Gå til innhold

Den sære avantgarde-tråden!


H4ngm4N

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Han "bestemmer" ingenting og "verden" er ikke uenig med ham. Han har sine påstander som han begrunner, da er det ikke på sin plass å komme med det som minner om hersketeknikk. Vær snille nå ;)

7682929[/snapback]

Sorry, bare koker i hodet mitt når han sier at band som jeg aldri har hørt en klage på at ikke er avantgarde før er avantgarde, og mener Aphex Twin er det fordi han spiller vinyl på sandpapir. Hva faen.

7682967[/snapback]

Avant Garde betyr ikke at du skal like musikken. Heller omvendt. Og har aldri sagt at Aphex Twin er avant-garde. Men han har definitivt gjort avant-garde ting en gang i blant.

Lenke til kommentar
Han "bestemmer" ingenting og "verden" er ikke uenig med ham. Han har sine påstander som han begrunner, da er det ikke på sin plass å komme med det som minner om hersketeknikk. Vær snille nå ;)

7682929[/snapback]

Sorry, bare koker i hodet mitt når han sier at band som jeg aldri har hørt en klage på at ikke er avantgarde før er avantgarde, og mener Aphex Twin er det fordi han spiller vinyl på sandpapir. Hva faen.

7682967[/snapback]

Avant Garde betyr ikke at du skal like musikken. Heller omvendt. Og har aldri sagt at Aphex Twin er avant-garde. Men han har definitivt gjort avant-garde ting en gang i blant.

7683000[/snapback]

Nei det betyr ikke det, men har jeg sagt at det er det? Alle de bandene jeg har nevnt har jeg ikke forstått meg på første gang og har krevd innlytting for å like. Mye innlytting. Og jeg syns ofte ting i musikken jeg lytter på er stygge og uppassende men på en eller annen måte så maker det sense.

Lenke til kommentar
Da er det bare å prøve å være så fornuftig, drøftende og saklig som mulig. Ikke rart det er krig i verden :p

7682986[/snapback]

Jeg har alltid syntest det var litt rart med krig og fred og politikk og sånn. :blush:

 

Uansett.... Fornuftig og saklig:

 

Les litt opp om ordet Avant-Garde, og se hvor langt de som ble kalt Avant-Garde før var "foran" sin samtid. Det er snakk om en helt annen liga av eksperimentering enn det Arcturus og Peccatum holder på med, enn om teite rockejournalister har slengt ut navnet "Avant-garde metal" i all sin latskap og udugelighet.

 

John Cage var avant-garde.

Lenke til kommentar
Nei det betyr ikke det, men har jeg sagt at det er det? Alle de bandene jeg har nevnt har jeg ikke forstått meg på første gang og har krevd innlytting for å like. Mye innlytting. Og jeg syns ofte ting i musikken jeg lytter på er stygge og upassende men på en eller annen måte så maker det sense.

7683049[/snapback]

Som sagt, du har hørt for lite musikk. Hør på hva John Cage gjorde på 50-tallet. Sammenlign det med resten av musikken på den tiden. Hør hva John Zorn har gjort gjennom 80 og 90 tallet og sammenlign det med resten av musikken fra den perioden. Hør på det Merzbow gjorde på begynnelsen av sin karriere og sammenlign det med japansk musikk fra den tiden. Dette er ganske store hopp.

Lenke til kommentar
Nei det betyr ikke det, men har jeg sagt at det er det? Alle de bandene jeg har nevnt har jeg ikke forstått meg på første gang og har krevd innlytting for å like. Mye innlytting. Og jeg syns ofte ting i musikken jeg lytter på er stygge og upassende men på en eller annen måte så maker det sense.

7683049[/snapback]

Som sagt, du har hørt for lite musikk. Hør på hva John Cage gjorde på 50-tallet. Sammenlign det med resten av musikken på den tiden. Hør hva John Zorn har gjort gjennom 80 og 90 tallet og sammenlign det med resten av musikken fra den perioden. Hør på det Merzbow gjorde på begynnelsen av sin karriere og sammenlign det med japansk musikk fra den tiden. Dette er ganske store hopp.

