Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Tanta mi si eine gale morder.

n700121347_2107855_2809.jpg

 

Oooh, funny story association! Modern's Basenji, Linus på 2.5 med masse bilder tidligere i tråden kom i "that age" rundt 15 måneder, og ble FRYKTELIG frustrert fordi han ikke hadde noe å jokke på. Han skjønte aldri at min hund, en tispe i sin aller beste alder fungerte flott som jokkeobjekt, siden hun la ned veto allerede ved første tilnærming, så han gikk i dagesvis og småjokket rundt på gulvet uten noe som helst å... vel, støte mot.

Så fant han en tøyfotball! Happy times were had, helt til han dessverre ble for stor for fotballen, begynte å jokke I SALTO rundt på gulvet! Han klarte aldri å fullføre saltoen dessverre, han bare jokket litt, så falt han forover, og så ble alt avbrutt og han ble liggende på siden og jokke ut i lufta i noen sekunder før han ga opp... Dette fortsatte i flere måneder, men nå har han helt sluttet med det, så vi går og gleder oss til en av nabohundene kommer i løpetid. Kameraet ligger klart dribble.gif

 

Det er det morsomste jeg har sett i hele mitt liv! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kamphunder syns jeg er greit er forbudt. Når instinktene ligger der latent, så syns jeg ikke man skal utfordre skjebnen. Det man dog kunne hatt en diskusjon på er hvilke hunder som egentlig har dette latent og i genene.

Ingen.

Oooh, funny story association! Modern's Basenji, Linus på 2.5 med masse bilder tidligere i tråden kom i "that age" rundt 15 måneder, og ble FRYKTELIG frustrert fordi han ikke hadde noe å jokke på. Han skjønte aldri at min hund, en tispe i sin aller beste alder fungerte flott som jokkeobjekt, siden hun la ned veto allerede ved første tilnærming, så han gikk i dagesvis og småjokket rundt på gulvet uten noe som helst å... vel, støte mot.

Så fant han en tøyfotball! Happy times were had, helt til han dessverre ble for stor for fotballen, begynte å jokke I SALTO rundt på gulvet! Han klarte aldri å fullføre saltoen dessverre, han bare jokket litt, så falt han forover, og så ble alt avbrutt og han ble liggende på siden og jokke ut i lufta i noen sekunder før han ga opp... Dette fortsatte i flere måneder, men nå har han helt sluttet med det, så vi går og gleder oss til en av nabohundene kommer i løpetid. Kameraet ligger klart dribble.gif

 

Det er det morsomste jeg har sett i hele mitt liv! :D

HAHAHA! Så fantastisk! XD
Lenke til kommentar

Den som spør, skal få!

Smaksprøve på årets julekort :tease: :

post-71235-0-17055900-1323728967_thumb.jpg

Fin hud, hva slags type er det?

En godt klippet Pomeranian faktisk :)

Blir 3 år om 3 dager! :w00t:

gjettet på det, men tenkte det var jævlig flaut om jeg tok feil :!: så spurte heller.

 

Tenkte faktisk på få meg en sånn for noen år tilbake men blir for liten for meg, hadde jo vært en herlig kontrast med en sånn & en amstaff.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hehe, en kollega har en Chihuahua på under 2kg(tispe) og en Rottweiler på godt 40kg(tispe).

Går fint det :-)

 

Mest kunne jeg tenkt meg en større hund selv, men så var det dette her leilighets livet :tease:

Lenke til kommentar

Kamphunder syns jeg er greit er forbudt. Når instinktene ligger der latent, så syns jeg ikke man skal utfordre skjebnen. Det man dog kunne hatt en diskusjon på er hvilke hunder som egentlig har dette latent og i genene.

Hvis man skal bruke den logikken så har jo dobermannen et latent aggressive lyne mot mennesker.

 

Kamphund er en hund trent for kamp, uansett rase..

 

Samt at når pitbull var brukt i kamp for maaaaange år siden avlivet de kontant alle selv champion hunder om de viste et snev av tegn til aggressivitet mot mennesker, dette var mye pga det var dommer i ringene når de slåss..

 

Annen morsom hundefakta er at pitbull var den mest populære familie hunden i USA inntil rundt 1975-80..

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

Hehe, en kollega har en Chihuahua på under 2kg(tispe) og en Rottweiler på godt 40kg(tispe).

Går fint det :-)

 

Mest kunne jeg tenkt meg en større hund selv, men så var det dette her leilighets livet :tease:

ja, bor selv på under 40kvm men går helt ok med amstaff str men er på grensen og er jo ikke ideelt på noe måte, man burde jo ha hage osv :) Men det er ikke billig i Norge uansett hvor man bor..

Lenke til kommentar
Hvis man skal bruke den logikken så har jo dobermannen et latent aggressive lyne mot mennesker.

