Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

(Ironi) Syklister i kondomdrakt med søndagsturtempo i 60- og 70-sona, alltid en artig sak å treffe på veiene :D (Ironi/)

 

Ja, det var en fin, brei gang- og sykkelsti ved siden av veien, uten gående på, kom forbi gjorde jeg heller ikke pga. plassering deres i veibanen, og rekkverket i midten..

 

Og nei, jeg forventer ikke å slippe unna med denne kommentaren :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk ikke lov og leke Tour de France på norske veier, de kan ikke ligge i klynger på veien slik de gjør på tv. Er slik vært forbanna år det drittløpet er på tv. Slulle vært samme advarsel som det er før Jackass rett før de begynner live sendingen av Tour de France

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er jo litt artig å se disse sykkelgærningene. Går til innkjøp av sykkel til flere titalls tusen. I tillegg er det jo ekstremt viktig med riktig tilbehør! Akkurat samme briller, hjelm, sko, shorts, og trøye som gutta i Tour De France bruker. Mange bærer jo som du sier også holdningene med seg ut i trafikken, og sykler flere mann i bredden.

 

Har kommet bort i det før, og er det en ting jeg har lært på få år i trafikken, er det at man må prøve å _ikke_ irritere seg over bagateller. Dog vanskelig når man tar det pent og gir god avstand, men at de nekter å endre formasjonen sin så jeg kommer meg forbi.

 

På vei fra Malmö til Oslo kom jeg bak en kar som holdt venstrefeltet på motorveien. Jeg skal ikke lyve, jeg lå langt over grensa, og ville dermed forbi. Karen kjørte omtrent i fartsgrensen. Tar det rolig, og legger meg et stykke bak. Han flytter seg ikke over i høyre.

Gir han litt tid, og blinker så to ganger med fjernlysene. Gir han litt tid igjen, men han flytter seg fortsatt ikke. Slikt er utrolig unødvendig, så legger meg nærmere og blinker igjen. Fortsatt ligger han i venstre. Blir lei, og dundrer forbi i høyrefeltet, kjører et stykke frem, og legger meg over i venstre. (Mer for å demonstrere selv om jeg legger meg i høyre litt senere). Da presterer han å tute på meg..

Endret av Vertical^
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På vei fra Malmö til Oslo kom jeg bak en kar som holdt venstrefeltet på motorveien. Jeg skal ikke lyve, jeg lå langt over grensa, og ville dermed forbi. Karen kjørte omtrent i fartsgrensen. Tar det rolig, og legger meg et stykke bak. Han flytter seg ikke over i høyre.

Gir han litt tid, og blinker så to ganger med fjernlysene. Gir han litt tid igjen, men han flytter seg fortsatt ikke. Slikt er utrolig unødvendig, så legger meg nærmere og blinker igjen. Fortsatt ligger han i venstre. Blir lei, og dundrer forbi i høyrefeltet, kjører et stykke frem, og legger meg over i venstre. (Mer for å demonstrere selv om jeg legger meg i høyre litt senere). Da presterer han å tute på meg..

 

Kommer ikke VTL §3 inn her tro? Bla bla bla, ferdes aktsomt og ikke til hinder for annen trafikk (selvom denne trafikken strengt tatt bryter regler som du innrømmer, og jeg selv kjenner meg igjen i)

 

Det samme gjelder vel forøvrig også syklistene i mitt forrige innlegg, men har fortsatt tilgode å se politiet straffe en sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-7189

 

Kommer ikke VTL §3 inn her tro? Bla bla bla, ferdes aktsomt og ikke til hinder for annen trafikk (selvom denne trafikken strengt tatt bryter regler som du innrømmer, og jeg selv kjenner meg igjen i)

 

Det samme gjelder vel forøvrig også syklistene i mitt forrige innlegg, men har fortsatt tilgode å se politiet straffe en sånn.

 

Eller at din konklusjon om at sykkelistene bryter VTL§3 er feil.

Lenke til kommentar

Når de utmerket godt kan sykle på en ca. 3 meter brei Gang- og sykkelsti uten å være til hinder for annen trafikk?

 

Er du en syklist/skapsyklist, kanskje en av de som tråkka midt i veien på vallemyra i porsgrunn for et par timer siden?

 

Edit: Jeg kan jo sitere nevnte paragraf hvis noen ikke vet hva den sier:

 

 

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Går ikke syklist som trafikant? Og om så er, står det vel faktisk ikke trafikant, men "Enhver", dvs. alle, og med litt sunn fornuft, så skjønner man da at det er alle, som i, alle mennesker(?) som har mulighet til å ferdes på/ved veien..?

