Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde et spørsmål. Noe som irriterer meg ganske så mye. Kjører E18, vanlig 80 sone, og så kommer det et skilt med 50. Det er et midlertidig skilt pga veiarbeid.

 

Spørsmål 1. Er dette lov? En jeg kjenner mente på at å sette ned farten så mye uten forvarsling ikke var lov. Jeg vet ikke så spørr her, men ser ikke ellers (unntatt vegarbeid) at farten plutselig synker med 30km/t uten varsel.

 

Spørsmål 2. Hvorfor kan ikke de arbeiderne bare snu vekk skiltet når dem ikke jobber der? Tar jo ingenting tid og er bare snu det så det viser mot veikanten? Er så irriterendes å ha biler forran seg som tar en bråbrems når dem ser skiltet og kjøre 50 i en halv kilometer uten grunn......

Under en kjøretime kjørte jeg forbi samme stedet, og da var det ingen forvarsling + at skiltet stod rundt svingen. Med andre var det bare å kaste seg på bremsen. Med en trailer bak var det ganske skremmende. Vegvesenet burde absolutt skilte bedre!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vegvesenet utfører ikke den fysiske skiltingen, de godkjenner bare skiltplanen. Det kan godt være det er ført opp et forvarsel på planen, som ikke er satt opp fysisk. Om du mener det burde vært et skilt der, ville jeg kontaktet det lokale vegkontoret og bedt om å få snakke med ansvarlig for skiltplaner på den aktuelle strekningen. Da får du lagt frem ditt synspunkt, og for kanskje også et svar på hvorfor det er skiltet slik det er.

  • Liker 1
Skrevet

Erfaringsmessig er det mange entreprenører som er mildt sagt sløve med å følge skiltplanen, når det er sagt er vegvesenet og kommunen slappe med å ta tak i entreprenører som sniker seg unna også.

 

AtW

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Spørsmål 2. Hvorfor kan ikke de arbeiderne bare snu vekk skiltet når dem ikke jobber der? Tar jo ingenting tid og er bare snu det så det viser mot veikanten? Er så irriterendes å ha biler forran seg som tar en bråbrems når dem ser skiltet og kjøre 50 i en halv kilometer uten grunn......

Endringer i kjøremønster og endring/svekkelser av veiens sikkerhetsfinesser gjør at den ikke lenger er godkjent for sin opprinnelige hastighet, og da har man ikke lov til å øke fartsgrensen igjen før dette er tilbake på plass. Uavhengig om det er arbeid på stedet eller ikke.

 

Noen som har opplevd fartskontroll i slike områder med midlertidig nedsatt hastighet pga. veiarbeid?

Ikke førstehånds opplevd dette, men har vært på prosjekter hvor lokalbefolkningen har kjørt i slike hastigheter forbi arbeidende folk at entreprenøren/vegvesenet har kontaktet politiet og fått de til å ha noen kontroller. Det hører med til samtlige historier at minst en person har mistet førerkortet på de aktuelle stedene. Endret av Hansien
  • Liker 1
Skrevet

Noen som har opplevd fartskontroll i slike områder med midlertidig nedsatt hastighet pga. veiarbeid?

Jeg har opplevd det et par ganger. Ene gangen valgte de et veldig dårlig (eventuelt bra, sett med synspunkt for de som normalt ville kjørt for fort) tidspunkt, rushtid. Andre gangen var det flere som ble tatt.
  • Liker 2
Skrevet

Hvis jeg har forstått reglene rett så er det korrekt å benytte seg av venstre felt når man skal ut andre avkjøring. Denne armen går lenger enn "midten" av rundkjøringen og da skal venstre felt alltid benyttes.

Du har forstått det feil. Mange diskusjoner på dette, også her på forumet, så du får finne i de ;).

Skrevet

 

Hvis jeg har forstått reglene rett så er det korrekt å benytte seg av venstre felt når man skal ut andre avkjøring. Denne armen går lenger enn "midten" av rundkjøringen og da skal venstre felt alltid benyttes.

Du har forstått det feil. Mange diskusjoner på dette, også her på forumet, så du får finne i de ;).

 

 

Tja, jeg tror fremdeles jeg har tolket det rett, men korriger meg gjerne..

 

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer

 

"På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre."

Skrevet

Det står ingen steder i noen juridisk bindende lov eller forskrift at indre felt i rundkjøring alltid skal brukes når man skal lenger rundt enn rett fram, men det er helt korrekt anbefalt mange forskjellige steder. :)

Skrevet

Noen som har opplevd fartskontroll i slike områder med midlertidig nedsatt hastighet pga. veiarbeid?

I USA (hvorvidt det gjelder alle stater skal jeg ikke uttale meg om) dobles boten hvis man blir tatt i en vegarbeidssone. En slik regel hadde jeg gjerne sett her i landet også.

  • Liker 4
Skrevet

 

Noen som har opplevd fartskontroll i slike områder med midlertidig nedsatt hastighet pga. veiarbeid?

I USA (hvorvidt det gjelder alle stater skal jeg ikke uttale meg om) dobles boten hvis man blir tatt i en vegarbeidssone. En slik regel hadde jeg gjerne sett her i landet også.

 

Og trippel om det faktisk er arbeidere i området.

  • Liker 1
Skrevet

I USA (hvorvidt det gjelder alle stater skal jeg ikke uttale meg om) dobles boten hvis man blir tatt i en vegarbeidssone. En slik regel hadde jeg gjerne sett her i landet også.

En slik regel hadde jeg satt pris på slik at livet mitt ikke hadde vært helt meningsløst mens idioter kjører som noen svin mens jeg regelrett offrer mitt liv for å øke kvaliteten på den aktuelle veistrekningen jeg hadde drevet på.

  • Liker 1
Skrevet

I Nederland hvis man bryter fartsgrensen eller andre regler i områder der det er veiarbeid, så skal boten alltd bestemmes av en jurist, altså ikke noe forenklet forelegg. Som regel blir det en gooood del høyere bot en ellers også.

Skrevet

Kom plutselig på noe jeg så på veien her om dagen. Gammel Toyota Hilux som kjørte på E18 i mørket, litt tett trafikk, så kommer en Mercedes E-klasse bak han ganske nærme. Plutselig er det FULLT lys bakover, Hiluxen skrudde på en DIIIIIGER LED-lyskasterbjelke som sikta bakover mot han, var nesten som om noen skrudde på fjernlys. Han holdt avstand da kan jeg si deg, fikk meg en latterkrampe :rofl:

 

Verste er at når jeg kjørte forbi han presset Hiluxen selv oppi rævva mi, hvor jeg blinket med bremselys så fikk jeg fjernlys tilbake av han. :hmm:

  • Liker 1
Skrevet

Tja, jeg tror fremdeles jeg har tolket det rett, men korriger meg gjerne..

 

"På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre."

Merk; bør. Det har med trafikkavvikling og hva som er mest hensiktmessig - ikke en regel som tilsier at man må.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...