7683097[/snapback]

Skal jeg si at du har hørt for mye musikk da? At du er nummen til å merke noe nytt fordi du har hørt """"alt""""? For jeg hører en god del på experimentel musikk for tiden og har derfor lettere å like andre slike artister, fordi jeg er "vant" til at det er rart. Mulig det er det som har skjedd deg. Og som jeg sa i sta, finn noen som gjorde det Arcturus gjorde på LMI før dem!

Lenke til kommentar

Jeg mener Solefald og Arcturus var forann sin tid. De kom inn i den true'e black metal scena med mase synth og merkelig oppbygninger og var ikke redd for å gjøre noe som helst som ikke var akseptert i musikken. Hvis du er kjent med true black metal scena i norge så vil du også se at Solefald og Arcturus var veeeldig breie og nyskapende. Ikke bare i forhold til denne scenen med også til Metal ellers, hvis meg noen som gjorde det de gjorde før dem.

Lenke til kommentar
Skal jeg si at du har hørt for mye musikk da? At du er nummen til å merke noe nytt fordi du har hørt """"alt""""? For jeg hører en god del på experimentel musikk for tiden og har derfor lettere å like andre slike artister, fordi jeg er "vant" til at det er rart. Mulig det er det som har skjedd deg. Og som jeg sa i sta, finn noen som gjorde det Arcturus gjorde på  LMI før dem!

7683126[/snapback]

Si hvem som gjorde Beatles "Love me Do" før dem.... det gjør dem ikke avant-garde av den grunn.

Lenke til kommentar
Istedenfor å diskutere hverandre, kan vi ikke diskutere hva vi legger i avantgarde/eksperimentelt? Veit at det er gjort endel allerede, men allikevel fortsetter debatten. Mulig dere bare er så uenige som det får gått an å bli? :wee:

 

Har du hørt om Coil, Niskivara?

7683161[/snapback]

Jeg har ikke hørt Coil. Har hørt navnet mange mange ganger før, men kan ikke huske å ha hørt dem.

Lenke til kommentar
Skal jeg si at du har hørt for mye musikk da? At du er nummen til å merke noe nytt fordi du har hørt """"alt""""? For jeg hører en god del på experimentel musikk for tiden og har derfor lettere å like andre slike artister, fordi jeg er "vant" til at det er rart. Mulig det er det som har skjedd deg. Og som jeg sa i sta, finn noen som gjorde det Arcturus gjorde på  LMI før dem!

7683126[/snapback]

Si hvem som gjorde Beatles "Love me Do" før dem.... det gjør dem ikke avant-garde av den grunn.

7683170[/snapback]

De var ikke veldig eksperimentele var de? Nei. Noe disse var på den tiden. Men du skal få lov til å mene hva du vil fordi stemmen din er for lav til å stille opp mot resten av verdens meninger uansett. Og det at du mener at verden tar feil mener jeg er latterlig, det er folket som skaper betegnelsene på ting, ikke du. Hvis vi skal følge dine standarder for hva som er avantgarde så hadde det så vidt eksistert noe som kunne kalles det. SunnO))) hadde ihvertfall ikke sklidd inn. Hva er avantgarde med droneambient?

Endret av Jernlov
Lenke til kommentar
De var ikke veldig eksperimentele var de? Nei. Noe disse var på den tiden. Men du skal få lov til å mene hva du vil fordi stemmen din er for lav til å stille opp mot resten av verdens meninger uansett. Og det at du mener at verden tar feil mener jeg er latterlig, det er folket som skaper betegnelsene på ting, ikke du. Hvis vi skal følge dine standarder for hva som er avantgarde så hadde det så vidt eksistert noe som kunne kalles det. SunnO))) hadde ihvertfall ikke sklidd inn. Hva er avantgarde med droneambient?

7683223[/snapback]

Jeg kan godt gå med på at SunnO))) ikke er avant-garde.

 

Og Beatles var eksperimentelle som bare f...

 

Og ja, avant-garde er noe som såvidt skal eksistere. Hvis noe eksisterer i for stort antall, slutter det å være avant-garde, og blir standard.

