Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tjatjo. En entreprenør vs noen tusen mennesker? Men ja, skjønner jo tanken din. Og jeg surver ikke om det tar et kvarter eller en liten halvtime ekstra noen dager, det er når det blir så katastrofalt som dette jeg reagerer. 1-3 timer er mer enn jeg har tatt høyde for.

 

Red; litt uenig allikevel når jeg tenker meg om. Ja, jeg har valgt å bo der jeg bor og jobbe der jeg jobber. For å komme til jobb kjører jeg ca 6 mil hver morgen, mye av dette i første og andre gir. Det er greit, og det foregår omtrent likt hver dag og det koster en del tid å sitte i den køa, men jeg godtar det og klager ikke over det. Det jeg klager over er den EKSTRA køa utover det "normale" som på disse veiene her blir så vanvittig lange og stillestående om bare en enkelt bil får stans i ti minutter. Det er så sårbart, og skal så lite til før det får store konsekvenser. Jeg mener veimyndighetene må ta hensyn til dette når de godkjenner sperring slik som idag.

Det blir litt som å stenge en ellers køfri veistrekning en times tid i morratrafikken, så folk må vente en time ekstra for å komme på jobb. Det ville det også blitt ramaskrik av.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Tjatjo. En entreprenør vs noen tusen mennesker? Men ja, skjønner jo tanken din. Og jeg surver ikke om det tar et kvarter eller en liten halvtime ekstra noen dager, det er når det blir så katastrofalt som dette jeg reagerer. 1-3 timer er mer enn jeg har tatt høyde for.

 

Jo, jeg kan skjønne det er irriterende, men det er en situasjon man kunne unngått om folk ikke satt i hver sin gigantiske bil på vei til jobb. Jeg er litt delt mellom tidkostnaden, og i hvor stor grad samfunnet skal ta hensyn til handlinger som er lite hensiktsmessige for fellesskapet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nattarbeid ved bebodde områder skaper og en del tapt arbeid for samfunnet bakgrunn av støy gjennom natten og folk som da kommer uopplagt og/eller for sent til jobb. Og det er en kjensgjerning at nattarbeid gjerne tar lengre tid av flere årsaker. Arbeidere som ikke er skikkelig uthvilte siden disse og har sine gjøremål som må gjøres på dagtid, det ekstraarbeid som kreves for å rigge opp og ned nødvendige sperringer og lys og at man er pålagt å stoppe all type sjenerende arbeid i innsovningsperioden som normalt sett er mellom 23-01.

 

I tettbebygde strøk vil det alltid være noen som er berørt av arbeid uavhengig om det er dag eller natt. Og når valget er gjort at disse skal jobbe dagtid er dette et hinder man da vil klar over og slik sett burde det være fult mulig for trafikantene i dette området å ta alternativ transport til og fra jobb og selv ta nødvendige grep for å redusere rushtiden der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Glatt og mørkt betyr vel at en viss person her inne ikke kjører i gangfart en gang, men heller triller bilen :tease:

 

Fra spøk til alvor, ikke noe is her annet enn fryst tåke, men bilen koser seg sidelengs her ihvertfall. Trenger så vidt trå inn kløtsjen og slippe den ut før jeg har det morro.

Endret av Poopadoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, sannt, man vet aldri grunnen til at bilisten forran kjører så seint.

(Tok en forbikjøring litt etter, kanskje ikke det smarteste, men da slapp jeg å pushe han så jævlig forran meg og han kunne sikkert kjørt mere behaglig)
Btw, møtte en annen bil noen dager før og se der var det en fin buslomme som han bare fort svingte innom og lot meg passere, no stress. Så enkelt var det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bør være mulig å slippe hensyn til innsovning ved veiarbeid på norges viktigste ferdselsårer.

Arbeid slike steder bør gå døgnkontinuerlig inntil de er ferdige.

De som bor i umiddelbar nærhet til stedet bør eventuelt innlosjeres på hotell for det offentliges regning, det er trolig langt mer lønnsomt samfunnsøkonomisk enn slikt tull de driver med nå.. Ryktene skal også ha det til at det ikke ble utført nevneverdig arbeid på stedet ved Ring3 i dag.. (Da min kollega fra Asker kjørte der var det kun sperringer, ingen arbeidere..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bør være mulig å slippe hensyn til innsovning ved veiarbeid på norges viktigste ferdselsårer.

