Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det viktigste er uansett å gi de helsikes rundkjøringsidiotene en skikkelig lærepenge uten å TAPE på det selv.

 

Du har tenkt over lovligheten av å gå inn for å kollidere?

Det er et svært klart brudd på vtl §3, og vil dersom dette kan bevises medføre førerkortinndragelse for lengre tid.

I tillegg kan du regne med økonomiske sanksjoner dersom slikt blir oppdaget..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye veiarbeid i Trondheim for tiden, og mange idioter på veien.

 

Omkjøringsveien i nordgående rettning har, som de fleste trondheimsboere vet, blitt innsnevret fra to til ett kjørefelt rett ovenfor IKEA på leangen. Her har man da nesten 2km med helt rett tofelts vei før innsnevringen, der venstre felt sperres.

Det er skiltet godt og det er umulig å ikke få med seg at det går over i ett felt.

 

Men likevell er jo folk totalt hjernedøde, og kjører helt frem til der det går over i ett felt, skrur på blinklyset og forventer å få komme inn i høyre felt. De har hatt to km på seg å flette seg inn i trafikken i høyrefeltet, men insisterer på å kjøre helt frem, og presse hele resten av køa, som ofte strekker seg en kilometer bakover, til å stoppe opp.

 

Forbanna hjernedøde idioter. Er ikke rart at det er kø, når folk er så inn i granskauen tette i skolten.

Om samtlige hadde flettet over i høyrefila før man kom til sperringen hadde trafikken flytt fint som bare juling, i steden for at det blir ei svær kø med clutchjokking.

 

Det eneste positive er at det ikke er fletteregel, da venstrefila har vikeplikt, så om noen forventer å få presse seg inn i køya i høyrefila så har jeg en god unskyldning for å være kuk tilbake :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du har tenkt over lovligheten av å gå inn for å kollidere?

Det er et svært klart brudd på vtl §3, og vil dersom dette kan bevises medføre førerkortinndragelse for lengre tid.

I tillegg kan du regne med økonomiske sanksjoner dersom slikt blir oppdaget..

Jeg har ikke tenkt å gjøre det - jeg skulle bare ønske noen andre gjorde det. Tror det er lite sannsynlig at noen mistenker uhumskheter fra din side om noen bytter felt og kjører rett i siden din.
Lenke til kommentar
Men likevell er jo folk totalt hjernedøde, og kjører helt frem til der det går over i ett felt, skrur på blinklyset og forventer å få komme inn i høyre felt. De har hatt to km på seg å flette seg inn i trafikken i høyrefeltet, men insisterer på å kjøre helt frem

Det som skaper kø er at folk fletter inn på forskjellige steder. Enkelte vil være snille (eller dumsnille) og skifter felt tidlig, mens filere av bilene bak fortsetter og kjører forbi dem til de fletter helt fremst. Det er de som fletter inn tidlig som skaper køen, ikke de som kjører helt frem. Det er meningløst å ikke benytte kapasiteten som er tilgjengelig. Hvis det er to felt og det ene forsvinner, da bør er det ideelle at belastningen er likt delt i begge feltene og at annen hver bil fletter på samme sted; der feltet sperres. Å la feltet være tomt i to kilometer, det er virkelig hjernedødt.

 

Men ja, jeg har mange ganger vært i feltet som ikke lukkes mens det andre har vært tilnærmet tomt, og da er det frustrerende å se biler som kjører i 100 for å passere så mange som mulig før de legger seg inn i køen.

 

Det som VIRKELIG er irriterende, er folk som bevisst legger seg ut til feltet som lukkes, for så å passere flest mulig før de går inn i køen igjen. Dette kan skape en kunstig kø, noe vi ofte ser på Ulvensplitten på morgenkvisten. Da skal jeg på Ring 3 i retning Ryen, altså venstre felt, og det er ikke flere som skal dit enn at trafikken kan flyte helt fint. Likevel blir det kø fordi det er så mange som skifter til høyre felt, suser forbi hele køen de har vært med på å skape, også presser de seg inn igjen.

