Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

22 minutes ago, Cascada81 said:

Jeg registrerte at politiet hadde tatt lappen fra en kvinnelig sjåfør som hadde kjørt av veien med sommerdekk på bilen. Tar de lappen fra alle som kjører på sommerdekk, eller kun de som er uheldige og kjører av veien? For det virker å være rimelig mange som ikke lar bilen stå når de burde.

Her på Østlandet og de fleste steder i den siviliserte verden er det slik at de som blir tatt for et eller annet som ikke er iht regelverk får en bot eller hva verre er.

Kan hende at du bor/kjører et sted hvor det prinsippet ikke gjelder, hvor man får bot uten å bli tatt. Finnes jo mye rart andre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (33 minutter siden):

Kaoset på motorveiene skyldes i hovedsak (utenlandske) vogntog med sommerdekk. Det er mange av dem, og det skal bare én sånn tulling til for at det blir skikkelig kaos. 

 

Disse finnes det fler enn nok av. Kjetting har heller ikke disse utenlandske sjåførene hørt om.

Alt av dette klarer ikke grensekontrollen å forhindre..

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Du mister ikke automatisk lappen om du kjører med sommerdekk.
Blir du tatt får du bot og kjøreforbud, så da må du enten skifte dekk eller få noen til å frakte bilen. 

Regner med at sleping av bil med sommerdekk ikke er tillatt. 

 §:Man skal være skodd etter forholdene. På vinterstid kan det også i Norge være en dag med 7+ grader og fine forhold. Sommerdekk er i et slikt tilfelle faktisk bedre. Da skal du kunne glemme bot..

Lenke til kommentar

Folk som køyrer på sommardekk på slikt føre burde miste retten til å køyre bil. Det er rett og slett idioti!
Bør i det minste vere 3 prikkar i tillegg til bota.
Køyrer ein piggfritt så er det ingen unnskyldning å ikkje byte i tide.

Utanlandske firma og sjåførar bør også miste retten til å køyre i Norge for ei tid når dei kjem her utan å vere skodd rett.
Ingen unnskyldning når det gjeld kjetting. Skal dei til Norge så må dei også kunne legge på slikt.
Ein lastebil er ein fare for liv og helse når den ikkje har riktige dekk og eventuelt kjetting. I andre rekke påfører dei samfunnet store økonomiske tap når dei sperrar vegar i fleire timar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
trikola skrev (56 minutter siden):

Her på Østlandet og de fleste steder i den siviliserte verden er det slik at de som blir tatt for et eller annet som ikke er iht regelverk får en bot eller hva verre er.

Kan hende at du bor/kjører et sted hvor det prinsippet ikke gjelder, hvor man får bot uten å bli tatt. Finnes jo mye rart andre steder.

Hvis kjøring med sommerdekk på vinterføre kvalifiserer til førerkortbeslag, er det bare for politiet å stille seg opp og plukke førerkort. Er jo åpenbart mange av dem. Eller, er førerkortbeslagene kun for de som havner i en ulykke? 

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (16 minutter siden):

Hvis kjøring med sommerdekk på vinterføre kvalifiserer til førerkortbeslag, er det bare for politiet å stille seg opp og plukke førerkort. Er jo åpenbart mange av dem. Eller, er førerkortbeslagene kun for de som havner i en ulykke? 

Kjøring med sommerdekk på vinterføre, vil isolert sett ofte ikke kvalifisere til førerkortbeslag. Man bryter reglene, og en bot er å forvente.

Har du derimot klart å kjøre av veien, kollidere, eller på annet vis skadet eller vært til hinder for andre, er det på sin plass med strengere reaksjon. Den samme boten som over, er ikke nok. Her har jo personen åpenbart ikke klart å håndtere sitt kjøretøy! Det er farlig! Mye farligere enn de som (utrolig nok) klarte å navigere seg rundt med sommerdekkene på. 

Ergo: vi har lang tradisjon for å gi strengere straff dersom du utsetter seg selv eller andre for uhell. Det ville vært svært rart å gi eksakt samme straff, dersom person A har brutt regelen uten å medføre ulempe for noen, mens person B brøt samme regel, og samtidig kolliderte borti ti andre biler og kanskje kjørte på et lite barn samtidig. Du ser det vel selv? Vi må se lovbruddet i kontekst og sammenheng med hva som ellers har skjedd! 