Enkelte kan jo riktignok ikke dømmes etter denne da de ikke er å regne som helt tilstede, eller ferdig utviklet, deriblandt psykisk utviklingshemmede/psykiatriske tilfeller, barn o.l, men disse har stort sett verge/foreldre som passer på..

Endret av Pluggen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(Ironi) Syklister i kondomdrakt med søndagsturtempo i 60- og 70-sona, alltid en artig sak å treffe på veiene :D (Ironi/)

 

Ja, det var en fin, brei gang- og sykkelsti ved siden av veien, uten gående på, kom forbi gjorde jeg heller ikke pga. plassering deres i veibanen, og rekkverket i midten..

 

Og nei, jeg forventer ikke å slippe unna med denne kommentaren :D

 

Vent.... 1 felt i 1 retning? Inget motgående felt pga rekkverk. Og du vil kjøre forbi? 

Har jeg gått glipp av noe?

Lenke til kommentar

Har jeg gått glipp av noe?

At det ville vært problem- og risikofritt å "kjøre forbi" (som ikke hadde blitt nødvendig...)om syklistene hadde valgt den paralelle gang- og sykkelveien i stedet for det enkle kjørefeltet hvor det åpenbart blir for trangt å kjøre forbi selv en sykkel på grunn av midtskiller...

Lenke til kommentar

60-sone, midtrekkverk, brei veiskulder, og de sykla midt i veien i ca. 15 km/t... Brei sykkelsti rett ved siden av, og jeg var på langt nær eneste bilen bak..

Om de hadde vært litt kule kunne de fint lagt seg på veiskuldra og vinna oss forbi, eller i det minste svingt inn på busslomma som var på strekningen :)

Lenke til kommentar

Synes det er helt greit at de sykler i veien, forstår at de ikke vill sykle på gangveier med folk de må kjøre slalom mellom og grus som ligger igjenetter vinteren, så lenge de holder seg godt til høyre og er max to i bredden (på de breieste veiene).

Tour de France er jo forresten ganske artig og følge med på, i hvertfall i forhold til fotball og alt den andre sporten som går 24/7.

 

Mener selvsagt max 2 hvis det er mulig og komme seg forbi. :)

Endret av JDMguy
Lenke til kommentar

Når de utmerket godt kan sykle på en ca. 3 meter brei Gang- og sykkelsti uten å være til hinder for annen trafikk?

 

Er du en syklist/skapsyklist, kanskje en av de som tråkka midt i veien på vallemyra i porsgrunn for et par timer siden?

 

Edit: Jeg kan jo sitere nevnte paragraf hvis noen ikke vet hva den sier:

 

 

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Går ikke syklist som trafikant? Og om så er, står det vel faktisk ikke trafikant, men "Enhver", dvs. alle, og med litt sunn fornuft, så skjønner man da at det er alle, som i, alle mennesker(?) som har mulighet til å ferdes på/ved veien..?

Enkelte kan jo riktignok ikke dømmes etter denne da de ikke er å regne som helt tilstede, eller ferdig utviklet, deriblandt psykisk utviklingshemmede/psykiatriske tilfeller, barn o.l, men disse har stort sett verge/foreldre som passer på..

 

Problemet er at du tar den feilaktige vurderingen at det ikke er hensynsfult å bruke veien.

 

AtW

Lenke til kommentar

60-sone, midtrekkverk, brei veiskulder, og de sykla midt i veien i ca. 15 km/t... Brei sykkelsti rett ved siden av, og jeg var på langt nær eneste bilen bak..

Om de hadde vært litt kule kunne de fint lagt seg på veiskuldra og vinna oss forbi, eller i det minste svingt inn på busslomma som var på strekningen :)

Hva mener du med veiskulder? Jeg har sett parkeringsfelt på enveis vei. Jeg har hittil aldri sett 1.5 meter med fri veiskulder.

Lenke til kommentar

I forskriften om kjørende og gående trafikk, paragraf 12.4 står det følgende.

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Dette gjelder naturligvis trege trafikanter uavhengig om man sykler, kjører traktor, moped eller for den saks skyld kjører bil 30km/t under fartsgrensen.

 

Og det er ikke til å komme bort i fra at det er skremmende mange 'Tour de France' syklister der ute som er mer opptatt av å tilfredsstille sitt alter ego og holde pulsen oppe enn å faktisk være gode medtrafikanter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I natt fikk jeg parkeringsbot.

