Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Saktegående kø i begge felter er vesentlig tryggere, fordi man ikke har noe å tjene på å bytte felt, og derfor innskrenker folk mengden idiotmanøvre.

 

AtW

 

Kan ikke si meg enig. Hyppige feltskifter foretas selv om køen er saktegående. Travle bilister gjør alt for å komme fortere frem, eventuelt skifter de felt for kommende avkjørsel osv.

 

Til tross for dette fortsetter tohjulingene med idiotkjøringen mellom feltene. Jeg bare rister på hodet..

Lenke til kommentar

Kan ikke si meg enig. Hyppige feltskifter foretas selv om køen er saktegående. Travle bilister gjør alt for å komme fortere frem, eventuelt skifter de felt for kommende avkjørsel osv.

 

Til tross for dette fortsetter tohjulingene med idiotkjøringen mellom feltene. Jeg bare rister på hodet..

Det er ikke min erfaring. Det er vesentlig tryggere når begge feltene er tette, sannsynligheten for en brå manøver er lavere (men ikke ikke-neglisjerbar, heldigvis lærer man seg ganske fort en slags sjette sans når det gjelder å kjenne igjen folk som er i ferd med å prøve seg på en manøver uten å blinke eller bruke speilen, noe som forøvrig er farlig uansett hvor man er i trafikken).

 

Skulle forøvrig gjerne sett noe statistikk på alvorlige ulykker når man kjører mellom felt, jeg vil tro det ikke er så utrygt som du tror.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke min erfaring. Det er vesentlig tryggere når begge feltene er tette, sannsynligheten for en brå manøver er lavere (men ikke ikke-neglisjerbar, heldigvis lærer man seg ganske fort en slags sjette sans når det gjelder å kjenne igjen folk som er i ferd med å prøve seg på en manøver uten å blinke eller bruke speilen, noe som forøvrig er farlig uansett hvor man er i trafikken).

 

Skulle forøvrig gjerne sett noe statistikk på alvorlige ulykker når man kjører mellom felt, jeg vil tro det ikke er så utrygt som du tror.

 

AtW

 

Ok, vi har ulike erfaringer. Jeg observerer dette hver dag når jeg står i kø på motorveien i Stavanger og anser det som et stort sjansespill.

Jada, man kan klage på manglende speilbruk og blinking men i hverdagen så skjer disse feltskiftene veldig kjapt når det oppstår luker og forskriftsmessig blinking (min 5 sek før feltskifte) er nok heller unntaket.

I tillegg er det få bilister som forventer at motorsykler i god fart mellom bilene, de fokuserer heller på bilene i andre feltet.

Statistikk på ulykker har ikke jeg heller, men jeg observerer mange farlige situasjoner. Så ulykkene forekommer garantert.

Lenke til kommentar

Ok, vi har ulike erfaringer. Jeg observerer dette hver dag når jeg står i kø på motorveien i Stavanger og anser det som et stort sjansespill.

Jada, man kan klage på manglende speilbruk og blinking men i hverdagen så skjer disse feltskiftene veldig kjapt når det oppstår luker og forskriftsmessig blinking (min 5 sek før feltskifte) er nok heller unntaket.

I tillegg er det få bilister som forventer at motorsykler i god fart mellom bilene, de fokuserer heller på bilene i andre feltet.

Statistikk på ulykker har ikke jeg heller, men jeg observerer mange farlige situasjoner. Så ulykkene forekommer garantert.

 

Man trenger ikke 5 sekunds varsel for å klare å agere på ett blinklys, ellers burde man kanskje kjøre mer imellom feltene så folk faktisk forventer det :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjørte forbi en trafikkulykke på Lesja i dag. Politi og flere ambulanser på stedet. Skikkelig trist å se :( Og bare noen timer tidligere var det en dødsulykke ikke langt unna, på Dombås. Kjenner jeg blir litt ekstra ydmyk for trafikken når jeg ser sånt med egne øyne..

 

Edit: Dødsulykke den på Lesja også..

Endret av Samara
Lenke til kommentar

Kjørte forbi en trafikkulykke på Lesja i dag. Politi og flere ambulanser på stedet. Skikkelig trist å se :( Og bare noen timer tidligere var det en dødsulykke ikke langt unna, på Dombås. Kjenner jeg blir litt ekstra ydmyk for trafikken når jeg ser sånt med egne øyne..

 

Edit: Dødsulykke den på Lesja også..

 

Vet du noe om hva som var årsaken til ulykken? Ser på bilder at den ene bilen øvelseskjørte.

Lenke til kommentar

I dag skjedde det igjen: Rundkjøring med tre "armer" - den jeg kommer fra (vest), en fra sør og en nord. Jeg skal til venstre (nord) og legger meg da selvsagt i venstre fil. I feltet ved siden av meg, for de som skal sør, står det en eldre dame. Feltene er for øvrig både klart adskilt med hvite striper og merket med piler i kjørebanen. Det blir klart og vi kjører samtidig inn i rundkjøringen. Plutselig vrenger hun over i mitt felt - hun skal nord! - og presser meg nesten opp på midten av rundkjøringen. Kjenner jeg begynner å bli sterk tilhenger av obligatorisk oppfriskingskurs for de over 60... :thumbdown:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva som går av eldresenteret i nabokommunen. Kjørte til nærmeste by i dag, og da kjørte jeg forbi eldresenteret i denne kommunen. På vei inn så stod det en gammel mann, helt i ro og stirret på samme punkt rett ved veikanten. Han så ikke særlig frisk ut. Da jeg kjørte hjem igjen etter 6 timer, var han fremdeles ute - men nå hadde han fått av seg t-skjorta og vandra langs veikanten utenfor eldresenteret. Litt etter så var det en kvinne som trillet på en pasient i selve veien i sentrum, med en gangvei rett ved siden av. Skulle da tro at det var viktig å passe på å gå på riktig sted når man har omsorg for en eldre person i rullestol.

