Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Vel han trengte vel å gå ned da.. Sånne shaker inneholder mye erstating for vanlig kost.

 

Jeg tror oppfinnelsen protein og vitaminshake ble funnet opp i rommet, der astronautene trengte enkle metoder for å få i seg nok næring.

 

Men han kunne godt tatt et eple eller gulerøtter ved siden av.

 

 

 

Jeg tar ikke Tran for hjertet, det er vitamin D jeg er ute etter, samt at jeg spiser for lite fisk....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Protein (myse) er opprinnelig avfallsprodukter som kommer fra melkeproduksjonen. :)  

 

Bra det kan brukes da...

 

Tran er vel avfallsprodukt det også, igjen bra det kan brukes...

 

 

Jeg husker ikke hvor lenge han slankern hadde en sånn diett... Men shaker og kylling vel ikke så farlig.. Bare veldig trist og kjedelig...

Lenke til kommentar

 

Protein (myse) er opprinnelig avfallsprodukter som kommer fra melkeproduksjonen. :)  

 

Bra det kan brukes da...

 

Tran er vel avfallsprodukt det også, igjen bra det kan brukes...

 

 

Jeg husker ikke hvor lenge han slankern hadde en sånn diett... Men shaker og kylling vel ikke så farlig.. Bare veldig trist og kjedelig...

 

 

Fikk du med deg at daglig inntak var på 450kcal?

Og kun 150 av de kommer fra fast føde?

 

Er vel en grense for hvor mye næring 300kcal fra nutrilettshaker kan inneholde? :)

Lenke til kommentar

 

 

Protein (myse) er opprinnelig avfallsprodukter som kommer fra melkeproduksjonen. :)  

 

Bra det kan brukes da...

 

Tran er vel avfallsprodukt det også, igjen bra det kan brukes...

 

 

Jeg husker ikke hvor lenge han slankern hadde en sånn diett... Men shaker og kylling vel ikke så farlig.. Bare veldig trist og kjedelig...

 

 

Fikk du med deg at daglig inntak var på 450kcal?

Og kun 150 av de kommer fra fast føde?

 

Er vel en grense for hvor mye næring 300kcal fra nutrilettshaker kan inneholde? :)

 

På en annen side, noen faster jo med 0kcal i lengre tid tilsynelatende uten å miste noen markant mengder muskler.

Lenke til kommentar

 

 

 

Protein (myse) er opprinnelig avfallsprodukter som kommer fra melkeproduksjonen. :)  

 

Bra det kan brukes da...

 

Tran er vel avfallsprodukt det også, igjen bra det kan brukes...

 

 

Jeg husker ikke hvor lenge han slankern hadde en sånn diett... Men shaker og kylling vel ikke så farlig.. Bare veldig trist og kjedelig...

 

 

Fikk du med deg at daglig inntak var på 450kcal?

Og kun 150 av de kommer fra fast føde?

 

Er vel en grense for hvor mye næring 300kcal fra nutrilettshaker kan inneholde? :)

 

På en annen side, noen faster jo med 0kcal i lengre tid tilsynelatende uten å miste noen markant mengder muskler.

 

 

Øøøø javel? Hvem er disse tilsynelatende "noen"?

Jeg kjenner ingen :)

 

Dette strider mot alle regler vetu. Gubben får i seg maksiamlt 40-50g proteiner pr. dag. Burde ligge på rundt 180g og trene tung styrke ved siden av for å ivareta.

Hvis dette "liksom er ok" kan man like gjerne legge all forskning til side.

Lenke til kommentar

Altså, våre organer er noen jæveler til å forbruke energi. Svært lite går til muskler, og bare hjertet og nyrer krever rundt 900 kcals alene. Enten var dette en tjukk person, i en begrenset fase - eller så er historien overdrevet.

For de nyskjerrige så er hele oversikten over hvilke vev og organer vist her: 1369.pdf

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, våre organer er noen jæveler til å forbruke energi. Svært lite går til muskler, og bare hjertet og nyrer krever rundt 900 kcals alene. Enten var dette en tjukk person, i en begrenset fase - eller så er historien overdrevet.

