Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du synes den avdøde syklisten også burde fått sin del av straffen? Post mortem? Eller burde man straffeforfølge familien hennes?

Litt vanskelig å skjønne den setningen du siterte skjønner jeg.

 

Anvaret kan ikke flyttes, dette er en vikepliktsituasjon, da har én av partene vikeplikt. Å endre veier vil ta årevis. Dette må derfor løses på andre måter.

Vi er enige på at det bør løses og varsling som du nevner kan være ett godt forslag til å bedre sikkerheten.

Men du har ikke rett i at en vikepliktsituasjon så kan ikke ansvar flyttes. (generelt)

 

De kan jo bare sette et skilt i alle lastebilene: 'OBS: Husk å sjekke blindsonene, de er ditt ansvar!'

Dette vet sjåførene fra før - det er ikke alle svake trafikanter som vet om eller tenker seg om på at de kommer inn i disse blind-sonene. De vet ikke at de kan risikere livet - de vet ikke at de setter sin lit til en persons evner. Kanskje greit at de får en advarsel .... eller skader det? (edit: Jeg personlig har liten tro på at det hjelper noe særlig - folk er dårlig til å lese slikt)

Endret av K.S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å skilte for alt vil gi en skiltjungel. Det er derfor vi har trafikkregler.

 

Trafikkreglene angir ansvar, f.eks i vikepliktsituasjoner, og som denne dommen viser ligger ansvaret på lastebilsjåføren. Jeg ønsker å forenkle lastebilsjåførens jobb ved å installere et hjelpemiddel som fungerer, hvis det brukes. Hva er galt med det?

Lenke til kommentar

Mange lastebiler som er i sentrum har slike merker på.

 

'OBS - Du er i min blindsone!'

med underskiltet "Fordamper du ikke øyeblikkelig, kjører jeg over deg!"

 

Sett gjerne på skilt på engelsk, tysk, fransk, polsk, ungarsk, spansk osv for å informere utenlandske sykkelturister hvor farlig du er for dine medtrafikkanter.

(ironi)

Lenke til kommentar

Mange lastebiler som er i sentrum har slike merker på.

 

'OBS - Du er i min blindsone!'

 

Dette er merke for medtrafikanter, ikke slik SeaLion vil - ha det i de tyngre kjøretøyet slik at sjåføren skal lese det

 

Trafikkreglene angir ansvar, f.eks i vikepliktsituasjoner, og som denne dommen viser ligger ansvaret på lastebilsjåføren. Jeg ønsker å forenkle lastebilsjåførens jobb ved å installere et hjelpemiddel som fungerer, hvis det brukes. Hva er galt med det?

 

Ja, i denne situasjonen konkret er det avsagt dom ja, det er korrekt.

Som nevnt, det er ikke noe feil med det - det kan være ett godt forslag for trafikksikkerheten som sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke mitt ansvar. Hvis logistikken krever trafikkfarlige løsninger så er det noe grunnleggende feil med logistikken.

 

Man kan enkelt kutte sykkelfeltene og endre forskriften om at syklister har lov å kjøre forbi på høyre side.

Er det viktigere at ola og kari får sykle på høyre side til jobb elns, enn at matvarene osv kommer til butikkene osv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan enkelt kutte sykkelfeltene og endre forskriften om at syklister har lov å kjøre forbi på høyre side.

Er det viktigere at ola og kari får sykle på høyre side til jobb elns, enn at matvarene osv kommer til butikkene osv?

Ja, la oss fjerne alle spesialfelt for sære brukere. Krabbefelt, forbikjøringsfelt, kollektivfelt, gangfelt. La alt bli lastebilfelt, over alt. Dette er den ideelle logistikkløsningen, butikker uten brysomme kunder.

(ironi)

Lenke til kommentar

Det enkleste/sikreste er å gi syklistene vikeplikt

Over alt? Alltid? Også når syklistene blir "plassert" i lastebilens blindsone ved at lastebilen kjøres opp på venstresiden av syklisten, f.eks foran et kryss. Jeg ser denne situasjonen rett som det er. Skal syklister påbys å fordampe i slike tilfeller?

 

Det hender lastebiler kjører over personbiler også, i tilsvarende situasjoner. Er løsningen å påby bilistene vikeplikt hvis det står en lastebil til venstre for de.

