Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det lengste jeg har gått var å stoppe en fyr og pratet med han. Han lå i feil kjørefelt rett fremfor en sving i en 60-sone. Der kom jeg. Aldri vært så nær en frontkollisjon. Han må ha trodd han var i England. Var ikke snakk om å ligge midt i veien. Helt på venstresiden var han.

Han passerte jeg på høyresiden over Filefjell..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens man venter på at en vårkåt hannhund skal gjøre seg ferdig med å snuse får man tid til å tenke over mye rart. Man legger feks. merke til hvor mange av bilene på en parkeringsplass som ikke har lagt om til sommerdekk ennå. Midt i Oslo (Frogner) i sommervarmen i helgen stod 6 av 9 biler på en parkeringsplass med vinterdekk, hvorav den ene (en Wrangler) hadde piggdekk!

 

 

Litt OT men hvor langt har dere gått når dere har blitt provosert i trafikken? Vise finger? Gå ut av bilen for å brøle til en annen? Slåss?

I bil: brukt lyshorn. På sykkel: vist finger. Handler vel om at man gjerne blir litt lettere fyrt opp når man utsettes for andres idioti som myk trafikant.

 

Har stoppet en person en gang, men det var ikke pga. provokasjon, men fordi han ikke hadde sikret lasten godt nok og denne begynte å falle av hengeren hans. Også har jeg ringt til politiet en gang fordi jeg lå bak en person jeg sterkt mistenkte at fyllekjørte.

Lenke til kommentar

Jeg ble nødt til å tute i dag..

En bil i feltet ved siden av meg begynte å skifte felt, til det feltet en syklist lå i..

Jeg håper syklisten forstod hva som holdt på å skje, men er ikke helt sikker.. Virket mer som om syklisten ble forbanna pga tutinga mi.. (Som igjen hadde effekt på bilen som holdt på å skifte felt..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^Tour de Kondom, må vel være det riktigste?

 

Mopedister er mitt nye hatobjekt i trafikken der de cruiser i 45 kmt i 70 sone, midt i rushtrafikken og glatt overser hver jævla busslomme. Tror enda jeg har til gode å se en moped stoppe for å slippe forbi trafikk, noe må tydeligvis være galt med kjøreopplæringen!

Hva er det som stanser deg fra å foreta en fin forbikjøring?

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Kom over en spesiell hendelse. Kjørte bak en billist som lå bak en syklist. Litt smal vei enkelte plasser, men bilisten tømte ikke å kjøre forbi syklisten npr han fikk sjansen. Både jeg og syklisten ble tydelig oppgitt. Tror bilisten tutet, for syklisten vendte seg bakover med handa i lufta for å hinte til at han kunne ha kjørt forbi. Bilisten la merke til at jeg også begynte å bli utålmodig, og løste det ved å kjøre inn i en lomme på venstresiden (ja, motsatt side) - for å slippe forbi meg. Da klarte jeg fint å kjøre forbi han og syklisten i samme slengen. Jeg så deretter i speilet han bilisten la seg på nytt bak syklisten.

 

Man har ingenting å klage på når man faktisk har mer enn gode nok muligheter til å kjøre forbi.

Lenke til kommentar

I tillegg er ikke alle biler godt egnet til kjappe forbikjøringer

Hele poenget med en forbikjøring er ikke at den er kjapp, det er at du kommer forbi.

En del meter sikt, ikke noe galt med føret på veien, kanskje skifte til riktig gir, kanskje bruke noen sekunder på å gjøre klar, fullføre feltskifte ordtellig, bruke speilene godt, vri hodet 10-20 grader for å sjekke blindsonen, komme seg forbi, komme seg langt nok forbi, fullføre feltskiftet tilbake, og si seg fornøyd.

 

Så fremt du litt sikt er det ofte ikke noe problem å passere syklister. Dog, jeg har ikke prøvd mot moped, eller med rushtrafikk i motgående felt.

Lenke til kommentar

Ikke overse det faktum at ikke alle har samme oppfatning av hva som er en trygg forbikjøring for begge parter.

 

Eg har liten motor i bilen min, og manuelt gir, og den aksellererer ikke akkurat fort. Selv forbikjøring av syklister kan bli ett problem. Når eg da samtidig vil passere syklisten på en trygg og hensynsfull måte så er antall muligheter sterkt redusert og ofte har eg bilister bak meg som mener eg overser alle muligheter. Spesielt ungdom mener at 10cm klaring mellom syklist og passerende bil er godt nok....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...