Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Hot tip for de av oss som ikke kan kjøre skikkelig mirroring:

 

http://beamer-app.com/

 

Driver å tester det ut litt nå, er kun 15 min prøvetid pr.fil da. Funker dette tilfredstillender blir det kjøp :)

 

Har en mid-2010 maskin, og en nextgentel router som sikkert ikke er av høyeste kvalitet, men har testet litt kjappt her nå. Kan være at utstyret mitt flasker seg en og annen plass med andre ord.

 

1080.mkv filer buffret litt av og til, 720.mkv går strøkent! Dette her blir kjøp :) Anbefaler å sjekke dette her ut hvertfall!

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hot tip for de av oss som ikke kan kjøre skikkelig mirroring:

 

http://beamer-app.com/

 

Driver å tester det ut litt nå, er kun 15 min prøvetid pr.fil da. Funker dette tilfredstillender blir det kjøp :)

 

Har en mid-2010 maskin, og en nextgentel router som sikkert ikke er av høyeste kvalitet, men har testet litt kjappt her nå. Kan være at utstyret mitt flasker seg en og annen plass med andre ord.

 

1080.mkv filer buffret litt av og til, 720.mkv går strøkent! Dette her blir kjøp :) Anbefaler å sjekke dette her ut hvertfall!

 

AirParrot fungerer også strålende. For Mac og Windows.

 

http://airparrot.com/

Lenke til kommentar

Da er det på tide å putte AirPlay Mirroring på den store testen, ettersom Apple TV (iTunes) ikke støtter MKV og jeg ikke lenger gidder å remuxe fra MKV til MP4 lenger, det er alt for kronglete og tidkrevende og transcoding løsninger som PS3MediaServer ikke støtter Apple TV på grunn av manglende DNLA støtte (hvorfor Apple? Hvorfor..) så skal jeg liksågreit teste hvordan det er å spille av en 720P Family Guy MKV via Movist på MacBook Pro 15" Retina over 5.0GHz 802.11n trådløst (AirPort på maskinen rapporterer typ 350-450mbps) og hvor Apple TV er koblet via kabel.

 

 

Så får vi se da, hvordan kvaliteten blir for om dette fungerer tilfredsstillende så har det jo ikke så alt for stor betydning at Apple TV (iTunes) har litt manko når det gjelder fil og codec støtte for det å bare ha Macen på rommet som kjører Mirroring trådløst til Apple TV koblet til TV-en krever jo minimalt med innsats for å få satt i gang.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har noen spørsmål angående iPad mini som jeg lurte på om en av dere kunne hjelpe meg med.

Er kanskje ikke helt riktig tråd, men vil tro noen her inne har bruker ipad mini.

 

Hvordan er ipad mini sitt kamera? på min jobb tar jeg litt bilder av møbler og i noen tilfelle nærbilde av f.eks en skadet del på et møbel(reklamasjoner).

Det trenger ikke være veldig detaljert, men burde være slik at man ser godt åssen varen ser ut.

 

Om jeg bruker own3d, twitch eller netflix, vil ipad mini kunne kjøre 720p(eventuelt 1080p) via airplay og vises på TVen min. Når jeg bruker apple TV. Selv om ipad sin oppløsning er lavere.

Generelt, med airplay mirror. Vises innhold/menyer i samme oppløsning på TVen som på Ipad'en.

I så fall vurdere jeg heller en av de retina display iPadene.

 

Håper noen har bry til å hjelpe meg litt her.

 

Takk takk :)

Lenke til kommentar

Noen som bruker Aperture her?

Hvordan fungerer det i forhold til photoshop ? Kan jeg bruke det til å konvertere RAW (canon 450D) til JPG. Hvis man først kjøper det, er det slik at man får alle nye oppdateringer gratis?

 

Jeg bruker Aperture og har vært veldig fornøyd med det. Det er imidlertid viktig å forstå at Aperture er mer likt Lightroom enn photoshop. Hvis jeg forstår deg riktig så har du tenkt å bruke programmet som bildebibliotek og lettere redigering og til det vil Aperture fungere utmerket, jeg er ihvertfall storfornøyd. Ønsker du mer avanserte redigeringsfunksjoner à la photoshop kan du installere Pixelmator som gir deg mer "kunstnerlige" muligheter.

 

Når det gjelder Lightroom vs Aperture så er det slik at det ene vil være bedre enn det andre i perioder mens når det kommer en oppgradering er det andre bedre. Akkurat nå er det helt klart fordel Lightroom som kom i ny versjon i høst og har en del funksjoner man kunne ønsket i Aperture, men før det var det motsatt og ting tyder på at det i løpet av dette året vil komme en ny versjon (4) av Aperture. Hvis du ikke har noen erfaring med noen av programmene fra før vil du nok ha mer enn nok å sette deg inn i før du begynner å savne eller bli oppmerksom på funksjoner som mangler. Personlig har jeg nå brukt Aperture i snart to år og aldri sett meg tilbake, jeg er bare alt for glad i integreringen med OS X. Jeg synes for øvrig at det er plugins som ofte utgjør de store forskjellene og de fleste av disse finnes tilgjengelig for både Aperture og Lightroom. (f.eks Nik Software sin utmerkede kolleksjon).

