt mange skryte av denne RRR, men når jeg søker opp klipp fra filmen så er det nettopp slike pinlige sangnummer jeg får se, og det gir meg null lyst til å se den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fikk sett John Wick 4 og må si jeg ble litt skuffa. 

Filmen er full av kule skuespillere og har svært høyt nivå på actionscenene, men det hele ble litt for mye. Han blir for mye superhelt der hans skuddsikre klær tåler alt og ikke har noen problemer med å falle ned 5-6 etasjer til stadighet. Actionscenene blir rett og slett for lange med altfor mange ansiktsløse bad guys som dukker opp i hendige grupper på 2-3 personer som skal skytes ikke bare en gang, men 5-10 ganger da de også går med skuddsikre klær. Etter nærmere 3 timer med dette ble jeg rett og slett litt lei.

Det hele foregår i en alternativ virkelighet der folk tydeligvis ikke lenger bryr seg om det skytes overalt og politi ikke lenger eksisterer. Sammenlikn feks klubbscenen i den første filmen der vanlige folk blir redde og løper vekk, med klubbscenen i 4'ern der de bare fortsetter å danse som om ingenting skjer rundt dem.

Den første filmen hadde ikke allverdens historie den heller, men hadde et bedre driv, mer interessante kamper og brukte mye mer tid på mytologien i dette universet. Det har alltid vært over the top action, men nå ble det mer en parodi på seg selv etter mitt syn.

Med flere filmer på vei, samt tv-serie og spinoffs skal de tydeligvis melke dette universet for alt det er verdt.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Jeg er i grunn helt enig med deg. Nå skal det sies at den klubb-scenen er en av favorittene mine. Mye pga. Scott Adkins og hans karakter. Og den "top down" scenen med dragons breath hagla, nydelig filmet. Som en virkelig versjon av Hotline Miami.

Dette problemet har dessverre bare bygd seg opp gjennom filmene. Man så allerede tendenser til det fra 2ern men John Wick 3 var allerede der. Det gikk fra å være en ekstremt usannsynlig men delvis realistisk action-film til å bare bli en ny "Fast and Furious" type film. Litt som Hobbs vs Shaw der de i praksis bare er superhelter, men der var det i alle fall mye humor.

John Wick tar seg selv for høytidelig for å kunne holde på sånn her mener jeg.

 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Helt uenig med dere. Dette er underholdning, over-the-top action. Selvfølgelig er det usannsynlig. Det er hele poenget.

Det har ikke vært det hele tiden. Det er som om reglene i John Wick universet endrer seg mellom hver film. Det er inkonsekvent, selv om det er konsekvent økende i usannsynlighet. Det var ikke hele poenget med over the top superhelt-action. Om man ser første John Wick og så hopper rett på firern så er det ekstremt forskjellige filmer innenfor action-sjangeren.

Den første prøver å sette et mer realistisk undergrunn hitman-miljø. 3 og 4 bare ødelegger det.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
1 hour ago, Comma Chameleon said:

Jeg er i grunn helt enig med deg. Nå skal det sies at den klubb-scenen er en av favorittene mine. Mye pga. Scott Adkins og hans karakter. Og den "top down" scenen med dragons breath hagla, nydelig filmet. Som en virkelig versjon av Hotline Miami.

Ja det er bra filmet og man slipper den voldsomme kryssklippingen som man har brukt mye i amerikanske actionfilmer for å dekke over at skuespillerne ikke er gode nok på actionscener. Det er ikke noen tvil om at Chad Stahelski har nytte av sin bakgrunn som stuntmann og kan lage actionscener. Jeg hadde nok gledet meg mer over det om jeg ikke allerede var litt lei da scenen med den hagla kom.

Quote

Dette problemet har dessverre bare bygd seg opp gjennom filmene. Man så allerede tendenser til det fra 2ern men John Wick 3 var allerede der. Det gikk fra å være en ekstremt usannsynlig men delvis realistisk action-film til å bare bli en ny "Fast and Furious" type film. Litt som Hobbs vs Shaw der de i praksis bare er superhelter, men der var det i alle fall mye humor.

Filmene har alltid ligget på grensa, men har nå bikket over til en ren parodi på seg selv etter mitt syn. Filmen skal vel forøke å overgå de forrige, og det blir for mye og for lenge. Feks med trappescenen som et ganske kult alternativ til en klassisk korridorscene. Istedenfor en kamp med "minibossen" på toppen ender det opp med at han ruller ned trappa i ren Neymarstil slik at han må gjenta scenen opp trappa. 

De første filmene er mye mer minneverdige enn de to siste.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (På 27.5.2023 den 23.33):

Fikk sett John Wick 4 og må si jeg ble litt skuffa. 

John Wick 1 var en duganes popcorn film. Fra nummer 2 og spesielt 3 ble hele settingen ganske spacet.Jeg kan gå med på å tro at John Wick er super badass busemann som ikke kan dø. Men hvordan hele kodeks-systemet i denne kriminelle underverdenen er skrevet, og hun "tilsynsdamen" som løper rundt og sier opp folk og stikker sverd gjennom hendene på de. eeh I don't think so

 

Så The Little Mermaid på kino i dag. Beste Disney reenactment som er laget.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (På 27.5.2023 den 23.33):

Fikk sett John Wick 4 og må si jeg ble litt skuffa. 