Har den? - Det var nytt for meg (men vet ikke mye om rasen heller da) Jeg trodde den bare hadde et sterkt vokterinstinkt - det i seg selv er ikke å være aggressiv i mot mennesker.

 

Kamphund er en hund trent for kamp, uansett rase..

Det jeg legger i ordet og de fleste andre tror jeg - hunder som har latent i genene for å ha instinkt for å drepe/lemleste andre hunder og også fare for mennesker i større grad enn nødvendig.

 

Det er vi ikke tjent med noen - hvis man opplever flere angrep osv bare for at man åpner for mer. Om det er feil raser eller ikke som er ulovlig mener jeg bør diskuteres utifra kunnskap på rasene på fakta og ikke av synsing eller gammel visdom/mangel på.

Lenke til kommentar
Hvis man skal bruke den logikken så har jo dobermannen et latent aggressive lyne mot mennesker.

Har den? - Det var nytt for meg (men vet ikke mye om rasen heller da) Jeg trodde den bare hadde et sterkt vokterinstinkt - det i seg selv er ikke å være aggressiv i mot mennesker.

 

Kamphund er en hund trent for kamp, uansett rase..

Det jeg legger i ordet og de fleste andre tror jeg - hunder som har latent i genene for å ha instinkt for å drepe/lemleste andre hunder og også fare for mennesker i større grad enn nødvendig.

 

Det er vi ikke tjent med noen - hvis man opplever flere angrep osv bare for at man åpner for mer. Om det er feil raser eller ikke som er ulovlig mener jeg bør diskuteres utifra kunnskap på rasene på fakta og ikke av synsing eller gammel visdom/mangel på.

 

Alle hunder har det latent å kunne drepe eller skade, spørs på hvordan eieren oppdrar hunden..

 

Kanskje du som kan så mye kan fortelle meg hvorfor de aller fleste kjente pitbull kenneler i USA har andre raser som vakthunder i kennelen sin? Jo, jeg kan fortelle, det er fordi det ble et stort problem med getto barn/voksne spaserte rett inn å stjal pitbuller som senere ble misbrukt i kamper..

 

Når de får inn misbrukte pitbuller som har vært i kamper på animal planet programmer, hvorfor tar de aldri munnbind på pitbullen? selv når de er mishandlet på det groveste har de fortsatt tillit til oss ekle mennesker som misbruker dem, det er fakta!!

Cesar Milan bruker pitbuller for å hjelpe andre hunder med problemer, vet du hvorfor fordi han vil drepe sterotypen at pitbuller er farlige, eneste farlige er de som holder båndet!!

 

 

Fakta er at amstaffen & pitbullen er ultra stabile hunder mentalt, men de kan hvis ikke sosialisert i tidlig alder utvikle aggressivitet mot hunder av samme kjønn å med den kompakte kroppen sammen med styrken de har ender det som oftest veldig dårlig for den andre hunden..Men ikke glem at alle hunderaser utvikler samme problem hvis de ikke sosialiseres tidlig med andre hunder..

 

Dobermann served in the dangerous role of local tax collector, and ran the Apolda dog pound. With access to dogs of many breeds, he aimed to create a breed that would be ideal for protecting him during his collections, which took him through many bandit-infested areas. He set out to breed a new type of dog that, in his opinion, would be the perfect combination of strength, speed, endurance, loyalty, intelligence, and ferocity. Later, Otto Goeller and Philip Gruening continued to develop the breed to become the dog that is seen today.

 

Ignorante mennesker er noe av det verste jeg vet, spesielt misliker jeg de som ikke kan unna andre mennesker ting i livet fordi de selv ikke forstår gleden det menneske får ut av det..

Lenke til kommentar
Alle hunder har det latent å kunne drepe eller skade, spørs på hvordan eieren oppdrar hunden..

Så du mener altså at ingen hunder er genetisk potensielt farligere enn andre? Det er ingen som har et innebygget instinkt mer enn andre til å angripe?.

Lik en fuglhund har til å jakte fugl - en 'harrahund' til å jakte hare osv ... Raser er jo avlet for diverse ting og som de er god på. Det er derfor man avler fram spesielle egenskaper - for nettopp å få det man vil ha. Det er større fare for at en fuglhund er ivrigere på fugl uansett - hvis man har 2 raser og og eier dresserer de likt - pga genene.

 

Kanskje du som kan så mye kan fortelle meg hvorfor de aller fleste kjente pitbull kenneler i USA har andre raser som vakthunder i kennelen sin? Jo, jeg kan fortelle, det er fordi det ble et stort problem med getto barn/voksne spaserte rett inn å stjal pitbuller som senere ble misbrukt i kamper..

