Gå til innhold

Den sære avantgarde-tråden!


H4ngm4N

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har den plata der. Fyttigrøss. Jeg liker å se meg selv som "open-minded", men Peccatum var litt for drøyt. Jeg liker den siste låta, "The Banks of this River is Night", men resten er overhodet ikke mitt bord.

 

Selges til høystbydende! ;)

Har du hørt den mange ganger? Kan ofte hjelpe med noen flere gjennomlytninger til skiver man ikke skjønner helt ved første 2-3 lyttingene. :)

 

TLZ: Interresant. Det visste jeg ikke. Men jeg mener det blir litt feil å kalle alle band som gjør noe nytt for avant-garde. Da blir jo alle band som er/har vært pionerer innen en sjanger plutselig avant-garde. Tenk deg f.eks første Bathory-skiva, blir det ikke litt rart og kalle den avant-garde? :shrug:

 

(Legg også merke til at jeg ikke nevnte ordet "sjanger" i førsteposten min. :p)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke eg, avant-garde er jo en "sjanger" eller rettere sagt en "label" som folk fant på fordi de ikke fikk lov å bruke "progressive" av progidioter fordi musikken fra for forskjellig(Les: progressert) fra 70tallsprog.

 

Men så skal man begynne å definere og sette grenser ved dette og?

 

Avant garde er ikke en sjanger slik jeg ser det, det er bare et (fransk) ord som betyr "på fronten", dvs. band som er svært nyskapende.

 

Men joda, Peccatum og Arcturus er ekstremt nyskapende.... men jeg synes også de kan dele selskap med System of a Down, Strapping Young Lad, Cynic, Celtic Frost og ander nyskapende band. :)

5749038[/snapback]

Celtic Frost? Som i black metal bandet?

 

Ett ord: WTF?

 

Glem det. Det ble oppklart.

 

Alle elsker Ivers <3 sier:

Celtic Frost er avant garde

Lars. sier:

HVA FAEN ER SÅ NYESKAPENDE MED DET?!?!

Lars. sier:

Liek

Lars. sier:

Circle of Tyrants er så plain så jeg dør :\

Alle elsker Ivers <3 sier:

Mhm

Alle elsker Ivers <3 sier:

Men det roxer

Lars. sier:

Ja

Lars. sier:

Og det at det roxxer er nyskapende?

Lars. sier:

Fair enough.

Alle elsker Ivers <3 sier:

Haha

Alle elsker Ivers <3 sier:

Tydeligvis

Lars. sier:

Det er jo fakta, det.

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
Avantgarde Metal: Avantgarde technically is not applicable to a music style alone, but to a whole art form, which is "ahead of its time". Applied to Metal, Avantgarde bands take Progressive Metal on to the next level, often with very complex and at times abstract song structures, taking up genre foreign influences. Even more than with Progressive Metal the complexity of the song material and the, as said, often abstract song structures make Avantgarde Metal very hard to digest for the regular Metalhead, therefore the fan base of bands like this is usually rather limited, yet all the more fervent.

Examples: SOLEFALD, EPHEL DUATH. (Alex Melzer)

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Jeg har den plata der. Fyttigrøss. Jeg liker å se meg selv som "open-minded", men Peccatum var litt for drøyt. Jeg liker den siste låta, "The Banks of this River is Night", men resten er overhodet ikke mitt bord.

 

Selges til høystbydende! ;)

Har du hørt den mange ganger? Kan ofte hjelpe med noen flere gjennomlytninger til skiver man ikke skjønner helt ved første 2-3 lyttingene. :)

 

Jeg kjøpte den da den kom ut i 2004. Har gitt den en del sjanser, ja. Syns det bare blir støy, jeg. Etter hva jeg husker så har noen av låtene godt potensiale, men så kommer industritrollet og ødelegger, sammen med den verste vokalen jeg har hørt noen gang. Ihsahn er nok en sånn elsk/hat-greie.

Lenke til kommentar
Hans mening, bare overse han. La han høre på amy diamond i fred :)

5748050[/snapback]

Damevokal og metal hører ikkje sammen.

Å syte om at folk bryter med regler i metall blir som å syte over at folk bryter regler i punk. "Filosofien" bak metall er jo "push it futher". Tåpelig, rett og slett.

 

Damevokal kan funke fett i metall, blir en kul kontrast... :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Bumper opp denne igjen, da jeg idag oppdaget en ny skive via scream-forumet.

 

UneXpect - In a Flesh Aquarium. Fy faen. Sært. Deilig. Hører gjennom skiva for første gang nå, og må bare si at dette er noe som MÅ høres flere ganger. Ligger noen låter på MySpace siden dems. Det gjemmer seg noen skummelt deilige melodier inni alt kaoset.

 

Her snakker vi bass med 9 strenger, fiolin, saksofon, sær sampling og hele pakka. Noe for dere som liker sære saker som Peccatum, Leprous, Ephel Duath eller kanskje Ram-Zet, selv om det ikke ligner nevneverdig på noen av bandene.

Lenke til kommentar
Bumper opp denne igjen, da jeg idag oppdaget en ny skive via scream-forumet.

 

UneXpect - In a Flesh Aquarium. Fy faen. Sært. Deilig. Hører gjennom skiva for første gang nå, og må bare si at dette er noe som MÅ høres flere ganger. Ligger noen låter på MySpace siden dems. Det gjemmer seg noen skummelt deilige melodier inni alt kaoset.

 

Her snakker vi bass med 9 strenger, fiolin, saksofon, sær sampling og hele pakka. Noe for dere som liker sære saker som Peccatum, Leprous, Ephel Duath eller kanskje Ram-Zet, selv om det ikke ligner nevneverdig på noen av bandene.

7490616[/snapback]

 

Tusen takk! Unexpect - In a Flesh Aquarium falt virkelig i smak. :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...