Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Snip

Det er fire handlinger man kan gjøre dersom en bil kommer på høyre side via et påkjøringfelt. Det skal vurderes is stigende rekkefølge, da førstnevnte er tryggest, og sistnevnte er farligst. (statistisk sett)

1. Ikke gjør en "#¤%&

2. Brems

3. Aksler

4. Bytt felt

Vel, det er i de fleste tilfeller skiltet som flettefelt. Dvs. at begge skal samarbeide for å gjøre hva som er best for sikkerheten og trafikkflyten. Å ikke gjøre noen ting er ikke å samarbeide.

 

Hva med heller å være grei? Er venstre felt ledig så er det ikke akkurat store tiltaket å bytte felt... Hvorfor skal det være farligst?

 

Du skal aldri påtvinge en farlig situasjon. Er det plass til bilen trenger du ikke gjøre noe. Er du i veien skal du bremse. Hvis det å bremse skaper en farlig situasjon, så skal du gasse. Hvis dette også skaper en farlig situasjon skal du vurdere å bytte felt.

 

Greia er at det å bytte felt er noe av det farligste man gjør på veiene.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være farlig? Presser du deg inn i et annet felt i rushtiden når det er mye trafikk er én ting, men ellers når det et lite trafikk er det da ikke farligere enn å følge veien i en veldig slak sving...

 

Jo? Det er ganke mye flere ulykker per meter med feltskift enn det er per meter med slak sving, selv om det er lite trafikk. Folk gjør hele tiden feil med feltskift, de gjør sjeldent feil i slake svinger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Klarer man å drite seg ut på noe så enkelt når det er lite trafikk så burde man lagt bilkjøring på hylla for lenge siden, men det er en annen sak.

 

Jeg står fortsatt på mitt og kommer til å fortsette å legge meg over i venstre felt når jeg ser noen kommer i påkjøringsfeltet. Da slipper både jeg og den andre personen å tenke på å avpasse farten og flyten opprettholdes.

Lenke til kommentar

Klarer man å drite seg ut på noe så enkelt når det er lite trafikk så burde man lagt bilkjøring på hylla for lenge siden, men det er en annen sak.

Jeg står fortsatt på mitt og kommer til å fortsette å legge meg over i venstre felt når jeg ser noen kommer i påkjøringsfeltet. Da slipper både jeg og den andre personen å tenke på å avpasse farten og flyten opprettholdes.

uenig. Husk at du skal tilbake i høyrefeltet så det blir to feltskift. Med tanke på trafikkflyt så lønner det seg at man holder seg høyrefelt og heller småjusterer farten

Lenke til kommentar

Klarer man å drite seg ut på noe så enkelt når det er lite trafikk så burde man lagt bilkjøring på hylla for lenge siden, men det er en annen sak.

 

Jeg står fortsatt på mitt og kommer til å fortsette å legge meg over i venstre felt når jeg ser noen kommer i påkjøringsfeltet. Da slipper både jeg og den andre personen å tenke på å avpasse farten og flyten opprettholdes.

 

Sier ikke at det er galt å legge seg over, men min personlig mening er at det mest forutsigbare og greie for meg er når folk bare holder jevn fart, så sørger jeg for å plassere meg uten å forstyrre noen, total forutsigbarhet er det mest behagelige å forholde seg til i trafikken.

 

Og man kan vel sikkert si at man ikke bør være i trafikken om man ikke klarer feltskifte særlig godt, men man skal ikke være lenge i trafikken før man oppdager at det er ganske vanlig. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg på motorsykkelen har måttet sørge for at et feltskifte ikke ble en farlig situasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg står fortsatt på mitt og kommer til å fortsette å legge meg over i venstre felt når jeg ser noen kommer i påkjøringsfeltet. Da slipper både jeg og den andre personen å tenke på å avpasse farten og flyten opprettholdes.

Du sjekker speilet så du vet at ikke jeg kommer i godt driv i venstrefeltet vel?