 

Når du lagrer dine raw-filer i Aperture (eller lightroom) generes det automatisk previews og du kan eksportere filene i akkurat det bildeformatet du måtte ønske, f.eks jpg.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har noen spørsmål angående iPad mini som jeg lurte på om en av dere kunne hjelpe meg med.

Er kanskje ikke helt riktig tråd, men vil tro noen her inne har bruker ipad mini.

 

Hvordan er ipad mini sitt kamera? på min jobb tar jeg litt bilder av møbler og i noen tilfelle nærbilde av f.eks en skadet del på et møbel(reklamasjoner).

Det trenger ikke være veldig detaljert, men burde være slik at man ser godt åssen varen ser ut.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ryf77p1Eyt8

 

Om jeg bruker own3d, twitch eller netflix, vil ipad mini kunne kjøre 720p(eventuelt 1080p) via airplay og vises på TVen min. Når jeg bruker apple TV. Selv om ipad sin oppløsning er lavere.

Generelt, med airplay mirror. Vises innhold/menyer i samme oppløsning på TVen som på Ipad'en.

I så fall vurdere jeg heller en av de retina display iPadene.

 

Håper noen har bry til å hjelpe meg litt her.

 

Takk takk :)

 

Airplay viser innholdet i den oppløsningen tv-en, apple-tv-en, sendingen og ditt nettverk (f.eks trådløst eller kablet) tillater, det har ingenting med oppløsningen på ipaden å gjøre.

 

Selv bruker jeg f.eks netflix, nrk nett-tv, tv2 sumo og annet fra min iphone 5 via airplay til min apple tv og det fungerer utmerket med 720p og surroundlyd over trådløst nettverk (jeg kan ikke streame i høyere oppløsning fordi jeg har en 2.gen apple tv og den tillater maks 720p).

 

Ellers har vi noen utmerkede tråder på forumet både for ipad, den nye ipad og apple-tv. :)

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Så til mitt spørsmål :)

 

Jeg har endelig tenkt å oppgradere fra Lion til ML. Vurderer en clean install fordi jeg opplever en del problem med styreflaten og tastaturet i tillegg til at jeg har hatt veldig mye rart innpå min mba i løpet av det halvannet året jeg har eid den. Men er det verdt det eller tenker jeg litt for mye "windows" her nå?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Aperture og har vært veldig fornøyd med det. Det er imidlertid viktig å forstå at Aperture er mer likt Lightroom enn photoshop. Hvis jeg forstår deg riktig så har du tenkt å bruke programmet som bildebibliotek og lettere redigering og til det vil Aperture fungere utmerket, jeg er ihvertfall storfornøyd. Ønsker du mer avanserte redigeringsfunksjoner à la photoshop kan du installere Pixelmator som gir deg mer "kunstnerlige" muligheter.

 

Når det gjelder Lightroom vs Aperture så er det slik at det ene vil være bedre enn det andre i perioder mens når det kommer en oppgradering er det andre bedre. Akkurat nå er det helt klart fordel Lightroom som kom i ny versjon i høst og har en del funksjoner man kunne ønsket i Aperture, men før det var det motsatt og ting tyder på at det i løpet av dette året vil komme en ny versjon (4) av Aperture. Hvis du ikke har noen erfaring med noen av programmene fra før vil du nok ha mer enn nok å sette deg inn i før du begynner å savne eller bli oppmerksom på funksjoner som mangler. Personlig har jeg nå brukt Aperture i snart to år og aldri sett meg tilbake, jeg er bare alt for glad i integreringen med OS X. Jeg synes for øvrig at det er plugins som ofte utgjør de store forskjellene og de fleste av disse finnes tilgjengelig for både Aperture og Lightroom. (f.eks Nik Software sin utmerkede kolleksjon).

 

Når du lagrer dine raw-filer i Aperture (eller lightroom) generes det automatisk previews og du kan eksportere filene i akkurat det bildeformatet du måtte ønske, f.eks jpg.

 

Takk for godt og fyldig svar.

 

Jeg har tenkt å bruke Mac (som blir innkjøpt når min gamle PC dør) stort sett til bilder. Da er det riktig tenkt at jeg skal bruke det som et bildealbum. Jeg har ingen erfaringer med lightroom.

 

Vil det være mulig å forandre hvitbalanse, skarphet, fargemetning på RAW-filer i aperture? Det samme som jeg bruker DPP til i dag (Canon sitt RAW-konverteringsprogram).

 

Til mitt bruk vil det være smartest å kjøpe en Air, eller macbook pro? Eller bare en mac mini som kobles til TV?

