Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Du sparer nesten ett minutt per mil hvis du kjører 90 km/t i 80-sona. Virkelig verdt det!

 

Ofte man ligger litt mer over det og da.. Jeg kjører somregel 3kmt for fort i 60 og 70 soner, og 8 i 80 soner.. Da sparer man plutselig noen min på strekninga Oslo Bergen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri skjønt meg på sjåfører som gjør dette... Enkelte skal alltid over sperrelinja, uansett situasjon virker det som. Trafikklys, rundkjøringer, gangfelt... Og det er ofte ekstremt irriterende for andre sjåfører og. Er det mer enn ett felt i kjøreretningen hindres sikten mot f.eks fotgjengere.

Slikt skulle ikke utløst bot, men ny oppkjøring. Ikke at man mistet lappen der og da, men at man måtte avlegge ny førerprøve innen en viss tid for å beholde den.

Lenke til kommentar

Er du motstander av ytringsfriheten?

 

Jeg nekter ingen å ytre seg, det er ikke til hinder for å mene at det er noen beslutninger andre ikke har noe med.

 

Du klagde for noen dager siden på tett trafikk på e39. Hadde du syntes det var greit om jeg hadde sagt at da burde du holdt deg av den veien, eller hadde du ment at det er ikke noe jeg har noe med?

 

Jeg mener jeg eller andre har ingenting med hvilke veier andre bruker.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

 

Jeg mener jeg eller andre har ingenting med hvilke veier andre bruker.

 

Vel utgangspunktet var påstanden til Runar:

 

"Her har de bygget en flott og stor sykkelveg med egne felter for hver sykleretning. Hvorfor skal folk på død og liv sykle på fylkesvegen da?"

 

Jeg mener det er absolutt legitimt å diskutere vurderingsevnen til syklistene når de velger å benytte veibanen under slike forhold. Så får du bare kalle meg en "bezzerwizzer" så mye du vil!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis en gang- og sykkelvei bare varer en liten stubb kan jeg forstå at syklistene synes det er meningsløst å bruke den, men hvor går grensa? Hvor lang skal gang- og sykkelveien være før man bør bruke den? Om det er mye trafikk eller oppoverbakke ville jeg brukt den uansett, men vil gjerne høre andre syklisters synspunkt på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis en gang- og sykkelvei bare varer en liten stubb kan jeg forstå at syklistene synes det er meningsløst å bruke den, men hvor går grensa? Hvor lang skal gang- og sykkelveien være før man bør bruke den? Om det er mye trafikk eller oppoverbakke ville jeg brukt den uansett, men vil gjerne høre andre syklisters synspunkt på dette.

 

Sykkelveien er grovt regnet 1,3 km lang, og går langs en ganske trafikkert bilvei (en av hovedveiene ut av Lillehammer). Her ser du en (igjen, grov) oversikt:

 

Skjermbilde%202013-05-23%20kl.%2019.22.04.png

 

Sykkelveien er helt ny og holder bra standard, mens det er flere år siden bilveien ble asfaltert sist, og det er flere store humper og sprekker der. Jeg respekterer syklistene som sykler langs veien, men jeg forstår bare ikke hvorfor de velger veien når deres «egen» vei er både bedre og tryggere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis en gang- og sykkelvei bare varer en liten stubb kan jeg forstå at syklistene synes det er meningsløst å bruke den, men hvor går grensa? Hvor lang skal gang- og sykkelveien være før man bør bruke den? Om det er mye trafikk eller oppoverbakke ville jeg brukt den uansett, men vil gjerne høre andre syklisters synspunkt på dette.

 

Jeg bruker sykkelveier eller gang og sykkelveier såfremt jeg ser de i tide og jeg kan stole på at de går dit jeg skal. Siden de oftest ikke er skiltet er det ikke uten videre gitt at man ser at noe er en sykkelvei med en gang fremfor en innkjørsel, fortau, parkeringslomme o.l. hvis man ikke er lokalkjent. Noen ganger er det heller ingen adkomst der du kommer inn på veien den går langs og man må finne en adkomst (Noe som også gir grobunn for å lure på om man kan komme av g/s veien i tide før neste sving).

 

Er adkomsten skilt fra veien med kantstein eller annen sykkelfientlig anordning antar jeg at veien ikke er ment eller bygd for å sykles på og unngår bruk.

 

Når jeg er på en slik vei forlater jeg den om den har mangelfulle siktlinjer til kryssende avkjørsler* eller mye kryssende veier. Siden veiens beskaffenhet da i for stor grad reduserer fremkommelighet. De sjeldne gangene noen biler rekker å måtte vente bak litt finner jeg alltids en løsning på å få de forbi slik at de tar igjen køen (Og er det ikke kø kommer de greit forbi), så jeg forringer ikke andres fremkommelighet.