Filmen er full av kule skuespillere og har svært høyt nivå på actionscenene, men det hele ble litt for mye. Han blir for mye superhelt der hans skuddsikre klær tåler alt og ikke har noen problemer med å falle ned 5-6 etasjer til stadighet. Actionscenene blir rett og slett for lange med altfor mange ansiktsløse bad guys som dukker opp i hendige grupper på 2-3 personer som skal skytes ikke bare en gang, men 5-10 ganger da de også går med skuddsikre klær. Etter nærmere 3 timer med dette ble jeg rett og slett litt lei.

Det hele foregår i en alternativ virkelighet der folk tydeligvis ikke lenger bryr seg om det skytes overalt og politi ikke lenger eksisterer. Sammenlikn feks klubbscenen i den første filmen der vanlige folk blir redde og løper vekk, med klubbscenen i 4'ern der de bare fortsetter å danse som om ingenting skjer rundt dem.

Den første filmen hadde ikke allverdens historie den heller, men hadde et bedre driv, mer interessante kamper og brukte mye mer tid på mytologien i dette universet. Det har alltid vært over the top action, men nå ble det mer en parodi på seg selv etter mitt syn.

Med flere filmer på vei, samt tv-serie og spinoffs skal de tydeligvis melke dette universet for alt det er verdt.

Alle Wick filmene er over the top Action, men den er veldig kult skutt/filmet med mange kule scener selvom handlingen og replikker er litt corny, men det er litt av stilen.

Lurer på å kjøpe 1-3 på 4k

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har lastet ned Jown Wick 4, fordi andre land har fått 4k Blu-ray.
74 GB så det er fullformat. 

I Norge så slippes den på 4k 12. juni, og av en eller annen grunn så kommer ikke vanlig Blu-ray før 31. juli. 
Du får kjøpt 1-4 på Blu-ray 12. juni. (og 4k)

Har ikke bestemt meg om jeg skal se det jeg har lastet ned, koster ikke noe å laste ned, men filmen på 4k koster 549 kroner.
Mer enn dobbelt så mye som Blu-ray, som koster 179 kroner

Lenke til kommentar

Etter å ha vært gira på 4K en tid etter jeg skaffet en stor 4K skjerm så har jeg funnet ut at 1080p er ca akkurat like bra når filmen er teknisk god. De aller fleste nyproduserte 4K-filmer er bare oppskalert 1080p som er bittelitt bedre enn det en god TV allerede gjør med 1080p materiale. Skal 4K være verdt det må det håndplukkes og man må ha stor nok TV og sitte nært nok / ha meget godt syn. VHS -> DVD -> Blu-Ray var de viktige og svært merkbare kvalitetshopp gitt vanlig konsument AV-utstyr. Blu-Ray -> UHD/4K not so much.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Etter å ha vært gira på 4K en tid etter jeg skaffet en stor 4K skjerm så har jeg funnet ut at 1080p er ca akkurat like bra når filmen er teknisk god. De aller fleste nyproduserte 4K-filmer er bare oppskalert 1080p som er bittelitt bedre enn det en god TV allerede gjør med 1080p materiale. Skal 4K være verdt det må det håndplukkes og man må ha stor nok TV og sitte nært nok / ha meget godt syn. VHS -> DVD -> Blu-Ray var de viktige og svært merkbare kvalitetshopp gitt vanlig konsument AV-utstyr. Blu-Ray -> UHD/4K not so much.

Fordi når du har en 4k TV, så blir Blu-ray oppskalert til 4k. 
Svært få 4k filmer jeg har vært imponert over når det kommer til bildet. 
Problemet er at de ikke har giddet investere i nytt filmutstyr, billigere å oppskalere etterpå.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Problemet er at de ikke har giddet investere i nytt filmutstyr, billigere å oppskalere etterpå.

Tror du at filmer og serier filmes i 1080p? Alt som er godt nok til å havne på streaming eller kino er filmet i 4K. De har vært filmet i 4K i mange mange år. Tipper alle studioer har krav til at det skal være 4K, og en viss fargedybde og slikt. Det er ekstremt få situasjoner du kunne brukt klipp fra et 1080p kamera, da kanskje som et crashcam på noe som varer i et par sekunder eller noe, men de har vel vært 4K de også i lang tid vil jeg tro.

Og når ting var analogt så kan du bare scanne ting i høyere oppløsning, siden film ikke har en typisk oppløsning.

Vet ikke noen gode grunner til at Blu-ray skal være 1080p, men enten for å spare penger eller for å kreve mer for 4K-versjonen (igjen, penger). Bitrate har mer å si enn oppløsning, sånn generelt sett. Høy bitrate 1080p  er bedre enn lav bitrate 4k for eksempel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (11 minutter siden):

Tror du at filmer og serier filmes i 1080p? Alt som er godt nok til å havne på streaming eller kino er filmet i 4K. De har vært filmet i 4K i mange mange år.

De filmer i 4k, men de redigerer og lager spesialeffekter i 1080p
Billigere å oppskalere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...