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du det skaper kø å flette tidligere? Jeg kan ikke se det er dekning for den påstanden i en situasjon der to felt blir til ett, og det ene feltet er eneste vei å kjøre. Det er det ene feltet som er dimensjonerende, og hastigheten i dette bestemmer totalkapaistet (altså etter alle har flettet), denne kapasiteten er max med jevn far og kort avstand, med fletting på slutten forstyrrer man flyten og skaper ugunstig kjøring i starten av området med ett felt, tidligere fletting gjør at trafikken får tid til å sette seg i ett mer optimalt mønser inn i ettfeltsområdet.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det som skaper kø er at folk fletter inn på forskjellige steder. Enkelte vil være snille (eller dumsnille) og skifter felt tidlig, mens filere av bilene bak fortsetter og kjører forbi dem til de fletter helt fremst. Det er de som fletter inn tidlig som skaper køen, ikke de som kjører helt frem. Det er meningløst å ikke benytte kapasiteten som er tilgjengelig. Hvis det er to felt og det ene forsvinner, da bør er det ideelle at belastningen er likt delt i begge feltene og at annen hver bil fletter på samme sted; der feltet sperres. Å la feltet være tomt i to kilometer, det er virkelig hjernedødt.

 

Nei, her tar du feil. Om man fletter tidlig, så kan samtlige biler flette inn i samme felt uten at noen trenger å redusere hastigheten. dette fører til at trafikken kan flyte maks på det punktet veien er innsnevret. Kapasiteten på veien tilsvarer ett felt, da det er der flaskehalsen er. Flettingen fremst i køen fører til reduksjon av hastigheten, i værste fall helt stopp, mens fletting på resten av veien kan foregå i 80km/t.

 

Om alle fletter i godt tid, kan bilene passere den delen av veien som er spærret i 50km/t, som er fartsgrensen. Dersom man ikke fletter i god tid, må bilene begynne å stoppe. Dette fører til at man får mange start og stopp på akkurat det puntket av veien som allerede er et problem.

 

Slik det skjer i dag, så kjører bil 1 frem og stopper når han ikke kommer lengere, han blinker da til høyre, dette fører da til at bil 2 må stoppe for å slippe bil 1 inn. Bil 2 må da bremse, stoppe, vente og starte igjen , i det eneste tilgjengelige feltet.

Dette fører i hvertfall til 5 sekunders ekstra venting per bil. Skal det da passere 500 biler der, så er man plutselig oppe i 40 minutters unødvendig forsinkelse over den perioden det er mye trafikk der (hver morgen og kveld)

 

Om de hadde flettet tidlig, hadde de kunne passert punktet i 50km/t uten stopp, og trafikkflyten ville vært optimal.

 

Oppsummert:

Ved fletting tidlig, vil hastighet forbi speringen kunne være 50km/t.

Ved fletting sent, vil den være lavere, av erfaring 5-10km/t.

 

Fletting tidlig vil altså være 5-10 gang mer effektivt:)

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du det skaper kø å flette tidligere?

Tømmer du det ene feltet tidligere, så blir naturligvis køen lengre i det andre feltet.

 

Her er en artikkel om emnet. Den omtaler i grunn fletting der to felt blir til ett, men prinsippet blir akkurat det samme når det ene feltet forsvinner og bilene må over til det andre.

http://www.nettavise...icle2937627.ece

 

Og her er litt klipp og lim fra den (mine uthevninger).

Kjører du ut fra Kristiansand mot Mandal og Stavanger vil du møte et innskrenkningsskilt, men med en ekstra beskjed:

«Bruk begge felt ved kø»

...

 

Vi vil at begge feltene skal benyttes, sa distriktssjef i Statens vegvesen, Johan Mjaaland, til fvn.no i 2007. Det er ikke sniking å kjøre i venstre felt. Feltet skal brukes ved kø slik at vi kan få en effektiv glidelås på toppen.

...