 

Var ute og kjørte på lørdag, og parkerte som normalt i gata mi når jeg kom hjem.  La ikke merke til noen endring av skilting, så parkerte der jeg bruker å parkere - parkering forbudt mellom 07:00 og 17:00 på hverdager. 

 

Kom ut i dag, så lå det jammen meg en gul lapp under viskeren. Tittet meg litt rundt, og måtte se etter to ganger for å se at de hadde fjernet ekstraskiltet hvor tidsbestemt forbud gjelder, og bare parkering forbudt skiltet hang igjen. Boten ble ilagt rett før 03:00 mandag 13. juli.

 

Aner ikke når endringen ble gjort, men la ikke merke til skiltendringen når jeg kom hjem hverken fredag kveld eller lørdag ettermiddag. Brukte ikke bilen på søndag.

 

Blir så jævla oppgitt.  De kan da i det minste si ifra når de gjør sånne skiltendringer som er så og si umulig å oppdage. Spesielt i en gate hvor folk parkerer av gammal vane, fordi de faktsik bor i gata. De skilter jo langt og bredt når det blir gjort "endringer i kjøremønster" andre steder. Jeg var heller ikke den eneste som hadde fått bot.

 

Jeg har ikke noe problem med å følge trafikkreglene, og parkerer ikke hvor jeg ikke har lov å parkere, bare for å være teit, så her føler jeg staten er unormalt vanskelig å ha med å gjøre.

 

Er det noe sted jeg kan henvende meg og få papirer på når skiltingen ble endret? Tenker å klage på boten, men det er vel et dødfødt prosjekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk opp med kommunen om når skiltene ble endret. Er det ikke lenge siden dette ble endret så burde du, og de andre, få medhold i klage på boten. Normal skikk er vel å ilegge folk som parkerer feil i en tid etter endring av skilt en advarsel og informasjon om dette.

 

For en del år tilbake når en 80-sone her jeg bor ble redusert til 60 hadde politiet hyppige kontroller der en tid etter endringen, og de som kjørte i 80 av gammel vane ble gitt en advarsel om at nestegang ble det bot.

Lenke til kommentar

I natt fikk jeg parkeringsbot.

 

Var ute og kjørte på lørdag, og parkerte som normalt i gata mi når jeg kom hjem. La ikke merke til noen endring av skilting, så parkerte der jeg bruker å parkere - parkering forbudt mellom 07:00 og 17:00 på hverdager.

 

Kom ut i dag, så lå det jammen meg en gul lapp under viskeren. Tittet meg litt rundt, og måtte se etter to ganger for å se at de hadde fjernet ekstraskiltet hvor tidsbestemt forbud gjelder, og bare parkering forbudt skiltet hang igjen. Boten ble ilagt rett før 03:00 mandag 13. juli.

 

Aner ikke når endringen ble gjort, men la ikke merke til skiltendringen når jeg kom hjem hverken fredag kveld eller lørdag ettermiddag. Brukte ikke bilen på søndag.

 

Blir så jævla oppgitt. De kan da i det minste si ifra når de gjør sånne skiltendringer som er så og si umulig å oppdage. Spesielt i en gate hvor folk parkerer av gammal vane, fordi de faktsik bor i gata. De skilter jo langt og bredt når det blir gjort "endringer i kjøremønster" andre steder. Jeg var heller ikke den eneste som hadde fått bot.

 

Jeg har ikke noe problem med å følge trafikkreglene, og parkerer ikke hvor jeg ikke har lov å parkere, bare for å være teit, så her føler jeg staten er unormalt vanskelig å ha med å gjøre.

 

Er det noe sted jeg kan henvende meg og få papirer på når skiltingen ble endret? Tenker å klage på boten, men det er vel et dødfødt prosjekt.

Får ofte medhold om det er snakk om kommunal parkering. Samtidig mener jeg å huske at du har plikt til å sjekke bil/parkering minst en gang hver 24 time.

Lenke til kommentar

 

Og det er ikke til å komme bort i fra at det er skremmende mange 'Tour de France' syklister der ute som er mer opptatt av å tilfredsstille sitt alter ego og holde pulsen oppe enn å faktisk være gode medtrafikanter.

 

 

Det er skremmende mange trafikanter generelt som ikke er så opptatt av å være gode trafikanter. Syklister har i det minste begrenset evne til å ta livet av meg.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...