Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Kunne jo hatt en sykkelvei der da, hadde det ikke vært for den enorme plassbruken til bil.

Jeg tror ikke en sykkelvei inne i et borettslag, langt utenfor sentrum, ville blitt nevneverdig mye brukt. Noen syklister morgen og ettermiddag, og det var det. 

Bilene måtte ha fått nye områder å parkere på. Borettslaget ville måttet fjerne grøntanlegg, gressplener, skogflekker, for å bygge parkering. 

I sum tror jeg dette ville vært en vesentlig ulempe for borettslaget og alle de som bor der. 

At bilene får beholde gateparkeringen, og at beboerne fortsatt kan legge seg på gresset om sommeren, må da være langt å foretrekke? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (12 minutter siden):

Fin logikk det og ikke første gang ekstremister møter seg selv i døra.

Fin logikk det, kalle alle man er uenige med for ekstremister. Det gjør nok debatten fruktbar. 👍

uname -i skrev (12 minutter siden):

Når man er i en by så må man ta hensyn til at det finnes veier, bygninger, lyskryss og andre trafikanter. Så du må enten legge av deg kravet om at du "fritt" skal kunne tråkke på tråsykkelen din i luftlinje fra A til B uten å slakke farten en eneste gang eller flytte tilbake til bygda.

Når man er i en by må man ta hensyn til at det finnes mennesker som bor og oppholder seg der. Så bilister må enten legge av seg kravet om at de fritt skal kunne kjøre og parkere bilen hvor de vil uten å måtte stå i kø eller gå noen skarve meter, eller flytte tilbake til bygda og kjøre der ingen bor.

uname -i skrev (12 minutter siden):

Det er mer enn nok sykkelinfrastruktur i Oslo.

Og det er mer enn nok bilvei og parkering. Kanskje dele litt med andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (4 minutter siden):

Fin logikk det, kalle alle man er uenige med for ekstremister. Det gjør nok debatten fruktbar. 👍

Nei, ikke alle. Kun deg fordi du er en. Du vifter med frihetsberøvelse fordi du må følge trafikkregler og vente på grønt lys. Ikke min feil at du skriver det du skriver.

 

Matsemann skrev (4 minutter siden):

Når man er i en by må man ta hensyn til at det finnes mennesker som bor og oppholder seg der. Så bilister må enten legge av seg kravet om at de fritt skal kunne kjøre og parkere bilen hvor de vil uten å måtte stå i kø eller gå noen skarve meter

Ingen som har bil krever å kjøre hvor man vil. Klassisk projeksjon. På tide å komme ut av aktivistbobla di.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Ingen som har bil krever å kjøre hvor man vil. Klassisk projeksjon. På tide å komme ut av aktivistbobla di.

Det som startet denne diskusjonen: en bilist i går som ville kjøre rett inn til Oslo i rushen og ble sint fordi det ikke var mulig.

Om leseferdighetene dine var litt bedre, ville du sett at jeg bare skrev akkurat det samme som du skrev om syklister, men vinklet mot bil. Tror du virkelig det du skrev treffer syklister som gruppe noe bedre enn bilister? Så den originale projeksjonen kom nok fra deg. Derfor det jeg skrev om bil ble så treffende ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 minutt siden):

Det som startet denne diskusjonen: en bilist i går som ville kjøre rett inn til Oslo i rushen og ble sint fordi det ikke var mulig.

Nei, han ville ut av Oslo og klagde på at det tok for lang tid.

Matsemann skrev (1 minutt siden):

Om leseferdighetene dine var litt bedre, 

Rektig.

Matsemann skrev (2 minutter siden):

Tror du virkelig det du skrev treffer syklister som gruppe noe bedre enn bilister? Så den originale projeksjonen kom nok fra deg. Derfor det jeg skrev om bil ble så treffende ;)

Ja, du får si til deg selv at det var skikkelig treffende.

Håper du får en fin dag uten noen frihetsberøvende røde lys i lyskryssene. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

I denne tråden: 2 vriompeiser som gjør alt de kan for å misforstå hverandre og kjemper om å lage den største stråmannen...

For oss andre som bor i Oslo så har vi innsett at både biler og sykler har en plass her, men at det er ønskelig å tilrettelegge mer for sykler, enn for biler, Siden bilen tross alt har vært prioritert i snart 100 år. https://www.klimaoslo.no/2017/09/20/nar-ble-folketeaterpassasjen-bilfri/

Har selv bil her, relativt sentralt i Oslo, og hater det MDG har gjort mot bilen, men samtidig så ser jeg at ting fungerer selv om det har blitt MYE vanskeligere å ta seg kjapt rundt i byen på småærender. Å kjøre barn på fotballkamp i Oslo er et mareritt for oss som irriterer oss over å betale for parkering! Har selv løst det, egoistisk, med å kjøpe motorsykkel i tillegg, men det blir mye t-bane, buss og trikk...