 

Skiltet som viser to felt innskrenket til ett gjelder fra det vises, det vil si fra og med skiltet vises fram uten noen meterangivelse. Hvis skiltet har et underskilt med for eksempel 300 meter betyr det at skiltet gjelder fra og med 300 meter etter skiltet. Det betyr at begge felt skal brukes helt til selve innskrenkelsen skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forbanna hjernedøde idioter. Er ikke rart at det er kø, når folk er så inn i granskauen tette i skolten.

Om samtlige hadde flettet over i høyrefila før man kom til sperringen hadde trafikken flytt fint som bare juling, i steden for at det blir ei svær kø med clutchjokking.

 

Det eneste positive er at det ikke er fletteregel, da venstrefila har vikeplikt, så om noen forventer å få presse seg inn i køya i høyrefila så har jeg en god unskyldning for å være kuk tilbake :D

 

Sorry mac, de hjernedøde er de som sørger for å lage lengst mulig kø i det feltet som fortsetter, OG som nekter å slippe inn de som helt korrekt forsøker å flette seg inn der man skal gjøre det.

For tidlig feltskifte i slike situasjoner fører til LENGER kø, ikke kortere.

 

Det viktige er at alle gjør øvelsen på samme sted, i motsatt fall vil køen bare bli verre..

 

Nei, her tar du feil. Om man fletter tidlig, så kan samtlige biler flette inn i samme felt uten at noen trenger å redusere hastigheten. dette fører til at trafikken kan flyte maks på det punktet veien er innsnevret. Kapasiteten på veien tilsvarer ett felt, da det er der flaskehalsen er. Flettingen fremst i køen fører til reduksjon av hastigheten, i værste fall helt stopp, mens fletting på resten av veien kan foregå i 80km/t.

 

Om alle fletter i godt tid, kan bilene passere den delen av veien som er spærret i 50km/t, som er fartsgrensen. Dersom man ikke fletter i god tid, må bilene begynne å stoppe. Dette fører til at man får mange start og stopp på akkurat det puntket av veien som allerede er et problem.

 

Slik det skjer i dag, så kjører bil 1 frem og stopper når han ikke kommer lengere, han blinker da til høyre, dette fører da til at bil 2 må stoppe for å slippe bil 1 inn. Bil 2 må da bremse, stoppe, vente og starte igjen , i det eneste tilgjengelige feltet.

Dette fører i hvertfall til 5 sekunders ekstra venting per bil. Skal det da passere 500 biler der, så er man plutselig oppe i 40 minutters unødvendig forsinkelse over den perioden det er mye trafikk der (hver morgen og kveld)

 

Om de hadde flettet tidlig, hadde de kunne passert punktet i 50km/t uten stopp, og trafikkflyten ville vært optimal.

 

Oppsummert:

Ved fletting tidlig, vil hastighet forbi speringen kunne være 50km/t.

Ved fletting sent, vil den være lavere, av erfaring 5-10km/t.

 

Fletting tidlig vil altså være 5-10 gang mer effektivt:)

 

Kan du vise til et regnestykke foretatt av noen med en anelse mer snøring enn deg?

 

Det mest effektive er å gjensidig tilpasse hastigheten til hverandre og flette inn så sent som mulig. På den måten vil køen bakover være kortere enn ved feltskifte tidlig.

 

Kjøringen min i utlandet viser tydelig at dette stemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående parkeringsbevis i ruta.

Lappen skal ligge synlig, det er greit. Men står det noe, noe sted, om at den må ligge for seg selv?

 

Leker med tanken på å legge parkeringbeviset sammen med et tyvetalls andre jeg ikke har fått kastet. Altså at beviset ligger tydelig og ikke bortgjemt på noen måte, men sammen med en hel haug andre.

 

Jeg er nok en idiot, men den lokale parkeringsvakten her er også det, og fortjener litt pes. Han er av typen som står å venter på bileier etter han har skrevet boten, for å kjefte. Han har også løyet både meg og andre jeg kjenner rett opp i ansiktet.

 

Han har også skrevet parkeringsgebyr til en ambulanse som helt åpenbart var på oppdrag.