 

For de nyskjerrige så er hele oversikten over hvilke vev og organer vist her. Legg merke til hvor lite m

https://watermark.silverchair.com/1369.pdf?token=AQECAHi208BE49Ooan9kkhW_Ercy7Dm3ZL_9Cf3qfKAc485ysgAAAaUwggGhBgkqhkiG9w0BBwagggGSMIIBjgIBADCCAYcGCSqGSIb3DQEHATAeBglghkgBZQMEAS4wEQQMBj9StvQVAkHxfwWkAgEQgIIBWBt_8Adx6Spg77Q7fGJiiVe3JiXODpNpE6U4XqYy62-fVY_oY5OZGd8Ndg2cxcx_hAvqEIzQj5GfyhVdi8A39u4x0PwCSXRgrMNKsIx8Bh73SAEUttP8NJqrlBgjHqEc-Nfnpq0HiusfBj07jNjazmkCvtacBWoxRdGulD6F24se_d2oV26iy2Cewf0GPr5i71cMggYwVv1G9XZWVAyVshmN-dNszLYEZIxmJlX6dAfy7Geby9R2vGAxXqhSTWQ41jXTyi7IGEHI1976zEcZi_HC8hGUSVpR2gP7F-fxzUtqvkOyZPx4dhpLM5pD_yHjjFPPw6FBiGqFBca7R0RGcOvTIdBXCFLS3i1kqkpKH5FuIn21WJlOnyOoNtxH9prxPc0P-_aYztGmf1pREaGk-IxEGDxwSAxSQwwwcgMvGP2y8swCw2W5uPgD_Vszd2TyaVsHTUHPACxP

 

 

Your session has timed out. Please go back to the article page and click the PDF link again.

 

:confused:  :ninja:  :ninja:

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Protein (myse) er opprinnelig avfallsprodukter som kommer fra melkeproduksjonen. :)  

 

Bra det kan brukes da...

 

Tran er vel avfallsprodukt det også, igjen bra det kan brukes...

 

 

Jeg husker ikke hvor lenge han slankern hadde en sånn diett... Men shaker og kylling vel ikke så farlig.. Bare veldig trist og kjedelig...

 

 

Fikk du med deg at daglig inntak var på 450kcal?

Og kun 150 av de kommer fra fast føde?

 

Er vel en grense for hvor mye næring 300kcal fra nutrilettshaker kan inneholde? :)

 

På en annen side, noen faster jo med 0kcal i lengre tid tilsynelatende uten å miste noen markant mengder muskler.

 

 

Øøøø javel? Hvem er disse tilsynelatende "noen"?

Jeg kjenner ingen :)

 

Dette strider mot alle regler vetu. Gubben får i seg maksiamlt 40-50g proteiner pr. dag. Burde ligge på rundt 180g og trene tung styrke ved siden av for å ivareta.

Hvis dette "liksom er ok" kan man like gjerne legge all forskning til side.

 

Sitatsirkelrunk men ok... 

 

Ved vedvarende faste med vann som eneste inntak spares muskelmassen om den blir stimulert. Noe katabol til å begynne med men det er neglisjerbart. Kan lete opp undersøkelsen om jeg finner den igjen...

Lenke til kommentar

Angående faste og muskelmasse:

https://youtu.be/tIuj-oMN-Fk?t=1006 enkelt forklarende video fra ca 17/18min og ut til rundt 30 ish..

 

https://idmprogram.com/fasting-and-muscle-mass-fasting-part-14/ - tekst, usikker på kildene her, men hvis man leser det virker det iallfall logisk.

 

En helvetes lang artikkel med masse ord jeg kun forstår noe av for de spesielt interesserte: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4050641/

 

 

Breaking down fat cells (lypolysis) covers most of your metabolic needs during fasting--however, fatty acids cannot be converted into glucose. You need glucose for a variety of metabolic tasks--most notably, your red blood cells exclusively use glucose as their energy source, and while your brain can run on reduced glucose, but always needs some. Your daily glucose needs aren't very much, but your body can't make up for it by burning fat.