Lenke til kommentar

Jeg har dårlig erfaring med å holde jevn fart i høyrefeltet eller bremse ned for å slippe personer inn, fordi her er det som regel gamle kjerringer i Toyota Corolla som hiver seg inn foran meg i 80km/t i 110 sonen, eller så gasser de på til 100 og så bremser ned til 80 igjen når de har hivd seg inn foran meg. For meg funker det best å aksellerere eller bytte felt.

Lenke til kommentar

 

Du sjekker speilet så du vet at ikke jeg kommer i godt driv i venstrefeltet vel?

Kommer du i godt driv, og cfm legger deg over og kjører i fartsgrensa er det nok din plikt å påse at du ikke lager en ubehagelig situasjon ved å redusere farten din til det lovlige.

 

Siden når ble vikeplikt for feltskift opphevet av at noen andre kjører for fort?

Lenke til kommentar

Det er da en selvfølge at man blinker og sjekker speil og blindsoner før feltskifte. Samt sjekker bakspeil hvert femte sekund ellers når man kjører. Om Snyltern ligger i 200 km/t og bryter fartsgrensa bryr jeg meg ikke om, da jeg gledelig lar de som kommer fort bak meg passere før jeg bytter felt. Er ikke min oppgave å leke politi og skape unødig irritasjon.

Endret av CFM
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Du sjekker speilet så du vet at ikke jeg kommer i godt driv i venstrefeltet vel?

Kommer du i godt driv, og cfm legger deg over og kjører i fartsgrensa er det nok din plikt å påse at du ikke lager en ubehagelig situasjon ved å redusere farten din til det lovlige.

 

Siden når ble vikeplikt for feltskift opphevet av at noen andre kjører for fort?

 

 

Samme tid som fartgrensene ble opphevet av at andre bryter vikeplikten? Når begge bryter loven, så er det ikke gitt hvem som får ansvaret.

 

AtW

Lenke til kommentar

Siden når ble vikeplikt for feltskift opphevet av at noen andre kjører for fort?

§3 i vegtrafikkloven:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Denne regelen har felt utrolig mange som har trodd de har hatt alt på sin side uten å være klar over at ens egen lovbrudd og vil ha sitt og si i saken.

Riktignok er det situasjonsavhengig som i alle saker, men en skal ikke automatisk se seg blind på andres lovbrudd og tro man slipper unna av den grunn.

Jeg er ganske sikker på at om du hadde kjørt i 200km/t, som CFM gir som et drøyt eksempel på, og noen hadde misstolket farten din kunne de enkelt sagt at de ikke hadde forventet at noen hadde kjørt i det dobbelte av hva tillat fart er så hadde din sak vært meget tynn.

 

 

Om Snyltern ligger i 200 km/t og bryter fartsgrensa bryr jeg meg ikke om, da jeg gledelig lar de som kommer fort bak meg passere før jeg bytter felt. Er ikke min oppgave å leke politi og skape unødig irritasjon.

Argumentet mitt var ikke rettet på at du skulle leke politi og røver, men heller det at om man først skal bryte fartsgrensen bør man definitivt være ekstra aktpågivende ovenfor andre trafikanter, uavhengig av hva slags lover man i utgangspunktet skulle ha vært beskyttet av.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Jeg ble ganske oppgitt over ei kjærring i da..

Buset ut i veien i godt tempo, null refleks, og klær som gikk perfekt overens med bakgrunnen..

 

Det er ikke hennes skyld at hun lever.

Siden når ble vikeplikt for fotgjengere opphevet av at noen går i mørke klær og uten refleks?

Lenke til kommentar

Tja, siden retten sa at en fotgjenger har plikt til å gjøre seg selv synlig i trafikken?

 

http://www.dagbladet.no/2014/09/05/nyheter/innenriks/fotgjengerfelt/trafikksikkerhet/refleks/35131899/

 

Det er å strekke det ekstremt langt at en enkeltstående dom i laveste rettinsstans skal ha så vidtrekkende konsekvenser som du skisserer, du er klar over at det har vært mer en den ene saken her i retten der fotgjengere har blitt påkjørt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...