Når det gjelder veien Drammen - Oslo så nekter jeg å tro at "Uname-i" noen gang har kjørt denne, for den er viden kjent som den absolutt verste innfartsveien til Oslo! Det er verre pga veiarbeidene akkurat nå ja, men en vanlig vei der er fortsatt helt sinnsyk mellom kl 15 og 18! Fredager fra kl 13 fordi alle skal til hyttene sine

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (10 minutter siden):

For oss andre som bor i Oslo så har vi innsett at både biler og sykler har en plass her, men at det er ønskelig å tilrettelegge mer for sykler, enn for biler, Siden bilen tross alt har vært prioritert i snart 100 år. https://www.klimaoslo.no/2017/09/20/nar-ble-folketeaterpassasjen-bilfri/

Det du vil ha er det samme som meg, en balanse. Det finnes ikke noe slikt hos MDG eller den jeg diskuterte med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (5 timer siden):

Det som startet denne diskusjonen: en bilist i går som ville kjøre rett inn til Oslo i rushen og ble sint fordi det ikke var mulig.

Nei, det var en bruker som var på tur ut av Oslo og plagdes med at det tok unødvendig lang tid (antageligvis) hjem til Drammen. Det var heller ikke tidsatt til normal rush-tid, selv om sannsynligheten er der. Eneste tid nevnt i innlegget var en generell irritasjon basert på døgntrafikken inn/ut av byen.

Jeg tipper majoriteten av tiden han brukte var på en motorvei, og ikke i sentrum slik du var rimelig opphengt i dine tidligere innlegg. Han var sint fordi veinettet inn og ut av Oslo ikke er tilstrekkelig for trafikken, på samme måte som du fremstår sint fordi noen våget å bruke bil i Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (5 timer siden):

Det er nok marginalt med folk som går særlig fortere enn 6km/t, så det kan vel diskuteres hvor stort problem akkurat dette er.

Sving innom ditt lokale treningssenter, og sett trådmøllen på 6 km/t. Fortell meg at du sliter med å jogge i denne hastigheten 😉 

Loven gjør det p.t. forbudt å passere joggere, med mindre de jogger saktere enn 6 km/t. 

Dette er riktignok bokstavtolkning av loven, så i en rettssak tviler jeg sterkt på at man hadde blitt dømt for å ha noe høyere hastighet når man passerer en jogger. Men hvorfor er lovteksten så klønete? Og hvordan i alle dager skal jeg vite om jeg sykler i 5.9km/t eller 6.1km/t der jeg sneier meg tvers gjennom en skokk med vimsete barnehagebarn*?

*) Nei, jeg sykler så klart aldri tvers gjennom en gruppe med vimsete småbarn. Møter jeg eksempelvis på små barn, holder jeg god avstand, og lav nok fart til at jeg kan stoppe i stedet for å kollidere, dersom noen plutselig bestemmer seg for å leke tømmerstokk midt på fortauet. Men min forsiktighet skyldes ikke det at vi har en lov som maner om 6km/t. Nei! Det handler derimot om å ta godt gammeldags hensyn til andre. Sikkert ispedd litt normal folkeskikk? Loven er ubrukelig, og jeg skulle likt og sett noen etterprøve hvorvidt sykkelen holdt ~5 km/t eller ~10km/t. At man kan bruke loven til å bøtlegge syklister som åpenbart syklet fortere enn 6 km/t, er nå så. Eksempelvis noen som kommer fresende i +25 km/t. Men slik hensynsløs adferd har – og hadde vi – gode anledninger til å straffe med eksisterende lovverk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har etter første mørketiden i bil hvor en sitter noe lavere enn mange andre biler (BMW i4) virkelig fått føle på hvor ekstremt mye biler som har feilstilte lykter, veldig mange moderne biler som blender meg med sine nærlys, som oftest i LED utførelse, en gjenganger som er mye av på norske veier er en viss amerikansk elbil produsent, men de er langt fra de eneste. Hadde vært interessant om vegvesenet hadde tatt en kontroll hvor de hadde med seg utstyr for å måle slikt, tror det er mange som måtte møtt på teknisk kontroll da. Uansett bare litt håpløs klaging mot den trafikalske klagemur

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (20 timer siden):

Eller vi kan bygge sykkelinfrastruktur gratis. Bare bli kvitt bilene fra en del gater, og gi gatene til myke trafikanter. Koster ikke mer enn et skilt og en bom. Det som gjør sykkelinfra dyrt er at det må bygges i en trang by der bilveien allerede har lagt beslag på alt areal.