 

*) G/s veier er de eneste stedende hvor jeg har vært virkelig nær å blitt påkjørt av biler. Min erfaring er at 'sikkerheten' disse tilbyr er rent illusorisk. Jeg kan likevel bruke de men det er grenser for mye jeg akseptere å forringe egen fremkommelighet for å gi bilister en illusjon av at de selv kommer fortere frem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Sykkelveien er helt ny og holder bra standard, mens det er flere år siden bilveien ble asfaltert sist, og det er flere store humper og sprekker der. Jeg respekterer syklistene som sykler langs veien, men jeg forstår bare ikke hvorfor de velger veien når deres «egen» vei er både bedre og tryggere.

 

Sykkelveier er ganske ustabile greier, der de ofte slutter brått eller bringer deg ut i pereferien der du ikke tror de skal gjøre det. Kan være noe så enkelt som at han ikke var lokalkjent og klok av skade er skeptisk til å bruke sykkel/G/S-vei.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden vi snakker om parkering kom jeg på et bilde jeg tok for noen uker siden.

 

post-259412-0-50067500-1369317688_thumb.jpeg

 

Kvinnelig sjåfør. Hun forstod ikke hvorfor jeg så rart på henne når hun gikk fra bilen sånn. Og nei, hun sto der ikke bare i noen få minutter.

Slike parkerer jeg redneckmobilen klin inntil så ofte jeg kan.. Og spesielt om parkeringsplassen er tom, da er det ekstra moro.

 

En av mine små gleder her i livet, som nok er på kanten men som jeg setter stor pris på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykkelveier er ganske ustabile greier, der de ofte slutter brått eller bringer deg ut i pereferien der du ikke tror de skal gjøre det. Kan være noe så enkelt som at han ikke var lokalkjent og klok av skade er skeptisk til å bruke sykkel/G/S-vei.

 

Det kan være en forklaring, ja. Jeg vet ikke hvilken retning han kom fra, men den aktuelle sykkelveien slutter ikke brått men går sømløst over til å bli gang- og sykkelvei, så det burde egentlig ikke være noe problem hvis man bare ser seg litt rundt før man sykler/kjører.

Lenke til kommentar

Ofte man ligger litt mer over det og da.. Jeg kjører somregel 3kmt for fort i 60 og 70 soner, og 8 i 80 soner.. Da sparer man plutselig noen min på strekninga Oslo Bergen..

 

Det var ment for mindre strekninger da noen har nevnt (*host* Snylter *hark*) at de holder glatt 70 km/t i 50-sone og lignende.

Lenke til kommentar

*) Jeg tviler sterkt på at det er en sykkelvei. Det finnes så og si ikke sykkelveier i norge. Gang og sykkelvei er mer trolig og det er noe helt annet og har andre regler enn sykkelveier.

Alle som kan noe som helst om noe som helst som ligner på trafikk har sagt i årevis at det er meningsløst å sette av et eget felt til gående og syklende i samme felt. Et par hundre millioner til kastet vekk, så skjønner kanskje idiotene som får betalt for å kunne noe om trafikk dette også. Det er jo ikke så komplisert, sånn egentlig...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aldri skjønt meg på sjåfører som gjør dette... Enkelte skal alltid over sperrelinja, uansett situasjon virker det som. Trafikklys, rundkjøringer, gangfelt... Og det er ofte ekstremt irriterende for andre sjåfører og. Er det mer enn ett felt i kjøreretningen hindres sikten mot f.eks fotgjengere.

 

Ja, helt enig. Skjønner ikke helt hva bilisten tenkte på, helt tåpelig.

Lenke til kommentar

I dag var det en biltrailer som lå feil i rundkjøringen. Det var avkjøring til venstre, rett fram og til høyre. Jeg skulle rett fram, la meg ytterst, han la seg innerst og skulle visst rett fram han óg gitt. Holdte på å kjøre inn i sida på bilen min. Tulling!

 

Husk at trailere er litt større enn bilene du og jeg kjører, og de trenger mer plass. Det er ikke bare-bare for en lang trailer å legge seg ytterst i en rundkjøring av normal størrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at trailere er litt større enn bilene du og jeg kjører, og de trenger mer plass. Det er ikke bare-bare for en lang trailer å legge seg ytterst i en rundkjøring av normal størrelse.

Helt klar over det. Han la seg helt inntil midten Det var heller ingen stor trailer, men en biltrailer.

Lenke til kommentar

Gleder meg til å ta frem sykkelen igjen. Det er jo tydeligvis helt greit å ligge midt i feltet å bare ture avgårde i gangfart. Deilig i byen så kan jeg hoppe frem og tilbake mellom vei og fortau som det passer meg og spytte på biler. Så en som gjorde dette i dag. Bilen foran meg måtte bråbremse når en gammel tosk i full tour de france utrustning vrengte ut i veien. I det han kom forbi spytta han på bilen foran og dro fingern. Han skal være glad jeg var en bil bak. Slike folk irriterer meg. Var sikker på at jeg skulle få han bak meg i rumpa. Vi vet alle hvordan det er i en by, alle ligger grisetett. Det gikk heldigvis bra for var 40 sone. Han kom ikke ut fra i et fotgjengefelt eller noe han kjørte på fortauet på min venstre side og vrengte rett over kjørebanen over i det feltet som gikk den veien han syklet. Det var ingen hindring på fortauet. Heldigvis var det lett regn så spyttet ble nok skylt av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...