Lenke til kommentar

Så til mitt spørsmål :)

 

Jeg har endelig tenkt å oppgradere fra Lion til ML. Vurderer en clean install fordi jeg opplever en del problem med styreflaten og tastaturet i tillegg til at jeg har hatt veldig mye rart innpå min mba i løpet av det halvannet året jeg har eid den. Men er det verdt det eller tenker jeg litt for mye "windows" her nå?

 

Kjører konsekvent clean install jeg da. Forrige gang eg oppgraderte, fra SL til Lion var ren katastrofe. Elendig ytelse, maskinen ble varm om jeg kjente egentlig ikke igjen MBPen min. Men nå var jo Lion generelt dårlig de første mnd. Etter min erfaring, ble en del bedre med noen oppdateringer.

 

Gå for clean, så er du safe!

 

 

Lenke til kommentar

Kjører konsekvent clean install jeg da. Forrige gang eg oppgraderte, fra SL til Lion var ren katastrofe. Elendig ytelse, maskinen ble varm om jeg kjente egentlig ikke igjen MBPen min. Men nå var jo Lion generelt dårlig de første mnd. Etter min erfaring, ble en del bedre med noen oppdateringer.

 

Gå for clean, så er du safe!

 

Ok, men hvordan går jeg frem da? For jeg kan vel da ikke bruke Time Machine for å reinstallere og legge tilbake det jeg ønsker etterpå? Vet du har skrevet en del om dette tidligere i tråden men klarte ikke å finne det, kanskje du har en god link med forklaring på en fornuftig fremgangsmåte?

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Takk for godt og fyldig svar.

 

Jeg har tenkt å bruke Mac (som blir innkjøpt når min gamle PC dør) stort sett til bilder. Da er det riktig tenkt at jeg skal bruke det som et bildealbum. Jeg har ingen erfaringer med lightroom.

 

Vil det være mulig å forandre hvitbalanse, skarphet, fargemetning på RAW-filer i aperture? Det samme som jeg bruker DPP til i dag (Canon sitt RAW-konverteringsprogram).

 

Til mitt bruk vil det være smartest å kjøpe en Air, eller macbook pro? Eller bare en mac mini som kobles til TV?

 

Ja det vil være mulig. Lightroom og Aperture har det til felles at samtidig som de er gode programmer for å lagre bildene i et bibliotek så lar de deg også gjøre ikke-ødeleggende endringer på bildene, dvs. du kan endre på de tingene du spør om uten at originalen blir endret.

 

Jeg selv har brukt en air med i7-prosessor og i halvannet år og er ganske fornøyd med det. Skal du jobbe mye med bilderedigering vil jeg gi deg to tips: kjøp nok ram hvis du går for mba eller vurder en mbp. Jeg ville ikke gått for mac mini med tv til dette.

Lenke til kommentar

Jeg selv har brukt en air med i7-prosessor og i halvannet år og er ganske fornøyd med det. Skal du jobbe mye med bilderedigering vil jeg gi deg to tips: kjøp nok ram hvis du går for mba eller vurder en mbp. Jeg ville ikke gått for mac mini med tv til dette.

 

Jeg skal ikke drive veldig mye med det, men det er bilderedigering (ingen tunge ting) fra RAW til jpg på alle bilder jeg tar. Fra ferier og av barna. Og i tillegg redigere litt film av barna og fra ferier.

 

Er det mulig å koble en MBA eller MBP til tv? Jeg synes det kan være greit hvis jeg sitter å jobber med en fotobok å kunne vise den på TVen. Er det mulig å bruke airplay via Apple TV?

Lenke til kommentar

Jeg tror du ville blitt godt fornøyd med en mba med 8gb ram, det holder i massevis for de fleste pluss at ssd-harddisk er standard på mba (det er det ikke på mbp). SSD er nok den aller viktigste og mest merkbare ytelsesoppgraderingen fra det du har nå (med mindre du allerede har ssd i din pc nå da :) )

 

Alle nye macer med OS X Mountain Lion har airplay innebygget og lar deg enkelt dele det du måtte ønske av media via airplay til din apple tv.

Lenke til kommentar

Jeg tror du ville blitt godt fornøyd med en mba med 8gb ram, det holder i massevis for de fleste pluss at ssd-harddisk er standard på mba (det er det ikke på mbp). SSD er nok den aller viktigste og mest merkbare ytelsesoppgraderingen fra det du har nå (med mindre du allerede har ssd i din pc nå da :) )

 

Alle nye macer med OS X Mountain Lion har airplay innebygget og lar deg enkelt dele det du måtte ønske av media via airplay til din apple tv.

 

Vil disse spesifikasjonene funke bra? 13".

 

11 vil jeg tro blir litt liten til vanlig bruk.

 

Hvis jeg skal ha i7 prosessor koster den det samme som rMBP

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hva du har valgt der, tror den nullstiller seg for meg. Men som sagt, det holder med i5, ssd og en oppgradering til 8gb ram, mener jeg, det er godt mulig andre mener noe annet men slik du beskriver bruken tror jeg det holder.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...