Gå til innhold

Den sære avantgarde-tråden!


H4ngm4N

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forferdelig lite Avant-Garde i denne tråden.

 

Hørte nettopp Project Hate for første gang. Elsker Entombed, men var litt skeptisk til metal med "teknoelementer" og damevokal. Slikt pleier å bli svært dårlig. Men var positivt overrasket. Fungerte bra. MEN... Avant-garde?? Ikke på noen som helst måte. Helt streit musikk. Ingenting avant-garde i det hele tatt.

 

Arcturus, avant-garde? Nei, på ingen måte.

 

Det eneste jeg kan se her ved et kort overblikk som er avant-garde må vel være Fantomas og noen av Aphex Twin sine skiver.

 

Utenom det.... Avant-garde metal?

 

Sunno)))

 

Jazkammer sin nyeste.

 

Bucket Full of Teeth?

 

EDIT: Painkiller, selvfølgelig. (Bandet, ikke sangen).

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Kan du forklare meg hvorfor du mener disse bandene under her ikke er avantgarde? Gjerne grundig.

 

Arcturus, Peccatum, Solefald, Ved Buens Ende, Sigh, Fleurety

__

Og hva gjør SunnO))) og Aphex Twin avantgarde? Ukjent med de andre du nevnte untatt Fantomas.

Endret av Jernlov
Lenke til kommentar
Kan du forklare meg hvorfor du mener disse bandene under her ikke er avantgarde? Gjerne grundig.

 

Arcturus, Peccatum, Solefald, Ved Buens Ende, Sigh, Fleurety

__

Og hva gjør SunnO))) og Aphex Twin avantgarde? Ukjent med de andre du nevnte untatt Fantomas.

7682199[/snapback]

Arcturus er dønn bøtte plankekjøringsmetal med et par kjedelige standardskalaer som de spiller opp og ned på keyboard og gitar for å krydre det med litt prog.

 

Samme med Peccatum. De spiller helt normale, vanlige låter, har et par fancy rytmeting, litt fancy koring, og litt krydder oppå.

 

Solefald også.

 

Ikke noe ille om noen av bandene, men de spiller helt streit musikk.

 

Avant-Garden skal ligge fremfor sine likemenn, og eksperimentere med og bryte ut av selve formatet de jobber i. Alle bandene jeg kjenner til av de du nevner spiller helt standard musikk. Ja, de eksperimenterer innenfor formatet, men de bryter ikke ut av formatet, og føyer seg inn i kjente sangformer, kjent oppbygging, kjente harmonier.

 

Fantomas bruker stort sett ikke noe sangformat. De lager støy, harmonier, oppbygginger, som selvom det er basert på metal, er deres helt egne.

 

Aphex Twin har gitt ut alt mulig forskjellig, men på sitt mest sære er han definitivt rimelig avant-garde. Som f.eks på spille et DJsett på sandpapir.

 

Sunno ))) tar også vekk sangformatet, og leker seg med harmonier som ikke andre bruker, støyer ting til.

 

Enkelt og greit: Arcturus, Solefald, og Peccatum lager litt "spæiz" musikk som skal lyde godt i lytternes ører.

 

Ekte avant-garde lager musikk kun for seg selv. "Drit i lyttere!! Dette er det vi vil spille!". Og noen ganger vil det bli avant-garde av slikt.

Lenke til kommentar
Kan du forklare meg hvorfor du mener disse bandene under her ikke er avantgarde? Gjerne grundig.

 

Arcturus, Peccatum, Solefald, Ved Buens Ende, Sigh, Fleurety

__

Og hva gjør SunnO))) og Aphex Twin avantgarde? Ukjent med de andre du nevnte untatt Fantomas.

7682199[/snapback]

Arcturus er dønn bøtte plankekjøringsmetal med et par kjedelige standardskalaer som de spiller opp og ned på keyboard og gitar for å krydre det med litt prog.

 

Samme med Peccatum. De spiller helt normale, vanlige låter, har et par fancy rytmeting, litt fancy koring, og litt krydder oppå.

 

Solefald også.

 

Ikke noe ille om noen av bandene, men de spiller helt streit musikk.

 

Avant-Garden skal ligge fremfor sine likemenn, og eksperimentere med og bryte ut av selve formatet de jobber i. Alle bandene jeg kjenner til av de du nevner spiller helt standard musikk. Ja, de eksperimenterer innenfor formatet, men de bryter ikke ut av formatet, og føyer seg inn i kjente sangformer, kjent oppbygging, kjente harmonier.

 

Fantomas bruker stort sett ikke noe sangformat. De lager støy, harmonier, oppbygginger, som selvom det er basert på metal, er deres helt egne.

 

Aphex Twin har gitt ut alt mulig forskjellig, men på sitt mest sære er han definitivt rimelig avant-garde. Som f.eks på spille et DJsett på sandpapir.

 

Sunno ))) tar også vekk sangformatet, og leker seg med harmonier som ikke andre bruker, støyer ting til.

 

Enkelt og greit: Arcturus, Solefald, og Peccatum lager litt "spæiz" musikk som skal lyde godt i lytternes ører.

