Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Men ikke så lett når man har en bilidiot i rumpa. Da vil man gjerne trå på alt man kan for å ikke bli nedkjørt, og gjerne holde godt fast i styret. Jeg signaliserer alltid når det er trygt, men oftere enn det burde når jeg f. eks. skal rett fram prøver en bilist fra høyre å ta livet av en.

 

Uansett, ofte bilister ikke blinker heller, for å si det slik. Men man har bestemt seg for at syklister er dumme og gjør alt man kan (gjerne underbevisst) for å bygge opp om det.

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din høyhastighets/høyteknologiske/høy-bensin-forbrukende bil oppdager dem vel ikke. Men du er jo syklist selv, så du velger vel å ikke oppdage dem.

 

Det er vel heller at jeg klarer å se trafikken fra begges ståsted, og klarer å utvise hensyn ovenfor både bilister, motorsyklister, syklister og fotgjengere..

 

Jeg skal love deg at om noe så oppdager syklister bedre andre syklisters overtramp i trafikken.

 

Helt klart!

 

Nettopp fordi de vet at nå får enda en "bilistidiot" blod på tann - man får vel litt splittet personlighet. På den annen side viser man gjerne litt mer hensyn til syklister om man er det selv, f.eks. stoppe for syklende syklister som skal over fotgjengerfelt så de slipper å måtte dmonstrativt gå av sykkelen og leie den over. Så det kan jo bidra til noen færre farlige nestenkrasj der idiotsyklisten bare peiser på.

 

Stemmer!

 

En ting jeg tenker på ang. syklister. Hvor ofte ser du de vinke ut av en rundkjøring? Skal de ikke følge trafikkreglene? Har aldri sett at noen syklister har gjort dette.

 

Jeg gir signal så lenge det er forsvarlig.. Dessverre er det en del steder veikvaliteten er så dårlig at det er et must å holde begge hendene på styret.. I andre tilfeller er det idioter av noen bilister som helst skal ligge klint inntil bakenden på sykkelen som gjør det uforsvarlig å slippe styret..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Moderatornotis

Jeg setter midlertidig strek for sykkel vs. bil-diskusjonen. Slike diskusjoner sporer alltid av og ender som regel i personangrep og lignende. Vi har pleid å splitte ut diskusjoner fra denne tråden til egne tråder, men når samme emne blir tatt opp så mange ganger og så ofte må vi finne en annen løsning. Så, frem til vi har diskutert saken internt ber jeg om at dere ikke starter nok en ny diskusjon rundt syklister og bilister og hvem som er verst.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering tas på privat melding eller i Klager på moderatoravgjørelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting som slo meg på tur i Hardanger bak en kø med campingbil i front: Forbikjøring er en egen del av føreropplæringen, hvorfor er ikke lusekjøring det også? Tror det rett og slett er det som mangler hos mange, de har ikke lært seg at om man foretrekker å ligge godt under fartsgrensen er det helt greit, men da skal man stoppe og slippe forbi ved leilighet. Et par timer hvor man øvde seg på dette kunne gjort underverker.

Lenke til kommentar

Tviler på at det hadde hjulpet. Tror mange nyter å ligge i front og sperre for andre bilister, det er en del av deres egoistiske kjøremønster.

 

Observerte et typisk eksempel på dette i går. Kjørte E-39 mot Stavanger, kom inn i en kø som gikk ca 60 i 80 sonen. 5-6 biler foran ligger sinken. Noen kilometer lenger fremme og stadig voksende kø bak kommer vi endelig til et kort krabbefelt. Sinken foran aksellerer kraftig og er på et blunk oppe i 80-90, med det resultat at kun noen få biler klarte å karre seg forbi...og de måtte virkelig ta i. Etter krabbefeltet var det snart nede i krabbegir igjen.

Endret av ClintE
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville nok ha ventet noen sekunder til, ettersom du kjørte forbi idet dere gikk inn i 80-sonen. Da er det vanlig at folk peiser forbi.

Jeg lå bak den samme Passaten før vi tok igjen sinka, og da hadde han ingen reservasjoner mot å ligge godt over fartsgrensen. Jeg tror heller ikke det er særlig mange som har så mye respekt for den nøyaktige geografiske plasseringen av fartsgrenseskiltet at de venter de ekstra 20 meterne før de kjører forbi. Spesielt ikke en type som han i Passaten, som gjerne ligger 15-20 km/t over fartsgrensen, men som her blir liggende bak en som ligger 10 under fartsgrensen. Da er det naturlig at han kjører forbi når muligheten byr seg, men han nølte. Han nølte lenge nok til at jeg kjørte forbi, og han nølte lenge nok til at jeg var over 100 meter unna før han endelig kjørte forbi selv. Kanskje han var opptatt med å fikle med CD-spilleren eller noe slikt. Hvem vet...? Uansett, så håper jeg at jeg aldri har han bak meg igjen.

Lenke til kommentar

Neida. Det er bare det at i Rogaland er det veldig mange rundkjøringer, så pæra hennes har sikkert gått på høyre side på grunn av flittig bruk. Derfor må hun bruke venstre blinklys i stedet for.

 

Jeg har forøvrig observert samme type lysbruk selv. Får en til å lure...

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye motorsykler ute og går om dagen, og må si det er mye idiotkjøring blant flere. Tydelig at det er mange som burde fått strupet sykkelen sin, for det går fort og hensynsløst hos enkelte.

For et par dager siden så jeg en kar på en Husqvarna (supermotard, så den er utrolig leken), som dro gjennom Lillestrøm sentrum på bakhjulet (!).

Morsomme er at karen bruker en hjelm med en stor rød hanekam på. Å ha et slikt kjennetegn er kanskje ikke så smart om politiet leter etter deg.

Lenke til kommentar

Nei. Vi bruker nemlig ikke blinklys her i Rogaland. Sparer miljøet.

Vel. I Rogaland så blinker man seg inn i rundkjøringene. og ikke ut.

Veldig normalt at man og blinker til venstre, om man skal rett frem og ikke til venstre.

Og Rogaland ligger forsatt på bulketoppen i rundkjøringer. Enkelte lærer aldri.

 

Hadde de ikke blinket i hele tatt, så ville det faktisk nesten vært bedre. Bedre å ikke gi tegn, enn å gi helt feil tegn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...