Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forøvrig: http://www.gd.no/nyheter/article6665893.ece

 

Her har de bygget en flott og stor sykkelveg med egne felter for hver sykleretning. Hvorfor skal folk på død og liv sykle på fylkesvegen da?

 

Det store spørsmålet er vel heller hvorfor folk på død og liv skal gyve løs på andre medtrafikanter? Er livet virkelig så ynkelig at man er nødt til å jule opp syklister som sykler på "feil sted"?

Endret av mandelbrev
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kunne tenkt meg et varsel med lydsignal hvis man satte bilen i bevegelse med bare parklys.

Jeg kunne heller tenkt meg at kjørelysene ble påbudt koblet til speedometeret på alle nye biler. Straks man kjører over 5 km/t burde det komme automatisk på. Så får alle svimlingene på veiene en ting mindre å holde styr på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke en løsning jeg ville vært fornøyd med, bruker ofte bare parklys hvis jeg skal rygge/parkere når det er noe som reflekterer foran bilen. Hender også at jeg bruker det når jeg rygger for å slippe fram biler jeg har vikeplikt for i trange gater.

 

Kjører du stort over 5 km/t i de tilfellene?

Lenke til kommentar

Hæ? Hvor har du det fra? Kan godt være det stemmer, men har aldri hørt det...

 

Rygging uttrykkes jo ofte som minushastighet, altså under 0 km/t ;) Men mitt poeng er at man kunne jo implementert ideen, så den ikke gjaldt for rygging.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er vel heller hvorfor folk på død og liv skal gyve løs på andre medtrafikanter? Er livet virkelig så ynkelig at man er nødt til å jule opp syklister som sykler på "feil sted"?

 

Jeg forsvarer på ingen måte å gå til fysisk angrep på andre trafikanter, men det er jo litt rart at noen velger å sykle på veien når det er brukt så mye penger på en flott og bred sykkelvei som faktisk er i bedre stand enn bilveien.

Lenke til kommentar

Jeg forsvarer på ingen måte å gå til fysisk angrep på andre trafikanter, men det er jo litt rart at noen velger å sykle på veien når det er brukt så mye penger på en flott og bred sykkelvei som faktisk er i bedre stand enn bilveien.

 

Akkurat som det er litt rart når folk kjører på sideveier når det er en ny motorvei der. Men neppe noen grunn til å hisse seg opp.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert en god idé det, men hva med alle de som står parkert langs veien på kveldstid med kjørelys på og blender trafikken på veien? Det er et større problem etter min mening.

 

Drosjesjåfører gjør dette. Yrkessjåfører? Right... Bussene er flinke til å kutte lysene sine. Men det er mulig de faktisk har autokutter når de parkerer.

Lenke til kommentar

Sikkert en god idé det, men hva med alle de som står parkert langs veien på kveldstid med kjørelys på og blender trafikken på veien? Det er et større problem etter min mening.

 

For så vidt enig, men ikke like lett å finne en løsning på dette. Bilen veit jo ikke om man står i et lyskryss og venter eller om man har parkert.

Lenke til kommentar
Drosjesjåfører gjør dette. Yrkessjåfører? Right... Bussene er flinke til å kutte lysene sine. Men det er mulig de faktisk har autokutter når de parkerer.

 

Nyere busser kutter kjørelyset når dørene åpnes. Drosjesjåfører her i Trondhiem er veldig dårlige på det der. Kjører taxi selv, og ber mine kolleger om å sette på park når jeg ser dem parkert med fult lys.

 

Selv er jeg veldig nøye på dette med parklys når man står parkert. Utrolig irriterende å komme kjørende langs en vei i mørket, også ser du et kjørelys i enden av veien, og blender ned. Når du nermer deg ser du at bilen står i en busslomme og sjåføren sitter i tlf eller står og pisser....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med at folk ikke setter på parklys er ikke hovedsaklig irritasjonen knyttet til at man selv feiltolker situasjonen, men at sikten rundt bilen som står parkert blir drastisk redusert. Kjørelyset fra bilen sørger effektivt for at du som bilist ikke ser personer, dyr eller andre trafikanter som befinner seg i nærheten av bilen som står med lyset på. Og det er i ganske mange situasjoner veldig skummelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

[...] det er jo litt rart at noen velger å sykle på veien når det er brukt så mye penger på en flott og bred sykkelvei som faktisk er i bedre stand enn bilveien.

