Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Ble forbikjørt tre ganger av samme fyr over en liten mil i Bergen i dag. Rart opplegg. Veldig om å gjøre å komme forbi meg etter kryss, røde lys og til slutt en rundkjøring men ellers la han seg i den tregeste fila, kjørte unødvendig gjennom rundkjøringa med undergang på Minde og etter siste forbikjøring når det ikke var to felt lengre ble han plutselig veldig opptatt av musikkanlegget sitt og sjanglet så mye at han var på nippet til å fronte inn i to biler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag lå jeg bak en kø med 7-8 biler som alle lå bak en som øvelseskjørte forferdelig sakte. Etter hvert kjører den ene etter den andre forbi sinka og snart har jeg kun én til bil foran meg. Han har et par halv-muligheter til å kjøre forbi som han ikke benytter seg av, men så kommer det en lang strekke uten en eneste bil i mot. Jeg forventer at han skal legge seg ut men etter 4-5 sekunder ligger han fortsatt bak øvelsestullingen.

 

Jeg gjør dermed det eneste naturlige, jeg gir bånn gass og suser forbi begge to. Luken bakover er sikkert rundt 100-150 meter i det jeg ser at også han legger seg forbi. Kort tid etterpå ligger han helt oppi ræva mi. Det er naturlig å anta at han vil forbi meg også, så ved neste forbikjøringmulighet går jeg litt av på gassen og slakker ned til ca 80 km/t, men han gjør ingenting selv om jeg holder denne hastigheten over hele strekken. Så gir jeg gass, og han følger på. Tett opp i hekken min. Ble han virkelig så forbannet for at jeg "snek" i køen?

 

Døm selv. Var jeg ufin her?

 

Forbikjoring1.gif

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs kanskje litt hvor gode disse halv-mulighetene var. Uansett er han ḧelt klart for treg med å legge seg ut. Og ligger også for nærme bilen foran til å ha god sikt. Ser ut som om det er knapåt 11m imellom dem, med mindre han kjørte veldig langt under både 70 og 80 hadde han mistet lappen på det der om han ble observert av UP. Men han kjører jo Audi, Audisjåfører har som kjent ikke vett, selvinnsikt eller trafikkultur. (:tease:)

 

Var jeg deg (og ham) ville jeg uansett vært mer oppgitt på en øvelseskjørebil som ikke kjører inn til siden og slipper folk forbi om den ligger vesentlig under fartsgrensen,

Lenke til kommentar

Det er alltid en risiko å "snike i køen". Biler som ligger bak saktegående kjøretøy har en tendens til å rett all fokus fremover på denne hindringen og starte forbikjøring uten å signalisere/sjekke speil og blindsoner. Din forbikjøring var ganske "brå" og det kunne blitt et sammenstøt.

Men i bunn og grunn så var forbikjøringen din helt kurrant og det ville selvfølgelig vært forankjørendes skyld hvis det hadde blitt en situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det spørs kanskje litt hvor gode disse halv-mulighetene var.

Det var den type muligheter som krever en motor med litt respons og at man har litt baller.

 

Men han kjører jo Audi

Ikke at det betyr noe, men det var en VW Passat. Det er riktignok ikke så lett å se i denne oppløsningen.

 

Jeg tror rett og slett at denne fyren bare er en slik person som vil ligge så nær som mulig bilen foran, uansett hvor fort eller sakte den kjører.

Lenke til kommentar

Hvis han plaget deg voldsomt, kan du jo vurdere å dumpe originalvideoen der man ser skiltnummer på en politistasjon og anmelde ham for å ligge for nørt forankjørende. Med mindre .gif-en din lyver bør det du ser der holde til en bot - hvis de gidder. (Men jeg trodde jo det var en Audi, så enten jeg eller .gif-en er jo åpenbart ikke helt god. :()

Lenke til kommentar

Dagens klager:

- En audiot som jeg tydeligvis sinket ned til fartsgrensa (speedometeret viste 65 i 60-sonen) og han ble så irritert etter bare noen hundre meter at han fliste forbi i sikkert godt over 100.

- Ei audi-kjerring som parkerte på skrått over to handicap-plasser rett ved inngangen til butikken.

- En audiot som ble liggende bak meg i en svingete 30-sone med vekslende lav sol og mye skygger ble tydeligvis så provosert av at jeg holdt fartsgrensa at han la seg ca 0,5 sekunder bak meg helt til han skulle svinge av inn i det tettbygde familieboligstrøket og fliste av gårde innover der. Sikkert over 50 km/t.

 

Sikkert tilfeldighetene som spiller meg et puss - igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har «lært» at det er bil nr. to som lager kø, ikke den første bilen. Hvis bil nr. tre, fire og fem begynner å kjøre forbi har som regel bil nr. to hatt flere gode muligheter selv, og har ingen grunn til å bli irritert.

Helt riktig, bil nr 2 er den som lager kø.

 

Gjelder det for syklister fremst i køen også? :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal love deg at om noe så oppdager syklister bedre andre syklisters overtramp i trafikken. Nettopp fordi de vet at nå får enda en "bilistidiot" blod på tann - man får vel litt splittet personlighet. På den annen side viser man gjerne litt mer hensyn til syklister om man er det selv, f.eks. stoppe for syklende syklister som skal over fotgjengerfelt så de slipper å måtte dmonstrativt gå av sykkelen og leie den over. Så det kan jo bidra til noen færre farlige nestenkrasj der idiotsyklisten bare peiser på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...