Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gouldfan: Når du spiser er muligens en faktor. Enzymene involvert i energiforbruk og metabolisme er ikke like aktive hele døgnet, som kan gi ulik respoins på mat. Den sirkadiske klokken promoterer søvn og våkenhet i takt med lyset, og frokost anses som dagens første måltid innen denne klokken. Strengt talt gjør ikke det noe annet enn å bryte fasten og forbrenningen er konstant, den stopper aldri. Er det et felt som har for mye litteratur bak seg, så er det om å spise frokost gir fedme eller det å ikke spise frokost gjør at man overspiser senere på dagen. Kort fortalt så har det ingen effekt på vektnedgang og i praksis så betyr det å spise når man er sulten. 

Et forsøk gav lik mengde mat, men på ulike tidspunkter. Nattespising gav lavere hvileforbruk, sammenlignet med dagen med et samtidig litt lavere energiforbruk.  Studien er ikke designet for å vise om det er tiden en sover på eller når på dagen man spiser som gir denne endringer. Så det er et åpent spørsmål.   

Av det jeg har sett så er oddsratioen av å røyke så lite som 1-4 røyk om dagen mye høyere odds enn å jobbe på ugunstige tider. 


 

Lenke til kommentar

Dette med skiftjobbing er nødt til å ses i et logisk perspektiv - men usunt okke som naturligvis.

 

Har man jobbet nattskift og har små unger som skriker og bråker når man skal sove mens krokodilla krever at du spiser middag med familien etter 4 timers søvn - da slites sjela fort ut.

Her er det skilmisser annenhver måned.

 

Jeg har jobbet 5-skift i 13 år og legger opp dagene på en måte som lar meg få slappe av uavhengig av hvilke skift jeg jobber.

Ingen som krever noe av meg.

Jeg føler ikke at dette er veldig skadelig - men naturligvis ikke optimalt heller,for helsa.

 

Det er ikke BARE nattjobbing som tar knekken på skiftarbeidere. Det er like mye livet ved siden av som spiller inn tør jeg påstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var et interessant poeng som illustrerer hvordan uteliggende faktorer kan påvirke. Jeg er alt annet enn belest på dette området, helt annet fagfelt enn mitt eget. Nå kan man eventuelt ta hensyn til slike faktorer og justere for slike variabeler. Men fordi effekten måles subjektivt, så vil det nok være vanskelig å justere for, og jeg gjetter at slike faktorer har stor påvirkningskraft.

 

 

For å si det på en annen måte. Jeg har i statistikken jobbet med store datasett og justert for sosioøkonomiske variabler (røyking, inntekt, alkohol etc) "for moro skyld." Vipps, så vil resultatet kunne bli annerledes.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Dette med skiftjobbing er nødt til å ses i et logisk perspektiv - men usunt okke som naturligvis.

 

Har man jobbet nattskift og har små unger som skriker og bråker når man skal sove mens krokodilla krever at du spiser middag med familien etter 4 timers søvn - da slites sjela fort ut.

Her er det skilmisser annenhver måned.

 

Jeg har jobbet 5-skift i 13 år og legger opp dagene på en måte som lar meg få slappe av uavhengig av hvilke skift jeg jobber.

Ingen som krever noe av meg.

Jeg føler ikke at dette er veldig skadelig - men naturligvis ikke optimalt heller,for helsa.

 

Det er ikke BARE nattjobbing som tar knekken på skiftarbeidere. Det er like mye livet ved siden av som spiller inn tør jeg påstå.

Helt enig. Har også jobbet turnus i flere år, og merker en tydelig forskjell i belastning for meg som er fri og frank, versus kolleger med etablert familie.

 

I tillegg tror jeg søvnevne og -kvalitet spiller en stor rolle. Noen er ikke i stand til å sove mer enn to-tre timer på dagen, og da er åpenbart nattskift veldig slitsomt. For meg er det samme når jeg sover, jeg sover like dypt og like lenge uansett. Ville ikke falt meg inn å jobbe turnus uten god søvnevne.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at fagforeningene gir 50% skiftillegg og en uke av ofte.

 

Vi har lenge visst at nattskift går utover helsa.

 

Kommunisten i meg fra ungdomsårene synes synd på folk i USA som ikke har samme vilkår dvs minimum vage skift uten bønn.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Dagens latterkrampe: Jeg kom over en studie fra Kuiwat som fulgte kroppsbyggere, med steroider og som også har et høyt inntak av protein. Målet var å se på nyremetabolisme. 

 

Under metode kan man lese:

All patients had been on high-protein diet (20–30 g/kg/day)

 

:ohmy:  :ohmy:  :ohmy:  :ohmy:  :ohmy:  

 

 

 

 

Det MÅ være skrivefeil, en på 80kg hadde jo i det minste da inntatt 1600g proteiner tilsvarende 8KG!!!!!!! biff.... :lol:

Lenke til kommentar

Ja.

 

Vinkelen på overarmen/skulderleddet (armhulen) bør være åpen, dvs så nære 90 grader som mulig - hvis ikke er sjansen stor for at du overbelaster albuen din og utvikler skader over tid.

 

Dette er vanskelig å få til i sittende posisjon - derfor kan liggende franskpress enkelt være en bedre løsning. I tillegg går det 50% fortere å gjennomføre treningen kontra enarms.

 

 

Riktig

 

attachicon.gifScreenHunter_603 Mar. 30 14.34.jpg

 

Feil

 

attachicon.gifScreenHunter_604 Mar. 30 14.34.jpg

 

 

Takk for svar. Det var egentlig det jeg mente. Jeg byttet om til å gjøre det slik ham på bildet, og det fungerte bra.

 

Nei, etter å ha sett NRK sin dokumentar om tranproduksjon for en tid tilbake drikker jeg ikke tran.

 

Hvilken dokumentar er det? Har du lenke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...