Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

I USA (hvorvidt det gjelder alle stater skal jeg ikke uttale meg om) dobles boten hvis man blir tatt i en vegarbeidssone. En slik regel hadde jeg gjerne sett her i landet også.

Vet ikke om dette er en generell regel, men ser dette ofte skiltet, og har sett det i mange stater. Varierende hvor god effekt dette har, spesielt i helgene. Blir litt malplassert når det er 30 mph i en vanligvis 80 mph sone, med god vei og ingen som jobber der blir respekten lav for denne skiltingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hvis jeg har forstått reglene rett så er det korrekt å benytte seg av venstre felt når man skal ut andre avkjøring. Denne armen går lenger enn "midten" av rundkjøringen og da skal venstre felt alltid benyttes.

Du har forstått det feil. Mange diskusjoner på dette, også her på forumet, så du får finne i de ;).

 

Tja, jeg tror fremdeles jeg har tolket det rett, men korriger meg gjerne..

Oi oi oi, dette er jo greit å vite... Jeg var veldig nøye på å få med meg hva som var rett og galt i rundkjøringer mens jeg hadde kjøretimer den gang det var, og ble fortalt at det var antallet utkjørsler av rundkjøringa som avgjorde om du skulle legge deg til høyre eller venstre. Tydeligvis avhenger det altså av utfominga på utkjørslene. Da skjønner jeg jo mye enklere hvorfor folk har ulike metoder akkurat her. Takk for kommentarene :)

 

Og når det gjelder vegarbeidssoner så holder jeg med at det burde være bedre overholdt. Syns det er ubehagelig å kjøre på E6 når det spriker mellom 50 km/t og 110 km/t fordi visse tilpasser seg vegarbeidsfartsgrensa mens andre blåser rett igjennom. Ofte så er det jo ikke noe vegarbeid sjøl om skilta er oppe og det får jo naturligvis/uheldigvis folk til å miste litt respekten. For moro: slike skilt hadde vi mye i USA nettopp for å avskrekke på ekte amerikansk vis.

hit-a-worker.jpg

 

Endret av Alecs
Lenke til kommentar

En av de mest trafikkerte gatene her i byen ble nylig gjort enveiskjørt. Det oppleves som unaturlig når man kommer ovenfra, der det tidligere var lov å fortsette rett frem, og da det «alltid» har vært lov å kjøre videre er det fortsatt mange som gjør det, til tross for fire ganske tydelige innkjøring forbudt-skilt samt gule skilt som varsler om endret kjøremønster.

 

I dag ble noen litt fattigere (vel fortjent) da de helt uvitende om omgivelsene kjørte rett frem ned bakken, og møtte en politibil. En god start på dagen. :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt store problem med påkjøringfelt er de som har mye selvtillit i det de runder svingen eller kommer nedover bakken før selve feltet og gir på, før all selvtillit forsvinner og de begynner å redusere farta. Gjerne etter jeg har tilrettelagt min egen fart slik at de kan kjøre inn forran meg..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt store problem med påkjøringfelt er de som har mye selvtillit i det de runder svingen eller kommer nedover bakken før selve feltet og gir på, før all selvtillit forsvinner og de begynner å redusere farta. Gjerne etter jeg har tilrettelagt min egen fart slik at de kan kjøre inn forran meg..

Elsker det!

Lenke til kommentar

Og at de som allerede ligger i høyre felt ikke legger seg over i venstre felt dersom det er mulig. Det er riktignok fletteregel som gjelder, men å bytte felt gjør det så mye enklere for begge parter der det er mulig.

Det er fire handlinger man kan gjøre dersom en bil kommer på høyre side via et påkjøringfelt. Det skal vurderes is stigende rekkefølge, da førstnevnte er tryggest, og sistnevnte er farligst. (statistisk sett)

1. Ikke gjør en "#¤%&

2. Brems

3. Aksler

4. Bytt felt

 

Lenke til kommentar

 

 

Og at de som allerede ligger i høyre felt ikke legger seg over i venstre felt dersom det er mulig. Det er riktignok fletteregel som gjelder, men å bytte felt gjør det så mye enklere for begge parter der det er mulig.

Det er fire handlinger man kan gjøre dersom en bil kommer på høyre side via et påkjøringfelt. Det skal vurderes is stigende rekkefølge, da førstnevnte er tryggest, og sistnevnte er farligst. (statistisk sett)

1. Ikke gjør en "#¤%&

2. Brems

3. Aksler

4. Bytt felt

Vel, det er i de fleste tilfeller skiltet som flettefelt. Dvs. at begge skal samarbeide for å gjøre hva som er best for sikkerheten og trafikkflyten. Å ikke gjøre noen ting er ikke å samarbeide.

 

Hva med heller å være grei? Er venstre felt ledig så er det ikke akkurat store tiltaket å bytte felt... Hvorfor skal det være farligst?

Endret av CFM
Lenke til kommentar

 

 

Og at de som allerede ligger i høyre felt ikke legger seg over i venstre felt dersom det er mulig. Det er riktignok fletteregel som gjelder, men å bytte felt gjør det så mye enklere for begge parter der det er mulig.

Det er fire handlinger man kan gjøre dersom en bil kommer på høyre side via et påkjøringfelt. Det skal vurderes is stigende rekkefølge, da førstnevnte er tryggest, og sistnevnte er farligst. (statistisk sett)

1. Ikke gjør en "#¤%&

2. Brems

3. Aksler

4. Bytt felt

Vel, det er i de fleste tilfeller skiltet som flettefelt. Dvs. at begge skal samarbeide for å gjøre hva som er best for sikkerheten og trafikkflyten. Å ikke gjøre noen ting er ikke å samarbeide.

 

Hva med heller å være grei? Er venstre felt ledig så er det ikke akkurat store tiltaket å bytte felt... Hvorfor skal det være farligst?

 

 

Personlig er jeg uenig, for meg er det desidert lettest om folk ikke gjør noe som helst (dvs bare holder farten som den er) og lar meg ta hånd om å plassere meg greit, eneste unntak er om feltet er helt stappfullt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...