Excess glucose is stored in the liver as glycogen, which is converted into useable glucose by a process called glycolysis. However, you don't have enough glycogen stored up to last very long. Within 30 hours of fasting, your liver begins to synthesize glucose (via a process called gluconeogenesis, which is relatively slow and ineffiecient) from a variety of metabolites, including amino acids. Within 3 days, your glycogen stores are depleted. Durring this time, your brain is running on reduced glucose (substituting with ketone bodies, which are made from breaking down fat cells)--this is sometimes associated with a feeling of mental fogginess. Whoops, I'm getting side tracked!

Amino acids are the building blocks of protein, including skeletal muscle protein (skeletal muscle is the type of muscle that you use to move around, lift weights, etc.). Breaking down skeletal muscle in order to make glucose is highly inefficient and not the body's first choice, but after 30 days of fasting, skeletal muscle proteins begin to be degraded. I know that protein degradation is around 20 grams per day at this point, but I'm not sure what percentage of that comes from skeletal muscle. I would imagine that the percentage of protein degradation coming from skeletal muscle increases as the fast goes on and other protein sources are depleted.

Tl;dr: Very long-term (as in, 3-4 weeks+ fasting) will require some muscle degradation in order to fulfill your body's metabolic needs for glucose. However, at least in the early stages it's only a few grams of muscle degradation per day. And with intermittent fasting, it shouldn't be a problem.

 

Av personlige erfaringer har jeg merket lite nedgang i styrke etter faste. Kjørte en 58 timer faste her i påsken, økten etter faste var litt daffere enn vanlig, men økten deretter var jeg like sterk som forrige økt.

 

Kjører også 24t faste en gang i uken og har gjort det siste mnd uten at styrken har falt, faktisk økt litt i enkelte øvelser. Nå kutter jeg jo kcal, så i teorien burde jeg snart stagnere eller "miste" litt styrke.

 

Ikke kjørt noen form for bodyscan før / etter faste, kun basert på styrken jeg har selv så får man ta det med en klype salt. Jeg synes iallfall faste er en veldig fin diettform, kjører PF hver dag og som sagt en 24t faste en gang i uken. 

Lenke til kommentar

Jeg tror dere snakker om faste i skala ala 2-3 dagers, hvis jeg forstår dere rett :)

Uten tvil vil man ikke lide noen nød av dette.

 

Jeg snakker om en som har holdt på nå i halvannen måned med et ekstremt lavt energiinntak. Da tviler jeg sterkt på at massen bevares. Jeg tviler også på at vedkommende har et velfungerende hormonsystem i balanse.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor mye fett personen hadde. Kroppene våre er ikke laget for å bare klare seg på 3 måltider om dagen.

 

Har man vann og fett så er ikke en måneds slanking med en filet om dagen farlig Bare trist. Dersom han var overvektig og nå starter å spise normalt igjen så er det tvert imot en helsegevinst.

 

 

En person med fett og muskler som faster mister ikke muskler heller... Ja jeg vet man trodde det før.. men Det er fett som forbrennes. Kroppen innstiller seg på faste, og reserver forbrennes.

 

Kroppene våre er ikke idiotisk bygget, de er bygget for å takle krig, sult og nød...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg tror dere snakker om faste i skala ala 2-3 dagers, hvis jeg forstår dere rett :)

Uten tvil vil man ikke lide noen nød av dette.

 

Jeg snakker om en som har holdt på nå i halvannen måned med et ekstremt lavt energiinntak. Da tviler jeg sterkt på at massen bevares. Jeg tviler også på at vedkommende har et velfungerende hormonsystem i balanse.

Hormonsystem er det samme, ingen forskjell.

 

Du tror vel ikke at kroppen er så dum at når det er krise så dropper man å produsere Adrenalin og testosteron??