 

Hvor trolig er det egentlig at denne påståtte sykkelveien* egentlig er i bedre stand enn veien forøvrig? De fleste mennesker er rasjonelle og velger veier ut i fra en totalvurdering om hva som gir best fremkommelighet og trygghet.

 

Sykkelinfrastruktur som ofte velges bort av syklister er slik av en grunn; de er gjerne uegnet for sykling. Om det nå er fordi de har mange kryss (Sykkelvei og g/s vei har vikeplikt for alle i kryss, så kryss på slike veier gjør de mindre attraktive alminnelig vei av fremkommelighets og trygghetsgrunner), uoversiktlige utkjørsler, de har mange systemskifter, de mangler ankomst der du skal inn eller av eller rett og slett bare stopper opp eller leder et helt annet sted enn veien ved siden av.

 

Å sitte å leke forumbezzerwizzer eller bakenforkjørendesjåfør fører ingensteds hen. Som kjent, den vet best hvor skoen trykker den som har den på. Du kan derfor trygt anta at syklisten er selv den mest kompetente til å velge vei, og selv om det ikke skulle være tilfelle, så er det uansett ingenting å henge seg opp i. Andre trafikanter har ingenting med å overprøve andres veivalg uansett fremkomstmiddel.

 

 

*) Jeg tviler sterkt på at det er en sykkelvei. Det finnes så og si ikke sykkelveier i norge. Gang og sykkelvei er mer trolig og det er noe helt annet og har andre regler enn sykkelveier.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg kunne heller tenkt meg at kjørelysene ble påbudt koblet til speedometeret på alle nye biler. Straks man kjører over 5 km/t burde det komme automatisk på. Så får alle svimlingene på veiene en ting mindre å holde styr på.

 

Her er jeg sterkt uenig.

En bedre løsning er å koble til park-posisjonen på biler med automat, og parkeringsbrems på manuellgirede biler.

 

KIA har vel hatt dette i en årrekke, men jeg er usikker på om de fortsatt har det.

 

Ikke en løsning jeg ville vært fornøyd med, bruker ofte bare parklys hvis jeg skal rygge/parkere når det er noe som reflekterer foran bilen. Hender også at jeg bruker det når jeg rygger for å slippe fram biler jeg har vikeplikt for i trange gater.

 

Jeg stiller meg 100% bak dette, parklys ved rygging er helt klart å foretrekke.

 

Sikkert en god idé det, men hva med alle de som står parkert langs veien på kveldstid med kjørelys på og blender trafikken på veien? Det er et større problem etter min mening.

 

Løsningen KIA har hatt i mange år (men som jeg altså ikke er sikker på om fortsatt er på nye biler derfra..) er et svært godt svar på denne problemstillingen.

Det samme med automatisk park ved åpning av dører slik det er på nyere (rute?)busser.

 

Drosjesjåfører gjør dette. Yrkessjåfører? Right... Bussene er flinke til å kutte lysene sine. Men det er mulig de faktisk har autokutter når de parkerer.

 

Det er autokutt av nærlys på alle nyere (rute?)busser.

Ellers burde alle biler gått ned til park ved innkobling av park-posisjon på automatbiler og ved tilkobling av parkeringsbrems på biler med flintstone-kasse.

Lenke til kommentar

Problemet med at folk ikke setter på parklys er ikke hovedsaklig irritasjonen knyttet til at man selv feiltolker situasjonen, men at sikten rundt bilen som står parkert blir drastisk redusert. Kjørelyset fra bilen sørger effektivt for at du som bilist ikke ser personer, dyr eller andre trafikanter som befinner seg i nærheten av bilen som står med lyset på. Og det er i ganske mange situasjoner veldig skummelt.

 

Ja... Det er feks ofte overganger i forbindelse med busstopp. Kjekt at folk som benytter disse til pissepauser tenker over slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...