Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bedre coating tenker du da vell? Nye iMac, hvertfall 27" bruker vell nøyaktig samme LG 2560x1440 H-IPS panel som forrige generasjon, som forøvrig er det samme panelet som sitter i blant annet Dell UltraSharp U2711H. Selve coatingen er dog annerledes, glasset er vell redusert radikalt og det samme gjelder refleksjonene fra skjermen.

 

Når det gjelder ansatte på Elkjøp så skal jeg vell ikke si så mye, men for meg virker det som flere butikker ser ut til å gå etter utseende og det å helst ha jenter i butikkene kontra det å få faktisk ha folk med kunnskap..

Lenke til kommentar

Bedre coating tenker du da vell? Nye iMac, hvertfall 27" bruker vell nøyaktig samme LG 2560x1440 H-IPS panel som forrige generasjon, som forøvrig er det samme panelet som sitter i blant annet Dell UltraSharp U2711H. Selve coatingen er dog annerledes, glasset er vell redusert radikalt og det samme gjelder refleksjonene fra skjermen.

 

Når det gjelder ansatte på Elkjøp så skal jeg vell ikke si så mye, men for meg virker det som flere butikker ser ut til å gå etter utseende og det å helst ha jenter i butikkene kontra det å få faktisk ha folk med kunnskap..

 

Ja, ser jeg var litt uklar. Er vel samme panelet som du sier. Men faktum er hvertfall at jeg får en mye bedre opplevelse ved 2012-modellen, i form av mindre refleksjoner.

 

Takk for oppklaringen :)

Lenke til kommentar

Åhh.. Fikk nettopp Mac Minien min, og tenkte å bruke et program kalt MaxiVista for å dele 2 PCer på en skjerm, som jeg fikk fortalt at jeg kunne gjøre, men neida. Funker ikke det såklart, må ha en skjerm til.

 

Så det var lite kjekt. Sitter her med en Mini og får ikke brukt den :(

Lenke til kommentar

1. Hvordan får jeg alfakrøll på Mac Mini med et vanlig tastatur? Tar jeg slik det er på Windows får jeg ™-tegnet :/

 

2. Hva gjør jeg når eieren jeg kjøpte Minien av ikke husker passordet eller brukernavnet til å endre Systemvalg inne på maskinen, og jeg ikke har OSX disken?

 

3. Hvorfor er det slik at når jeg fører musen sakte, så går den sinnsykt treigt, og når jeg beveger den litt kjappere går den fort? Utrolig irriterende at jeg er nødt til å gjøre kjappe bevegelser for å holde musen i gang uten at den skal gå treigt. Er ikke musematten eller musen som er gale med.

Lenke til kommentar

1 - alfakrøll på Mac er knappen som gir ' og * på PC. Prøv det...?

 

2 - Hvis han ikke husker passordet, kan man kanskje hacke det til på noen måte, men det hadde jeg IKKE orka. Last ned en installasjonsdvd og reinstaller, eller stikk på nærmeste eplebutikk og kjøp en DVD. Koster 250,- eller noe i den dur tror jeg.

 

3 - tja, si det. Er det ikke noe sted i systemvalg og mus hvor du kan endre hvor fort pekeren flytter seg, og om det skal akselereres eller noe? Jeg har bare Macbook air her og ingen mus koblet til.

 

Er det

 

Ja, synes 1290 er vel mye dersom det om swap-enhet til 2000 er sant.

 

Hvis man vil gjøre jobben selv...?

http://iphone4parts.com/shop/att-iphone-complete-screen-repair-kit-tool-kit-black-p-89.html

 

Kjenner ikke nettstedet, men det er mulig å få til sabla billig om man vil gjøre litt selv. :)

Lenke til kommentar

1. Hvordan får jeg alfakrøll på Mac Mini med et vanlig tastatur? Tar jeg slik det er på Windows får jeg ™-tegnet :/

 

Da har du ikke aktivert riktig tastatur layout i systeminnstillingene.