Lenke til kommentar
De var ikke veldig eksperimentele var de? Nei. Noe disse var på den tiden. Men du skal få lov til å mene hva du vil fordi stemmen din er for lav til å stille opp mot resten av verdens meninger uansett. Og det at du mener at verden tar feil mener jeg er latterlig, det er folket som skaper betegnelsene på ting, ikke du. Hvis vi skal følge dine standarder for hva som er avantgarde så hadde det så vidt eksistert noe som kunne kalles det. SunnO))) hadde ihvertfall ikke sklidd inn. Hva er avantgarde med droneambient?

7683223[/snapback]

Jeg kan godt gå med på at SunnO))) ikke er avant-garde.

 

Og ja, avant-garde er noe som såvidt skal eksistere. Hvis noe eksisterer i for stort antall, slutter det å være avant-garde, og blir standard.

7683278[/snapback]

Så hvorfor si de er det? Jeg vil ikke kalle Beatles eksperimentale, men de var nok det på den tiden. På samme måte mener jeg at LMI var veldig nytt da det kom ut. Og kan kalles avantgarde, ikke bare av den grunn. Og det fins ikke mye avantgarde band i det hele tatt. Det fins mange hundretusener av vanlige band og jeg vet bare om en 15-20 band jeg vil kalle avantgarde, og det vil jeg kalle å så vidt eksistere. Og alle disse bandene er unike og ligner ikke på hverandre så uansett om det hadde vært flere band som var unike fra hverandre så hadde det forsatt kunne kalles avantgarde mener jeg, fordi de er avantgarde, på hver sin måte, altså ikke standard.

Endret av Jernlov
Lenke til kommentar

Jernlov: Jeg har ikke noe mer å si om dette. Hør John Cage og les om hva han gjorde på 50 og 60tallet, så kanskje du får et litt bedre bilde av avant-garde musikk.

 

En liten smakebit:

 

John Cage - 4:33

 

Det som er med avantgarden er at så utrolig mange følger i fotsporene veldig kvikt, så det blir vanskelig å se hvem som gjorde hva først, og anerkjenne at den type musikk var avantgarde en gang i tiden.

7683298[/snapback]

Synes at når noe er "pop" nok til at mange følger i fotsporene, er det ikke avant-garde lenger. De nyskapende "poppe" musikerne bare plukker fra avant-garden og lager det til mer spiselige pakker, og så følger massene etter. Selve avant-garden forblir som oftest urørt.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Niskivara: For å ta Arcuturs. Du virker ikke til å ha hørt LMI, det er veldig nyskpande sammenlignet med The Sham Mirrors. Uansett, så er det viktig å huske at avant-garde handler om å være nyskapende og dra ting fremover. En ting som er viktig å huske på er at det er forskjellige grader av avantgardisme på forskjellige fronter. Mulig Arcuturs ikke er de mest avantgardistiske på melodier og rytmer, men på lydbilder(snakker om LMI) er så var de revolusjonerende. Sprenge grenser? De sprengte black metal formatet i fillebiter til de grader. (Men jeg vil være enig med at black metallane på den tiden ikke var det mest nyskande, mye fordi det ikke var poenget.) Å si at Arcturus spiller streit musikk er på ville vanker.

 

Uansett, like som proggen etterhvert mistet litt av progressiviteten sin så har avantgarde-metal også stabilisert seg litt og jeg kan forstå folk som ikke anser sjangeren for å være fult så avantgardistisk lenger. Den er liksom blitt definert, og noen av bandene til en hvis grad populære. Men f.eks. Pink Floyd's tidligere musikk var jo forsatt nyskapende selv om mye av den er blitt "streit" i dag.

 

Avant-garde metal har blitt en sjanger. Selv om mange følger de bandene som faktisk virkelig var avant-gardistiske så trenger ikke det bety at de som startet det ikke er avantgardistiske. De var nyskapende da.

 

Det som er påfallende er at du DEFINERER hva som er avantgardistisk samtidig som du anklager andre for å ikke være det siden de spiller på bestemte måter.

 

"Ekte avant-garde lager musikk kun for seg selv. "Drit i lyttere!! Dette er det vi vil spille!". Og noen ganger vil det bli avant-garde av slikt."

