Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apropos kutte. Jeg har nevnt det før, men jeg har lyst til i nevne det igjen. Sør for Danmarksplass går veien i en liten sving mot lyskrysset der hvor Peppes lå før. Her er det tre parallelle felt som går sørover, og det skjer så og si hele tida at folk kutter over i kjørebanen til høyre for seg. Selv om det ligger bil der. I dag var det ei dame, som attpåtil satt og teksta, som nesten var inn i siden på bilen min der. Hvor vanskelig er det å holde seg i sitt felt? Jeg klarer det med en ti meter lang bil for faen.

Lenke til kommentar

Han lå venstre foran meg også presset seg inn bare foran meg når jeg skulle til høyre, hadde han ligget til høyre foran meg så hadde jeg jo bare kjørt eller lat han komme først. Enn å legge seg til venstre for meg for å så ta en skarp sving mot høyre rett foran panseret mitt. Er seint, kan sikkert tegne litt i paint i morgen.

Lenke til kommentar

Ti over er uansett bagatellmessig.

Faktiske 10 over (altså iberegnet misvisende speedometer) i en 60-sone (eller fartsgrenser under det) syns jeg begynner å bli drygt. Unødvendig. Men 10 over i 100-sone er bagatellmessig.

 

Vil forøvrig rette dagens klaging fra meg mot den tafatte østeuropeiske bilen som fikk motorstopp på et særdeles dårlig sted og tidspunkt. Skjønner at det ikke er koselig for dem heller, men det bare passa så utrolig dårlig der og da, for så veldig mange flere enn bare meg også.

Lenke til kommentar

Eldre folk kan ikke kjøre i rundkjøringer! Kjørte hjem fra jobb her om dagen. Kommer til en trearmet rundkjøring - en arm til høyre, en rett frem og den jeg kommer på. Skal rett frem og legger meg i innerste fil. Tror du ikke en gubbe kjører forbi meg i rundkjøringa på yttersiden og jeg må bråbremse for ikke å kjøre inn i han! I og for seg irriterende nok, men det stoppet ikke der. Jeg blir liggende bak han og vi kommer til en ny rundkjøring. Denne er firearmet - en til høyre, en rett frem, en til venstre og den jeg kommer på. Han legger seg i innerste fil og signaliserer dermed at han skal til venstre. Jeg skal rett frem og legger meg på utsiden av ham. Men han skal rett frem han også gitt, og på nytt må jeg hugge i bremsene for ikke å kollidere. Sukk...

Lenke til kommentar

Hva er det med at så mange syklister oppfører seg om om de skulle eid hele veien? Skulle innom butikken her en dag og på den turen klarte jeg å møte 3 syklister. De to første møtte jeg da jeg skulle til å kjøre ut i et kryss. Det var klart fra høyre og skulle til å kjøre, men de to syklistene som kom fra venstre ga ingen intensjon i å følge vikeplikten og suste bare forbi. Syklist nr.3 skulle opp en ganske bratt bakke. Han kjørte midt i veien og det var ca. 200-250m med kø bak han, ingen forbikjøringsmuligheter og han ga ingen tegn til å sleppe noen forbi. Skal man kjøre i trafikken kan man nå i det minste vise hensyn og følge trafikkreglene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du evner vel ikke å se annet enn fartsgrenseskilt heller så..

 

Er det ikke nettopp det jeg gjør når jeg påpeker økt ulykkesrisiko? Din påstand var at du sparer mye tid hvis du kjører 20-30km/t over fartsgrensen når du kjører strekninger på 100+ mil. Tdsbesparelsen er selvfølgelig et enkelt regnestykke, men da øker du også risikoen for å komme i en ulykke. Skal du kjøre 20-30 over over et så langt strekke må du ta hensyn til øvrig trafikk. Det blir fryktelig mange forbikjøringer i løpet av denne turen, og det er åpenbart at forbikjøringer øker risikoen for å komme ut for noe. Og da snakker vi ikke bare om å skade deg selv, men også påføre andre "uskyldige" skader.

Du har en egoistisk holdning til trafikkreglene og utsetter andre for fare. Ikke bra!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå har jeg pusset og stelt i stand landeveissykkelen, så en påminnelse:

FueimqP.png

Link til stor

 

Jeg kjører ikke midt i veien for å være en idiot, bare for å være trygg. Og du taper ikke noe tid på at jeg sykler midt i veien, for du skulle jo uansett vente til det var klart i andre feltet og så svinge helt over i det feltet før du kjørte forbi, ikke sant? ;)

 

Så skal jeg love å ikke suse ut i veien på rødt lys, ikke komme i for høy fart inn i en rundkjøring og lover å slippe forbi trafikk om jeg er i veien (men du må tåle å vente noen sekunder før du begynner å tute).

Endret av Matsemann
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Er det ikke nettopp det jeg gjør når jeg påpeker økt ulykkesrisiko? Din påstand var at du sparer mye tid hvis du kjører 20-30km/t over fartsgrensen når du kjører strekninger på 100+ mil.

 

Dette er jo et faktum det er vanskelig å bestride..

