Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Jeg vil at alle rasene skal være fult lovlig men at det blir satt inn en lov der eiere av hunder er ansvarlige for hva hunden de eier gjør, så hvis en hund biter et barn skal hunden avlives selvsagt, men eieren skal også få straff som fengsel/bøter osv..

Min whippet løper og leker med andre hunder i hundeparker osv. Han løper og leker - alle er så imponert over farten. Når vi første gang prøvde Lure Coursing, så så jeg forskjellen. DA så man virkelig fart og hva hunden er avlet for. Eneste gangen han lager lyd og virkelig tar av er når vi kommer til LC banen - Når han er der, så er det den eneste gangen han blokkerer helt - han er i sin egen verden - han er i sitt element. Ja, selv om jeg som eier har dressert han riktig.

 

En hund som har det i genene å sloss/være aggressiv har også lettere for å gjøre nettopp dette - å blokkere helt uansett hva eier gjør. (joda, det ER mulig å jobbe med og minimere faren, men dette krever en eier med kunnskap)

 

Så er det dette med at de fleste hundeeiere (vil jeg påstå) har 0 peiling på hund. Se bare på omplassering - hvor mange omplasseres pga noen plutselig har blitt allergisk? Jo, folk har 0 peiling på hva de skaffer seg og mange skaffer seg raser som ikke passer inn i deres hjem. De skaffer seg bare hund pga utseende og har 0 peiling på hva rasen krever. Møtte noen idag blant annet - en BC der hunden legger seg ned når vi kommer - og den går etter hælene på min hund når vi passerer. Eier sier "den legger seg ned for den er så underdanig". Jeg måtte bare le - en BC som gjeter så soleklart er for eier underdanig. Bare et eksempel på eier som har 0 peiling. Sambo har snakket med de og de har endel problem med hunden - så rart liksom - de har en BC de går 10min turer med 3 ganger om dagen og resten av dagen er uten aktivitet. Snakk om å skaffe seg hunderase uten peiling og kun for at de liker utseende.

 

Sånn er det dessverre - folk har 0 peiling, det er heller unntaket som har endel peiling. Så de rasene med potensielt større fare for angrep vil si at noen barn blitt bitt og kanskje dør pga at eiere ikke har peiling. Det er ikke hundenes feil, men eierne - men hva hjelper det for barnet som er bitt/dødd? Det hjelper lite å i etterkant straffe eierne - skaden er skjedd.

 

Sånn sett hadde det vært en ide at alle måtte gått kurs før man hadde lov å skaffe seg hund. Da kanskje endel har valgt riktig rase for sitt hjem og hadde hatt litt kunnskap på hvordan man dresserer og ter seg med en hund i huset - hva det krever osv ...

Endret av kandasa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

En hund som har det i genene å sloss/være aggressiv har også lettere for å gjøre nettopp dette - å blokkere helt uansett hva eier gjør. (joda, det ER mulig å jobbe med og minimere faren, men dette krever en eier med kunnskap)

Akkurat som min Pomeranian er vanskelig å lære av bjeffing/varsling på ukjente lyder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

du er typen som like kverulere, merker jo det ganske lett.

bildet er satt på spisen, er mennesker som står bak alt folk misliker med pitbuller ikke rasen i seg selv som står bak det..

Takk i like måte ;-)

 

Snakker vi om å mislike rasen, eller snakker vi om grunnlaget for å forby rasen? 2 vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar

du er typen som like kverulere, merker jo det ganske lett.

bildet er satt på spisen, er mennesker som står bak alt folk misliker med pitbuller ikke rasen i seg selv som står bak det..

Takk i like måte ;-)

 

Snakker vi om å mislike rasen, eller snakker vi om grunnlaget for å forby rasen? 2 vidt forskjellige ting.

usikker er vel begge, vi har lagd en ny tråd med raseforbud prat og selv jeg har falt helt ut :!:

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

http://youtu.be/WsGp-bOl4Go

 

Fri hodet ditt for fordommer så hør på det som sies..

 

http://www.trupitbull.com/FamousPeople.html

In 1917 a Pit Bull by the name of Sgt. Stubby became a war hero for saving several soldiers lives and even capturing a German Spy while in the trenches of France with the 26th Yankee Division.

 

In 1926, Stubby died in Conroy's arms. His remains are featured in The Price of Freedom: Americans at War exhibit at the Smithsonian. Stubby was honored with a brick in the Walk of Honor at the United States World War I monument, Liberty Memorial, in Kansas City at a ceremony held on Armistice Day, November 11, 2006.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sergeant_Stubby

 

Popsicle

The Number 1 United States Customs Dog is an American Pit Bull Terrier named Popsicle. How did he get that name? He was found during a drug bust in a freezer where he had been left to die after being used as a bait dog for dog fighters. In 1999, Popsicle helped the feds seize 3,075 pounds of cocaine from a pineapple-laden truck at the Mexican border-the biggest drug bust ever at the Hidalgo, Texas, port of entry.Visit Pit Bulls on the Web for the whole story. (Originally from People Weekly Magazine Edition April 26, 1999 The "Animal" chronicle, Page 117)

 

Om 5-6år vil folk se på forbud som det mot pitbull i Norge som et sneversynte & ignorant tiltak..Med tid kommer lærdom, Norge er bare et av de landene der ting tar noe lenger tid :whistle:

Lenke til kommentar

*Mr Shiny White Teeth - video*

 

Fri hodet ditt for fordommer så hør på det som sies..

