Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja var det jeg mente.

 

En ting jeg hadde store problemer med da vi hadde en akutt situasjon hjemme og måtte på sykehus fort som fy var selvrettferdige tullinger som ikke slapp meg forbi når jeg helt tydelig ville forbi. De gjorde et helt klart poeng ut av at de lå i fartsgrensen og hadde null hensikt med å la meg passere enkelt. Om mulig de største, og mest ego drittsekkene i trafikken er de som de mener de har retten på sin side ved å leke trafikkpoliti.

Endret av Retroman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja var det jeg mente.

 

En ting jeg hadde store problemer med da vi hadde en akutt situasjon hjemme og måtte på sykehus fort som fy var selvrettferdige tullinger som ikke slapp meg forbi når jeg helt tydelig ville forbi. De gjorde et helt klart poeng ut av at de lå i fartsgrensen og hadde null hensikt med å la meg passere enkelt. Om mulig de største, og mest ego drittsekkene i trafikken er de som de mener de har retten på sin side ved å leke trafikkpoliti.

Da jeg var ung var det vanlig å slå på nødblink i slike situasjoner. Og det funka greit.

Lenke til kommentar

Eller: han kommer ikke forbi og blir tatt av et steinras rett bak deg. Vi må gjerne fortsette flåseriet her, men det kan du fortsette med uten meg.

 

Poenget mitt består: man skal ikke leke trafikkpoliti ved å prøve å være til fysisk hinder for andre. Alt for ofte enn ikke skaper dette en motreaksjon som kan føre til situasjoner.

 

Poenget her er vel at vi diskuterer hva forskriften(e) sier og det stemmer dårlig med at man er til unødig hinder.

At du lager en flåsete kommentar og ikke liker flåsete tilbake er jo noe rart.

 

Poenget er altså ikke at man skal leke politi, ei heller prøve å være til fysisk hinder for noen - det er en helt annen diskusjon.

Endret av K.S
Lenke til kommentar

Du er til hinder hvis bilen bak kjører fortere enn deg og vil forbi.

Så lenge man holder seg rett ved fartsgrensen på stedet vil det rent teoretisk og optimalt aldri forekomme at andre biler tar deg igjen. Derfor er det urimelig å kalle kjøretøy som holder fartsgrensen på stedet for hinder om bakliggende bil har valgt å bryte fartsgrensene på stedet.

 

Da faller det og naturlig at bakliggende bil må tilpasse seg lovene og reglene, og selv sørge for en trygg forbikjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt innledende var hvor dårlig sjåfør du er hvis du ikke skjønner at bilen bak som VIL forbi, kommer til å prøve seg på dette selv om du som holder fartsgrensen ikke har noen som helst hensikt om å bidra til dette fordi du har retten og alle verdens forskrifter på din side. I takt med dennes utålmodighet vil også risikovilligheten øke og da mener jeg at du bidrar til å øke denne risikoen og selv vil være en fare i trafikken.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Poenget mitt innledende var hvor dårlig sjåfør du er hvis du ikke skjønner at bilen bak som VIL forbi, kommer til å prøve seg på dette selv om du som holder fartsgrensen ikke har noen som helst hensikt om å bidra til dette fordi du har retten og alle verdens forskrifter på din side. I takt med dennes utålmodighet vil også risikovilligheten øke og da mener jeg at du bidrar til å øke denne risikoen og selv vil være en fare i trafikken.

I ekstreme tilfeller slik du nevnte tidligere her, så VIL man nok forbi. Men har erfart folk som har kommet opp og ligget å luktet på å kjøre forbi - man ser de VIL forbi, men det har vært så svingete og uoversiktlig at forbikjøring har vært 'umulig' - når man da finner en plass å slippe de forbi så har de roet seg ned og tydeligvis funnet ut at tempoet likevel har vært behagelig og raskt nok. (ja, har selv også erfart å være den som kom opp)

 

Er det ekstremtilfelle slik du nevnte tidligere så syns jeg tipset om nødblinklys var godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som ikke vil kjøre forbi

Mange ganger at de ligger i rompa på meg, men når det kommer forbikjøringsfelt, så kjører de ikke forbi

 

Nå tror jeg ikke dette er noe du gjør, men det føles som at hver eneste gang det kommer et forbikjøringsfelt så drar lastebilsjåfører litt ekstra på. Jeg er relativt lovlydig, så om jeg er nødt til å bryte fartsgrensa for å kjøre forbi så lar jeg som regel heller være, selv om lastebilen lå 30 km/h under grensa litt tidligere. 

Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke dette er noe du gjør, men det føles som at hver eneste gang det kommer et forbikjøringsfelt så drar lastebilsjåfører litt ekstra på. Jeg er relativt lovlydig, så om jeg er nødt til å bryte fartsgrensa for å kjøre forbi så lar jeg som regel heller være, selv om lastebilen lå 30 km/h under grensa litt tidligere. 

Selv syns jeg dette gjelder uansett kjøretøy.

Størst utfordring blir det dog for mange av oss som kjører C eller CE, for det blir umulig å kjøre forbi. Man klarer ikke å øke hastigheten fort nok og man(mange) har fartssperre på 89 (maks lovlig hastighet er 80). Når man har kjøre og hviletid så kan det å må ligge bak i 30 under være litt ... 'kjedelig'. (for tiden går uansett hastighet - det går bare på om hjulene ruller)

 

Kjørte faktisk forbi en semi med privatbilen for mange år siden som lå godt under i svingene og økte til grensen og litt over på plasser der forbikjøring var mulig - dro forbi likevel etterhvert og ble selvfølgelig målt :S - De trakk dog av 10km pga det var en forbikjøring

Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke dette er noe du gjør, men det føles som at hver eneste gang det kommer et forbikjøringsfelt så drar lastebilsjåfører litt ekstra på. Jeg er relativt lovlydig, så om jeg er nødt til å bryte fartsgrensa for å kjøre forbi så lar jeg som regel heller være, selv om lastebilen lå 30 km/h under grensa litt tidligere. 

 

Det kommer litt an på grunnen til fartsøkningen, om det er flere felt pga oppoverbakke så vil nok tunge kjøretøy ha litt ekstra moment inn i bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I ekstreme tilfeller slik du nevnte tidligere her, så VIL man nok forbi. Men har erfart folk som har kommet opp og ligget å luktet på å kjøre forbi - man ser de VIL forbi, men det har vært så svingete og uoversiktlig at forbikjøring har vært 'umulig' - når man da finner en plass å slippe de forbi så har de roet seg ned og tydeligvis funnet ut at tempoet likevel har vært behagelig og raskt nok. (ja, har selv også erfart å være den som kom opp)

 

Er det ekstremtilfelle slik du nevnte tidligere så syns jeg tipset om nødblinklys var godt.

 

En annen ting jeg også merker ofte er følgende:

- Jeg ligger i ca. 65 i en 60 sone og får disse rumpekjørerne på støtfangeren. Det skjer ofte og like sikkert som at det er biler på veien.

- Jeg observerer en liten stund for å se om de roer seg, nei.

- Jeg senker farten til ca. 63.

- Etter en liten stund øker de avstanden bak til normal.

 

Hva har skjedd? 99% av rumpekjørere stresskjører eller skjønner at det de driver med bare er dumt og risikabelt.

 

I de aller fleste av tilfeller med rumpekjørere kjører jeg av på bussholdeplass ene og alene for at jeg ikke gidder å være involvert i deres tomhjerna bilkjøring om noe skulle skje. Må jeg nødbremse så har de ikke nubbsjangs til å stoppe bak meg. I beste fall rekker de en unnamanøver og fronter med en annen bil.

 

Jeg har opplevd å måtte svinge inn på en bussholdeplass 5 ganger på 20km som bare er nitrist ift. standarden på dagens sjåfører. Det hjelper ikke om du har dårlig tid til barnehagen eller er forsent ute til avtale med svigermor. Gjør deg selv en tjeneste å lever inn førerkortet og ta bussen slik at barna dine eller familien din (ikke minst andres) slipper å oppleve tragedier som følge av hodeløs bilkjøring.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge vi har hviletidslover så vil du alltid ha vogntog som presser

Jeg skjønner forsåvidt poenget med de, men de gjelder kun for de som jobber som sjåfør

Privatpersoner kan lovlig kjøre i 12 timer i samme kjøretøy

 

Hviletid gjelder ikke for mindre varebiler og bil med henger, så det er flere jeg vet om som kjører den største bilen og den største hengeren de har lov til, for å ikke få hviletid

De er like farlig i trafikken om de sovner..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...