Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Er du flink og slipper forbi trafikken i rimelig tid? Hvis ikke er det jo kanskje derfor de ligger seg like bak deg, for å signalisere at de vil forbi. 

Det spiller ingen rolle om du ligger 2-3 kmt over eller 20 kmt over, du er pliktig å slippe forbi trafikk uansett. 

Kan du forklare hva du mener med begrepet "slippe forbi"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man er ikke pliktig til å slippe forbi når man holder fartsgrensen, men man skal ikke hindre de som vil forbi, altså om noen prøver å kjøre forbi, så skal ikke du øke farten eller sperre

Enig! Det var en god tolkning.

 

Så kan vi også legge til at biler bak som ønsker å kjøre fortere plikter å avstå fra bølleoppførselen ved å legge seg på støtfangeren til forankjørende, men holde god og sikker avstand til det oppstår en forbikjøringsmulighet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er du flink og slipper forbi trafikken i rimelig tid? Hvis ikke er det jo kanskje derfor de ligger seg like bak deg, for å signalisere at de vil forbi. 

Det spiller ingen rolle om du ligger 2-3 kmt over eller 20 kmt over, du er pliktig å slippe forbi trafikk uansett. 

 

Vurdert å ta en liten refresh på en kjøreskole? Evt. høre hva UP mener om saken?

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er ikke mulig å kjøre forbi på lovlig måte om det ikke er motgående trafikk og personen ligger i venstre felt. Hvordan løser du det Sheldon?

Nå var det vel ikke venstre/høyrefelt på firefelt vi diskuterte her.

 

Men anbefaler deg å ikke velge bølleoppførselen ved å legge deg på støtfanger, det er trafikkfarlig og ulovlig.

Det er to andre metoder du kan prøve for å få forankjørende til å skifte til høyre felt

 

1. Lyshorn

2. Blinke til venstre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ring 3 i Oslo igår. Tett trafikk som går i 65-75 km/t i begge kjørefelt. Vogntog tar innpå bakfra, sværing - og synes det er greit å ligge så tett innpå at jeg kan telle fluer og fugler i grillen hans i sladrespeilet. Det er EKSTREMT ubehagelig, og jeg har min egen treåring i baksetet. Kommer av og til i denne situasjonen, og det stresser meg. Det skal bare et nys eller et blunk til, en ørliten bråbrems, så har vi X antall tonn på vei inn bakluka på folkevogna. Hvordan en tungbilsjåfør kan tenke at dette er ok, er langt forbi min fatteevne. Noe så bort i natta korttenkt og ikke minst respektløst. Jeg bryr meg om ungen min jeg, og prøver virkelig hardt å unngå at han skal havne i situasjoner som er farlig for han. Er vi riktig heldig, sitter han med nesa i telefonen og leser kart eller noe for å finne ut hvor han skal. 

HVORDAN kommer man seg ut av en sånn situasjon uten å risikere eget liv?? 

Det er jo ikke bare å kaste seg ut til venstre heller, der kommer bilene tett som hagl i enda litt høyere fart gjerne. Blir fort farlige situasjoner av det også.

Jeg reduserte selvfølgelig (saaaaaakte) på farta for å få litt avstand til bilen foran meg igjen, så om det skulle oppstå en bråbrems foran der så ville jeg hatt mulighet til å bremse opp i alle fall litt roligere enn de foran. 

 

Hadde UP vært til stede garanterer jeg at han dimlingen hadde mista jobben sin. Eller, håper ihvertfall det.. 

 

Heldigvis skulle han av på en avkjøring etter kort tid, så det ordna seg selv. Men i løpet av de kilometerne vi kjørte slik, er det KUN flaks som gjorde at ingenting skjedde. 

Endret av jonlem
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mitt tips i rævkjøringssituasjoner er å sette på nødblink. Har latt være en gang - endte med at han kjørte i rævva på bilen min og en jobb som merkeverksted brukte tre forsøk på å få til skikkelig (altså mye prakk for min del).

 

Edit:

Opplevde faktisk å bli "coal rolled" av en Passat to ganger i går. Lite tvil siden det var totalt unødvendige akselerasjoner når jeg var som nærmest. Sikkert for at jeg kjører Tesla. Opplever enda mer tull nå enn med gamle bilen.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Jeg har en god forklaring på hvorfor de kjører så nærme

Holder de god avstand så kommer det biler/idioter og presser seg inn foran

 

Skulle ønske vi hadde mer politi på veiene, for å ta begge (De som kjører for nærme og de som presser seg inn foran vogntog)

 

Ja, begge deler er jo helt bak mål. Skviser man seg inn fryktelig nærme et vogntog, kanskje med en liten bil, risikerer man faktisk at sjåføren ikke vet at du er der... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurdert å ta en liten refresh på en kjøreskole? Evt. høre hva UP mener om saken?