 

Tdsbesparelsen er selvfølgelig et enkelt regnestykke, men da øker du også risikoen for å komme i en ulykke. Skal du kjøre 20-30 over over et så langt strekke må du ta hensyn til øvrig trafikk.

 

I hvor mange innlegg i denne tråden (og andre..) påpeker jeg nettopp viktigheten av å være hensynsfull og varsom i trafikken?

Jeg er faktisk særdeles flink til å vise hensyn til andre, både de som kjører raskere enn meg selv, og de jeg kjører forbi.

 

Det blir fryktelig mange forbikjøringer i løpet av denne turen, og det er åpenbart at forbikjøringer øker risikoen for å komme ut for noe. Og da snakker vi ikke bare om å skade deg selv, men også påføre andre "uskyldige" skader.

 

Hva er din definisjon av "fryktelig mange"?

På den ene turen lå jeg konsekvent ca 20 km/t over skiltet hastighetsbegrensning (det var prima føre- og siktforhold)

Gjennom Østerdalen tenker jeg det ble rundt 20 forbikjøringer den ene veien, og noen færre den andre veien..

Etter mitt syn er dette langt fra fryktelig mange.

De fleste av disse forbikjøringene ble gjort med kun mindre hastighetstilpasninger da vi traff særdeles godt på forbikjøringsstrekningene.

 

 

Du har en egoistisk holdning til trafikkreglene og utsetter andre for fare. Ikke bra!

 

Dette er altså din påstand, og den henger ikke på greip.

Som tidligere poengtert er jeg svært opptatt av samarbeid og fleksibilitet i trafikken.. Det er noe helt annet enn egoisme.

Lenke til kommentar

Det er noe som skurrer når en som driter i fartsgrensene påstår at han er "hensynsfull og varsom" i trafikken.

 

Hvor får du det fra at jeg driter i fartsgrensene?

 

 

Overraskende mange som kjører forbi syklister, og hindringer generelt sett I EN SVING.. Hva tenker sånne folk med?

 

Jeg er enig, pussig nok er dette gjerne de samme som klager over at andre kjører for fort..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører ikke midt i veien for å være en idiot, bare for å være trygg. Og du taper ikke noe tid på at jeg sykler midt i veien, for du skulle jo uansett vente til det var klart i andre feltet og så svinge helt over i det feltet før du kjørte forbi, ikke sant? ;)

 

Det er merkelig hvor små enkelte sjåfører tror bilene sine er når det er snakk om å kjøre forbi syklister i forhold til hvor store enkelte tror bilene deres er når de møter lastebiler på "trange" veier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er en av de syklistene som stopper foran fotgjenere i fotgjengerfelt, men tror jeg er i ekstremt mindretall. Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri noensinne har opplevd en syklist stoppe for meg når jeg som fotgjenger skal krysse veien i et fotgjengerfelt. Hva er greia med det egentlig?

Lenke til kommentar

Jeg er en av de syklistene som stopper foran fotgjenere i fotgjengerfelt, men tror jeg er i ekstremt mindretall. Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri noensinne har opplevd en syklist stoppe for meg når jeg som fotgjenger skal krysse veien i et fotgjengerfelt. Hva er greia med det egentlig?

 

Samme greia som at (noen av dem) driter i samtlige andre regler de og skal følge. Som f.eks. andre tilfeller av vikeplikt, gi tegn ved kryss o.l. og fart.

Lenke til kommentar

Jeg kjører ikke midt i veien for å være en idiot, bare for å være trygg. Og du taper ikke noe tid på at jeg sykler midt i veien, for du skulle jo uansett vente til det var klart i andre feltet og så svinge helt over i det feltet før du kjørte forbi, ikke sant? ;)

 

Så skal jeg love å ikke suse ut i veien på rødt lys, ikke komme i for høy fart inn i en rundkjøring og lover å slippe forbi trafikk om jeg er i veien (men du må tåle å vente noen sekunder før du begynner å tute).

Endret av NgZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er en av de syklistene som stopper foran fotgjenere i fotgjengerfelt, men tror jeg er i ekstremt mindretall. Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri noensinne har opplevd en syklist stoppe for meg når jeg som fotgjenger skal krysse veien i et fotgjengerfelt. Hva er greia med det egentlig?

 

Vel, jeg stopper for fotgjengere selv, selv om jeg vet at jeg også har tabbet meg ut og ikke gjort det endel ganger. Som regel sykler jeg bare foran eller bak fotgjengerne, selvsagt med avpasset fart, vil jo ikke skremme folk. Det jeg merker er at fotgjengere ofte stopper for oss syklister - det er som de liksom ikke regner med at vi skal stoppe. Har flere ganger stoppet, bare for å bli vinket videre av smilende fotgjengere som har stoppet for meg. Hvorfor fenomenet er slik vet jeg ikke, men kan altså bekrefte at jeg opplever det på samme måte.

 

Ser mye syklister i alle aldre og av begge kjønn som bryter trafikkregler her i Oslo. Da tenker jeg bare, hvordan kan de kreve at bilister viser hensyn, når de bryter alle trafikkreglene i boka selv? Slike syklister tror jeg er en årsak til alvorlige ulykker ikke bare direkte, men også indirekte, da de bidrar til at bilister blir sinte og kjører hensynsløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...