 

Ekte avant-garde lager musikk kun for seg selv. "Drit i lyttere!! Dette er det vi vil spille!". Og noen ganger vil det bli avant-garde av slikt.

7682643[/snapback]

 

Ro ro til fiskeskjær..

Lenke til kommentar
Ro ro til fiskeskjær..

7682679[/snapback]

Og hva er så Avant-Garde med Arcturus?

 

Eneste grunnen til at noen i det hele tatt kan tenke tanken å kalle Arcturus "Avant-garde" er at de har hørt alt for lite musikk.

7682698[/snapback]

 

Avant-garde /ɑvɑ̃gɑrd/ in French means front guard, advance guard, or vanguard. People often use the term in French and English to refer to people or works that are experimental or novel, particularly with respect to art, culture, and politics.

 

Hør mer Arcturus.

Lenke til kommentar
Ro ro til fiskeskjær..

7682679[/snapback]

Og hva er så Avant-Garde med Arcturus?

 

Eneste grunnen til at noen i det hele tatt kan tenke tanken å kalle Arcturus "Avant-garde" er at de har hørt alt for lite musikk.

7682698[/snapback]

Har du hørt La Masquerade Infernale? Albumet The Sham Mirrors kan jeg være enig i er rett fram med LMI er da for all del ikke det. Det som gjør dem til avantgarde var vel at de turte å eksperimentere, tøye strikken i gamledager. I dag så er de vel ikke så banebrytende ettersom verden har fulgt etter.

Lenke til kommentar
Ro ro til fiskeskjær..

7682679[/snapback]

Og hva er så Avant-Garde med Arcturus?

 

Eneste grunnen til at noen i det hele tatt kan tenke tanken å kalle Arcturus "Avant-garde" er at de har hørt alt for lite musikk.

7682698[/snapback]

 

Avant-garde /ɑvɑ̃gɑrd/ in French means front guard, advance guard, or vanguard. People often use the term in French and English to refer to people or works that are experimental or novel, particularly with respect to art, culture, and politics.

 

Hør mer Arcturus.

7682764[/snapback]

Akkurat. Arcturus er ikke avant-garde. Jeg har hørt masse på Arcturus. Synes de er et fin-fint band. Men det de gjør er ikke eksperimentelt. Ja vist, de eksperimenterer litt her og der, men det gjør alle band. Det må da mer til enn det for å gjøre et band avant-garde. Eller ble Judas Priest avant-garde av å leke med synth-gitarer på Turbo-albumet??
Lenke til kommentar
Ro ro til fiskeskjær..

7682679[/snapback]

Og hva er så Avant-Garde med Arcturus?

 

Eneste grunnen til at noen i det hele tatt kan tenke tanken å kalle Arcturus "Avant-garde" er at de har hørt alt for lite musikk.

7682698[/snapback]

Har du hørt La Masquerade Infernale? Albumet The Sham Mirrors kan jeg være enig i er rett fram med LMI er da for all del ikke det. Det som gjør dem til avantgarde var vel at de turte å eksperimentere, tøye strikken i gamledager. I dag så er de vel ikke så banebrytende ettersom verden har fulgt etter.

7682789[/snapback]

Sham Mirrors er det eneste albumet jeg eier, men bodde med folk som hørte masse på Arcturus, og har forsåvidt hørt på dem siden de begynte. Som sagt, mye flott, og de eksperimenterer absolutt, men de er ikke "et ekseprimentelt band" og de er ikke avant-garde. Som sagt, hvis man mener de er avant-garde, har man hørt for lite musikk. Finnes tusenvis av metalband som har gjort langt langt mer ekserimentelle ting lenge lenge før dem.

Lenke til kommentar

Verden er uenig med deg, men det er jo du som bestemmer er det ikke? Nei. La Masquerade Infernale var nok et slag i trynet på alle og enhver når den først kom, nå i dag så har vel verden tatt igjen de skrittene som La Masquerade lå forann med som jeg sa. For meg er det veldig eksperimentele, leker veldig, og veldig orginalt og unikt. Og for meg er det det som er avantgarde for meg "Very experimental, original and before its time". Hadde LMI kommet ut i dag så hadde det nok ikke fått avantgard klistremerke vil jeg tru, men den gang. Hvis meg noen som gjorde det Arcturus gjorde, før dem da?

Lenke til kommentar
Han "bestemmer" ingenting og "verden" er ikke uenig med ham. Han har sine påstander som han begrunner, da er det ikke på sin plass å komme med det som minner om hersketeknikk. Vær snille nå ;)

7682929[/snapback]

Sorry, bare koker i hodet mitt når han sier at band som jeg aldri har hørt en klage på at ikke er avantgarde før ikke er avantgarde, og mener Aphex Twin er det fordi han spiller vinyl på sandpapir. Hva faen.

Endret av Jernlov
Lenke til kommentar

Verden er ofte uenig med meg. Men som oftest er det verden som tar feil. Avant-Garde er et ord som kommer med visse standarder. Å kalle Arcturus for avant-garde er en hån mot ordet. Eller for å si det på en annen måte: Er Arcturus eksperimentelle nok til å kalles avant-garde metal, så sliter metalmusikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...