Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Og ikke få deg husky bare fordi ett eksemplar var veldig flott og fantastisk.

Neida, har ikke sagt at det blir en Husky, koste hva det koste vil. Fikk bare lyst på en siden det var den som smeltet meg, men ut fra det jeg har lest tviler jeg for at det blir en sånn hvis det blir hund til slutt.

 

Det jeg ville kjøpt bøker om er hvordan hunder generelt fungerer, i forhold til oppdragelse, trening osv.

Ja, er noe sånt jeg er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ville kjøpt bøker om er hvordan hunder generelt fungerer, i forhold til oppdragelse, trening osv.

Ja, er noe sånt jeg er på jakt etter.

 

Da anbefaler jeg følgende (jeg har alle tre):

 

- 100 % positiv hverdagslydighet

- Klikkertrening for din hund

- På talefot med hunden

 

Selv om man leser en bok om klikkertrening, så trenger man ikke å bruke klikker, det er det å skjønne prinsippet som er viktig.

 

Den første boka er den viktigste. Grovt sett innebærer positive metoder å belønne ønsket atferd istedenfor å straffe uønsket atferd. Hvis hunden drar i båndet så røsker du ikke i båndet, du belønner når hunden går pent.

Endret av LHUS
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål jeg håper dere glupinger kan svare meg på. Har en golden retriever, og i det siste har han hatt masse små, hvite flak i pelsen. Ligner på flass eller tørr hud. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette? Takker for svar. : )

 

Shampo som motvirker flass og tørr hud, eventuellt se om annet for kan hjelpe.

Om ingenting av dette hjelper ville jeg latt en dyrlege se at det ikke ligger noe annet bak.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+3165

Noen som har noe erfaring med hundeparken på Åsen, eventuelt friområde på Sørmarka i Stavanger?

Da tenker jeg mest på at jeg må ta veldig hensyn til bikkja mi som kun veier 2,5kg og ikke har mye å stille opp mot større aggressive bikkjer, som eventuelt springer løst.

Lenke til kommentar

Noen som har noe erfaring med hundeparken på Åsen, eventuelt friområde på Sørmarka i Stavanger?

Da tenker jeg mest på at jeg må ta veldig hensyn til bikkja mi som kun veier 2,5kg og ikke har mye å stille opp mot større aggressive bikkjer, som eventuelt springer løst.

 

Det kan jo variere veldig fra dag til dag, hva slags hunder som dukker opp.

 

Jeg hadde droppet det, og heller avtalt et møte med noen som vet at de har en velfungerende hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en hund trent i klasse C IPO mindre egnet som familiehund og kosekompis?

 

Avhenger blant annet av alder. Men hvem vil ha brukshund som "familiehund", når det finnes langt mer passende alternativer?

 

Brukshunder skal brukes, med mindre det er en helt spesiell grunn til at de ikke skal det. Da blir hund en hobby/livsstil.

Lenke til kommentar

En vakthund med dette som jobb er ikke noe særlig i Norge hvis ikke du bor langt ute på landet hvor det er lite folk. Det at en hund er trent innen RIK/IPO betyr ikke at den er en bedre vakthund. Husk at hvis noen kommer seg inn på eiendommen din og hunden din skader personen ligger både du og bikkja tynt ann.

Hvorfor vil du ha en som vokter?

Lenke til kommentar

Vil ikke ha en hund som angriper på fritt initiativ. Kanskje jeg drømmer når jeg tror at jeg kan få en hund som kun angriper på gitt signal. Som sagt kan jeg ingen ting om temaet. I hovedsak er det jo varsling som er det viktigste med vakthund. Og nei, jeg bor ikke i et område med lite folk.

 

Hadde jo håpet at det gikk ann å trene dette uten at det ble alt-oppslukende for dyret, men om hunden vil reagere med å angripe tilfeldige gjester fordi den er blitt opplært i IPO så er det jo utelukket.

Lenke til kommentar

Vil ikke ha en hund som angriper på fritt initiativ. Kanskje jeg drømmer når jeg tror at jeg kan få en hund som kun angriper på gitt signal. Som sagt kan jeg ingen ting om temaet. I hovedsak er det jo varsling som er det viktigste med vakthund. Og nei, jeg bor ikke i et område med lite folk.

 

Hadde jo håpet at det gikk ann å trene dette uten at det ble alt-oppslukende for dyret, men om hunden vil reagere med å angripe tilfeldige gjester fordi den er blitt opplært i IPO så er det jo utelukket.

 

Det her høres helt skrudd ut. Jeg kan skjønne at du vil ha en "tøff" hund som varsler og virker avskrekkende, men å angripe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...