Lenke til kommentar

Det eneste positive er at det ikke er fletteregel, da venstrefila har vikeplikt, så om noen forventer å få presse seg inn i køya i høyrefila så har jeg en god unskyldning for å være kuk tilbake :D

 

Kan virkelig ikke fordra folk som sniker på denne måten. Ring tre mot E18 i Oslo er slik.. venstre felt til Fornebulandet og høyrefelt til E18 mot Drammen. Ofte kø i dette feltet, mens venstrefila er fri.. gang på gang ser jeg folk kjøre forbi hele køen for å legge seg inn i siste øyeblikk.

 

De gangene jeg kan ligger jeg helt på fangeren til bilen foran meg og nekter å slippe inn snikere. Det ender med at de må ut på Fornebu for å snu..

 

Var en for kort tid siden la ut et opptak fra dashcam på en som gjorde det samme i Bergen.God underholdning.

Lenke til kommentar

Sorry mac, de hjernedøde er de som sørger for å lage lengst mulig kø i det feltet som fortsetter, OG som nekter å slippe inn de som helt korrekt forsøker å flette seg inn der man skal gjøre det.

For tidlig feltskifte i slike situasjoner fører til LENGER kø, ikke kortere.

 

Det viktige er at alle gjør øvelsen på samme sted, i motsatt fall vil køen bare bli verre..

Da kan du forklare meg hvordan det er mindre optimalt at alle kjører i ett felt, når området det er snakk om bare har ett felt på det tynneste. Og ja, køen blir lengere om man måler i meter, men det er akkurat like mange biler om det er 1x1000 eller 2x500, og alle må forbi samme enfelts område.

 

Samtidig kan du forklare meg hvordan det er mer optimalt at folk stopper og starter igjen for hver bil som skal flettes, i steden for å aldri bremse ned under 50km/t slik det blir om man fletter tidlig.

 

 

Kan du vise til et regnestykke foretatt av noen med en anelse mer snøring enn deg?

 

Det mest effektive er å gjensidig tilpasse hastigheten til hverandre og flette inn så sent som mulig. På den måten vil køen bakover være kortere enn ved feltskifte tidlig.

 

Kjøringen min i utlandet viser tydelig at dette stemmer.

De kan flette inn hvor de vil for min del, men det som skjer er at de fletter så seint at alle bilene må stoppe for hver bil som skal flette. Og det dreper hele flyten i trafikken. Du tar det for gitt at folk er i stand til å flette korrekt, men det er jo nettopp det som er saken. En eller annen idiot kjører helt frem til sperringen, stopper der, og setter på blinklyset. Det fører til at begge feltene på et punkt må stå helt 100% i ro, slik at denne bilen kan bytte felt og kjøre vidre. Så kommer det en idiot bak han, og gjør det samme, og tilslutt har du to stillestående køer der annenhver bil får kjøre.

 

Dersom alle var ferdig fletta 100m før innsnevringen måtte ingen ha stoppet i det hele tatt, og flyten forbi problemområdet ville gådd i 50km/t som er fartsgrensen.

 

Hvor lang køen er er da irrelevant da? det er 1000 biler som skal forbi, og om det er to felt med 500 biler i hvert, eller ett felt med 1000 biler spiller ingen trille. Alle sammen må likevell passere den samme flaskehalsen. Problemet er at om man bruker begge feltene og fletter alt for seint, så vil det redusere hastigheten ved innsnevringen, og dermed vil færre biler klare å passere der hvert minutt.

 

 

Og nei, du trenger ingen andre som har mer snøring enn meg til å regne på det, du kan komme å kjøre der en morgen sammen med meg og se det med egne øyne.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da kan du forklare meg hvordan det er mindre optimalt at alle kjører i ett felt, når området det er snakk om bare har ett felt.

 

Du kan jo forklare hvorfor det er optimalt at alle kjører i et felt når det frem til innsnevringen er to..

To felt tar unna trafikken mer effektivt enn ett felt.. Dersom alle kjører ca helt frem og der tilpasser farten til hverandre er dette det mest optimale.