Javel, du svarer på ditt eget spørsmål ja - like greit, for det viste jeg ikke :)

Jeg kan lite jeg - har jeg gitt inntrykk av annet, så var ikke det meningen.

 

Ignorante mennesker er noe av det verste jeg vet, spesielt misliker jeg de som ikke kan unna andre mennesker ting i livet fordi de selv ikke forstår gleden det menneske får ut av det..

Er det meg du mener nå ?

 

Skjønner ikke helt at du er så 'på' meg - jeg vil jo at de skal vurdere forbud utifra kunnskap og viten. Ikke gammel overtro. Er ikke det egentlig det du selv vil?

Eller vil du åpne for alt uansett? (mulig DET blir løsning etter vurdering av farene også, men du vil ikke ha denne vurderingen?)

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Jeg vil at alle rasene skal være fult lovlig men at det blir satt inn en lov der eiere av hunder er ansvarlige for hva hunden de eier gjør, så hvis en hund biter et barn skal hunden avlives selvsagt, men eieren skal også få straff som fengsel/bøter osv..

Pluss at alle som er dømt for vold/trusler/ran osv skal ikke ha lov gå med hunder som kan anses ha en potensiell fare ved angrep, hvis de gjør det skal de straffes med bøter som ved bæring av kniv evt fengsel hvis det skjer ofte..

 

Jeg vil ha en lov som går på alle hunder ikke peker ut 3-4 som "badguys" når de ikke er det..

 

Å forby noen raser blir som å tro at ved å forby sprettkniver så vil ikke folk drepe hverandre med kniv..Blir helt idiotisk, blir å gå rundt et problem istedet for å ta problemet der det er..

 

 

Her kan du lese noe fakta om pitbull

http://aspcabehavior.org/articles/193/The-Truth-About-Pit-Bulls.aspx

 

Nøytral fakta side, ikke noe pitbull fan side der de glorifiserer rasen så mye som meg :!:

 

Annen ting min hund har blitt angrepet 3ganger, og 2 av gangene ble moren min bitt av hunden/hundene som angrep..Alle gangene var det såkalte "familie" hunder.

 

Går jeg rundt å mener alle av de rasene er farlige, burde forbys osv, jeg har ikke engang tenkt tanken selv ikke når det skjedde, men hadde en amstaff gjort det skriker folk etter forbud,de er farlige osv, er lett å slå noen som ligger nede..

 

 

Nordmenn har for mye fordommer, janteloven lever så godt i dette landet..

Endret av Dani46
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Slik jeg ser det, så har disse såkalte "kamphundene" langt høyere fallhøyde om de ikke får skikkelig opplæring.

Selvfølgelig veldig syn for de som lett kun tatt hånd om f.eks. en Amstaff.

 

Edit: og forklare hvorfor jeg mener det, så er det pga. fysikk og instinkt.

Min hun er en miniatyr av rase som ble brukt som vakt/varslingshund.

Det merkes når han er en plass hvor han ikke er kjent med lydene og når det ringer på døra :-)

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, så har disse såkalte "kamphundene" langt høyere fallhøyde om de ikke får skikkelig opplæring.

Selvfølgelig veldig syn for de som lett kun tatt hånd om f.eks. en Amstaff.

 

Edit: og forklare hvorfor jeg mener det, så er det pga. fysikk og instinkt.

Min hun er en miniatyr av rase som ble brukt som vakt/varslingshund.

Det merkes når han er en plass hvor han ikke er kjent med lydene og når det ringer på døra :-)

Skal man forby Somaliere pga de har langt høyere fallhøyde en eks Kurdere?

 

Er mange Nordmenn som faktisk vil si JA på den der, men er det riktig peke ut en gruppe på den måten? NEI.

 

Å være imot innvandring er ikke rasistisk, men å single ut en gruppe basert på bosted/religion/utsende er rasistisk.

 

Hva er man når man singler ut en hund som 99,9% av tilfeller er en meget stabil,god familie hund når den kommer til en god eier? Jo du er en rasist, du dømmer en hel rase ut ifra hva noen mennesker gjør med noen individuelle hunder..

 

29204724314307034351181.jpg

 

Hvis du ser det bildet & leser den teksten å ennå ikke skjønner hvor tilbakestående et forbud er så, ja da er du lost case i mine øyne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For min del blir det helt feil å blande inn sammenligninger med mennesker, så jeg er tydeligvis helt lost.

 

Syns og det er merkelig at du referer til at 99,9% av hundene er godsinnede hunder, og samtidig bruker du det bildet ditt som om alle hundeeiere var misbrukere, når realiteten er at 99,9% av hundeeierne også er godsinnede.

Lenke til kommentar

For min del blir det helt feil å blande inn sammenligninger med mennesker, så jeg er tydeligvis helt lost.

