Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann folkens.

Jeg var meget uheldig og mistet min MacBook Pro i gulvet for noen dager siden. Øyeblikket var et av de mest intense i mitt liv. Per dags dato kan jeg boote maskinen og logge inn, men så straks jeg er logget inn blir jeg logget ut igjen. Etter litt research har jeg konkludert med at dette skyldes harddisk-kræsj.

Jeg har derfor bestemt meg for å fikse problemet selv og i samme slengen oppgradere maskinen noget. Vil derfor gjerne ha tilbakemelding på dette oppsettet, eventuelt tips til forbedringer eller eventuelle "flaskehalser".

Specs:

- Macbook Pro 15"

- Modell-id: MacBookPro6,2

Forslag til oppgraderinger:

- DDR3 8GB RAM (2x4GB)

Noen forslag til MHz her?

- SSD 120GB HDD

Bruke denne til OS pluss en ekstern til backup.

Det jeg hovedsaklig lurer på er om jeg burde kline til med 16GB ram (noe usikker på om dette er mulig på denne typen macbook).

Hilsen designstudent avhengig av Macbook med hjertet i halsen og høy puls.

 

Hvis den kunne bestilles med 8 GB RAM (noe den helt sikker kunne, siden 4 er standard), er det 99% sikkert at du kan smelle i 16 GB uten problemer. Det er ikke så dyrt, men vet ikke om du trenger det. Kjøp den billigste RAMen du kommer over, som er PC3-8500 eller raskere.

 

Er 128 GB nok for deg? Vurder en 256 GB SSD. Jeg tror ikke det er SATA3 grensesnitt på den (men det er fort gjort at jeg tar feil), så en rask SATA2 256 GB disk ville nok ikke vært så dumt?

 

 

http://www.everymac....s=MacBookPro6,2

Endret av johanf
Lenke til kommentar

CD-rom, og større (men tregere) lagringsplass om du velger HDD. Pro har dårligere oppløsning (veldig synlig) enn Air. Air har litt dårligere ytelse. Den har også flatere tastatur med kortere tastebevegelse, som jeg synes er litt negativt. Likevel hadde jeg valgt Air i dag (med mindre du har muligheten til å kjøpe MBP 15" Retina).

Lenke til kommentar

Jeg er 97% sikker på at jeg skal ha MacBook air. Men jeg lurer på hva gjør en pro som en air ikke klarer?

Vel ... Jeg har MBA helt standard 13", jeg gamer ikke har pleid å bruke PS men ikke fått testa det enda på MBA og jeg kan helt ærlig si at det er verdt hver eneste krone å gå for Air.

 

Lett å ta med seg, kjører det meste du prakker på den og er utrolig behagelig å jobbe med.

Lenke til kommentar

Ved neste oppgradering blir det nok en 13" her, det er faktisk latterlig mye forskjell størrelsesmessig kontra en 15". På godt og vondt, men jeg lærte virkelig å sette pris på 13" de ukene jeg lånte en innenfor husets 4 vegger. Og er man på farten er det jo heller ikke noe minus med noe mindre ;)

Lenke til kommentar

På farten så gir 13" langt mer mening enn 15", spesielt med retina modellene hvor du da kan kjøre ganske god skalering og dermed få bra arbeidsrom på skjermen.

 

Til stort sett alt annet syntes jeg 15" gir mer mening, det er rett og slett deiligere med den ekstra plassen på skjermen, maskiner veier fremdeles såpass lite at det ikke burde være noe voldsomt problem om du ikke er mye på farten også har du den store fordelen av å få endel mer maskinvare for pengene (sikter da stortsett til dedikert GPU, og det faktum at du får firekjerner istedenfor dobbelkjerne CPU.)

Lenke til kommentar

Jeg er 97% sikker på at jeg skal ha MacBook air. Men jeg lurer på hva gjør en pro som en air ikke klarer?

 

Nå er det vel mulighet til å oppgradere til 8gb ram, men jeg kjøpte min da det var bare 4gb ram og det er for lite! Feks stopper alt opp hvis jeg bruker photoshop og firefox samtidig (med mye oppe i begge programmer). Så 8gb ram er et must.

 

Har en søster som fikk MBP retina i gave, og nå sitter jeg som trenger en litt kraftigere pc med en air og hun som knapt åpner flere enn to faner i firefox med en retina. Sånn kan vi ikke ha det! :p

Lenke til kommentar

 

 

Nå er det vel mulighet til å oppgradere til 8gb ram, men jeg kjøpte min da det var bare 4gb ram og det er for lite! Feks stopper alt opp hvis jeg bruker photoshop og firefox samtidig (med mye oppe i begge programmer). Så 8gb ram er et must.

 

Har en søster som fikk MBP retina i gave, og nå sitter jeg som trenger en litt kraftigere pc med en air og hun som knapt åpner flere enn to faner i firefox med en retina. Sånn kan vi ikke ha det! :p

 

Du kan bare si til søstera di at hun kan sende meg rMBP så sender jeg min MBA til hun.

Lenke til kommentar

I det siste har iMacen blitt relativt tregere, ofte så bruker den lengre tid på å loade samt fryser. Har måtte holdt knappen inne for å skru av flere ganger pga fryser helt.. men nå kommer den ikke forbi apple loading skjermen.

 

Har resatt PRAM og prøvd å starte i safe mode(loading baren går ikke fremover). Samt koblet ut alt av USB/kabler.

 

What to do?? Har ikke backup av flere viktige ting som ligger på den..

Lenke til kommentar

Høres ut som en død disk. hvis du har garanti på maskinen, ville jeg hørt med forhandler. Hvis ikke, kan du bytte den selv. Disken som står i kan du kanskje hente ut data fra ved å koble den til en annen Mac med et USB-interface av noe slag. Håp at du kan få ut veldig viktige filer, og er du heldig kan du kanskje få ut en del som ikke er fullt så viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...