Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor brukes det ikke sirener ved utrykning i rush trafikk? Møtte en Ambulanse i går som snirklet seg gjennom en lang kø med kun blålys uten sirener.

Tenkte det samme i dag morges ved Lørenskog på vei inn mot byen: to stykk, sågar den ene Audi e-tron med blålys uten sirene. Var ikke alle som fulgte med (på tross av ganske sterke lys) og flyttet seg først når de var rett bak dem.

Lenke til kommentar

Så ikke ambulansen før de svingte over i motsatt kjørefelt og brukte sirene

Kjørte lastebil på svingete og smale veier og da har jeg andre ting å gjøre enn å se i speilet langt bak

 

Sorry altså, men denne ber du om ... senk farta litt da, så du har tid til å følge med bakover også. Det skal du faktisk gjøre.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så lenge man holder seg rett ved fartsgrensen på stedet vil det rent teoretisk og optimalt aldri forekomme at andre biler tar deg igjen. Derfor er det urimelig å kalle kjøretøy som holder fartsgrensen på stedet for hinder om bakliggende bil har valgt å bryte fartsgrensene på stedet.

 

Har du kjørt på norske veier før!? Det er folkesport å ligge over fartsgrensen i Norge..

Lenke til kommentar

Så lenge vi har hviletidslover så vil du alltid ha vogntog som presser

Jeg skjønner forsåvidt poenget med de, men de gjelder kun for de som jobber som sjåfør

Privatpersoner kan lovlig kjøre i 12 timer i samme kjøretøy

 

Hviletid gjelder ikke for mindre varebiler og bil med henger, så det er flere jeg vet om som kjører den største bilen og den største hengeren de har lov til, for å ikke få hviletid

De er like farlig i trafikken om de sovner..

 

På samme strekning i dag møtte jeg 2 store lastebiler i samme klasse som lå med venstrehjula godt inn i mitt kjørefelt. Jeg måtte begge ganger legge meg over kantlinja for å unngå kollisjon.

 

Nå har jeg ikke montert dashcam ennå (men vurderer nå å gjøre det), men jeg tipper sjåførene fiklet med mobiltelefonen.

Lenke til kommentar

Og nei, det er ikke folkesport. Folk flest kjører i nærområdet av fartsgrensen som regel.

Det finnes statistikk som viser at vi ikke er særlig gode på å holde oss på riktig side av fartsgrensen.

 

86 % bryter fartsgrensen nesten alltid eller av og til i 80-sonen. 

22 % av mannlige bilførere kjører alltid for fort. 

60 % kjører for fort i 30-soner av og til eller oftere. 

60 % ligger som regel 10 km/t over fartsgrensen. 

 

Dette er ganske høye tall. 

Lenke til kommentar

Ja, alle gjør det. Derfor gir det ikke noe mening å snakke om at "teoretisk blir du ikke tatt igjen hvis du ligger i fartsgrensen"...

 

Nei, man blir nok tatt igjen, men da er jo ikke det vedkommende som blir tatt igjen sin feil, og det blir i hvert fall feil å anse vedkommende som et hinder fordi at andre vil kjøre i ulovlig høy fart. Ser du ikke logikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

90% av fartsgrensene er feil 

 

Det er 4 felts veier med 70 og veier uten midtstripe med 80 sone

 

Så har vi veier med adskilt fortau som er 50 og veier uten fortau som er 60-70

 

Svingete veier med 70 sone hvor det ikke er forsvarlig å kjøre fortere enn 60 og noen plasser 50

Må vi virkelig gjennom dette enda en gang....påpeke for deg at fartsgrenser er maxgrenser....IKKE at det er forsvarlig å kjøre fartsgrensen gjennom hele sonen!

 

Skremmende at du som er yrkessjåfør enda ikke har forstått dette!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I de aller fleste av tilfeller med rumpekjørere kjører jeg av på bussholdeplass ene og alene for at jeg ikke gidder å være involvert i deres tomhjerna bilkjøring om noe skulle skje.

På C-CE bryr jeg meg ikke så mye om det at jeg gjør tiltak. Men på privaten så senker jeg bare hastigheten rolig og ligger noe under grensen. Senker mer hvis de ikke skjønner tegninga. Er det flere biler bak så setter jeg istedet på nødblinken i noen sekunder - de fleste skjønner tegninga da.

 

Hvis alle skal kjøre seg til siden så blir det bare mer av rævkjøringen - iom man gir positiv forsterkning ;)

 

Så lenge vi har hviletidslover så vil du alltid ha vogntog som presser

Jeg skjønner forsåvidt poenget med de, men de gjelder kun for de som jobber som sjåfør

Privatpersoner kan lovlig kjøre i 12 timer i samme kjøretøy

Har ikke satt meg inn i reglene på privatkjøring, da jeg uansett kommer til å forholde meg til kjøre og hviletid der også, men er du helt sikker på at det er lovlig å kjøre i 12 timer privat?

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/kjore-og-hviletid

 

Så ikke ambulansen før de svingte over i motsatt kjørefelt og brukte sirene

Kjørte lastebil på svingete og smale veier og da har jeg andre ting å gjøre enn å se i speilet langt bak

Det har skjedd en eller to ganger der jeg ikke har fått med meg at utrykning har kommet opp bak. (noen år siden) Kjører endel på trange og svingete veier selv også (hvem gjør ikke det i Norge : )

Men det er så enkelt som at jeg har endel å gå på når det gjelder ferdigheter - jeg har vært for sløv og må ta med meg dette videre og lære på det - så enkelt er det, min feil.

Endret av K.S
Lenke til kommentar

Det finnes statistikk som viser at vi ikke er særlig gode på å holde oss på riktig side av fartsgrensen.

 

86 % bryter fartsgrensen nesten alltid eller av og til i 80-sonen. 

22 % av mannlige bilførere kjører alltid for fort. 

60 % kjører for fort i 30-soner av og til eller oftere. 

60 % ligger som regel 10 km/t over fartsgrensen. 

 

Dette er ganske høye tall.

Egentlig ikke MTP at folk flest tar det for gitt at 10km/t over på speedometer er faktiske 10km/t over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...