 

Jeg kan fortelle deg hva UP mener om saken:

 

- Man er pliktig til å slippe forbi trafikken, uavhengig av fartsgrensa. Det er ikke de som ligger fremst i køa som skal bestemme farten til de bak. Hvis man ønsker å kjøre saktere enn fartsgrensa så må man kjøre til sida og slippe frem de som ønsker å holde fartsgrensa, sier Braseth.

 

https://www.fosna-folket.no/nyheter/2016/12/21/Kj%C3%B8r-til-side-og-slipp-forbi-folk-som-kj%C3%B8rer-fortere-13961639.ece

 

Nei, jeg har ikke vurdert å ta en refresh på kjøreskole, for jeg, tydeligvis imotsetning til andre her, kjenner reglene. 

Lenke til kommentar

Hvis man ønsker å kjøre saktere enn fartsgrensa så må man kjøre til sida og slippe frem de som ønsker å holde fartsgrensa, sier Braseth.

 

 

Du la ikke merke til dette ordet som jeg har uthevet og understreket da?

 

Om du leser hele artikkelen, så dreier den seg om at de som ikke ønsker å kjøre så fort som fartsgrensa tillater. Den sier ikke at man skal slippe frem de som ønsker å kjøre over fartsgrensa.

Lenke til kommentar

Jeg har en god forklaring på hvorfor de kjører så nærme

Holder de god avstand så kommer det biler/idioter og presser seg inn foran

 

Skulle ønske vi hadde mer politi på veiene, for å ta begge (De som kjører for nærme og de som presser seg inn foran vogntog)

Jeg kjører daglig på riksvei og fylkesveier med totalt 2 kjørefelt og det er ingen der som presser seg foran.

 

På flerfeltsvei er det litt annerledes men der har jeg begynt å bli nøye på å holde avstand til bilen foran så får heller andre se det som "ledig". Det gjør det også mer smidig om noen må skifte.

 

Riktig avstand varierer selvsagt ift. fart og dermed har man ikke store luker i saktegående kø.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du la ikke merke til dette ordet som jeg har uthevet og understreket da?

 

Om du leser hele artikkelen, så dreier den seg om at de som ikke ønsker å kjøre så fort som fartsgrensa tillater. Den sier ikke at man skal slippe frem de som ønsker å kjøre over fartsgrensa.

 

 

 

 

- Man er pliktig til å slippe forbi trafikken, uavhengig av fartsgrensa. Det er ikke de som ligger fremst i køa som skal bestemme farten til de bak. Hvis man ønsker å kjøre saktere enn fartsgrensa så må man kjøre til sida og slippe frem de som ønsker å holde fartsgrensa, sier Braseth.

 

La du merke til ordene jeg har uthevet? Lovparagrafen som gjelder dette sier ingenting om fartsgrensen, den sier bare noe om å unødig hindre trafikken bak. Hvis masse trafikk ligger bak deg og venter på å komme forbi skal du slippe forbi, uavhengig av om du ligger over grensen selv. 

Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle deg hva UP mener om saken:

 

- Man er pliktig til å slippe forbi trafikken, uavhengig av fartsgrensa. Det er ikke de som ligger fremst i køa som skal bestemme farten til de bak. Hvis man ønsker å kjøre saktere enn fartsgrensa så må man kjøre til sida og slippe frem de som ønsker å holde fartsgrensa, sier Braseth.

 

https://www.fosna-folket.no/nyheter/2016/12/21/Kj%C3%B8r-til-side-og-slipp-forbi-folk-som-kj%C3%B8rer-fortere-13961639.ece

 

Nei, jeg har ikke vurdert å ta en refresh på kjøreskole, for jeg, tydeligvis imotsetning til andre her, kjenner reglene. 

 

 Kanskje jeg da samtidig kan anbefale en liten refresh i norsk på grunnskolen?

"Hvis man ønsker å kjøre saktere enn fartsgrensa"

 

Eller er det for vanskelig å lese begge setningene for å få konteksten og den rimelig avgjørende betingelsen? Du har førerkort?

 

La du merke til ordene jeg har uthevet? Lovparagrafen som gjelder dette sier ingenting om fartsgrensen, den sier bare noe om å unødig hindre trafikken bak. Hvis masse trafikk ligger bak deg og venter på å komme forbi skal du slippe forbi, uavhengig av om du ligger over grensen selv.

Vis meg advokaten som klarer å vinne gjennom en sak med den håpløse tolkningen av lovparagrafen ;)

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...