Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

I tillegg er ikke alle biler godt egnet til kjappe forbikjøringer

Ja, kombinasjonen av små dieselmotorer og manuelt gir pleier gjerne gjøre dette litt ekstra kronglete.

 

Vil si det er verre med liten motor og automatgir. Det er lettere å flekke en manuell kasse ned i 3. gir for å få litt turtall enn å få noe særlig hjelp fra kickdown i en automat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

I tillegg er ikke alle biler godt egnet til kjappe forbikjøringer

Ja, kombinasjonen av små dieselmotorer og manuelt gir pleier gjerne gjøre dette litt ekstra kronglete.

 

Hvordan vil en liten 70hk diesel skille seg fra en liten 70hk bensin?

 

Du slipper 2 girskift i løpet av forbikjøringen....

 

 

Gjør du? En 70 Hk diesel har gjerne en jevnere effektkurve med samme toppeffekt,

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... men kombinert med kortere brukbare turtallsområder, føles det ikke slik og man må gire som en "tulling".

 

Men så er det jo hvem som kjører sånne små daue biler, det er jo gjerne ikke de som girer og "tweaker" mest for å treffe "optimalt" turtall for effekt og momentkurve før en forbikjøring. Som regel ikke dem som gidder kjøre forbi selv om det går 20kmt under fartsgrensen heller vil jeg anta (beklager, der er jeg litt "bilrasist"!).

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

... men kombinert med kortere brukbare turtallsområder, føles det ikke slik og man må gire som en "tulling".

 

Men så er det jo hvem som kjører sånne små daue biler, det er jo gjerne ikke de som girer og "tweaker" mest for å treffe "optimalt" turtall for effekt og momentkurve før en forbikjøring. Som regel ikke dem som gidder kjøre forbi selv om det går 20kmt under fartsgrensen heller vil jeg anta (beklager, der er jeg litt "bilrasist"!).

 

Turtallsområdet er kortere, men er det brukbare turtallsområdet korterere? Er ikke så sikker på det, ihvertfall ikke men en vanlig liten bensinmotor, det er lite effekt på lavere turtall.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ironien er jo at staten ønsker at vi kjøper slike udugelige biler...

Ja er jo en grunn til at jo mere hestekrefter en bil har jo dyret er den. kjøpte en sedan som var 3år gammel og gått under 80.000km for 80.000kr for noen år siden. Den hadde bare 100 hester hadde den hatt 120 så hadde den ikke kostet 80k for å si det slik.
Lenke til kommentar

Syklet bak en buss hjem fra jobb i går. Selv om jeg holdt samme fart som bussen (30-sone og rushtrafikk), så bestemte ei middelaldrende dame i en sliten Opel Corsa seg for at hun måtte forbi meg. Så hun kjørte forbi. Problemet var bare at bussen kjørte inn i et kryss og slakket av, samtidig som det kom biler i mot (smal vei)...så hun la seg inn igjen uten å ta hensyn til at jeg faktisk var mellom bilen hennes og fortauskanten. Dunket i bilen hennes for at hun ikke skulle presse meg helt av veien. Det hjalp, bortsett fra at hun da holdt på å kjøre inn i bussen bakfra :p

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Utrolig mye rar kjøring i Bergen i dag. Varmen gått i hodet på folk?

Velkommen til første bit av fellesferien? Gled dere til dere kommer over de som kun kjører bil om sommern, og ligger i vingler i campingbil.

Traff på håndtverkere og yrkessjåfører som gjorde rare ting og. Skjønt førstnevnte er ikke alltid like flink til bilkjøring.

Lenke til kommentar

Hmm ... sjåfører for tyngre kjøretøy bør skjerpe seg. Man MÅ ikke kjøre forbi på slutten av 2-felt og når skilt for innsnevring allerede er passert. Har både bremset kraftig og tatt deres speil med skapet pga de prøver å presse seg fram(ulovlig).

 

Ja takk, til flere kontroller på disse plassene

Ble det også i går faktisk,men jeg kjørte bobil. Vi var vell cm fra hverandre. Kunne bli stygt det der.

Lenke til kommentar

Som yrkessjåfør opplever jeg det der omtrent hver gang det er innsnevring. Alltid noen som må presse seg frem. Så det er nok mer en type menneske enn noe annet.

 

Og det er selvsagt/dessverre ikke alle yrkessjåfører som er veldig flinke heller.

 

Min negative holdning mot håndverkere går stort sett ut på parkeringene mange av de gjør. Men i går traff jeg på en som kjørte opp på venstre side av meg mens jeg sto og venta på klart til å kjøre. Da det ble klart prøvde han å kjøre først, men måtte da krysse foran meg. Lite smart. Han viste fingrene eller noe lignende og, da han måtte stoppe.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Som yrkessjåfør opplever jeg det der omtrent hver gang det er innsnevring. Alltid noen som må presse seg frem. Så det er nok mer en type menneske enn noe annet.

 

Hmmm ... det er ikke min erfaring. Joda, det er endel som er i seneste laget, men mindre kjøretøy drar på litt, så de går klar og skaper ikke samme farlige situasjoner. En episode med lastebil i forrige uke. I uka her en med lastebil og en med semi.  - minst 2 av de burde mistet lappen. På disse to ukene opplevde jeg ikke en episode med mindre kjøretøy, som jeg oppfattet skumle.

Forøvrig litt forundret over hvor rolig endel kjører. Ligger bak meg i 90 sona - forventer de vil forbi i 2-felt, men neida, overraskende mange blir liggende bak. I ~80.

Blir litt forundret over at endel(alle kjøretøy) med firmaets logo på alle kanter, kjører som noen idioter og også mange ganger til fare i trafikken - tenker de ikke på effekten dette kan ha på firmaets ry og rykte ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...