 

Det er jo faktisk da det behøves...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Man kan leve ca. to måneder uten mat, før død vil intreffe. Sannsynligvis vil døden skje pga svakhet i respirasjonsmusklene (som er proteinrike vev). I mellomtiden vil kroppen adaptere seg for å overleve mest mulig. Glukoneogense (nydannelse av sukker av protein og fett) går i starten på bekostning av muskelprotein, men kroppen skjønner fort at dette ikke er bærekraftig (1,75 g muskelprotein gir tross alt kun 1 g glukose).

Jeg legger opp noen bilder som viser dette godt, hos overvektige: 

Normal omsetning kortids- og langtidsregulering
post-235098-0-66122000-1523614287_thumb.png

Hhv økning av ketoner og frie fettsyrer samt redusinger av nitrogen (for å spare muskelproteiner)
post-235098-0-28927800-1523614490_thumb.png

Serum konsentrasjon av tyreoideahormoner under faste for å adaptere seg til en mest mulig effektiv metabolisme. 
post-235098-0-68579400-1523614626_thumb.png
 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Gouldfan: Thyreoideahormonene (som vist i grafen ovenfor) modulerer effekten av andre hormoner. Eksempel vil økt T3 stimulere til muskelnedbrytning og i tillegg regulerer thyreoideahormoner senstiviteten for adrenalin og noradrenalin (som vil øke). Økt veksthormon under faste mobiliserer ikke bare energilagre for å dekke underskuddet, men stimulerer til nysyntese av proteiner (smart den kroppen). Med andre ord er det mye som skjer samtidig og det er uten tvil store forskjeller mellom faste og ikke faste mtp på hormoner.

 

Dette er ikke 100% effektivt. Jo da, kroppen hsr mest mulig effektiv forbruk av fett, men en vil også fort miste oppbygd muskelmasse. Kroppen gir faen i estitet, den prioterer viktige proteiner (lunge, hjerte, nyrer) og spiser fort av ekstra muskelmasse. Så farvel store biceps.

 

Edit: Før sa man at frokokst var essensielt pga mesteparten jobbet i stillinger som stilte høy krav til energiforbruk. I takt med med lavere behov for fysisk aktivitet så er nok ikke frokost like viktig som før.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Gouldfan: Thyreoideahormonene (som vist i grafen ovenfor) modulerer effekten av andre hormoner. Eksempel vil økt T3 stimulere til muskelnedbrytning og i tillegg regulerer thyreoideahormoner senstiviteten for adrenalin og noradrenalin (som vil øke). Økt veksthormon under faste mobiliserer ikke bare energilagre for å dekke underskuddet, men stimulerer til nysyntese av proteiner (smart den kroppen). Med andre ord er det mye som skjer samtidig og det er uten tvil store forskjeller mellom faste og ikke faste mtp på hormoner.

 

Dette er ikke 100% effektivt. Jo da, kroppen hsr mest mulig effektiv forbruk av fett, men en vil også fort miste oppbygd muskelmasse. Kroppen gir faen i estitet, den prioterer viktige proteiner (lunge, hjerte, nyrer) og spiser fort av ekstra muskelmasse. Så farvel store biceps.

 

Edit: Før sa man at frokokst var essensielt pga mesteparten jobbet i stillinger som stilte høy krav til energiforbruk. I takt med med lavere behov for fysisk aktivitet så er nok ikke frokost like viktig som før.

 

 

Jeg har lest og hørt at det har mer med døgnrytmen å gjøre, å spise når man våkner bør man unngå pga at kroppen ikke er ordentlig våken ennå, på samme måte bør vi unngå å spise mat eller snacks før leggetid, pga at da stopper forbrenning opp og vi går eller skal gå i søvnmodus.

 

 

Lang forskning har vist at dette er noe vi ikke kan endre på.....  Og at det er store farer for Kreft, hjertelidelser, diabetes mm for de som jobber nattskift....

 

Siste jeg hørte er at skiftarbeid er like farlig som røyking!

 

Treningsmessig så er man mer og mer også interessert i søvnrytme, vi ser det på apper, dingser osv... 

 

 

Mat og variasjon av mengde mat, faste korte perioder... OK

 

Kødde med søvn, døgne osv Ikke OK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...