 

For ordens skyld: det er (åpenbart, håper jeg) forbudt å kjøre med sommerdekk på vinterføre her i Norge. Bilen skal være bedre skodd! Vi har to typer vinterdekk som er tillatt: med og uten pigg. Riktignok vil varianten med pigg medføre gebyrer i en del byer. Men så lenge du betaler, er det lov. I tillegg er det lov med helårsdekk. Riktignok ikke anbefalt – men like fult lovlig. 

Ironisk nok, er det fullt lovlig å bruke piggfrie vinterdekk (og helårsdekk) midt på sommeren. Selv om gradestokken bikker 30 grader! Hvorfor?! 

Vinterdekk på sommerstid er ikke akkurat smart. Men så lenge du holder bilen på veien, og ikke utsetter andre for fare, har ikke politiet hjemmel til å gi deg bot.  

Bremsetest av vinterdekk på sommerføre har man selvfølgelig tatt. Og det ser ikke pent ut! Allikevel; fullt lovlig. https://nye.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekk-vinterdekk-test-sommerfore

Så skal det sies at vi har noen topografiske utfordringer, da. Det er lekende lett å starte kjøreturen nede i sommervarmen, for så å bli overrasket over null-føre og til og med snøføyke på fjellovergangene våre. Landet vårt har ikke ett enhetlig klima, felles for alle kriker og kroker. Tvert i mot! 

Og varene skal frem! Hele året de. Hver eneste dag ferdes folk og fe (hvertfall i ferdig dødt format) over fjellet. Skal man bytte alle dekk underveis på turen? Det blir jo helt tullete. I praksis har det nok vært mange sommerdekk på en fjellovergang, hvor vintersko hadde vært bedre egnet. Og vis-a-verca: mange vinterdekk har fått prøvd seg på sommerføre. 

Noen bruker til og med piggfrie vinterdekk hele året ...

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (8 minutter siden):

Ironisk nok, er det fullt lovlig å bruke piggfrie vinterdekk (og helårsdekk) midt på sommeren. Selv om gradestokken bikker 30 grader! Hvorfor?! 

Aldri hatt problemer med helårsdekk på sommeren, og jeg ser flere som kjører piggfritt hele året. 
De bruker helårsdekk i 40+ i USA. 

Vurderer helårs, hele året, men må slite ut vinterdekkene først, og kjøpe nye helårs. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Kjøring med sommerdekk på vinterføre, vil isolert sett ofte ikke kvalifisere til førerkortbeslag. Man bryter reglene, og en bot er å forvente.

Har du derimot klart å kjøre av veien, kollidere, eller på annet vis skadet eller vært til hinder for andre, er det på sin plass med strengere reaksjon. Den samme boten som over, er ikke nok. Her har jo personen åpenbart ikke klart å håndtere sitt kjøretøy! Det er farlig! Mye farligere enn de som (utrolig nok) klarte å navigere seg rundt med sommerdekkene på. 

Ergo: vi har lang tradisjon for å gi strengere straff dersom du utsetter seg selv eller andre for uhell. Det ville vært svært rart å gi eksakt samme straff, dersom person A har brutt regelen uten å medføre ulempe for noen, mens person B brøt samme regel, og samtidig kolliderte borti ti andre biler og kanskje kjørte på et lite barn samtidig. Du ser det vel selv? Vi må se lovbruddet i kontekst og sammenheng med hva som ellers har skjedd! 

 

Jeg ser ikke den åpenbare logikken her. Jeg holder utenfor eksempelet med å kjøre på et barn, som er noe ekstremt, men hvis det er snakk om to ellers like tilfeller, men hvor man i ene tilfellet får en bil som sklir ned i en grøft, mens man i andre tilfellet har en som får sleng på bilen, men greier å holde den på veien. Man kan jo argumentere for uaktsom kjøring i tilfellet hvor man havner i grøften, men da får man ikke straff for ikke å være riktig skodd, men fordi man kjører uaktsomt. Poenget er at man uansett straffer for konsekvenser, ikke for handling.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et par ganger i måneden pleier jeg å reise inn til oslo for å tilbringe tid sammen med noen av mine kolleger på jobb i hovedkontoret.

Det tror jeg det snart blir slutt på.

I dag tok det meg nesten 2 timer å kjøre fra oslo s til drammen. Nå er jeg skikkelig lei, selv om det bare er noen få ganger jeg er innom.

Hvis ikke svv/politikerne klarer å bygge veier som kan ta i mot de drøyt 1 million bilene som kommer inn og ut av oslo i løpet av en dag så gidder ikke jeg å besøke den byen noe mer.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er et poeng at toget fra Drammen til Oslo tar en drøy halvtime og har avganger ca. hvert kvarter. Skal du til Oslo sentrum er toget den åpenbare løsningen. 