 

 

Det du sier er selvfølgelig helt riktig, men det er samtidig riv, ruskende og rallende galt - fordi du fronter dominans- og voldsbasert lærdom gitt oss av en tøysekopp som så altfor ofte preiker om ting han ikke har peiling på.

 

Riktig lærdom og kunnskap basert på vitenskap, fakta og moderne forskning - ikke vranglære basert på utdaterte misforståelser og slutninger tatt på feil grunnlag.

 

Igjen - det er ikke hunderasene jeg har noe imot, det er menneskene som skal hanskes med dem :)

 

(Misforstå meg nå for guds skyld riktig, jeg sier ikke at hundesparkeren gjør og sier ALT galt, bare veldig mye og nok til at han ikke har noe på TV-skjermer å gjøre)

Lenke til kommentar

Hvordan kan du si det? Helt sikker mange ting ved han du kan sette fingeren på og være uenig i, men du kan ikke se bort i fra at han faktisk har endel bra resultater når det gjelder hundeoppdragelse og masse god kunnskap. Han er også veldig opptatt av at vi mennesker skal ta til oss mer kunnskap, noe jeg mener er ganske viktig. Hundeeiere som ikke har peiling er problemet, ikke hundene.

Lenke til kommentar

Hundeoppdragelse metoder kan man bruker 1000sider på diskutere, vi har alle våre meninger..Jeg har mine, den stemmer ikke 100% med Milan & den stemmer ikke 100% men noen andre heller..

 

Cesar har verdens beste måte få dominante hunder til å hakke seg ned på, har egentlig ikke satt meg inn i debatten om hvem som trener hunden sin mest riktig, trodde det var som med barn alle hunder er forskjellig å trenger dermed forskjellig oppdragelse..

 

 

 

:)

Lenke til kommentar
Cesar har verdens beste måte få dominante hunder til å hakke seg ned på

DET er det mange som er uenige i gitt. Vet ikke om en respektert trener og eksperter på adferd som er enig i det.

Å 'kvele' og strømme mm vil gi resultat der og da, men det er mange farer med å gjøre det slik. En dominant hund krever klare grenser og tillitsforhold, ikke dominant svar med bruk av aversiver. At den undertrykker adferd sammen med eier kan gjøre det desto farligere når eier ikke er der, samt det er større fare for en virkelig eksplosjon.

 

Men tror det er nok med en post fra meg om dette, for ellers blir det en evighetsdiskusjon utav det ;)

Endret av kandasa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måtte avlive Ylva i dag. Sterkt utviklet HD og tannproblemer har ført til at hun nå er blitt så aggressiv at det ikke var mulig å ha henne lenger. Gikk rimelig greit, jeg fikk lang tid til å forberede meg, og vi har jo fremdeles Linus. Nå kan jeg planlegge neste hund i noen år...

Kondolerer så mykje. Er glad de har lillegut og, sånn at du ikkje "mister" rutine. Er så trist å måtte sei farvel. :c
Lenke til kommentar

Njah... Jeg må si jeg tok avgjørelsen selv, og lever med den 100%. Alternativet var daglige smertestillende og å trekke minst to tenner. Og med de bivirkningene han pratet om, og sjansen for faktisk humørforandring så var ikke det verdt forsøket.

Jeg skulle bare ønske jeg hadde oppdaget HDen før, da hadde jeg ikke jaget henne opp trapper så mye :|

Lenke til kommentar

Helt sikker mange ting ved han du kan sette fingeren på og være uenig i, men du kan ikke se bort i fra at han faktisk har endel bra resultater når det gjelder hundeoppdragelse og masse god kunnskap. Han er også veldig opptatt av at vi mennesker skal ta til oss mer kunnskap, noe jeg mener er ganske viktig. Hundeeiere som ikke har peiling er problemet, ikke hundene.

For meg handler ikke dette kun om å være uenig med noens meninger eller holdninger, det handler om å være kvalmende skråsikker på at mye av faktagrunnlaget man baserer seg på inneholder vesentlige feil og mangler.

 

Bra resultater ja, men også en del veldig dårlige og tildels farlige resultater.

 

Et par heite stikkord her er misforståtte dominans- og lederskapsteorier, unødvendig fysisk og psykisk voldsbruk, og generelle holdninger overfor dyr som blant annet utgjør et fryktelig godt grunnlag for for eksempel passiv hjelpesløshet - en tilstand som hos hund må være å anse som svært uønskelig.

 

Ja, problemet er til en viss grad hundeeiere som ikke har peiling, men også hundeeiere som tror de har peiling men som ikke egentlig har det. Millan er en stor bidragsyter til hundehold basert på dårlig og feil kunnskap.

Bare det at folk ser hva fyren gjør med hunder som er gått langt over streken for lenge siden og har store fysiske og psykiske problemer, og bruker disse ofte ekstreme metodene på sine ellers helt friske og normale hunder, er grunn nok til at man skulle innse at dette programmet gjør stor skade på både folk og ikke minst dyr og ta det av skjermen.

 

 

Kondolerer til tofagerl forøvrig.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Måtte avlive Ylva i dag. Sterkt utviklet HD og tannproblemer har ført til at hun nå er blitt så aggressiv at det ikke var mulig å ha henne lenger. Gikk rimelig greit, jeg fikk lang tid til å forberede meg, og vi har jo fremdeles Linus. Nå kan jeg planlegge neste hund i noen år...

Kondolerer :( Alltid trist, virkeligheten er at våre firbeinte venner ikke lever like lenge som oss å synd er det, det beste vi kan gjøre er å gi dem et godt liv med masse glede :)

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...