Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*Sukk*

I januar hadde en Buddy kapra én plass og sto over streken og inne på naboplassen. Ganske bra gjort særlig med tanke på at det var en Buddy. I bildet under kan du så vidt se ladestolpen (hvitt lys med sølvfarge og grønnfarge på stolpen) som står godt til høyre i bildet, delvis skjult av Buddyen. Denne stolpen står egentlig midt imellom parkeringslommene. 

 

IMG_20150206_230817_zpsmpkt2kvy.jpg

 

Så da måtte jeg stelle meg der da. Han hadde ikke kjørt helt fram i lomma, så han kunne da enkelt vrikke seg ut med et par manøvere, men jeg tok bilder sånn i tilfelle ... og jaggu så kommer jeg ut neste dag til gul plastmaling på høyre side bak. Grei skuring tenkte jeg og sendte meldinger med hyggelig tone. Han lekte uvitende helt til jeg i fjerde melding påpekte at jeg hadde bilder av at han sto der. Da kom han brått på at han hadde vært på studentbyen natta før. 

Men dette kommer ingen veg. Jeg ringer han uka etterpå da han ikke svarer på meldinger lenger. Nå begynner han å klage på at jeg hadde parkert der jeg sto, hvor jeg påpekte at han tross alt hadde evna å ta to plasser med den minste bilen du ser på vegen. Moped er det vel egentiig kategorisert som. Han mente at det bare var oppstillingsplass til én bil der ettersom det bare var én stolpe. Og greit nok, bakken var snødekt og du kunne ikke se oppmerkinga, men han hadde stått ved siden av meg der minst to ganger tidligere samme måned. Og det er én stolpe, men to strømuttak. 

Neste uke, på Blindern, står han brått ved siden av meg. Jeg tar en kjapp titt for å se etter skader. Og jaggu har han ikke merker på venstre side som passer merket mitt. Han lagde merker på bilen midt akkurat ved skjøtet til støtfangeren min, så det er et opphold der, og merket på bilen hans hadde nettopp et opphold. I tillegg var det i ca. samme høyde som skaden på bilen min. Supert tenkte jeg. Nå kan han ikke nekte. 
 

Men joda, det fortsetter, og det går til forsikringa. Nå i mai fikk vi avslag. Bilder, det faktum at det var gul maling fra en parkeringsplass der enten jeg eller en ansatt på området alltid står (aldri sett noen andre på de 6 månedene jeg hadde parkert der), at det må ha skjedd mellom 1:00 og 7:00 i et lite trafikkert område på grensa til Nordmarka.... hadde ikke noe å si. Indisier var det jo. 

Oppsummert: jeg er bare irritert. Det eneste jeg mangla var video av det. Sjansen for at en annen bil med matt, gul maling greide å skrape borti meg på den vinkelen mellom 1 og 7 om natta er så lav at den knapt eksisterer vil jeg påstå. Tydeligvis kan jeg altså kjøre inn i noen og nekte for det så lenge det ikke fins video av det. 

Lenke til kommentar

Kanskje ikke helt klaging, men...

 

Er det virkelig nødvendig å sikte sjåføren her med uaktsom drap? Tror de ikke han har det ille nok når han vet det er han sin skyld at 3 jenter, hvor minst 1 av dem var veldig nær, har dødd?

 

Han har jo ikke kjørt uforsvarlig utover å ha holdt alt for høy fart, slik jeg forstår artikkelen hittil. Ja det er dumt, og det er jo veldig trist det som har skjedd, men uaktsom drap? Var det ikke bilføreren som kjørte inn i en hest og drepte ei jente som blir siktet med uaktsom drap? Hvordan kan det sammelignes og få samme siktelsen når en kun har holdr (alt) for høy fart og kjørt inn i en elg som plutselig dukket opp?

Lenke til kommentar

Hendelsen i Bjørkelangen gikk veldig på det samme (denne du hinter til?). Glatt og mye tåke. Han klarte da ikke å stanse for de to jentene, og begge døde. Han tilpasset ikke fart og kjøring etter hva forholdene tillot.

Skal ikke uttale meg om denne saken, men er jo et under hvordan alle passasjerne faktisk dør av hendelsen, mens han er frisk nok til å blant annet bistå Politiet i saken.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Å holde altfor høy fart vil jo i de fleste tilfeller være ensbetydende med å kjøre uforsvarlig..?

Det er selvfølgelig kun tapere i en sånn tragisk sak, men om sjåføren har forårsaket ulykken ved å kjøre uforsvarlig er det ingen åpenbar grunn til at han ikke skal straffes for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hendelsen i Bjørkelangen gikk veldig på det samme (denne du hinter til?). Glatt og mye tåke. Han klarte da ikke å stanse for de to jentene, og begge døde. Han tilpasset ikke fart og kjøring etter hva forholdene tillot.

Skal ikke uttale meg om denne saken, men er jo et under hvordan alle passasjerne faktisk dør av hendelsen, mens han er frisk nok til å blant annet bistå Politiet i saken.