Å gjøre det der innsnevringen begynner er trolig også intensjonen til de som har skiltet og gjort klart for veiarbeider :)

 

 

Samtidig kan du forklare meg hvordan det er mer optimalt at folk stopper og starter igjen for hver bil som skal flettes, i steden for å aldri bremse ned under 50km/t slik det blir om man fletter tidlig.

 

Nå må du ikke blande kortene her gutt.

Det vil aldri være optimalt med stopp og start, noe som også er helt unødvendig dersom folk klarer å avpasse hastigheten til hverandre.

 

Du forsøker å behandle symptomer fremfor problemer.

 

De kan flette inn hvor de vil for min del, men det som skjer er at de fletter så seint at alle bilene må stoppe for hver bil som skal flette. Og det dreper hele flyten i trafikken. Du tar det for gitt at folk er i stand til å flette korrekt, men det er jo nettopp det som er saken. En eller annen idiot kjører helt frem til sperringen, stopper der, og setter på blinklyset. Det fører til at begge feltene på et punkt må stå helt 100% i ro, slik at denne bilen kan bytte felt og kjøre vidre. Så kommer det en idiot bak han, og gjør det samme, og tilslutt har du to stillestående køer der annenhver bil får kjøre.

 

Dersom alle hadde flettet inn på samme punkt ville ikke problemene dine oppstått.

Det er at folk fletter inn på alle mulige og umulige steder som forårsaker problemer.

 

 

Dersom alle var ferdig fletta 100m før innsnevringen måtte ingen ha stoppet i det hele tatt, og flyten forbi problemområdet ville gådd i 50km/t som er fartsgrensen.

 

Man skal begynne å flette inn der det er skiltet om at det skal gjøres...

Altså der det er skilt som viser at det er innsnevring, et skilt som mangler underskilt med oppgitt antall meter.

 

Hvor lang køen er er da irrelevant da? det er 1000 biler som skal forbi, og om det er to felt med 500 biler i hvert, eller ett felt med 1000 biler spiller ingen trille. Alle sammen må likevell passere den samme flaskehalsen. Problemet er at om man bruker begge feltene og fletter alt for seint, så vil det redusere hastigheten ved innsnevringen, og dermed vil færre biler klare å passere der hvert minutt.

 

Hvis det er irrelevant kan man jo like gjerne flette over der innsnevringen faktisk er..

 

Og nei, du trenger ingen andre som har mer snøring enn meg til å regne på det, du kan komme å kjøre der en morgen sammen med meg og se det med egne øyne.

 

Du bør definitivt utvide dine horisonter og ta en tur nedover i europa, eller over til andre siden av dammen..

 

Ca alle andre steder funker dette bedre enn i Norge.

 

Men det er vel ikke over alt misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan jo forklare hvorfor det er optimalt at alle kjører i et felt når det frem til innsnevringen er to..

To felt tar unna trafikken mer effektivt enn ett felt.. Dersom alle kjører ca helt frem og der tilpasser farten til hverandre er dette det mest optimale.

Å gjøre det der innsnevringen begynner er trolig også intensjonen til de som har skiltet og gjort klart for veiarbeider :)

 

Det er vel like mye snakk om å få god flyt, som å utnytte hver meter.

 

Min erfaring er at det lønner seg å heve blikket, og flette der man ser muligheten til det, selv om det er tidlig. Da vil flettingen skje over 300 meter, ikke de siste 5.

Lenke til kommentar

Det er vel like mye snakk om å få god flyt, som å utnytte hver meter.

 

Min erfaring er at det lønner seg å heve blikket, og flette der man ser muligheten til det, selv om det er tidlig. Da vil flettingen skje over 300 meter, ikke de siste 5.

 

Det vil nok mye sannsynlig lønne seg for deg isolert sett.. Og akkurat det gjenspeiler de generelle holdningene nordmenn utviser i trafikken.

 

Du fletter når det er 300 meter igjen, jeg når det er 50, Zepticon når det er 1km igjen osv.