Vet ikke om "gratis" er noe mål man har tenkt på. Men prioritering og antall sykkelveier begynner å bli mer enn bra nok. Det synes nok ikke du og et parti som begynner på M og slutter på G. Jeg vil imidlertid klage på pengebruken av sykkelveier når de er så tankeløst brede at de er en fare syklister seg i mellom. Det oppmuntrer til fri fart og tre stk. i bredden flere steder i Oslo. 

Først og fremst så skjønner ikke syklister flest hva å ligge til høyre i en vei/sykkelbane er uansett. Langt mindre trafikkregler, se seg til høyre er det færre som skjønner noe av.  Pulsklokke syklister blir den største faren pga hastigheten, ikke el-syklister nei. Jeg vil påstå at den største risikoen for en syklist i Oslo er å bli flesket ned av en annen syklist. Kona sykler til jobb hver dag(Rikshospitalet), og hun ser denne duste-sykkel-kulturen. Hun har begynt å bli engstelig fordi hun har vært utsatt for flere nestenulykker på autostrada-sykkelvei. De sneier skulderen hennes i full fart.

Og apropos sløsing av penger på sykkelvei. Vet om en vei uten stort volum biler og hvor det er laget en mega-autostrada for syklister, finnes nesten ikke sykler der heller, men hvor den brått slutter uten skjellig grunn etter 50% av strekningen og på et helt ulogisk sted. Eneste forklaring må være at man plutselig fant ut at ingen syklister brukte den, kanskje MDG også så at dette gikk ut over julebord budsjettet. Eller hva med den fantastiske oppdagelsen at det går en temmelig ny sykkelvei parallelt 50 meter nedenfor.

God research og velbrukte penger..

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Hansien skrev (12 timer siden):

Det er nok marginalt med folk som går særlig fortere enn 6km/t, så det kan vel diskuteres hvor stort problem akkurat dette er.

6 km\t er standard rask gange, eller en veldig lett jogg, problemet er ikke at det er et stort problem, men at ting kan skje, og da er man plutselig kriminell fordi man utførte en ulovlig forbikjøring, skal man da gjøre det flere ganger i løpet av en dag ?

Det er vel en del gangfelt som uansett er så breie at en kunne dratt en strek i midten kalt høyresiden for gangfelt og venstresiden sykkelfelt, ingen av oss trenger flere meter i bredden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (6 timer siden):

Sving innom ditt lokale treningssenter, og sett trådmøllen på 6 km/t. Fortell meg at du sliter med å jogge i denne hastigheten 😉 

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du ønsker å få frem her. Prøver du å argumentere for at 6km/t er gange eller jogging? 

Jeg selv må opp i 7km/t, helst fortere, for å få en god flyt i jogging på mølla. 6km/t for meg er rask gange. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (50 minutter siden):

6 km\t er standard rask gange, eller en veldig lett jogg, problemet er ikke at det er et stort problem, men at ting kan skje, og da er man plutselig kriminell fordi man utførte en ulovlig forbikjøring, skal man da gjøre det flere ganger i løpet av en dag ?

Her kan man jo argumentere med at en del syklister isåfall er selektive på hvilke regler de bryr seg om og ei. 

Hvor ofte ser man ikke syklister sykle på rødt lys for eksempel? Eller enkelte gruppers fascinerendes evne til å totalt ignorere trafikkbildet rundt seg fordi pulsen er viktigere? 

 

Men nok om det. Skulle man mot all formodning sitte i en situasjon hvor man blir stoppet for å sykle fortere enn 6km/t forbi en som jogger så tipper jeg politiet bruker skjønn og lar det gå. Jeg kommer ikke til å stresse rundt dette, og heller fokusere mer på å passere folk på en trygg måte enn i en gitt maksfart om jeg ikke har andre alternativer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

Og apropos sløsing av penger på sykkelvei. Vet om en vei uten stort volum biler

Er det ikke da sløsing å ha bilvei der, om det ikke er et stort volum biler..?

 

Sovna skrev (2 timer siden):

men hvor den brått slutter uten skjellig grunn etter 50% av strekningen og på et helt ulogisk sted

Det blir nødvendigvis slik når man bygger strekning for strekning. Etter hvert som flere delstrekninger blir bygget blir det mer og mer sammenheng. Skulle man kun bygget sammenhengende sykkelvei/felt hadde man aldri fått bygget noe som helst. Man må begynne en plass.

 

Sovna skrev (2 timer siden):

Eller hva med den fantastiske oppdagelsen at det går en temmelig ny sykkelvei parallelt 50 meter nedenfor.

Det går sikkert en parallel bilvei også, tviler på folk vil argumentere for å fjerne bileier på samme grunnlag. Rart denne typen logikk alltid bare gjelder sykkelvei..

Kanskje alle veier parallelt med E6 i Oslo burde stenges for biltrafikk? Kanskje annenhver vei i Oslo burde stenges fordi det går en parallell vei gata ved sidenav? Faktisk er jeg enig med deg her. 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...