Arbeid slike steder bør gå døgnkontinuerlig inntil de er ferdige.

De som bor i umiddelbar nærhet til stedet bør eventuelt innlosjeres på hotell for det offentliges regning, det er trolig langt mer lønnsomt samfunnsøkonomisk enn slikt tull de driver med nå.. Ryktene skal også ha det til at det ikke ble utført nevneverdig arbeid på stedet ved Ring3 i dag.. (Da min kollega fra Asker kjørte der var det kun sperringer, ingen arbeidere..)

 

Å innlosjeres på hotell er jo en drittløsning det også, hva med at folk bare tar buss, tohjuling eller kompiskjører? Det er argumenter for begge sider, men det er mange hensyn å ta her utover bilister. VIdere skal folk jobbe om natta også, noe som også er mindre gunstig for arbiedtakerene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge de lar sperrene stå og ikke tar de bort og setter de tilbake i ett sett vil brukermassen tilpasse seg. En del flere vil velge annen løsning enn bil og etter litt vil køene krympe igjen. Kanskje ikke til samme nivå på samme sted, men mindre biler gir mindre kø også andre steder så det utjevner seg.

 

Etterspørselen etter transport er svært elastisk, mengden kø er dermed et utrykk for brukermassens vilje til å betale med tid for å kunne bruke sitt valgte transportmiddel. Denne viljen endres neppe i vesentlig grad av litt veiarbeid, men det kan naturligvis ta noe tid før mange får tilpasset seg den impulsen en plutselig endring medfører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor godt dere kjenner Oslo sentrum, men jeg irriterer meg grønn over en totalt unødvendig veisperring i Schweigaards gate, akkurat her: https://www.google.no/maps/@59.9109765,10.7608575,3a,75y,142h,80.62t/data=!3m4!1e1!3m2!1sCcd-xI8H3GohAjb3dsPjHg!2e0

 

Det er, som dere ser, mye arbeid på gang i området. Tidligere var det Oslos fattigmannssentrum, i dag er det en av byens mest moderne strøk. Allikevel er denne sperringen idiotisk. I krysset er det nå ikke lov å kjøre rett fram i retning Galgeberg, fordi byggingen av et nytt boligkompleks sperrer det ene kjørefeltet. Nå er det ikke lenger fasadearbeider her, og da er det for meg komplett uforståelig at ikke dette åpnes. På toppen av dette, ser dere jo en asfaltert vei rett til høyre for krysset, som jeg mener kunne blitt åpnet midlertidig for privatbilister. Men i dag får kun politi, buss og trikk bruke denne, så jeg må kjøre om trafikkaoset på Grønland, som i rushen tar 10-15 min.

 

Illustrasjon: Jeg bruker kortere tid fra leiligheten i Schweigaards gate til Ski enn jeg gjør fra Jernbanetorget og hjem. Fra Jernbanetorget til min leilighet er det 1km, til Ski er det 20km. Alt dette pga den alt for korte tredeling av filene i Schweigaards gate, så de som skal til høyre blir stående og midtfila for oss som skal rett frem, og sperringen som tvinger meg gjennom Grønland.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde meg akkurat på det å være vennlig som jeg har blitt fortalt her, men fungerer dårlig. Kjørte på veien så står noen med lysa på og skraper bilen pekt rett mot meg, så blir blender pluss bilene imot. Stopper og ruller ned passasjervinduet og sa "unnskykd, men fint om du bruker parklys" men dansken skjønte lite... sa så "parklys, de heter parklys for man bruker de når man står parkert, du blender folk" men han svarte bare "det er helt vanlige lys jeg får ikke skrudd dem anneledes"

 

Hahaha.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde meg akkurat på det å være vennlig som jeg har blitt fortalt her, men fungerer dårlig. Kjørte på veien så står noen med lysa på og skraper bilen pekt rett mot meg, så blir blender pluss bilene imot. Stopper og ruller ned passasjervinduet og sa "unnskykd, men fint om du bruker parklys" men dansken skjønte lite... sa så "parklys, de heter parklys for man bruker de når man står parkert, du blender folk" men han svarte bare "det er helt vanlige lys jeg får ikke skrudd dem anneledes"

 

Hahaha.

La ut en liknende historie lenger tilbake her. Rart de ikke lærte dette da de fikk lappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...