Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Hehe, ser at den formuleringen var litt uheldig. Er det slik at sporten er litt tabubelagt? Jeg aner en viss skepsis blandt tilbakemeldingene her.

 

For å få klarhet: Jeg ønsker selvsagt ikke en angreps/drapsbikkje. Jeg har heller ingen drøm om å sende dyret på folk for moroskyld slik det kanskje kunne virke ved forrige formulering.

 

Men en som er i stand til å forsvare familien når jeg ikke kan være der, er en annen ting. Er ikke sikkert hunden trenger trening for å gjøre dette - som sagt, jeg kan veldig lite om dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, ser at den formuleringen var litt uheldig. Er det slik at sporten er litt tabubelagt? Jeg aner en viss skepsis blandt tilbakemeldingene her.

 

For å få klarhet: Jeg ønsker selvsagt ikke en angreps/drapsbikkje. Jeg har heller ingen drøm om å sende dyret på folk for moroskyld slik det kanskje kunne virke ved forrige formulering.

 

Men en som er i stand til å forsvare familien når jeg ikke kan være der, er en annen ting. Er ikke sikkert hunden trenger trening for å gjøre dette - som sagt, jeg kan veldig lite om dette. :)

 

Sporten er det ikke noe galt med. IPO er også mer enn bare forsvar/"skydd".

 

Det er jakta jeg ikke liker, jakttrening har jeg ingenting imot. Hvis du skjønner sammenligningen.

Lenke til kommentar

Så spørsmålet står egentelig litt ubesvart. Er det dumt å gi hunden IPO trening (alle grener), sett i sammenheng med at dyret primært er familiehund og turkamerat.

 

Rasen jeg ser etter er forøvrig "german pinscher". Disse har jo vakthundblod i årene, så regner med at de er flinke til å varsle :)

Lenke til kommentar

Så spørsmålet står egentelig litt ubesvart. Er det dumt å gi hunden IPO trening (alle grener), sett i sammenheng med at dyret primært er familiehund og turkamerat.

 

Rasen jeg ser etter er forøvrig "german pinscher". Disse har jo vakthundblod i årene, så regner med at de er flinke til å varsle :)

 

Hadde aldri gjettet at det var pinscher, jeg var sikker på at du mente sch/belger/hollender, rottweiler eller dobermann.

 

Er det en bestemt hund som du ser på, eller er du bare på jakt etter en "IPO-pinscher"? Altså en sjelden rase innen IPO så vidt jeg vet.

 

Jeg skal ikke påstå at jeg vet mye om sporten, men det skal være uproblematisk å trene en "familiehund" i IPO.

 

Problemet er bare om hunden ender opp som "turkompis", hvis du finner ut at du enten ikke har tid eller interesse for å være aktiv innen hundesport.

Lenke til kommentar

I fare for å gjenta meg selv - første gang jeg hørte om IPO var i kveld! Syns det så ut som en spennende sport, men det jeg i hovedsak lurte på var om den "ødela" hunden i familieøyensyn. Å være vaktbikje blir absolutt IKKE en primæroppgave for dyret.

 

"Problemet er bare om hunden ender opp som "turkompis", hvis du finner ut at du enten ikke har tid eller interesse for å være aktiv innen hundesport. " Denne skjønte jeg ikke.

Lenke til kommentar

Vi har en hund, og hun har gitt meg mye glede opp gjennom årene. Men i det siste har jeg begynt å bli lei av masingen hennes, og noen ganger ønsker jeg bikkja dit peppern gror. I de siste årene har min mor tatt over hunden. Jeg har skaffet meg katt, og den er veldig kjærlig (i motsetning til hunden) og maser aldri.

Lenke til kommentar

Jeg mente at det er et problem om hunden ikke blir brukt, hvis det først er en utpreget brukshund.

 

I mine øyne er ikke pinscher en utpreget bruksrase, men det vil jo variere avhengig av hvilke linjer den kommer fra.