Lenke til kommentar

Skulle kjøre ut fra en parkeringsplass i dag og pga manglende plass måtte en lastebil parkere slik at det ikke var muligheter å snu(eg parkerer som regel med fronten ut, men igjen pga lite plass måtte eg kjøre rett inn). Eg måtte derfor rygge ut langs lastebilen. Langs min høyre side var det såpass liten plass at det ikke var plass til at en person kunne gå forbi, men måtte evnt presse seg på langs. Lengre bak ser eg en person som nærmer seg, men eg _antar_ at vedkommende venter til eg har fått rygget meg ut. Allikevel setter eg ned farten til lavest mulig, just in case.

 

Og hva gjør vedkommende? Full fart, snur seg sideslengs og begynner å åle seg langs etter bilen _mens eg rygger_. Jeeses. Hva tenkte vedkommende på? Eg stoppet naturligvis helt opp og vedkommende måtte faktisk presse seg mellom speil og lastebil for å komme forbi. Heldigvis stod eg da på det tidspunktet stille.

 

Hva i huleste gikk igjennom hodet til vedkommende?

Lenke til kommentar

Nyregistrert, og jeg vil klage i min første post. Jeg kjører mye bil, og mener trafikkflyten kunne vært 19 ganger bedre om sjåfører bruker ren og skjær logikk, sammen med det de har lært gjennom skoletimer.

 

Folk er generelt ræva på å plassere seg riktig i kryss og rundkjøringer. Plasserer seg alltid midt i feltet (hvor det er plass til flere bilere i bredden), tar opp unødig plass hvor flere biler kunne kommer inn i kryss/rundkjøring i samme åpning. Som regelt (ikke alltid), så skal man plassere seg til høyre når man skal til høyre og rett frem. Noen klarer til og med å plassere seg til venstre når de skal til høyre. Smartinger.

 

Nr 2: BRUK ALLE TILGJENGELIGE FELT. Ja, det oppstår ofte ett-felts-kø der det lenger frem i veibanen er innsnevring av veien, opptil flere kilometer bort. Bruk begge felter og flett (selv om de som skifter fil har vikeplikt). Idiotisk å tenke at kun ett felt skal benyttes når innservinga ikke skjer før mange hundre og tusener av meter lenger frem.

 

Og til disse dustene som plasserer seg i det "tomme" feltet for å sperre trafikk: (det egner seg ikke her).

 

Men dette skjer også til og med der det er flette-skilt. En eller anna idiot som blokkerer ett felt, fordi han/hun mener de som benytter det andre feltet "sniker". Det er ikke sniking, det er utnyttelse av veinettet for å få best mulig fly i trafikken og mye traffikerte kryss/rundkjøringer/påkjøringsramper.

 

Det morsomme er at det skjer mindre av slike blokkeringer når folk er på vei hjem fra jobb. Altså da vil alle fort hjem. Men på vei til jobb, da har de god tid. Smartinger hæ?

 

Pff, folk må skjerpe denne blokkeringen, utnytt alle tilgjengelige felter, følg skiltingen, og vær vennlig og slepp folk inn.

 

(det gjelder selvfølgelig ikke for de som bevisst unngår kø på felt hvor det er avkjøring, for så å presse seg inn. Disse sperrer jeg ute).

 

Har masse mer på hjertet. Men lar første post duge med dette :) Happy driving!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en fin en i går på E6 like etter krysset ved Hvam i sørgående retning:

Det er motorvei klasse A med 100-sone så jeg ligger med cruisecontrol i ca. 118 km/t (speedo hastighet), og bak meg kommer noen dresskledde menn/ungdommer med en ny og svart Prius i ganske stor fart. Skal jeg gjette så lå han i rundt 130 km/t da han kjørte forbi meg. Det han gjør så er å legge seg inn rett foran meg, for så å slippe gassen og går ned til 110 km/t! Hva er vitsen med det?

Jeg gir han et lite blink med fjernlysene for å vise at jeg ikke synes det var greit og så setter jeg på cruisecontrolen igjen, blinker meg ut i venstre felt og kjører pent forbi. Når jeg så får en avstand på litt mer enn 100m, så gasser han på og legger seg relativt nærme bak meg og følger meg noen kilometer. Jeg har ikke lyst til å ha biler så nærme, så jeg velger da å sette ned farten til 100 km/t. Han følger fortsatt etter; han har vel ikke så dårlig tid da altså. Jeg måtte faktisk helt ned til 70-80 km/t før han kjørte forbi og da forsvant han heldigvis.

Endret av CFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...