Når det gjelder saken på Bjørkelangen mener jeg å ha lest opptil flere steder om at det var gode siktforhold..

Lenke til kommentar

Med Bjørkelangen var det uskyldige jenter på veien som ikke hadde noe med bilen å gjøre. Her er det jenter som frivillig satt seg inn i bilen, og med tanke på at de var nære venner var de nok helt sikker klar over hvordan han (kunne) kjøre. Jeg kan veldig sette meg i hans posisjon. 18 år, akkurat fått lappen, fått noen fine jenter til å sitte på med meg, til og med ei som er eldre... en gutteunge slutter å tenke, man "tøffer seg" helt ubevisst/uten å tenke på konsekvensene. Jeg tror han føler seg ille nok mtp skyldfølelse. Men uanktsom drap for at passasjerene døde som satt på i bilen?

 

Ikke misforstå meg, han skal jo absolutt straffes i tillegg til den uendelig lange straffen han har fått i hodet sitt med skyldfølelsen, men uaktsom drap er jeg ikke enig i.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Jeg var i stad på vei hjem fra hytta til svigers. Like før man kommer ned på hovedveien så er det en smal og bratt bakke med sving og er skikkelig sporete. For meg som har lav bil er ikke det noe særlig. Jeg må kjørt helt inntil et gjerde for å ikke ta nedi med bunnpanna.

 

I bunn av denne bakken møtte jeg en ny og hvit Porsche Cayenne med en liten tilhenger. Han kom i en stor fart og stoppet 10m inn på denne veien. Den enkle og logiske måten å løse dette på var at han kunne rygget 10m rett bak, noe som ikke burde være noe problem i en slik bil med alt av hjelpemidler.

 

Men neida. Han presser seg heller frem og tvinger meg til å rygge hele denne bakken opp. I tillegg var det nå to andre biler bak meg igjen, men det virker han ikke å bry seg om. Alle må rygge.

 

Makan. Hadde jeg ikke hatt en unge som skulle hjem å sove, hadde jeg nok ikke gitt meg like lett.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke helt klaging, men...

 

Er det virkelig nødvendig å sikte sjåføren her med uaktsom drap? Tror de ikke han har det ille nok når han vet det er han sin skyld at 3 jenter, hvor minst 1 av dem var veldig nær, har dødd?

 

Han har jo ikke kjørt uforsvarlig utover å ha holdt alt for høy fart, slik jeg forstår artikkelen hittil. Ja det er dumt, og det er jo veldig trist det som har skjedd, men uaktsom drap? Var det ikke bilføreren som kjørte inn i en hest og drepte ei jente som blir siktet med uaktsom drap? Hvordan kan det sammelignes og få samme siktelsen når en kun har holdr (alt) for høy fart og kjørt inn i en elg som plutselig dukket opp?

Spør du meg, har ikke denne posten noenting i denne tråden å gjøre!

Burde man egentlig åpne for en diskusjon, (greit nok er offentlig) ang. en sak man kun har lest litt om i mediene?

 

Men, siden du først har greid å ta det opp, og du sier han ikke bør siktes på det grunnlaget han da blir siktet for og mener heller uforsvarlig kjøring bør være grunnlaget, hva mener du gir deg rett til å mene det?

Det er jo i dette tilfelle grovt uforsvarlig kjøring med tre døde som følge av det..

Tenker du at paragraf 3 er passende? 3-6 måneder uten lappen og kanskje en liten bot? Omtrent som hvis man spinner rundt på en tom parkeringsplass på vinteren?

 

Nei, jeg tror ikke dette er noe mannen i gata bør diskutere!

Endret av Pluggen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

en gutteunge slutter å tenke, man "tøffer seg" helt ubevisst/uten å tenke på konsekvensene. Jeg tror han føler seg ille nok mtp skyldfølelse. Men uanktsom drap for at passasjerene døde som satt på i bilen?

 

 men uaktsom drap er jeg ikke enig i.

Jeg tror ikke du er helt klar over hva paragrafen betyr - det er jo nettopp situasjoner som dette som er uaktsomt drap - du er skyld i at noen dør, uten at du mente det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å opptre aktsomt betyr å ta høyde for uforutsette hendelser, f.eks ved å sette ned hastigheten forbi et uoversiktlig gangfelt eller i nærheten av barn eller i et område der kan finnes elg. Hvis man ikke setter ned farten på slike steder og i andre situasjoner der uforutsette hendelser kan oppstå, så opptrer man uaktsomt. I de fleste tilfellene skjer det ingenting, men i de tilfelle det skjer noe uventet kan uaktsom adferd i trafikken føre til ulykker.

 

I dette tilfellet var det snakk om høy fart i et område der det kan finnes elg, helt klart en uaktom adferd. Det var selvsagt aldri bilførerens mening å krasje med en elg, men det at han ikke satte ned farten gjorde at kollisjonen med elgen ble veldig alvorlig, så alvorlig at tre passasjerer døde. Han drepte de ikke med vilje, men de døde på grunn av hans uaktsommme bilkjøring, derfor blir han tiltalt for uaktsomt drap.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...