Aner ikke helt hva ting heter på norsk, men på engelsk så er det hvertfall:

 

1: Epleikonet oppe i venstrehjørnet.

2: System Preferences

3: Language & Text

4: Input Sources

 

Om det i det hele tatt ligger noe her for tastaturer med norsk / nordisk Windows layout aner jeg ikke, mer her kan du nok hvertfall fikle litt. Eventuelt så pleier jo blant annet Logitech og andre selskaper og eventuelt levere egen programvare eller drivere som skal kunne gi deg riktig layout under OS X om jeg ikke tar helt feil.

 

Jeg for min del har aldri hatt problemer, for med Windows tastatur så vet jeg fremdeles hvor knappene normalt er med Mac layout så da burde @ havne på en av tastene over Æ, Ø, Å.

 

 

2. Hva gjør jeg når eieren jeg kjøpte Minien av ikke husker passordet eller brukernavnet til å endre Systemvalg inne på maskinen, og jeg ikke har OSX disken?

 

Hvilken versjon av OS X snakker vi her? Og hvilken årsmodell av Mac Mini? Om det er av nyere type så skal du kunne starte opp Internet Recovery ved å holde inn option / alt tasten under oppstart, vente til det kommer opp et ikon som spør om du vil logge på trådløst nett så henter det automatisk ned siste versjon av OS X varianten installert på maskinen og du kan kjøre en re-installasjon derfra.

 

Om det ikke er en veldig gammel Mac Mini med optisk drev så skal du vell uansett kunne starte opp recovery fra harddisken ved å presse CMD + R under oppstart (før Eplelogoen dukker opp, men etter at skjermen har blitt grå). Og her ifra kan du gjøre en re-installasjon.

 

 

Det å komme rundt administratorpassordet uten en re-installasjon vil kreve mye hacking og fiksing som jeg aldri i livet hadde orket å styre med.

 

 

3. Hvorfor er det slik at når jeg fører musen sakte, så går den sinnsykt treigt, og når jeg beveger den litt kjappere går den fort? Utrolig irriterende at jeg er nødt til å gjøre kjappe bevegelser for å holde musen i gang uten at den skal gå treigt. Er ikke musematten eller musen som er gale med.

 

 

Mouse acceleration heter det, kan stilles på under System Preferences dette også. Normalt ville jeg økt sensitiviteten og deaktivert akselerasjonen fullstendig.

Lenke til kommentar

<p>Fy satan så jævlig alt ble uten adminnavn og passord på Minien.

Får ikke engang installert nyeste Mountain Lion fra ISO heller.

 

Er snakk om 10.6.

 

Re-installasjon fikk jeg ikke til. CMD + R vet jeg ikke hva er på tastaturet, regnet med at det var Windows logo-tasten og R, funket ihvertfall ikke.

 

DVDene jeg har er kun på 4.3GB og ISOen er på 4.6GB (trodde disse vanlige DVD diskene var på 4.7GB jeg da men må ha tatt helt feil i alle disse årene..).

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Har du ikke tilgang til en annen OS X maskin så du kan fikse OS X Lion eller OS X Mountain Lion på minnepenn? Hvis ikke så må du vell bite i det sure eplet og dra innom Eplehuset, Humac eller annen forhandler å kjøpe OS X Mountain Lion på minnepenn, eventuelt bestille det rett fra Apple.no.

 

Det koster vell noe rundt 260kr (?)

Lenke til kommentar

Holder for øyeblikket på å lage en bootable USB med Mountain Lion på. Håper det fungerer nå! :)

 

Hvordan booter jeg fra den på Mac'en? Stappe den inni, restarte også skjer det av seg selv?

 

Får jo ikke bootet!!! Holder inne Alt tasten (som ska være option) under oppstart men så kommer jeg til vinduet med nettverkvalget og eneste er Machintosh HD elns!!! :(

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...