Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Uansett hva du velger, så må du nok aktivisere hunden masse for at den så skal bli familievennlig, kun dressur i den forstand å få bikkja lydig tror jeg ikke vil hjelpe.

Har sett tilfeller på begge rasene hvor hunden har vært lydig, men pga. av manglende aktivitet har de vært uegnet som familiehunder pga. av for mye energi mentalt og fysisk.

Men igjen, har sett hunder som har vært både godt dressert og fysisk og mentalt aktivert, og det er vel kanskje noen av de bedre familiehundene jeg har møtt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du ser så er vel ikke hunden min inne der ? Ser ikke helt problemet. Jeg er enig med deg at det avla fram, og det er egentlig kun penger rasen spiller på. Uansett er jeg glad i "Vår"

 

Var ikke deg jeg svarte. Du er selvsagt glad i hunden din, men rasen tror jeg ikke det er mulig å redde.

 

Beste man kan gjøre for å "redde rasen" er å ikke kjøpe den hunderasen. Mangel på etterspørsel gjør at det blir færre kull, og færre hundre slipper å lide under store pusteproblemer og elendig helse.

Lenke til kommentar

Skal vi fjerne hunder av feilslått avl kan vi vel fjerne ganske så mange.

Skal du ha bulldog, uansett hvem du skal ha må man være ekstra nøye på hvordan disse er avlet og på hvilke premisser.

Du kan få bulldoger som er dårlige og du kan få de som er friske og raske.

 

Det lever en myte om at alle hunder med kort nese lider, men dette er bare svada.

Lenke til kommentar

Skal vi fjerne hunder av feilslått avl kan vi vel fjerne ganske så mange.

Skal du ha bulldog, uansett hvem du skal ha må man være ekstra nøye på hvordan disse er avlet og på hvilke premisser.

Du kan få bulldoger som er dårlige og du kan få de som er friske og raske.

 

Det lever en myte om at alle hunder med kort nese lider, men dette er bare svada.

 

Tviler sterkt på at det finnes sunne engelske bulldoger, det er mye som er feil der.

 

Det er ikke spesielt mange raser hvor vi burde stoppe avlen, en håndfull antar jeg.

Endret av LHUS
Lenke til kommentar

Skal vi fjerne hunder av feilslått avl kan vi vel fjerne ganske så mange.

Skal du ha bulldog, uansett hvem du skal ha må man være ekstra nøye på hvordan disse er avlet og på hvilke premisser.

Du kan få bulldoger som er dårlige og du kan få de som er friske og raske.

 

Det lever en myte om at alle hunder med kort nese lider, men dette er bare svada.

 

Tviler sterkt på at det finnes sunne engelske bulldoger, det er mye som er feil der.

 

Det er ikke spesielt mange raser hvor vi burde stoppe avlen, en håndfull antar jeg.

 

bulldog er det synd på som rase, jeg liker alle dyr men kunne aldri kjøpt en slik, blir som en mops der øyene plutselig kan poppe ut, og bullterrier som er avlet til å se ut som en sau samt pådratt seg masse genetiske feil gjennom årene.

 

amstaff som jeg har lever vel nesten utelukkende til alderen tar dem, er vel kun 1 genetisk feil som går igjennom det er hofteleddsdysplasi samt noe våt eksem.

 

en av grunnen til jeg aldri skal ha noe annen rase. :thumbup:

Lenke til kommentar

Du finner engelske bulldoger som lever lange gode liv uten mer problemer enn de fleste andre hunder.

Avl på disse er jo under endring om dagen på hvilke faktorer som skal telle i avl osv.

Så har det vært mye drit ja med rasen, og fallgruvene er mange.

Men å si at man ikke burde skaffe slike er det ingen grunn til om de som ønsker en slik en er klar over problemene og velger oppdrettere som gjør en innsats mot disse.

Selv har jeg en fransk bulldog som jeg møter mange av de samme fordommene i mot, og jeg får spørsmål om jeg ikke heller ville ha en frisk hund osv..

Når de da får se henne leke og holde følge med disse "friske" hundene dems blir dem gjerne stumme.

Både puster den greit og er sunn og frisk, men så var jeg nøye og brukte lang tid på å finne den oppdretteren som hadde de verdiene jeg ønsket.

 

Skal man redde hunderaser kan man jo først og fremst starte med å forby alle tullete hundeutstillinger, evt sette strenge og klare regler slik at de ikke raserer enda flere raser.

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du redder ikke en rase ved å ta et føkked up genpool og så prøve å gjøre det bedre, du redder rasen ved å la den dø ut. Hvis den rasen hadde trekk du ønsker, kan du eventuelt prøve å skape en ny rase med færre problemer.

helt riktig, samme som ute i naturen når gen polet blir dårlig er det som en dødsdom mot dyrene hvis de(mennesker) ikke finner noe friske gener som kan introduseres til rasen.

Lenke til kommentar

Er det lovlig under noen omstendigheter å ha en ulv som hund?

 

Det er ikke lov med ulv eller ulv-hund hybrider i Norge.

 

Men det finnes jo enkelte steder i Norge som har ulver som er sosialisert. Men det vanlige enkelt menneske har ikke lov.

 

Ble slått på målstreken..

 

Ulv-hund hybrider er lov i USA. Men har ikke hørt noe om at ulv i seg selv er lov :ermm:

 

Så hvis du vil ha en hund som ligner mest mulig på en ulv så må du flytte til USA og få deg ulv-hund hybrid eller skaffe deg en trekk-hund type alaska-huskey, malmute etc. De er vel de som ligner mest på den norske gråulven av de hundene som er lov i Norge.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...