 

En brukshund (f.eks. rasene jeg listet opp) og en gjennomsnittlig old english sheepdog (Labbetuss) har ikke det samme aktivitetsbehovet.

 

Vi har en hund, og hun har gitt meg mye glede opp gjennom årene. Men i det siste har jeg begynt å bli lei av masingen hennes, og noen ganger ønsker jeg bikkja dit peppern gror. I de siste årene har min mor tatt over hunden. Jeg har skaffet meg katt, og den er veldig kjærlig (i motsetning til hunden) og maser aldri.

 

Masing kommer stort sett av mangel på aktivisering.

Endret av LHUS
Lenke til kommentar

Jeg mente at det er et problem om hunden ikke blir brukt, hvis det først er en utpreget brukshund.

 

I mine øyne er ikke pinscher en utpreget bruksrase, men det vil jo variere avhengig av hvilke linjer den kommer fra.

 

En brukshund (f.eks. rasene jeg listet opp) og en gjennomsnittlig old english sheepdog (Labbetuss) har ikke det samme aktivitetsbehovet.

 

Vi har en hund, og hun har gitt meg mye glede opp gjennom årene. Men i det siste har jeg begynt å bli lei av masingen hennes, og noen ganger ønsker jeg bikkja dit peppern gror. I de siste årene har min mor tatt over hunden. Jeg har skaffet meg katt, og den er veldig kjærlig (i motsetning til hunden) og maser aldri.

 

Masing kommer stort sett av mangel på aktivisering.

 

Ja, jeg vet hun vil ut å gå . Hun må ut hver femte time hele døgnet. Men jeg skulle ønske hunden kunne søke kontakt for noe annet enn å gå ut. Men hun vil bare en ting, og dermed blir hun slitsom.

Lenke til kommentar

Hei dere. Har ei huskyjente på 18 mnd ca. Hun virker som en alfahunn, men jeg vet det ikke sikkert. Jeg bare lurer på om hun noen gang kommer til å roe seg ned? Virker som hun har ADHD ganger 10!!

Det er helt umulig å ha henne inne, så ho står ute 24/7. Vil veldig gjerne ha henne som innehund så jeg kan føle at hun er en del av familien, men det går ikke når hun er så gæren.

 

Vet dere om hun kommer til å roe seg?

Endret av Karina Hulesangerhule
Lenke til kommentar

Så spørsmålet står egentelig litt ubesvart. Er det dumt å gi hunden IPO trening (alle grener), sett i sammenheng med at dyret primært er familiehund og turkamerat.

 

Rasen jeg ser etter er forøvrig "german pinscher". Disse har jo vakthundblod i årene, så regner med at de er flinke til å varsle :)

IPO er vel forbudt for sivile , hvertfall trene for angrep er vel forbudt i Norge for sivile?

Lenke til kommentar

Karina, prøvd rotrening? Er mye motor i de der, og de kommer ikke alltid med avknapp de kan styre selv - den må du ofte trene inn.

 

Ingen garanti for at hun noensinne kan roe seg uten litt innsats fra deg.

 

EDIT:

Forøvrig skulle det være interessant å høre hva du legger i dette alfahunnbegrepet. Noe sier meg at det kan ha noe med saken å gjøre :hmm:

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Hei dere. Har ei huskyjente på 18 mnd ca. Hun virker som en alfahunn, men jeg vet det ikke sikkert. Jeg bare lurer på om hun noen gang kommer til å roe seg ned? Virker som hun har ADHD ganger 10!!

Det er helt umulig å ha henne inne, så ho står ute 24/7. Vil veldig gjerne ha henne som innehund så jeg kan føle at hun er en del av familien, men det går ikke når hun er så gæren.

 

Vet dere om hun kommer til å roe seg?

Får hun nok aktivitet? Ser for meg at huskyer trenger ett par timer hver dag i denne alderen og kanskje noen lengre turer i helgene. Husker at min trengte mer trim enn vanlig rundt denne alderen.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

IPO er vel forbudt for sivile , hvertfall trene for angrep er vel forbudt i Norge for sivile?

