Gå til innhold

Den sære avantgarde-tråden!


H4ngm4N

Anbefalte innlegg

Ved Buens Ende, Fleurety, Dødheimsgard, Sigh ++! Herlige saker.

7681655[/snapback]

Fleurety er knall. Men hvor bør jeg begynne med Dødheimsgard og Sigh?

7690344[/snapback]

Dødheimsgard så tja, vil du høre black metal eller vil du høre det mer eksperimentale?

 

Ren sort metal så har du første skiva Kronet til Konge, låta Jesu Blod er min favoritt. Det andre så ville jeg startet med låta Traces of Reality fra Satanic Art EP'n, felene på 1:14 er så ufattelig herlig, etter det så hør skiva 666 International. Sigh? GALLOWS GALLERY :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dødheimsgard så tja, vil du høre black metal eller vil du høre det mer eksperimentale?

Du kjenner meg, jeg vil gjerne ha begge deler. :wee:

 

Gallows Gallery ja, har hørt litt på den, rare greier, men den "Midnight Sun" var ganske fengende (er det midnattsol i Japan?).

 

Takk, det er notert. :)

Lenke til kommentar
hør skiva 666 International.

7690427[/snapback]

 

Dette her må du ALDRI høre på. 666 International er tidenes mest katastrofale drittplate, uansett sjanger. En musikalsk abort, mislykket sådan.

7691010[/snapback]

Med ett titalls snurringer så sitter den skiva som gull! Svein (Zweizz) Hatlevik gjør virkelig flotte greier på den plata.

Lenke til kommentar
vet ikke om dette faller under rett kategori men har i det siste vikelig fått opp øynene for Ulver. har foreløbig bare Nattens Madrigal, Vargnatt, Perdition City, og Blood Inside.

Perdition City passer veldig godt til lesemusikk for enkelte bøker. 

 

vilke andre album er verdt å få med seg?

7691317[/snapback]

Svidd Neger (Høydepunkt: Comedown, Waltz of King Karl, Wheel of Conclusions og Surface) og Themes from William Blake's The Marriage Between Heaven and Hell (Høydepunkt: 17-20, 25-27, 4 og sikkert fler)

Lenke til kommentar
vet ikke om dette faller under rett kategori men har i det siste vikelig fått opp øynene for Ulver. har foreløbig bare Nattens Madrigal, Vargnatt, Perdition City, og Blood Inside.

Perdition City passer veldig godt til lesemusikk for enkelte bøker. 

 

vilke andre album er verdt å få med seg?

7691317[/snapback]

Bergtatt!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
vet ikke om dette faller under rett kategori men har i det siste vikelig fått opp øynene for Ulver. har foreløbig bare Nattens Madrigal, Vargnatt, Perdition City, og Blood Inside.

Perdition City passer veldig godt til lesemusikk for enkelte bøker. 

 

vilke andre album er verdt å få med seg?

7691317[/snapback]

Bergtatt!!!!!!

7693438[/snapback]

Wow, la ikke merke til at han ikke nevnte den, trudde dette var det første man startet med. :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Kan anbefale alle som er interessert i avant-garde å sjekke ut Rock in Opposition (R.i.O) bevegelsen fra slutten av 70 starten av 80 tallet. Henry Cow, Art Bears, Art Zoyd og Univers Zero er i alle fall gode saker.

 

Av det som nevnt i tråden fra før setter jeg vel Ulver (alt av Ulver!) og Ved Buens Ende høyest. Ved Buens Ende var forresten inspirert av nevnte Unvers Zero...

Lenke til kommentar

Forslaget om å sjekke ut Rock in Opposition har min fulle støtte. Det er fortsatt en god del jeg ikke har hørt fra den kanten, men Henry Cow, Samla Mammas Manna og Univers Zero er alle helt fantastiske.

 

Mine favorittalbum som jeg tør påstå kan kalles avant-garde:

Ahvak - Ahvak (2004)

Aphex Twin - Drukqs (2001)

Infidel? / Castro! - Bioentropic Damage Fractal (2005)

Koenjihyakkei (staves noen ganger "Koenji Hyakkei") - Ni (som også har navnet Viva Koenji!!) (1997)

The Music Tapes - First Imaginary Symphony For Nomad (1999)

Naked City - Torture Garden (1989)

Steve Reich - Music for 18 Musicians (1978, men nyinspillingen lansert i 1998 er bedre)

Terry Riley - A Rainbow in Curved Air (1969)

Taj Mahal Travellers - August 1974 (1975)

Ryoji Ikeda - +/- (1996)

 

Alle albumet får en toppkarakter fra meg. De siste fire er veldig minimalistiske, og følgelig vanskelig å sette pris på for mange. Angående Koenjihyakkei, så fatter jeg ikke at et band kan være oversett. Det finnes ikke noe kulere!

 

Andre helt fantastiske band som ofte stemples avant-garde er f.eks. Slapp Happy og Tin Hat Trio. Sjøl er jeg ikke helt overbevist om at de fortjener å bli kalt avant-garde (ikke alle de overstående heller, forøvrig), men de er vanvittig gode uansett. Jeg anbefaler å høre henholdsvis Casablanca Moon og Book of Silk (eller Helium -- de er like gode).

 

Populære indieband som jeg synes er overraskende progressive, er The Books (anbefaler The Lemon of Pink på det aller, aller sterkeste) og The Fiery Furnaces.

Lenke til kommentar

Mye som virket spennende der. Skal se hva jeg finner til nedlasting. Foretrekker å høre før kjøp selvfølgelig så... Aphex er jo kung seff.

 

 

 

Hva anbefales å starte med når det gjelder Coil forresten? Har hørt endel, og noe tiltaler meg veldig mens noe blir litt små-kjedelig. Hjelper ikke akkurat at de har ett tonn med materiale eller da, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...