 

Det er ineffektivt, og det er en grunn til at skiltene står der de står.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil nok mye sannsynlig lønne seg for deg isolert sett.. Og akkurat det gjenspeiler de generelle holdningene nordmenn utviser i trafikken.

 

Du fletter når det er 300 meter igjen, jeg når det er 50, Zepticon når det er 1km igjen osv.

 

Det er ineffektivt, og det er en grunn til at skiltene står der de står.

 

Innsnevringene er der de er pga veiarbeidet. Men det varsles jo opp til 700 meter tidligere, så folk skal få tid.

 

Er det så mange biler at det uansett ville blitt kø, er det en ting.

 

Men med "normal" flyt skjønner jeg ikke helt hvordan det er mer effektivt at alle skal flette de siste 20 meterne. Ihvertfall ikke når man i forkant har hatt 680 meter på å gjøre dette..

Lenke til kommentar

Du kan jo forklare hvorfor det er optimalt at alle kjører i et felt når det frem til innsnevringen er to..

To felt tar unna trafikken mer effektivt enn ett felt.. Dersom alle kjører ca helt frem og der tilpasser farten til hverandre er dette det mest optimale.

Å gjøre det der innsnevringen begynner er trolig også intensjonen til de som har skiltet og gjort klart for veiarbeider :)

Fordi veien ikke har kapasiteten til to felt.

Om man tilpasser flyten til to felt, når det i praksis bare er ett felt som er effektivt. Det man oppnår da er det samme som når noen får panikk fremfor en nørdutgang, alt propper seg.

 

Veistrekken vil aldri ha mer flyt enn det det ene feltet tillater. Uansett hvilke felt man bruker før man kommer dit. Veien kunen vært 10felts, uten at det hadde gjort saken noe bedre.

 

De som har skiltet har satt opp første skilt 1km og 0,5km før innsnevringen. Så intensjonen fra dem er jo ganske klar.

 

Nå må du ikke blande kortene her gutt.

Det vil aldri være optimalt med stopp og start, noe som også er helt unødvendig dersom folk klarer å avpasse hastigheten til hverandre.

 

Du forsøker å behandle symptomer fremfor problemer.

Nei, men resultatet av at folk fletter for seint er start-stopp. Selvfølgelig så kan man flette hvor man vil i en optimal situasjon, men slik det skjer hver eneste morgen, så er det bestandig noen idioter som ikke klarer å få fletta seg inn før de står stille, og dermed har man det gående. Problemet er ikke når dem fletter 1000m før, 500m før, 100m før eller 50m før.

Problemet er de som prøver å flette 1m før, og så fører til stillestående kø.

 

 

Dersom alle hadde flettet inn på samme punkt ville ikke problemene dine oppstått.

Jo, alle fletter på samme punkt i dag, og det er 1m før sperringen, og det fører til start og stopp.

 

 

Det er at folk fletter inn på alle mulige og umulige steder som forårsaker problemer.

Feil. Dersom ingen fletta de siste 50m frem til sperringen, hadde aldri noen behovd å stoppe, og trafikken hadde flytt mye ebdre.

 

 

Man skal begynne å flette inn der det er skiltet om at det skal gjøres...

Altså der det er skilt som viser at det er innsnevring, et skilt som mangler underskilt med oppgitt antall meter.

Ja, dette står som nevnt over 1000m, 500m og 50m før innsnevringen.

 

Du bør definitivt utvide dine horisonter og ta en tur nedover i europa, eller over til andre siden av dammen..

 

Ca alle andre steder funker dette bedre enn i Norge.

Selvfølgelig, problemet er jo alle de andre idiotene som ikke kommer seg over i rett fil før det er for sent. Det er hele problemet, og har altid vært problemet. Hvor i køe de fletter inn driter jeg i, men ved å observere hvordand e kjører så er årsaken til problemet at de kjører helt frem til sperringen, forbi alle andre, og stopper der.

 

Det fører til stop-start kjøring, og dermed er det uoptimalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...