 

IPO er ikke forbudt for sivile, antar at de er i flertall.

ok, sist jeg sjekket var angreps trening forbudt for alle utenom militæret og politiet

 

I og med at hunder inntil nå har vært legalt trent som forsvarshunder (IPO), finner departementet at det bør bli gjort et unntak for eksisterende hunder. Disse bør ikke anses som farlige hunder som skal avlives, dersom treningen utelukkende har skjedd før et forbuds ikrafttredelse. Departementet finner avgjørelsen om dette noe vanskelig, i og med at forekomsten av slike hunder kan utgjøre en fare sammenliknet med en situasjon der alle slike hunder blir avlivet. Av hensyn til individuelle hundeeiere som har holdt seg innenfor rammene av gjeldende lovgivning, finner departementet det imidlertid lite rimelig å rette tiltak mot eksisterende hunder, dersom treningen avsluttes. Hundene bør ikke kunne selges eller omplasseres. Hvis hundene angriper folk, bør de som utgangspunkt avlives, om det ikke forelå en nødvergesituasjon. Slike hunder vil likevel etter en mer individuell farlighetsvurdering kunne bli avlivet etter departementets forslag, og etter 10-15 års tid vil legale angrepstrente hunder være borte.

Lenke til kommentar

Har sittet i ca. 3 timer og lest i denne tråden. Kikket litt på bilder, og sett hvilke erfaringer dere har med hundene deres. Jeg er usikker på om jeg har skrevet her før, så sorry hvis jeg skriver noe omigjen.

 

Tingen er at jeg ønsker meg en hund. Så inderlig! Samtidig er jeg den strake motsetningen av de tullingene som kjøper hund på impuls, uten å vite hva de driver med, vilkårene rasen setter, kunnskapen som kreves etc. Mye av grunnen til at jeg finner slike mennesker lett frastøtende er at min tante er slik. Hun hadde en blandingshund som hun kjøpte til sin sønn på 16. Sønnen gikk lei etter noen uker, og hun fikk ansvaret. Hun ante ikke hva hun drev med, og hunden ble som den måtte bli; aggressiv mot barn, bråkete, umulig å gå tur med (trakk som bare faen, og stakk når den kunne) og umulig å lære til noe som helst. Hun ropte høyt til bikkja da den bjeffet, som igjen førte til at den bjeffet mer.

 

Anyways, har lite erfaring med hund, og dette er jeg klar over. Jeg ønsker meg en schafer, og er klar over arbeidet dette medfører. Jeg har tenkt lenge på dette, og blant annet skrevet i en annen tråd om HVOR man bør skaffe seg en. Jeg har pratet med noen som har hatt schafer, og vært innvolvert i "miljøet". De sier, uavhengig av hverandre, at det beste er å importere fra Tyskland. Stemmer dette?

 

Jeg kommer ikke til å få meg hund før jeg er sikker på at jeg kan gi den nok tid. Det tenker jeg skjer om ca 8- 10 år. Det er lang ventetid :( Har allerede hatt lyst på schafer i ca 2 - 3 år, så er nok ikke et forbigående ønske.

 

Tenker også på at jeg bør bygge en liten hundegård, så hunden kan være ute om natten (når det er varmt nok). Er det flere som har dette til deres hund?

 

Jeg har også store planer om å trene opp hunden til søk. Hvor vanskelig er dette? Hvordan gjør man det?

 

Jeg har allerede begynt å spare på linker til websider, anbefalte bøker og andre diskusjonsforum :) Også bilder da :) Skal lese MYE, samt gjøre enda mer research før jeg kjøper hund.

 

Uansett, det jeg egentlig etterspør etter et ganske poengløst innlegg er; har dere erfaring rundt det å ha Schafer? Jeg leste igjennom en god del av denne tråden, men kunne ikke se noen eiere av denne rasen. Er det noen grunn til det?

 

Har lyst på en helt svart en. Skal kalle henne Leia :) Gjett hvor det navnet kommer fra ! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...