 

Egentlig kan man ikke ta slike forslag som dette alvorlig. Det logiske er å forby trafikkfarlige trafikkanter å ferdes i blandet trafikk. Og syklister er ikke trafikkfarlige. Når hørte dere sist om en bilist som ble drept av en påkjørsel fra en syklist? Farlige sykler finnes ikke, farlige lastebiler finnes.

Lenke til kommentar

Britene viser hvordan dette kan løses. Fra oktober 2020 vil det bli forbudt for store lastebiler uten blindsonevarsling å kjøre i Stor-London. Britene forsøker å få EU til å innføre lignende myndighetskrav.

https://tfl.gov.uk/info-for/deliveries-in-london/delivering-safely/direct-vision-in-heavy-goods-vehicles?fbclid=IwAR1N-EVyPBAex6CvfwWwFeIyG_ouIAxc9g6cV2-aQCCDebrOddTQHFt48ns

Lenke til kommentar

Okei men kan du da komme med konkrete eksempler på hvordan denne situasjonen kunne blitt løst, og fremtidige, mens du tar i betrakning alle punkter som har blitt tatt opp i denne diskusjonen?

 

Det skal være såpass bra at jeg kan kjøre slik som du foreslår i enhver lignende rundkjøringer med samme system og som skaper best mulig trafikk avvikling.

 

Det er "bare" å være tålmodig og vente til du har en mer forutsigbar og oversiktlig situasjon (mulighet til å kjøre forbi i ditt tilfelle). Nøyaktig samme fremgangsmåte kan benyttes i alle andre situasjoner. I en rundkjøring skal uansett farten være så lav, at det spiller ingen rolle for trafikkaviklingen om du ligger 1m bak fangeren på en bil i det andre feltet til du er gjennom. 

 

Jeg kjører f.eks. aldri parallellt med noen i rundkjøringer. Det er den sikreste måten å bli påkjørt. På MC taper jeg uansett om det er min feil eller ikke. Men når jeg gir meg selv nok handlingsrom til at det ikke kan skje, da eliminerer jeg problemet. Det samme vil gjelde i bil også, bare at utfallet ikke er potensielt dødelig.

 

I lyskryss kjører jeg heller ikke blindt ut i krysset fordi det er grønt. Jeg sjekker likevel om det faktisk er klart. Ofte i Oslo-trafikken kommer det en idiot på to bendrevne, eller fire el-drevne hjul forbi sitt røde lys.

 

Når en bil åpenbart kjører vinglete, legger jeg meg i god nok avstand bak til å ha tid til å vurdere hva jeg må gjøre om noe skjer. Hvis jeg kan kjøre forbi på en trygg måte gjør jeg det, hvis ikke ligger jeg bare bak. Jeg taper sjelden nevneverdig tid.

 

Når andre trafikkanter kommer i stor fart, og har vikeplikt for meg på min MC, må jeg redusere farten selv eller stanse for å være sikker på å ikke bli drept. Irriterende? Kanskje, men det er mitt liv det står om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig kan man ikke ta slike forslag som dette alvorlig. Det logiske er å forby trafikkfarlige trafikkanter å ferdes i blandet trafikk. Og syklister er ikke trafikkfarlige. Når hørte dere sist om en bilist som ble drept av en påkjørsel fra en syklist? Farlige sykler finnes ikke, farlige lastebiler finnes.

 

Javel, så hvem skal få lov å være i trafikken da? https://www.f-b.no/nyheter/nyheter/syklist-omkom-etter-kollisjon-med-syklist/s/2-2.952-1.8547753

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Britene viser hvordan dette kan løses. Fra oktober 2020 vil det bli forbudt for store lastebiler uten blindsonevarsling å kjøre i Stor-London. Britene forsøker å få EU til å innføre lignende myndighetskrav.

https://tfl.gov.uk/info-for/deliveries-in-london/delivering-safely/direct-vision-in-heavy-goods-vehicles?fbclid=IwAR1N-EVyPBAex6CvfwWwFeIyG_ouIAxc9g6cV2-aQCCDebrOddTQHFt48ns

Uansett hvor mye hjelpemidler en har, så er det fortsatt et menneske som styrer. Et menneske som har kun 2 øyne og kan se 1 retning samtidig. Det er idag allerede 6 speil og 3 vinduer å følge med på, og allerede nå er det umulig å følge med på alt, eller veksle mellom hvor man ser uten å bruke flere sekunder. Flere systemer vil innebære enda mer å følge med på, så det svakeste punktet er forsatt mennesket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...