Med forbehold om at Vy og Bane Nor har skiten sin i orden, da... Det går jo knapt to dager uten at det er et eller annet feil i rushtidene. Det gjør at folk velger bort toget, jeg begriper ikke at det skal være så vanskelig å få toget til å være mer stabilt. Utover der er det jo klink ny infrastruktur også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (50 minutter siden):

Bra. Vi som bor her vil ikke ha biltrafikken i våre gater. Vi vil ha en by for folk, ikke at Oslo skal være en motorvei for bil. Hva folk som bor andre plasser vil er helt irrelevant.

Ta toget neste gang, du.

 

Bilfritt Oslo tror jeg hadde vært en morsom realityserie, spesielt når folk begynner å innse hvor avhengig mange faktisk er av et kjøretøy for å få gjort jobben sin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg nevnte ikke bilfritt Oslo. Det jeg argumenterer mot er at vedkommende ønsker å *utvide* veiene inn/i Oslo for å gjøre det lettere å kjøre bil hit.

Altså, bygge om byen på bekostning av innbyggerne, for at folk utenfor byen lettere skal kunne kjøre bil. Når det finnes bedre alternativer.

Det er alltids noen som trenger å kjøre. Men det er mange som kjører unødvendig, slik som vedkommende over. Jeg vil ikke ofre koselige gater og gatetun for å få motorveier/stroads igjennom sentrum bare for deres skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 timer siden):

Vennligst ikke gi inntrykk av at bilhatet ditt deles av alle i Oslo.

Hvor i Oslo bor du? Jeg tror svært få på Grünerløkka feks ønsker å åpne Markveien for toveis biltrafikk for å gjøre det lettere for trafikken å flyte igjennom. Kanskje man også burde fjerne gåmulighetene i Torggata og heller gjøre det om til en autostrada ut av sentrum? Jeg vil si både lokalt næringsliv og lokale beboere ville vært i mot det. Det blir jo helt feil om folk som bor helt andre plasser og insisterer på å kjøre bil skal bestemme over mitt nærmiljø.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 time siden):

Jeg nevnte ikke bilfritt Oslo. Det jeg argumenterer mot er at vedkommende ønsker å *utvide* veiene inn/i Oslo for å gjøre det lettere å kjøre bil hit.

Altså, bygge om byen på bekostning av innbyggerne, for at folk utenfor byen lettere skal kunne kjøre bil. Når det finnes bedre alternativer.

Det er alltids noen som trenger å kjøre. Men det er mange som kjører unødvendig, slik som vedkommende over. Jeg vil ikke ofre koselige gater og gatetun for å få motorveier/stroads igjennom sentrum bare for deres skyld.

Og det var heller ingen som pratet om autostrada igjennom sentrum. Argumentene våre er like dårlige ytterpunkter i hver ende. 

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Deechon skrev (13 timer siden):

Et par ganger i måneden pleier jeg å reise inn til oslo for å tilbringe tid sammen med noen av mine kolleger på jobb i hovedkontoret.

Det tror jeg det snart blir slutt på.

I dag tok det meg nesten 2 timer å kjøre fra oslo s til drammen. Nå er jeg skikkelig lei, selv om det bare er noen få ganger jeg er innom.

Hvis ikke svv/politikerne klarer å bygge veier som kan ta i mot de drøyt 1 million bilene som kommer inn og ut av oslo i løpet av en dag så gidder ikke jeg å besøke den byen noe mer.

 

Om jeg treffer med timingen på å reise hjemmefra, så bruker jeg 1t35m fra jeg går ut døra hjemme i Tønsberg, til jeg går inn døra på kontoret i Blindern-området, og da har jeg jobbet en liten time på toget allerede

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (47 minutter siden):

Jeg nevnte ikke bilfritt Oslo. Det jeg argumenterer mot er at vedkommende ønsker å *utvide* veiene inn/i Oslo for å gjøre det lettere å kjøre bil hit.

Det er per nå midlertidige veiarbeider som gjør at at det blir ekstra mye kø ut mot Drammen. Du må slutte med disse stråmennene dine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (21 minutter siden):

Det er per nå midlertidige veiarbeider som gjør at at det blir ekstra mye kø ut mot Drammen. Du må slutte med disse stråmennene dine.

"midlertidig" i fire år. 

Og i rushtiden før dette vegarbeidet har det ikke vært uvanlig å sitte halvannen time eller to i kø til Drammen. 

Men det blir fint når det blir ferdig, da kommer enda flere til å kjøre, og køen blir enda lengre! 🌞 #gledermeg

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...