Vil tro at det er dette Arcturus gjør.

 

"Enkelt og greit: Arcturus, Solefald, og Peccatum lager litt "spæiz" musikk som skal lyde godt i lytternes ører."

I metallscenen i Norge så er nok dette en av de bandene med høyest integritet. Alle nevnte band har turt å gjøre motsatt av det resten av gjengen gjorde. (Ingen tilfeldighet av alle 3 er yndede hatobjekt blant metallheads, særlig blackmetallere.) Musikken brøt med black metallens regler fulstendig og provoserte. Tro det eller ei. Det er bare i de siste år at disse bandene har begynte å bli så populære som de har blitt.

 

Vil forresten si at en trenger ikke fulstendig sprenge vekk alle grenser/format for å være avantgardistisk. Det handler kort og godt uansett om nyskapelse. Hvis du gjøre veldig mye ingen har gjort før deg så er du orginal, da er du avant-garde.

 

Å sammenligne Arcturus' synth-bruk med synth-gitaren til Priest er på jordet.

 

Sunn O))) er nok avantgardistiske og nyskapende ja.

 

Uansett om Arcturus, Solefald, Peccatum eller de andre ikke er avantgardistiske nok så hører de under den sjangeren. Men jeg vil si at de absolutt har fortjent

 

 

Sorry for at inlegget ble så rotete, er rimelig trøtt i dag.

Lenke til kommentar
Jeg mener Solefald og Arcturus var forann sin tid. De kom inn i den true'e black metal scena med mase synth og merkelig oppbygninger og var ikke redd for å gjøre noe som helst som ikke var akseptert i musikken.

7683157[/snapback]

Jizze, om du mener de er avant-garde fordi de brukte synth da det ikke var vanlig, blir det utrolig idiotisk av deg å si at Project Hate absolutt ikke er det, som drar inn kvinnevokal(som alene er utrolig sjeldent i death metal) og techno i death metal. Det er da mer på kanten enn hva synth noen gang har vært innen ekstrem metal.

Lenke til kommentar
Jeg mener Solefald og Arcturus var forann sin tid. De kom inn i den true'e black metal scena med mase synth og merkelig oppbygninger og var ikke redd for å gjøre noe som helst som ikke var akseptert i musikken.

7683157[/snapback]

Jizze, om du mener de er avant-garde fordi de brukte synth da det ikke var vanlig, blir det utrolig idiotisk av deg å si at Project Hate absolutt ikke er det, som drar inn kvinnevokal(som alene er utrolig sjeldent i death metal) og techno i death metal. Det er da mer på kanten enn hva synth noen gang har vært innen ekstrem metal.

7683611[/snapback]

 

Kvinnevokal er gammalt nytt

 

Techno i death metal er bare trist

Lenke til kommentar
Jeg mener Solefald og Arcturus var forann sin tid. De kom inn i den true'e black metal scena med mase synth og merkelig oppbygninger og var ikke redd for å gjøre noe som helst som ikke var akseptert i musikken.

7683157[/snapback]

Jizze, om du mener de er avant-garde fordi de brukte synth da det ikke var vanlig, blir det utrolig idiotisk av deg å si at Project Hate absolutt ikke er det, som drar inn kvinnevokal(som alene er utrolig sjeldent i death metal) og techno i death metal. Det er da mer på kanten enn hva synth noen gang har vært innen ekstrem metal.

7683611[/snapback]

Emperor brukte synth, så jeg tviler på at det var poenget. Handler mye om lydbilde, på LMI hadde Arcuturs et veldig friskt og nyskapende lydbilde. Albumet som kom før LMI brukte forresten synth, uten at verken Jernlov eller noen andre har påstått at de er avantgarde. (Selv om det er nokså nyspapende for sin tid, men ikke ikke i nærheten av så nyskapende som LMI... men bidro mye til den symfoniske blacken.)

 

EDIT: Leste jeg riktig nå? Det finnes metal som har ting som kan minne om techno i musikken sin. Det kalles industrial metal. Forresten så spiller Red Harvest industrial death metal.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...