Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kondolerer så mye til dere begge.

 

Jeg skal gi Apple credit for iPod Touch 5. generasjon, iPad 4. generasjon / mini (sett bort ifra den tragiske aspect ratioen på skjermen), lydoverføring med Airport Express, og delvis for både Apple TV og MacBook. derimot burde iMac, Mac mini og spesielt periferiutstyret (mus og tastatur) burde ha vært gravd ned og glemt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Nå har jeg installert Windows 8 på min MBP 13 2011. Alt fungerer rimelig greit, med unntar av lysstyrken i skjermen! Den er altfor lav, og når jeg trykker på tastene for å stille den, virker det som om den går fra 0/16-1/16-2/16, altså fra helt svart, til de to svakeste nivåene. I windows ser det ut som om den hopper fra 0% til 50% til 100%. Jeg vet at den kan bli lysere, da den av og til under installasjon av programmer og lignende hopper opp til maksimal styrke (som er langt sterkere enn maksimalt nå), før den går ned igjen. Den ble svak da den fullførte windows-installasjonen, før jeg hadde installert Bootcamp-driverene. Installasjonen av disse gjorde heller ingen forskjell.

 

Har noen opplevd noe lignende, eller vet hvordan jeg fikser det?

 

Edit: Fikk fikset det :)

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Ja, jeg brukte bootcamp. Jeg skrudde av Adaptive brightness under avanserte strøminstillinger. Først fungerte det ikke ettersom jeg skrudde det av på feil strømprofil. Så husk å gjøre det på korrekt strømprofil.

 

Jeg installerte gjennom Boot camp med en brent Windows 8-dvd. Hele installasjonen gikk smertefritt, også bootcamp-driverne etter windows-instalasjonen var ferdig. Det eneste "problemet" jeg merker, er at grafikken som viser at jeg skrur opp eller ned lyd/lys og lignende, ikke kommer opp.

Lenke til kommentar

... maskinvarestigen.

Det var et nytt ord for meg. Hva er det?

 

iMac funker greit til sitt bruk, feks i forbindelse med musikkproduksjon da man får tilpasset utstyr man kan koble til.

iMac fungerer greit til mitt bruk. Det vil si: En del Mac (ja, for eksempel studiobruk, men også design etc) og en del Windows (programmering.) Ikke noe spillmonster, men med et 2gig 680MX klarer det fint de spillene jeg bryr meg om.

 

Du blir nok glad dersom iMac er akkurat det du vil ha.

Det er akkurat det jeg vil ha, ja, så hvorfor kondolere?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hei. Noen som vet om dette fungerer bra?

 

1080p film fra External HDD --> AirPort Extreme --> Min MBP

 

Eksterne harddisker koblet til via USB2.0 på routere fungerer generelt dårlig på grunn av for svak maskinvare (les CPU) i routere generelt. Selv ikke toppmodeller som Asus RT-AC66U, Apple AirPort Extreme, Netgear WNDR4500 og liggende har god nok kraft til å få pushet akseptable hastigheter fra eksterne harddisker, det faktum at USB2.0 normalt begrenser deg til noe ala 20-25MBps hjelper heller ikke.

 

 

Så alt avhenger av hvor høy bitrate og god kvalitet det er på filen du skal spille av, er det en høykomprimert 1080P film med vanlige surround lydspor så den har en total bitrate på noe ala 6-12mbps så skal det normalt gå bra så lenge nettverksforholdene er tilstrekkelig. Er det dog en skikkelig Blu-Ray rip med 18-32mbps bitrate så blir det fort i grenseland.

Lenke til kommentar

Det var vel halvannet år siden, og den kostet 25000.. :wee:

 

Den har jeg fremdeles, og den varer nok noen år til. Den jeg "oppgraderer" fra er en 5-6 år gammel 24" (1. gen. aluminium) som jeg brukte i hjemmestudioet, og den har en slektning kjøpt...

 

Jeg har altså to. Og ja, det er råflott. Men jeg satser på å ha dem lenge.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksterne harddisker koblet til via USB2.0 på routere fungerer generelt dårlig på grunn av for svak maskinvare (les CPU) i routere generelt. Selv ikke toppmodeller som Asus RT-AC66U, Apple AirPort Extreme, Netgear WNDR4500 og liggende har god nok kraft til å få pushet akseptable hastigheter fra eksterne harddisker, det faktum at USB2.0 normalt begrenser deg til noe ala 20-25MBps hjelper heller ikke.

 

Så alt avhenger av hvor høy bitrate og god kvalitet det er på filen du skal spille av, er det en høykomprimert 1080P film med vanlige surround lydspor så den har en total bitrate på noe ala 6-12mbps så skal det normalt gå bra så lenge nettverksforholdene er tilstrekkelig. Er det dog en skikkelig Blu-Ray rip med 18-32mbps bitrate så blir det fort i grenseland.

 

Ja, er snakk om høykomprimert 1080p. Hmm, får satse på at det går - harddisk har jeg allerede, så er ikke en så veldig dyr investering. Og går det ikke så har jeg en unnskyldning for å kjøpe NAS...

Lenke til kommentar

Det var vel halvannet år siden, og den kostet 25000.. :wee:

 

Den har jeg fremdeles, og den varer nok noen år til. Den jeg "oppgraderer" fra er en 5-6 år gammel 24" (1. gen. aluminium) som jeg brukte i hjemmestudioet, og den har en slektning kjøpt...

 

Jeg har altså to. Og ja, det er råflott. Men jeg satser på å ha dem lenge.

 

Geir :)

Ja, da forstår jeg.

 

Jeg satt inn 180 GB SSD for et par dager siden, og for en forandring! Jeg har ssd i den stasjonære, så visste det kom til å bli en forbedring, men SSD sammen med Windows 8 var rett og slett himmelsk. I OSX er det også supert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...