 

Syns og det er merkelig at du referer til at 99,9% av hundene er godsinnede hunder, og samtidig bruker du det bildet ditt som om alle hundeeiere var misbrukere, når realiteten er at 99,9% av hundeeierne også er godsinnede.

fikk du med at jeg skrev dette

når den kommer til en god eier

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For min del blir det helt feil å blande inn sammenligninger med mennesker, så jeg er tydeligvis helt lost.

 

Syns og det er merkelig at du referer til at 99,9% av hundene er godsinnede hunder, og samtidig bruker du det bildet ditt som om alle hundeeiere var misbrukere, når realiteten er at 99,9% av hundeeierne også er godsinnede.

fikk du med at jeg skrev dette

når den kommer til en god eier

Men igjen, bildet "snakker" som om alle klipper av ørene på hundene sine.

Lenke til kommentar

Må si jeg mister helt lysten på å jobbe for liberalisering av hundeloven når jeg ser slike bilder.

 

EDIT

Men det har ingenting med rasen å gjøre! :)

 

Hva har det da med å gjøre? Respekterer du ikke at folk vil kanskje ha en annen hundrase en deg? Personlig vil jeg gjerne se strenge regler på all hundehold men å sette rasistiske lover som utpeker noen raser hører ikke hjemme noe sted..

Dere har vel kommet videre fra dette "siden sist", men jeg kjenner jeg må svare allikevel..

 

Du misforsto meg så langt inn i..

Selvfølgelig respekterer jeg at folk vil ha en annen hunderase enn meg, men jeg respekterer ikke at folk behandler hundene sine dårlig!

 

Disse som er avbildet har avklipte ører og de er hengt opp i halsbånd på en måte som ikke hører hjemme noen steder. Og nei, det har ingenting overhodet med rasen å gjøre, dette gjøres über alles - både med disse og med andre raser, både her til lands og i utlandet.

 

Om det har vært "normalt" å gjøre slikt på utstillinger i aldri så mange hundre år, så mener jeg fortsatt at det er fullstendig bak mål å holde på slik. Man sier det er for å "vise fram bikkja" eller spesielle deler av bikkja. Vel, skal du vise fram bikkja så får du vise fram bikkja som den er og den får stå som det er naturlig for bikkja å stå.

Vi har samme problemet selv med den rasen vi har, folk henger dem opp i utstillingsbåndet fordi de skal ha lang og høy hals (selv om rasen er kjent for å omtrent utelukkende gå med lavt hode) og man formklipper pelsen for at hunden skal få "riktig" utseende.

Det er helt uaktuelt for oss, og man får ikke gjøre annet enn å jobbe for å endre kriteriene dommerne jobber etter.

 

Når det gjelder hundeloven og hvilke raser som burde være lovlig eller ikke er jeg helt og holdent enig i at en del av avgjørelsene er gjort på feil grunnlag.

Egentlig skulle kanskje hundehold generelt vært forbudt fram til folk slutta å høre på og ta i mot råd fra selvlærte tøysekopper, hundetolker, oppdrettere og Cesar Millan - og heller forholde seg til fagfolkene.

Hundehold basert på god og riktig kunnskap fremfor myter og misforståelser er det vi må satse på. Folkeopplysning om dere vil. Men det enkleste vil selvfølgelig (dessverre) alltid være å bruke statistikk og forby de rasene som til enhver tid biter mest.

Så vil vi til slutt sitte igjen med marsvin og kaniner, om vi ikke får folk flest til å ta til seg den kunnskapen de trenger for å fikse å ha ansvar for hunder av en viss størrelse.

 

Sjekk Youtube da folkens, søk på Chihuahua og se på en del av disse som er så "søte". Et fåtall av dem er faktisk søte, langt flere er mannevonde og plagede dyr som i en større kropp kunne vært virkelige drapsmaskiner. Her er det ene og alene størrelse og utseende (og kunnskapsmangel) som betyr noe, og slik har det dessverre vært en stund. Derfor er enkelte "store og farlige" raser også forbudt - som sagt på feil grunnlag.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

For min del blir det helt feil å blande inn sammenligninger med mennesker, så jeg er tydeligvis helt lost.

 

Syns og det er merkelig at du referer til at 99,9% av hundene er godsinnede hunder, og samtidig bruker du det bildet ditt som om alle hundeeiere var misbrukere, når realiteten er at 99,9% av hundeeierne også er godsinnede.

fikk du med at jeg skrev dette

når den kommer til en god eier

Men igjen, bildet "snakker" som om alle klipper av ørene på hundene sine.

du er typen som like kverulere, merker jo det ganske lett.

bildet er satt på spisen, er mennesker som står bak alt folk misliker med pitbuller ikke rasen i seg selv som står bak det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...